Vad gör vi för fel?
Hej på er!
Jag och min pojkvän har som sagt ätit LCHF sen Januari. Vi har tack vare er hittat rätt balans i mängden mat men nu undrar vi om vi äter fel.
Efter träningen känner jag mig yr och svimfärdig. Sen känns det som om kroppen skriker efter ngt den inte får. Vad kan vi göra åt detta? Behöver vi äta mer fett? Eller vad kan det bero på?
Sen känner vi oss lite slöa och får lättare ont i huvudet än innan vi åt LCHF.
/Dos Madrileños

Svårt att veta när du inte skriver hur en "typisk" matdag ser ut.
Ni äter väl ordentligt med fett och proteiner och dricker bra med vatten? Inga light-produkter och (ve och fasa) margariner?
Det kan ju oxå vara så, att ni känner av omställningsbesvär, vilket i så fall borde börja gå över om någon - några veckor.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Ja, berätta lite om vad ni äter och vad ni tränar.
Sedan är det ju så att man i regel behöver dricka mer med LCHF än med annan mat. Och det kan slå till när man tränar.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Tycker det låter som om ni inte är helt omställda än. Det tog mig ca halvår innan jag slutade vara yr efter tyngre träning. För en del tar det längre tid. Jag gick över till lite lägre intensitet under omställningsperioden och körde mycket typ yoga.
Kom ihåg att dricka vatten!

När jag kört ett hårt träningspass känns det ända ut i musklerna att de har tömt ut sina glykogenlager (samt en hel del fett) och är öppna för att fylla på dem.
Jag har testat lite och på mig funkar det att äta och dricka något ganska snabbt efter. Vatten + kokt ägg, äggmjölk eller liknande. Och den allra minsta, i princip obefintliga, reaktionen på kolhydrater jag någonsin får är i de lägena. Så varför plåga en i övrigt fungerande men slutkörd kropp med att ta tid och kraft med att omvandla fett/protein till nytt glykogen när det går fortare att ta LITE frukt/grönt. Nu pratar jag om att gnaga i sig en tomat, eller ett halvt äpple i klyftor. Då går stress-signalerna ned tillräckligt för att man hinner hem och äta riktig mat.
Fabricati diem, pvnc!

**Tack för era snabba svar!
**Här följer en uträkning på ett vanligt dagsintag mat. Detta är uträknat på min pojkvän (jag äter lite mindre av allt.)
200Gram Köttfärs nötfärs 15% fett
10Gram Mozarella
50Gram Squash
50Gram grädde
20Gram Champinjoner
60Gram Bacon gris
130Gram Ägg stekt
200Gram Kaffe bryggt
200Gram Hamburgare rå fryst
50Gram Broccoli
25Gram Balsamvinäger
25Gram Olivolja
25Gram Smör 80% fett
50Gram Isbergssallat
50Gram Tomat
4% Kolhydrater 19% Proteiner 77% Fett
Energi kcal: 2023,60 Energi kJ: 8389,35
Proteiner: 98,93 Fiber: 3,51
Kolhydrater: 18,80 Vatten: 780,10
Alkohol: 0,00
Fetter:
Fett: 174,05 Kolesterol: 874,00
E-mättade: 77,27 Mättade: 72,96
F-mättade: 12,26
Vitaminer:
A: 694,76 B1: 0,69
B2: 1,14 B3: 25,85
B6: 2,49 B9: 227,95
B12: 8,10 C: 59,00
D: 3,89 E: 10,49
Mineraler:
Fosfor: 1068,35 Järn: 12,78
Kalcium: 238,20 Kalium: 2050,75
Magnesium: 159,85 Natrium: 3229,75
Selen: 62,41 Zink: 16,84
Vi tränar ungefär varannan dag, spinning och styrketräning är det vi sysslar med.

Jag tycker att 2000kcal låter lite för den träningsdosen. Jag åt drygt 2500kcal/dag när jag körde 4 pass löpning+lite styrka per vecka och gick ned prydligt samtidigt.
Mer mat överhuvudtaget är mitt stalltips.
Fabricati diem, pvnc!

Ok, vi prövar med det 

Om ni bara har ätit så här sen Januari skall ni nog inte räkna med att musklerna är helt fettkonverterade, det kan ta några månader i värsta fall!
Om musklerna inte har en hög fettförbräning så tär de på glykogendepåerna som delar av hjärnan är beroende av skulle jag tro!
Föresten detta är lätt att kolla, drick någon sportdryck efter träning någon gång, det minst skadliga tillfället att tillföra kolhydrater är efter träning!
Och ja, det verkar väldigt lite mat för en tränande man…!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tack för hjälpen!