OLJA
Jag vill bara slå ett slag för den suverena oljan som heter Udo´s choice
den optimaöe oljeblandning.
Jag tar en matsked ca 10 min innan jag äter och min optimala
fettbränningslåga har kommit igång. Mycket enkelt och mättar
länge.
Kan också nämna att mitt hår och mina naglar växer så det knakar.
Oljan finns i hälsokostaffärerna, Skall stå ik kylskåp.
Pröva tycker Tessie

Den är baserad på växtfetter….vilket inte är nån höjdare (då kan man lika gärna dricka rapsolja som är mycket billigare).
En finsk undersökning visade att 350 g rapsolja gav kroppen lika mycket (eller lite) av det livsviktigt EPA-fettet (mätt genom blodprov) som en enda portion fisk.
350 g av en olja med mycket fleromättat fett ger väldigt mycket lättoxiderat fett….dvs instabila cellväggar, oxiderade LDL-lipider och fria radikaler. Dessutom förbrukar det mycket av enzymerna som används för omvanling av fetterna…och det kan bli så stor brist på dessa enzymer att de inte räcker till för DHA-produktionen (hjärnans viktigaste fett).
Innehåll: Fettsyrorna Omega-3, Omega-6 och Omega-9 i ett förhållande av 2:1:1. Linfröolja, solrosolja, sesamolja, medellånga triglycerid-kedjor (MCT), jättenattljusolja, soljalecitin, riskli- och groddolja, havrekli- och groddolja samt E-vitamin.
Självklart tycker jag att alla får följa sin egen övertygelse och göra sina egna val.

Hur är det då med linfröolja?? jag pinar i mej det varje morgon nu.
jag måste säga att jag inte har greppat det här med oljor ännu. Och om jag vill fritera, vad väljer jag då????
copia:Cocosolja använder jag
Numer pensionär i Nynäshamn
#1 Det är konstigt, för tidningen Mat og Helse (norsk) förespråkar ideligen just Udo´s Choice. Jag hade faktiskt själv tänkt fråga efter den på hälsokosten.
Men då ska jag nog nöja mig med någon sorts fiskolja istället… (Det fanns visst "sälolja", det tilltalar mig - jag som alltid brukar säga att jag har "högt sälindex" - dvs mitt hull är väldigt välfördelat över hela kroppen som underhudsfett snarare än "valkar"…)

Alla hälsotidningar och dietister förespråkar fettfattig mat med mycket fibrer (fytinsyra)….dessutom vegetabiliskt fett i alla former. Uppenbart har de ingen aning om hur fetterna fungerar i kroppen!
Man kan utgå ifrån att alla nyttiga oljor/fetter är animaliska.
Läs mer om fetterna i Jenny Reimers (överläkare Härnösand) artikel - http://www.manniskofoda.se/artikelvisning.php?artikelid=14 !
På tal om oljor, jag har nu varit inne i två asiatiska affärer vid Möllevången i Malmö och frågat efter kokosolja.
De hade kokosolja i båda men den ena var i flaska och den andra i burk, båda var i fast form.(vit)
Jag frågade hur man får ut oljan ifrån flaskan och då svarade mannen i affären att man sätter flaskan i varmt vatten.
Han sade att man använder denna olja till håret.
Jag köpte den i burk, den kostade 23kr har jag köpt rätt?
Jag har ej vågat testa den förrän jag frågat er experter här.

Svårt att säga om oljan är bra bara för att den ligger i burk. Frågan är väl hur oljan är framtagen och om det kan finnas andra kemikalier i, t ex från extraktionen kvar!?
Det står 100%kokosolja på och ingenting annat.

Säkert inget fel på den