Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 2293 ggr
Ninjisen
0

Nyttigt?

Jag läste på en blogg att tjejen som äter LCHF äter finncrisp och flatbröd… Har aldrig sett eller hört om detta, är det kolhydratfattigt?

Magica1970
0

I övergångsveckan hade jag flatbröd som extra tilltugg med mycket bregott och ost på. Sedan slutade jag med det eftersom det är förhållandevis en hel del kolhydrater i varje skiva. Spannmål överhuvudtaget är inte bra livsmedel.

kaisakavat
0

Varje skiva innehåller 3-5 g kh (det finns lite olika uppgifter om det..).

Så det beror på dig själv, var du lägger din kolhydratnivå och vad du ev. tål av spannmål. Många här på sidan tål inte spannmål alls.

För egen del så händer det kanske 1 g per månad att jag tar en bit av någondera.. men för det mesta inte, jag vill använda mina tillåtna kh till annat - grädde, grönsaker, m m..

Lena123
0

Jag gör det lätt för mig.Äter inget bröd överhuvud taget.

När jag är på affären kollar jag på innehållsförteckningen på det jag funderar på att köpa.Om det är mer än 5g kolhydrater per 100g vara så får det stå kvar i hyllan.

http://www.winthers-skafferi.se/

nyttigajag
0

vilken kolhydratnivå man väljer att lägga sig på är INDIVIDUELLT.

upp till 150g/dag så är man i nåt som heter ketos:

"Ketos betyder enbart att kroppen själv tillverkar energin som behövs, när man inte äter kolhydrater. Energin bildas från fett och protein och kallas för ketonkroppar.  Gränsen för mängden ligger kring 100-150g kolhydrater/dygn, så ju mindre mängd kolhydrater du äter, desto mer måste kroppen använda sig av fett för tillverkning av ketonkroppar.

Hos vissa, men långt ifrån alla, ger urinmätsticker utslag på ketoner i urinen. I själva verket försvinner det överskottet hos de flesta efter ett tag när kroppen ställer in produktionen till precis så mycket som behövs.

Du är alltså, förutsatt att du inte äter (några större mängder) kolhydrater, konstant i ketos.  Man "trillar inte ur ketos" för att man äter kolhydrater, mer än tillfälligt. Så fort de är förbrukade återgår kroppen till att använda fett som energi."

text inom " är taget från frågor och svar fråga nummer 12:

http://www.kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=e64e72c3-2187-4266-9bd1-83f5734c4b48&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Babz
0

Om jag blir väldigt sugen på en "vanlig macka" så händer det att jag tar en skiva finn-crisp eller flatbröd, med rejält med smör och ost eller annat pålägg. Varje skiva finn-crisp/flatbröd innehåller ju inte så väldigt många kolisar, så nån gång ibland tillåter jag mig det.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Ninjisen
0

Aha okay, tack alla :)
Ska ta och titta på innehållet nästa gång jag är i affären.. OCh kika på dom där flatbrödet och finncrisp :)