Temporära nackdelar???
Jag är nog lite av en motvals käring
. Jag upplever tyvärr några negativa effekter med LCHF (förhoppningsvis temporära)
- Benen känns som cementklumpar när jag har jobbat några timmar
-varit förkyld (2 ggr) för första gången på 2 år.
- psoriasisen är värre än på länge
- astman gör sig oftare påminnd, det räcker med smärre ansträngningar för att jag skall bli anfådd och få andnöd
Men det finns även positiva effekter:
+ Minskar i kroppstorlek
+ Märkbart bättre tänder
+ Äntligen regelbunden avföring (mellan kl:8-10 varje förmiddag)
+ Alkoholsuget är borta ( efter 25 års "helgalkoholism" har jag hittills inte haft några bekymmer med att avvara alkoholen. Endast druckit en gång i år och det var på min systers 50års fest)
de positiva delarna väger ju faktiskt över(4st fördelar mot 3 nackdelar)
läste fel..4-4 va det visst..

Hur länge har du ätit lchf? Grattis till hälsofördelarna!
#0, Hur länge har du ätit LCHF? Den första punkten du nämner är i alla fall ett vanligt övergångsproblem dom första veckorna (eventuellt månaderna).
Förkylningar är det tvärtom med för dom flesta, de märker mildare och färre sådana på LCHF. Men det kan ju hända att det blir så för dig också efter ett tag, att du bara har haft otur.
Dom andra punkterna kan jag inte så mycket om.

Tydligen är det vanligt att kroppen "rensar" ur sig själv när man startar med denna kost. Så allt som legat "vilande" ska nu bryta ut från kroppen.
Har läst flera inlägg om detta här inne på iFokus så det är nog bara en mindre trevlig men positiv effekt av att kroppen nu ställer om till att smälta och bearbeta sådant den mår bra av i längden :)
//Suss
Medarbetare på sajten irishcob
Jag har hållit på med LCHF i ca. 3 månader nu.
Läste någonstans att mina benkrämpor kan bero på Mg-brist!?
#6, Det stämmer, magnesiumbrist kan ge sådana problem för vissa, speciellt i början på LCHF. Magnesiumtillskott kan hjälpa i så fall. Köp från en hälsokostaffär, dom på apoteket är antingen för lågdoserade eller innehåller konstiga sötningsmedel. 400 mg är en lagom dos att testa med. Ta det på kvällen om det är på natten du har problem, annars kan du ta det på morgonen.
#6 tror du att du har magnesiumbrist?? läs här vad du kan göra åt det och i vilka livsmedel det finns magnesium:
Tack för länken. Har lagt till den bland mina favoriter.
#10 så lite så

Omställnigsbesvär brukar vara någr veckor, men musklerna kan det ta lite mer tid att konvertera till fettdrift, för några tar det några månader!
Man skall uppgradera karnitinproduktionen, öka antalet mitokondrier och sånt.
Och som sagt en del får magnesiumbrist i början, men detta kan man testa genom att inta magnesium som tillskott!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#12 gör det inte så krångligt,läs LCHF kokboken!

Jag måste bara säga detta mitt bensår börjar läka Kan inte vara gladare
#14 åh STORT grattis,vet att det är ett rent HELÖVETE,men fd. svärmor hade det…
Tackar för alla länkar , det får bli en del kvällsläsning (om jag nu fattar något av det hela
)

Det är för de som vill veta varför, så man inte blir rädd och lägger av, för vissa kan det ta ett tag att få musklerna att gå på fett!
Som regel antar jag man kan säga att ju sämre tränad du är ju längre tid tar det för musklerna att anpassa sig.
Men hav tröst, när detta initialskede är passerat så får du en uthålliget utöver det du hade.
#17 rädd för vanlig mat?
de som är rädda för LCHF hänvisar jag till min hemsida:
http://www.gardens.dinstudio.se
där har jag LCHF foldern,dvs det man FÅR äta.
LCHF foldern finns ju även i sin helhet på förstasidan på kolhydrater i fokus…
Tack Zepp!
Jag är definitivt otränad.(Har alltid skyllt på astman
)
Senast jag tränade målmedvetet var för ca 20 år sedan och då var det tyvärr en hel del steroider inblandat (inget jag är stolt över men sådan är sanningen
)
äter man kött och mjölkprodukter klarar man att träna.
jag tränade hårt på gym i 6år som tjej och det gick bra och bygga muskler på kött,grönsaker och mejeriprodukter.
vissa säger ju att man ska kolhydratladda kroppen innan träning..ladda med vaddå har hela tiden varit min fråga..ladda med tomma kalorier(kolhydrater= socker och stärkelse och tillför ingen näring till kroppen.)

Jag håller med dig om vanlig mat.. men reklamen och våra kostproffesorer säger annat så alla har inte samma uppfattning om vad vanlig mat är.
Någon klok skrev; om dom åt detta på stenåldern så är det förmodligen helt ofarligt att äta nu med! 
Min astma försvann efter kostomläggningen, kanske var det en slump men många har raporterat samma sak. antagligen kan man härleda det till mindre inflamatoriska processer i kroppen!?
#21 jag har ångest (18 av 20 på en skala) och den har blivit mycket bättre bara på 10 dagar.(har ätit LCHF i 10dagar)

#15 ja haft problem i tre år Gör så in i he….te ont
Jag har också kunnat sluta med astmamediciner, började med Omega 3 (e-epa) kapslar ungefär samtidigt med LCHF så jag tror att båda hjälpt. Jag är i den åldern att jag kollar blodtrycket och blodsockret lite då och då, båda har blivit bättre utan mediciner.
Vikten däremot har inte rört sig neråt, men det får ta den tid som den tar. Jag fick i alla fal stopp på en snabb ökningstakt där inget annat hjälpte.

Tack Zepp för min del också. Har ätit LCHF i 2 månader nu och har muskelkramper i bena av och till på morgnarna. Tror jag ska skaffa mig magnesiumtillskott.

Många har rapporterat att magnesium även hjälper mot den temporära förstoppningen som en del råkar ut för initialt.. så ta det lite försiktigt i början.. annars så kan det lätt bli att du sitter på toa hela dan!
Jag har tvärtom fått mindre kramper efter kostomläggningen och jag tar inget magnesium, det enda tillskott jag tar är O-3.
#25 har du vadkramp? för vadkramp beror på vätskebrist.
#27, Vadkramper kan bero på en massa saker. Vätskebrist är en av dom, men det kan även bero på brist av någon mineral, eller oblanser mellan olika mineraler. Magnesium är vanligast, men flera andra kan påverka också.
Det finns en del som har fått vadkramper i början på LCHF, som magnesium har visat sig vara effektivt mot. Teorin vi har är att vi tappar en massa vätska den första tiden, och att det sköljs ut magnesium med den vätskan. Det finns många trådar om detta.
#28 magnesiumbrist är ovanligt.

#27, 28
Jag har kramper i vadmusklerna och pga mina mediciner får jag lätt muntorrhet, så det kan bero på vätskebrist. Jag har faktiskt mycket mer muntorrhet nu än före LCHF.
Tack för infon
#29, Inte bland LCHFare, eftersom vi generellt sett får i oss mindre magnesium än vad resten av befolkningen får, eftersom det inte är många som gnager på ben som dom gjorde på stenåldern, alternativt gör buljong på benen. Ben är en av dom få bra animaliska källorna till magnesium.
Skall nog köpa både Mg och Omega-3,så kanske mina minus blir färre.

Har inte Omega-3 med fleromättade fetter att göra? Har uppfattningen att det är bättre med mättade fetter eftersom kroppen föredrar dem också.

Det finns essentiella fetter dvs sådan som vi inte kan syntetisera från andra och dessa är fleromättade och ingår i strukturer i hjärnan och nervcellerna samt utgör utgångspunkten för några hormoner som verkar på cellnivå kallade Eikosanoider!
Dessa essentiella fetter är Omega-6 och Omega-3, fast egentligen är det syntetiserade fettsyror av dessa modersyror vi behöver!
Av O-6 är det GLA och från O-3 är det EPA, dessutom behöver vi få dessa i en lagom balans, problemet är att modern mat innehåller proportioner 20:1 när kanska 2:1 är vad kroppen är skapt för ock kan hantera!
http://fatlies.wordpress.com/fats/omega-3-6-eikosanoider/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Essentiella_fettsyror
Av dessa fettsyror behöver vi några gram om dagen, överkonsumtion leder lätt till att dessa lätthärsknade fetter förstör och du vill inte ha härsket fett i din kropp!