Ekolådan/Årstiderna?
Finns det någon här inne som prenumererar eller har prenumererat på Ekolådan eller Årstiderna och kan berätta vad ni tycker om dem? ;)
Jag är himla sugen på att klicka hem en Ekolåda, tycker att det är en suverän idé. Men går allting åt? Jag älskar verkligen grönsaker, men äter ju mycket mindre sedan jag började med LCHF. Vilken låda ska man välja för att slippa potatis, rotfrukter och annat kolhydratsrikt i så stor utsträckning som möjligt?
Kanske blir en baslåda från Ekolådan åtminstone till att börja med, känns som att den är mest "safe" med tanke på vad man vanligtvis använder. Men kanske lite tråkig? Nån som vet på ett ungefär vad den brukar innehålla mer än tomat, sallad, gurka etc.?

Vi hade Årstiderna förut: fruktlådan och grönsakslådan.
Det visade sig att vi alltid hade en massa morötter och rödbetor kvar, liksom apelsiner, som barnen då ännu inte lärt sig uppskatta.
Men det var alltid roliga grönsaker - så man måste vara kreativt lagd i köket - med fint receptblad med varje vecka.
Om vi skulle vara mera stadda vid kassa OCH hemma mera så att man hann vara (ännu mera) kreativ i köket skulle vi säkert anmäla oss igen.
Fabricati diem, pvnc!

Jag har testat både Ekolådan och Årstiderna. Båda är utmärkta, men jag upplevde att Årstiderna hade mer sallad och såna grejer i sina lådor än vad Ekolådan hade.
Årstiderna har dessutom en som de kallar "Grönsakslådan - Den utan knölar" (vilket är lite falsk marknadsföring för LITE knölisar har de faktiskt i.), vilken har detta i sig denna vecka:
Ostronskivling, Purjolök, Timjan, Morötter, Little Gem sallat, Gurka, Jordärtskockor, Tomater, Citron, Stjälkselleri och Aubergine.
För det facila priset 215 kr tycker jag att det är helt ok.

Har kikat lite på Årstidernas grönsakslåda men jordärtskockorna avskräcker mig lite (samma med Ekolådan denna och nästa vecka). Får väl beställa olika lådor varje gång, den som passar bäst för just den veckan liksom. Det är nog smartast om man vill slippa slänga! Gillar att årstiderna verkar skicka med färska kryddor, vitlök, citroner och sånt för det mesta. Det är kanon. Mer smaksättare och mindre stärkelsebomber hade varit perfekt.

Jo, I hear you. Jag har ju då turen att vi har hund på halvtid (som gnager morot med stor förtjusning) och familj i närheten osm älskar att få köpa ekogrönsaker som vi inte vill ha. :)

Vi har iallafall tre marsvin som gärna vill ha c-vitaminrika grönsaker typ paprika, bladpersilja, vitkål, kålrot, broccoli. Dom kan säkert tänka sig att hjälpa till! Fast de är inte heller gjorda för att få i sig för mycket kolhydrater, ger man morötter varje dag så blir dom tjockisar…
Vi har ekolådan. Efter LCHF har vi bytt från Mixlådan till Stora grönsakslådan. Det är fortfarande mycket rotsaker, men vi är inte så strikta, så det går åt. Funkar bra till treåringen. Smidigt och så är det oftast otroligt gott. Men inte så billigt, såklart.
Baslådan är väl den med potatis och grejer? Den skulle jag inte ta.

Ekolådans baslåda innehåller mest supervardagliga grönsaker, vad jag har förstått. Det här är vad den innehåller nästa vecka:
Kvisttomater (Spanien)
Isbergssallad (Italien)
Morötter (Danmark)
Röd paprika (Spanien) Fredag eller Avoccado
Gurka (Bulgarien)
Purjolök (Frankrike)
Vitkål (Sverige)
Broccoli (Italien)
Smörgåskrasse (Holland) eller Citron (Italien)
Allt det skulle garanterat gå åt hemma hos oss iallafall, men det lär ju knappast vidga våra vyer… ;)

Jag har mailat Årstiderna med önskemål om en låda som bara innehåller ovanjordsgrönsaker och smaksättare som vitlök, citroner och färska kryddor. Jag skrev lite basic om lågkolhydratkost i mailet, att vi värdesätter mat som är så naturlig som möjligt och att vi är många LCHF:are som gärna handlar ekologiskt osv. För att göra en lång historia kort ;)
Det är ju så tråkigt att behöva slänga mat och för ett företag som säljer ekologiska varor så borde vi ju vara en attraktiv kundgrupp eftersom vi generellt sett gärna lägger både mer tid, energi och pengar på vår mat än gemene man - och uppenbarligen är rätt aktiva beslutsfattare på kostfronten…
Hade dom gjort en låda som inte innehöll massa potatis och rotfrukter så hade jag gärna prenumererat, utan tvekan. Häng på och maila om ni också skulle vilja ha en lowcarb-vänlig grönsakslåda hem till dörren. :)