Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3477 ggr
Marimekko
0

Smör & rapsolja?

Har ni sett det där flytande smöret som finns ute på affärena? Smör & rapsolja.

Nu undrar jag, är det en BRA produkt för oss??

Aniara4
0

Nej. Det är inte smör, utan smör- och rapsollja - bindestrecket betyder att det är smörolja vilket inte är samma sak som smör. Dessutom har jag för mig att de har fått bassning för att smör- står först när det i själva verket är till allra största delen rapsolja i.

Stek i smör eller kokosfett!

Melindrea
0

Nej, för det är inte smör. Lägg märke till strecket i namnet: "smör- & rapsolja". Titta upp vad det innehåller =)

fia1
0

Smör och kokosfett är däremot jättebra!

Atiz
0

men rapsojla o olivolja måste väl vara ok?

Aniara4
0

#4 I mindre mängder ja, och så länge du inte använder dem till att steka i.

JAUS
0

Riktig 100% ren smörolja är det samma som ghee och en utmärkt produkt, medans Arlas Smör- och rapsolja innehåller bara 8% smörolja och 70% rapsolja. Dessutom innehåller det en massa tillsatser, se nedan:

Innehållsförteckning

Rapsolja 70%, skummjölk, smörolja 8%, mjölksyrakultur, vegetabiliskt fett, koksalt 1,5%, emulgeringsmedel
(E471 av veg. fett, sojalecitin), konserveringsmedel (kaliumsorbat), arom, surhetsreglerande medel (citronsyra), färgämne (betakaroten).

Marimekko
0

Okej, tack för era svar  :-)

fia1
0

God olivolja har jag till salladsdressing och rapsolja som är smaklös gör jag majonäs på. Läste nånstans att den omega3 i oljan blir till omega6 när den hettas upp, dvs inte alls bra.

Caena
0

varför de får kalla den överhuvudtaget smör e en bra fråga.. 
men iaf ett krav som finns på djursidan är att det ska vara minst 4% av livsmedlet (notera 4%) för att det ska få kallas tex laxfoder.. resten kan vara vad som helst!!

LatMask
0

Det här är en produkt som gör mig rasande! Jag har flera kompisar som gått på den och säger - jamen det är ju mest smör! - när jag klagar. Får man verkligen vara så vilseledande i namnet?

JAUS
0

Den innehåller iofs smörolja från smör dock är mängden alldeles för llten. "Rapsolja med smörsmak"hade varit ärligare.

Zepp
0

Man kan ju undra om det är kallpressad rapsolja, för är det inte det så är den extraherad med bensin och full med kemikalierester!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JAUS
0

Jag önskar att de skulle börja sälja äkta ekologisk smörolja, (ghee) istället.