Matförslag?
Jag undrar vilket livsmedel som egentligen höjer blodsockret minst, bortsett från rent fett…? Då menar jag något med ganska lite protein och mycket fett. Jag har märkt att ost nästan är lika illa som att käka kolhydrater ur blodsockersynpunkt..
Den som tror sig veta allt
vet inte särskilt mycket
linnea,
Har du testat med blodsockermätare efter att ha ätit ost? Intressant!
(troligtvis pga kaseinet)
Majonnäs eller räknas du det som fett?
Numer pensionär i Nynäshamn

1#, Ja! Jag lyckas bli lika förvånad varje gång. Mitt blodsocker kan ligga på 5.5, jag tar en ostbit, och en liten stund senare ligger det på 11.1. Om jag då jämför det med att äta en kaka i samma storlek tror jag att blodsockret skulle höjas ungefär lika mycket, enligt tidigare erfarenhet.
#2, Nej, det gör det ju inte förstås. Men majonnäs innehåller ju de läskiga vegetabiliska oljorna…
vet inte särskilt mycket
Undrar om det är pga aminosyran leucin.

#4 är det bara ost som innehåller den, eller gäller det alla mjölkprodukter? Och varför skulle den höja blodsockret…?
vet inte särskilt mycket
Jag verkar ha förväxlat det, leucin verkar snarare ha motsatt effekt.
Så här har jag fått det förklarat för mig om mjölkprotein av nå'n som har koll på biokemi:
Protein bryts ned till kolhydrater genom att spjälka bort kvävegruppen. Sedan behandlas kolhydraterna på sedvanligt sätt. En del av aminosyrorna kan brytas ned till glukos och ger då en blosdockerstegring som ger insulinpåslag. Framför allt vassleproteinerna är kända för detta.
#3 Det är ju annars enkelt och gott att göra egen majonnäs, på smör, äggulor, en skvätt vinäger, nymald peppar och salt.
#6 Så inga mjölkprodukter för den som har svårt att gå ner i vikt?
#8 Mjölkprodukter är en vanlig bromskloss, så därför kan det vara idé att prova ta bort dem när man inte går ner i vikt. Sedan kan det ju även vara helt andra faktorer som spelar in, från individ till individ. Man får testa sig fram.
Insulindrivande mat är i fallande ordning lättsmälta kolhydrater, komlexa kolhydrater, mjölkprodukter, kött, fett.
Även animalier ger viss insulinpåslag eftersom viss del av proteinet omvandlas till glukos. Hur mycket beror ffa på hur mycket som blir över efter att det som behövs för reparation och regeneration har förbrukats.
Rent fett påverkar minst.
Vad som påverkar dig är individuellt. Du bör nog kolla själv med glukometer.
Den här diabeteslathunden från Anna Hallén om vad som påverkar blodsockret tycker jag är täml relevant
http://blogg.passagen.se/gi-anna/?cat=Diabetes&date=20090211
Blow!
Tacksam för recept på smörmajonäs! Kör du med mixerstav eller rör/vispar för hand? Stelnar inte smöret sen i kylen?
Smörälskare
#11 Jag använder samma recept som för olja. Kanske något sådant här, beroende på vad du gillar:
2 äggulor
3 dl smält smör
2 tsk vitvinsvinäger
3 krm salt
1 krm nymald vitpeppar
Ev. lite osötad fransk senap
Jag brukar vispa för hand och röra i det smälta smöret i små skvättar.
Det stelnar inte i kylskåp.