Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3267 ggr
tesa1
0

Ketos?

Hej!

Hur vet man att man befinner sig i Ketos? Jag har hållit på i två veckor, blivit av med mitt kolhydratsbegär och känner mig mycket jämnare i humöret, håller aldrig på att "dö" av hunger eller nått. Jag inte mått så här bra som jag gör nu på väldigt längeSkrattande

Men jag har läst om andedräkt och sånt och jag har inte fått problem med andedräkten överhuvudtaget. Är jag alltså inte i ketos då? (kanske dum fråga)

Nu väger jag mig inte alls utan försöker känna mig för hur jag mår och sånt eftersom det känns mer rätt att göra så. Jag vet inte hur mycket jag gått ner i dagsläget. Kollade bara för några dagar sedan om jag var på rätt väg och det verkade jag vara men jag brukar också variera min vikt mellan 3-5 kg med jämna mellanrum så det behöver ju inte bero på omställning av kost.

andreas0
1

Äter man mindre än ca 100 gram kolhydrater om dagen så befinner man sig i ketos. Fast det är en väldigt svag ketos om man äter så mycket, ju mindre kolhydrater, desto starkare ketos.

Andedräckt osv. får bara vissa problem med. Detta får man om man har ett överskott av ketoner, det är det inte alls säkert att man får när man är i ketos. Det är antagligen en minoritet som får problem med lukt, och bland dom som får det så varar det bara ett kort tag för dom flesta, tills kroppen är sig att anpassa produktionen av ketoner så det inte blir ett verskott.

(Fast det är inte ketosen i sig som orsakar dom flesta positiva effekterna den här kosten ger, så egentligen är det inte så jätteinteressant om man är i ketos eller inte)

tesa1
0

OK, jag äter max 5 % kolhydrater/dag. Eftersom jag inte väger maten vet jag inte exakt hur många gram det blir, men jag antar att det är långt ifrån 100 g i alla fallTungan ute

bazz
0

Hur vet du att det är max 5% om du inte väger maten?

tesa1
0

jag äter aldrig något som innehåller 5 % kolhydrater. Oftast innehåller min mat inte ens det så alltså kan det väl inte vara mer än 5 % totalt

tesen
0

Menar du verkligen 5% och inte 5gram kolhydrater? 5% på en dag kan ju vara en del…

tesa1
0

jo det kan det i och för sig vara men hur många gram äter man om dagen totalt? Jag har ingen aning. Hur som helst om jag t.ex. äter kött och något till kanske köttet väger vadå 150 g eller nått, då kanske tillbehövert väger 50 g. Då är det oftast tillbehöret som väger max 5 g/100 g.

Exempel på vad jag äter:

Skinka och ägg på morgonen med kanske två msk grädde (4,5 %% kolhydrater) och 1 msk smör.

fisk med grönsallad till lunch

Kött med någon sås och alfagroddar

Sen kan jag ta någon ostbit, paranöt, mascarpone med kaffe i.

Det är ungefär det jag äter och normala portioner av allt det:-)

Vad tror ni, är det för mycket kolhydrater?

Ceciliaolucifer
0

Jag har problem med andedräkten, känner mig som rena monstret Tyst Några tips?

tesen
0

#6 Jag hade som regel i början och egentligen hela tiden (tills platån infann sig efter 7månader), att inte äta mer än 20gr kolhydrater/dan. Det funkade bra, tills för nån månad sen då jag testade att minska rejält på mejerivaror och allehanda nötter. Så i dagsläget äter jag kanske mellan 5-10gr/dan. 

#7 SB12 tycker jag funkat bra de ggr jag behövt, men min andedräkt återgick till de vanliga efter ett tag så nu använder jag ingenting alls.

tesa1
0

Menar ni att man bör införskaffa en våg? Jag äter lite mejeriprodukter, speciellt ost och sånt och nångång äter jag då paranötter (3.7% kolhydrater) Men jag äter aldrig 100 g eftersom en påse på 100 gram räcker ungefär 1 vecka.

Vad tycker ni. Är våg ett måste?Obestämd

nyborjare08
0

Våg är inte ett måste tycker jag personligen. Jag äter tills jag är mätt av tillåtna livsmedel och det funkar för mig. Och speciellt när du inte har hållt på så länge så tycker jag inte att du behöver krångla till det. Om det du äter funkar för dig och du får de resultat du vill ha - fortsätt med det. Glad OM du efter ett par-tre-fyra månader på kosten inte får resultat så kanske du ska fundera på att börja väga.

andreas0
0

#9, Nej, det är inte ett måste. Det är väl mer för sådana som är nyfikna och vill kolla.

nyttigajag
0

lipolys,dvs ketos = när kroppen börjar förbränna fett istället för kolhydrater,dvs när du äter så LITE kolhydrater så kroppen måste ta utav fettlaget för att få energi.

dvs som det ska vara!

nyttigajag
0

#9 JA en våg är ett måste annars vet du ju inte hur mycket kolhydrater du får i dig.

äter du 100g tomat är ju det 4g kolhydrater.

men om du inte vet vad tomaten väger…

tesa1
0

I och för sig har du rätt när det gäller väga grönsaker och sånt. Men jag har haft för vana att inte äta något som har mer än 5 % kolhydrater och av dessa produkter är det endast tillbehören som innehåller kolhydrater som broccoli, grönsallad och gruka och dessa äter jag nog inte mer än 200 g av tror jag  (det är viktigt att komma ihåg för mig att jag tror det).

Hur många gram äter man i genomsnitt/dag totalt?

Jag har i alla fall gått ner 6,5 kg (sen efter 13 dag) så det är ju jättekulSkrattande och inga återfall har jag råkat ut för heller (har inte varit sugen på några onyttiga saker sen första veckan)

nyborjare08
0

Wow grattis!! Vilken fantastisk viktnedgång! Skrattande

Det är olika hur mycket kolhydrater man tål. Vissa här är ganska liberala och äter uppåt 100 g kolhydrater eller mer per dag. Andra måste vara väldigt strikta och håller sig under 5 g kolhydrater per dag.

Så var och en får prova sig fram till den nivå som passar en själv och som man mår bra av.

Personligen vill jag att det ska vara enkelt så jag ids inte hålla på och väga maten varje dag. Jag äter tills jag är mätt av det som är tillåtet, ungefär som du, och det funkar bra för mig. Om jag ska testa någon ny grönsak brukar jag bara kolla upp den i någon tabell för att se hur mycket kolhydrater den innehåller så jag vet om jag kan ta mycket eller lite av den.

Så jag tycker att du kan fortsätta som du gör om du trivs med det och om det funkar för dig! Och det verkar det ju göra! Glad

Siggebus
0

Själv känner jag att jag i dagsläget inte skulle vilja vara utan min köksvåg. Glad

Jag har många kilon att gå ner och det har varit lite trögt med att få igång "fettbrasan" men nu är det definitivt på "G". Skrattande

Jag kör väldigt strikt lchf just nu för att komma igång ordentligt och tänker köra på så tills jag gått ner ca hälften av min övervikt.

Efter det ska jag lägg till lite mer kolisar i form av t ex ovanjord-grönsaker etc.

Vågen gör att jag kan hålla kolla på så att jag inte får för lite fett under en dag och att jag inte äter för snålt.

angel-krist
0

Kan man vara i ketos och inte gå ned i vikt? Ketonstickorna  visar på ketoner i urinen men jag går inte ned, snarare något kilo upp. Har ätit LCHF drygt en månad och stickorna har gett utslag varje gång jag kollat under denna tid. Oftast på "näst högsta nivån"