Nya/uppdaterade frågor & svar.
Här kommer det information om nya/uppdaterade frågor och svar (eftersom ändringar i inlägg/artiklar inte markeras) som kommentarer allt eftersom de läggs till.
Artikeln heter Vanliga frågor & svar -- klicka dig vidare för att läsa mer!
Bra jobbat! Länken i svaret på fråga 20 verkar dock inte fungera.
Tack för kollen, fixat nu.
Som jag skrev i FAQ-tråden:
Applåder!!! 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Jag tycker att det vore bra om svaret på frågan "Hur mycket mat skall jag äta?" utvecklas något.
Att i stort sett endast skriva att man ska äta tills man blir nöjd, är väldigt svårt för många att förhålla sig till och särskilt om man kommer från en bakgrund men många år som bantare/anorektiker/etc.
Jag skulle vilja att där stod att kolhydratintaget bör minimeras, att det krävs en viss mängd fett och ungefär hur mycket samt en viss mängd protein och ungefär hur mycket. Dessutom anser jag att det vore bra att nämna en sorts minimigräns vad gäller kalorier per dygn.
Blow - det är jättesvårt att skriva gränser eftersom det är olika för alla.
Minimigränsen för en kort liten tjej och en jättelång kraftigt byggd kille är ju helt olika. Några tabeller för gränser för olika personstorlekar har vi inte heller. Att bara chansa för att skriva något är inte helt seriöst heller.
Den enda siffra vi i så fall går ut med är tumregeln 1g protein per kg kroppsvikt och inte ens där är vi överens. Gäller det verkligen 1g - vi har hört siffror ner till 0,5-0,8 för kvinnor. Gäller vikten nuvarande inkl övervikt eller en framtida utan övervikt.
Att skriva ut siffror på ett så stort forum som det här blir genast "regler" som man sen läser ute på bloggar överallt.
"På Kif står det att man inte får eller får…" och då undrar jag på vilken grund vi kan skriva det?
Vi som arbetar här på Kif känner inte till några regler och kan därför inte skriva så generellt som du önskar. Däremot kan vi råda personer utifrån deras personliga situation. Vi har medlemmar som går ner utmärkt på 3000kcal och sen finns det andra som inte kan äta mer än hälften. Vad skriver vi då för att det skall bli rätt för alla?
Utifrån det måste alla sen pröva sig fram till sin egen väg.
Numer pensionär i Nynäshamn
#4 Bättre nu?
(jag gjorde om innehållsförteckningen till länkar också, förresten)
#5 Jo, jag förstår att det är svårt, och i viss mån omöjligt, att skriva ut specifika siffror. Det är inte heller säkert att detta behövs. T.ex. ditt inlägg är ju ett bra svar på frågan om hur mycket mat man ska äta. Bara detta att problematisera svaret något och visa på aspekter som handlar om nuvarande vikt och att varje person är individuell, tror jag underlättar mer än svar där det endast står att man ska äta tills man blir mätt.
Särskilt reagerade jag på att det i svaret inte stod något om att kolhydrater bör undvikas, vilket ju nu är fixat.
#6 Ja, tack!
PS. En liten parentes bara angående svaret tlll fråga 15: Den etymologiska betydelsen av ordet "fakir" är snarare "fattig" (askes, avhållsamhet). Det ligger som jag ser det närmre t.ex. olika sorters riter och traditioner inom vissa kulturer och livsåskådningar, såsom meditation och fasta.
Ny fråga: "Vad är skillnaden på vikt- och energiprocent?"
#8 Mjustja, det visste jag ju… Jag får försöka piffa till svaret.
#9 Very good!
Fråga 6 har fått hängslen & bälte.
Ny: 25. Hur mycket skall jag äta för att gå upp (eller ned) i vikt?
Strålande arbete!
Är imponerad av entusiasmen hos ett flertal personer härinne. Har lärt mig mycket!
Tack, Micke
Micke
Normal people worry me!