Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 12894 ggr
Diran
7

OT - Silverfiskar?!

Tjabba,

Detta är verkligen en OT tråd, men tänkte kolla om någon vet hur man blir av med slverfiskarna i badrummet?
Badrummet hos oss gjordes om för ca 3 år sedan, nu har vi klinkers och kakel, men silverfiskarna finns kvar, JÄMT!
Jag vet inte hur vi ska bli av med dem, jag tror jag vet vart de kryper in, men det hjälpte inte med att hälla klorin vid det stället…

Tips någon?

missaz
0

Jag hade silverfiskar i en lägenhet jag hyrde för några år sedan. Jag fyllde en sprayflaska med koncentrerad spolarvätska och sprayade rikligt och ofta på alla springor där de kunde tänkas gömma sig. Jag tyckte det hjälpte, men kanske blev de små äcklen bara bättre på att gömma sig…

ASD66
0

Jag har hört att man ska lägga ut persilja där man tror att de kommer fram.

Diran
0

Hmm.. Intressanta tips.. Ska prova bägge tipsen!! :D

kaisakavat
0

Undrar hur de smakar - kanske kan man göra en god soppa på dem?? Obestämd

missaz
0

#4 SkrikandesFlört *asgarvar!*

Per_W
1

Mot myror har jag framgångsrikt använt aspartam i trädgården. Brukar hälla på lite Fun Light över deras hålor och sedan sockra på med lite pulver-aspartam typ Canderel. Har inte testat det mot silverfiskar dock.

/Per Wikholm

PS. Får lite dåligt samvete dock…det verkar vara en plågsam död för de stackars myrorna…man ser hur de ligger på rygg med spasmer i tiotals minuter innan de till slut dör. Tröstar mig dock med att Livsmedelsverket anser aspartam vara en helt ofarlig substans.  DS

Sinless
0

Har också silverfiskar hemma, men jag har försökt att sett dem som husdjur som inte kräver nån omvårdnad. Tycker det är kul de få gånger jag ser dem.

missaz
0

#6 Åh herre Gud så hemskt! Är det sant att du använder det? Dör de av det??? Blir allvarligt rädd… Hur kan detta i så fall tillåtas i mat till människor???

TjockaBerta
0

Kolla vad du har för skadedjursavtal i din hemförsäkring.

De kom och sprutade hos mig. Det behövdes 2 gånger för att bli av med dem. Men då hade jag verkligen problem med silverfisk. Alla kastruller var fulla av dem. De låg mellan tallrikarna i skåpet och om man tände lampan på natten dansade de ringdans i sovrummet. De kröp i taket och uppe på vinden.

Man får lämna huset några dagar för giftet är så starkt. Men det fungerar.

>>>Malum domesticum<<<

lizaohman
0

Silverfiskar tog det mindre än en vecka att bli av med när jag flyttade in i nytt hus. Torka med vanlig såpa runt kanterna (lite utspätt, så det inte blir grönt eller gult). Skura alltid med såpa och/eller torka bänkar/skåp. Tar kål på precis all ohyra.

ikna
0

Vi har också fått sprutat mot silverfisk ett par gånger för 25 år sedan. Jag frågade Anticimex och de sa att om man ser 10 silverfiskar, så har man minst 1000! Förvånad Efter våra sprutningar, kröp det fram drivor under golvlisterna. (Först slöa och sedan döda) Och det går inte att bli av med dem Skrikandes De kommer tillbaks efter giftsprutningen också, även om det tar tid. De lever ofta under huset.

Jag har märkt att silverfisk håller sig ifrån Klorin, så jag använder det i vattnet som jag tvättar försiktigt med längs golvlisterna. Dessutom häller jag ytterst lite i avloppet under badkaret och i duschen. Detta gör jag 1-2 gånger/år och det håller dem någorlunda borta. Flört

Inkanyezi
0

Jag har aldrig varit besvärad av silverfiskar; dom gör egentligen ingen skada. Käkar damm och är ganska försynta, gör inte mycket väsen av sig.

Jag tror dom smakar illa. Hade en katt en gång som tog sig för att äta en och verkade vilja bli av med smaken efteråt. Det är inte mycket kött på dom heller…

Anninni
0

Jag har fört att det ska finns någon slags fällor. ring anticimex och fråga

Cissit
0

Att man har silverfiskar brukar vara ett tecken på att man har fukt någonstans i huset, vilket inte är så bra. Vi har också mkt problem med silverfiskar (och jag har fobi för dem, de är SÅ äckliga) de bor mest i köket och jag hittar dem i glas o kastruller o så hela tiden, skitäckligt.

Hittade något pulver som inte var giftigt (man vill ju inte lägga ut gift i köket där man ska laga mat och i skåpen där man förvarar mat) som tydligen gör så att vaxlagret i deras skinn torkar ut eller nått sånt, funkar även på myror. Det funkade bra ett tag, men jag vill inte ha pulverhögar liggandes hela tiden och när jag hade slutat så kom de tillbaks igen.

Annars gäller det väl att hålla så rent som möjligt och se till att de inte har några mjölrester eller så att knapra på, de lever tydligen på kolhydrater de små vildarna. Har även hört att de gärna knaprar på papper! Konstiga små varelser det där…

Jag har tänkt länge att jag ska ringa föreningen och be om hjälp, tror de har avtal med Anticimex…

andreas0
0

#8, Det är sant att aspartam är ett myrgift. Det togs fram som ett myrgift från början, men så upptäckte dom att det smakade sött och tänke att dom nog kunde tjäna mer pengar på det på det sättet, så det lanserades för livsmedelsindustrin istället för som myrgift.

Fun light är den drycken som säljs som har högst koncentration av aspartam, jag har hört talas om flera som framgångsrikt har använt fun light för att bli av med myrproblem.

ikna
0

Enligt Anticimex äter silverfisk papper.

kaisakavat
0

Mata dem med fullkornsbröd, d v s pappersmassa!!

(sorry om ni tycker jag svamlar lite för mkt…)

Diran
0

Tack för alla era tips! Jag kanske ringer Anticimex!

Tack o lov att vi inte har spridning av dem till skåpen i köket och så!

Vi har defenetivt fukt i vårat hus, det är ganska dåligt skick på huset överhuvudtaget..

Saintpaulian
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Annars skaffar du en sån här, de är tillförlitliga silverfiskjägare. Min sitter i köket och jagar silverfiskar varenda kväll sen han såg en för 3-4 veckor sedan.

[Karro]
0

hahaha

Morfen
0

Jag har inte läst alla svar men slå en signal till Anticimex, eller kanske Claes Ohlsson har?
Det finns något som heter silverfiskfälla. Man placerar dem lämpligast på golvet t.ex. vid badkarskanten. Man fyller dem med myrgift. (andra djur får inte komma nära!). De är effektiva.
Fast.. katter - de är bäst på det där. ;)

nillisen
0

Jag har hört att man ska tvätta med grönsåpa. Det var en från anticimex som berättade det när han var här o skulle lägga ut musfällor i hönshuset. Grönsåpan ska tydligen hålla undan just silverfiskar. Vet inte om det funkar. Men det kan ju vara värt ett försök.

lizaohman
0

Jajamän, det funkar med vilken såpa som helst (gul med färgämne ger grönsåpa). Mycket bra huskur mot all sorts oknytt.

frodig
0

#23 Vet du om det funkar på pälsängerlarver också, lizaohman?

På alla fem ställen jag bodde på i Sthlm så fanns det pälsängerlarver. Anticimex fick komma och spruta.. Fast jag fick slänga mycket, ett jättevackert fårskinn t.ex Gråter, innan jag upptäckte larverna första gången.

Skulle ju va bra om såpan skulle hålla dem borta även i längden..

TjockaBerta
0

# 24

När Anticimex sprutat blev de "päls angels"      Skrattande

>>>Malum domesticum<<<

nillisen
0

#24  Den var bäst idagSkrattandeSkrattande

Magica1970
1

Såpa är effektivt. Tidningspapper är också bra (i alla fall mot pälsängrar). De gillar trycksvärtan, men dör av den.

frodig
0

#25 haha, TjockaBerta Skrattande Tungan ute!!

Så.. kontentan av det som sagts verkar vara - kolla om din fastighetsägare har en försäkring för skadedjur (hos tex Anticimex), se till att få besprutat.

Städa sen hädanefter med såpa.

Och sist men inte minst.. låt alla dagstidningar ligga kvar på golven lite varstan så att evenntuella pälsängerlarver hittar dom Tungan ute

Aniara4
0

Pälsängrar är verkligen ett helvete. Jag kallade dem också för Päls Angels när jag fick problem med dem. Förra gången jag flyttade höll jag på i ett par veckor och tvättade alla textilier och packade dem direkt från tvättstugan till min kompis bil, slängde soffan och sängen och skaffade nya, gick igenom allt och försökte på alla sätt hindra att de skulle följa med till nya lägenheten. Men nån liten jäkel lyckades slinka med ändå, så efter ett tag på nya stället fick jag tömma klädkammaren och spruta alla golvlister i lägenheten.

Nu har jag flyttat igen, och än så länge har jag inte sett ett enda sånt där vidrigt litet kräk! *peppar peppar*

Cissit
0

Fy fan..jag har aldrig haft pälsängrar, verkar ha haft tur för det verkar ju vanligt. Urk…

lizaohman
0

Frodig: japp, de dör när de kommer på såpade ställen. Min kompis gjorde avancerade experiment med sin städskrubb, såpa och ett yllenystan. Hon såg varje dag nya döda kryp runt nystanet (där hon hade torkat med såpa). Pälsängerlarver blir skalbaggar och om du inte fått larverna (som inte dör av besprutningen om jag minns rätt) så får du skalbaggarna när de kryper fram för att starta cykeln på nytt.

lizaohman
0

Vårt första år i huset torkade vi alla lister och golv och skåp med såpa (juni/juli). Nästa år i april var vi på semester och då låg det byst med döda skalbaggar på golven moahahaha