Getmjölk
Enligt teorin om basallergi skulle jag kunna tänka mig att komjölk inte är riktigt bra för mig. Men att utesluta mjölk känns lite jobbigt, minst sagt. Man använder ju det till så mycket. Ost i form av getost är helt okej som alternativ. Men mjölk? Sojamjölk känns inte som något bra alternativ i längden även om kolhydratnivån är okej.
Jag hittade getmjölk (dubbelpastöriserad för lång hållbarhet) på ekolagret.se. Men med frakt och allt verkar det väldigt dyrt att köpa där. Dessutom har jag ingen aning om jag tycker om det.
Mina frågor är:
Hur smakar getmjölk? Är det väldigt annorlunda jämfört med komjölk?
Finns det något bättre (läs billigare) sätt att köpa det?
"Every point of view is a view from a point."

Finns det någon som smakat på getmjölk någon gång?
Getmjölk har en mycket starkare smak än komjölk. Svårt att beskriva. Dessutom så kanske man reagerar mot det också, mjölk som mjölk. Jag åt en liten bit getost tre dagar i rad, och sen gick det inte längre, jag reagerade lika som med "vanlig" ost, ont i magen.
Jag använder havregrädde i matlagning, som dryck använder jag vatten (eller te).

Getmjölk är gott, lite annorlunda jämfört med komjölk. Jag köpte en liter som fick stå oöppnad i kylen några dagar innan jag vågade mig på att öppna den…
Det som förvånade mig var att den inte var "getigare". Jag som hade väntat mig en starkare och fränare smak än komjölk blev glatt överraskad!
Internettan! Har du provat äggmjölk? Ett alternativ till mjölk som dryck, med smak av grädde, att ha i kaffe/te (men inte att använda vid matlagning). Finns många recept & tips här i flera trådar,
Du borde ta reda på om det är laktosen(intolerant) eller proteinet i mjölken du inte mår bra av. Är det proteinet, så spelar det nog ingen roll att gå över till getmjölk, men om det är laktosen som är problemet så borde getmjölk funka för den innehåller mindre laktos, men eftersom du blev dålig av lite getost så tycker jag att det lutar åt proteinet.
vh Monzan

#2: Öh… vad använder jag mjölk till, när jag tänker efter? Jag brukar ibland dricka ett glas efter kvällsmålet. Men annars är det nog mest i kaffet (av vana, jag kan lika gärna ha grädde o kokosfett). Nä, det är nog grädden, cf och sånt jag behöver ersättning för. Och det kan jag ju inte ha getmjölk till. Så dumt!
#3: Okej, på nätet står det att en del komjölksallergiker tål getmjölk men inte andra.
#4: Det lät ju positivt. Jag kan ju testa ett paket - det blir ju inte så dyrt.
#5: Nej, jag har aldrig testat äggmjölk. När jag tänker närmare efter är det nog inte dryck jag vill ha, utan någon gott att ha som "glass" (grädde), cf-sås och allt annat man kan ha det till.
Jag är inte allergisk i den vanliga meningen utan jag misstänker att min kropp reagerar ändå, på ett diffust sätt. T ex att jag inte går ner i vikt. Eller att jag har så stort sömnbehov. Fast jag vet inte - det är en teori bara. Ett kännetecken på känslighet för ett ämne är just att man är sugen på det. Jag har alltid varit överförjust i mjölkprodukter (och vete). Som om kroppen skriker efter detta. Vetet är ju borta. Tänkte att man kunde ta bort mjölkprodukter men ändå ha något som tillfredsställde behovet av det "mjölkiga". Jag vet inte … (Det är väl mitt "beroende" som säger att jag ska ha kvar det här gottiga. Men frågan är väl om jag får ut samma av något annat då. Kanske lika bra att ta bort det helt utan att ersätta.)

#8: Ja, jag kan ju pröva. Jag brukar ha kokosmjölk i grytor, det är jättegott. Äggmjölk kan jag testa, varför inte? Fast vad gör jag med min kvällsgrädde? Snyft. Det är den jag ser fram emot hela dagen… Men det är nog en (o)vana bara. Förr var det glass jag åt på kvällen. Kokosgrädde har jag inte sett till i affären, men det kanske finns. Får försöka använda min fantasi.
Igår var jag hos en tjej som smaksatte den med kanel och muskot. Smakade flytande risgrynsgröt!
Själv försöker jag göra den krämig, med hela ägg och äggulor. Jag tycker att det blir godare, men det är en smaksak.