öl
finns det någon öl som är tillåten för en LCHF:are? jag undrar för jag läste på sambons folköl o blev förvånad, det var falcon, 4g kolhydrater per 100g.
vi åt fläsk m löksås o jag blev sugen när sambon drack en öl så jag smakade lite men jag tyckte att smakade väldigt sött.
Det finns några sorter, bl.a. en Falcon och en Spendrups (Bright) som har ett förhållandevis lågt kolhydratinnehåll men tänk på att 100g öl inte är mer än ett par klunkar. En riktig helkväll kan alltså innebära uppemot 200g kolhydrater!

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Men är det inte själva alkoholen som är boven i dramat. De övriga kolhydraterna är ju försvinnande liten mängd. Och det är dessa som de miskat in på. Procenthalten är ju konstant….
Öl = flytande bröd! Består av spannmål, jäst (humle) och vatten.
ja d är väl bäst att låta bli öl helt.

Hmm rätta mig om jag har fel, men ren alkohol är väl bara kaloririkt inte kolhydratrikt..?!
Och om en 33 cl öl innehåller 4g kolhydrater/100 g så innebär det ca 9 kolhydrater per 33 cl burk. Brightölen gör ju reklam om att dom innehåller 50% mindre kolhydrater än vanlig öl så då får jag det till 4,5 kolhydrater per 33 cl burk.
Jag har tagit någon klunk öl av min sambo och tycker att det smakar mkt sött. Har istället valt torrt rödvin om jag ska dricka alkohol som då bara innehåller ca 1 kolhydrat per 100g
Jag räknar 100g vätska som ca 1 dl.
//Suss
Medarbetare på sajten irishcob
Jag har inget att backa upp det med. Men jag tror alkohol är lika skadligt, om inte mer, än kolhydrater. Alkohol är ju en kolväteförening, precis som alla kolhydrater….
Om det är 5 % kolhydrater i öl. Och man går på fest och dricker 3 liter öl. Ja då har man ju fått i sig 150gram kolhydrater. Det är ju samma som en portion pasta typ!
Alla vet ju att man sedan blir hungrig av öl. Man går och käkar på macdonalds innan man går hem.
Sen blir levern upptagen med att göra av med alkoholen ett tag. Det borde försämra förbränningen av det övriga man käkat.
Det är mina gissningar iaf.
det där med flytande bröd kommer upp varenda gång detta diskuteras men bright t.ex. innehåller bara ett gram kolhydrater per dl. En burk sålunda fem gram. Det finns inget bröd med så lite kolhydrater, inte ens lowcarbbrödet… Jag dricker lite öl ibland…
Har för mig att det står så på burken, så här står iaf om Pripps Pure på denna sida " Det är ett ljust lageröl med "50% färre kolhydrater" vilket ger ett lägre GI. Halten kolhydrater är mer exakt 1,0 g för 100 g öl vilket gör att det är mer än 50% färre kolhydrater jämfört vissa ölsorter och mindre än 50% för andra."
japp! Har kollat på tomburkar och både Falcon lite och Spendrups Bright innehåller enligt burktexten 1 gram kolisar per 100 gram
Jag tittade just på Spendrups sida och där kan man få fram hur mycket kolisar man får i sig av ölen på en månad genom att ange hur många brukar man dricker. Högg till med fyra och fick fram 20 grm… så det står ju samma där som på burken.
då kan det ju inte va så farligt att dela en folköl m sin sambo någon gång ibland om man väljer en öl med 1g kolydrater/100g 
#2, Alkohol är inte kolhydrater, kolhydraterna som finns i öl är separata från alkoholen.
#5, Att båda är kolföreningar spelar väl ingen roll. Fett och protein är också kolföreningar. Liksom en massa andra saker.
#7, Öl kallas inte för flyande bröd på grund av kolhydratinnehållet, utan på grund av att dom båda görs av samma ingredientser: Spannmål, vatten och jäst. För övrigt så är lågkolhydratöl något som har tillkommit på senare år, medans det har kallats för flytande bröd i väldigt många år. Så att jämföra med kolhydratmängden i lågkolhydratöl är väl inte riktigt rättvist.
Visst kanske man kan dricka en 33cl burk med lågkolhydratöl om man inte äter jättestrikt LCHF, och slutar efter en burk.
Men börjar man dricka öl är det lätt att det blir ett par burkar till. Och då är det lätt hänt att man kommer man upp i höga nivåer av kolhydrater. Det är bättre att hålla sig till t.ex. torrt vin. Andra kolhydratfria alkoholdrycker, som t.ex. whisky, är ännu bättre (från ett kolhydratperspektiv då).
Kostdoktorn har förresten ett interessant diagram (tryck på bilden för större bild):
Sen ska man inte förglömma SMAKEN!! Den kräver en relativt hög alkoholhalt i ölet 
# 14 irisch coffe är ju underbart!
jag tar gärna en wisky någon gång o en snaps till sillen på midsommar o jul.
#12 när det gäller öl så har jag ändå aldrig kunnat dricka många för man blir ju så mätt av det och jag har aldrig varit någon stordrickare heller men en 33:a kan nog slinka ner en varm sommardag
drinkar o cider går (fet)bort 
På fredagkvällarna efter innebandyn, när man sjunker ner i bubbelpoolen, DÅ tar jag en lowcarb-öl. … Kan bli två….
I övrigt gör jag inga avsteg och håller min kolhydratnivå väldigt låg, har förvisso stått stilla på vågen ett tag, men nu har det halkat av ett halvkilo till, så det verkar fungera. 
det där med att man kan ta för mycket gäller väl med allt… kan man inte hantera det utan att tappa kontrollen får man väl låta bli förstås… men eftersom det är ungefär samma kolhydratsinnehåll som i torrt vin så förstår jag inte skillnaden alls… och kostdoktorns diagram gäller uppenbarligen inte lågkolhydratsöl…
ölen smakar helt ok vad mig anbelangar! Jag är ingen finsmakare uppenbarligen 
#18, Skillnaden är väl mängden man dricker. Man dricker väl inte mer än 1-2 glas torrt vin, men det kan lätt bli mer än 1-2 burkar med öl.
ja men läste du hela mitt inlägg? Det var ju det jag skrev först… att om man itne kan kontrollera det till ett lagom intag osv

Till stekt fläsk med löksås skulle jag ta en burk ljust öl 2,8 %.
Det går ju inte att dricka rödvin till den maten.
Jag äter LCHF-kost men är inte så strikt. Min diabetes typ 2 klarar en kost som jag kan njuta av. Jag dricker inte vatten till maten. Det kan bli lite kolsyrat vatten tillsammans med rödvin men annars är det mjölk eller öl som gäller.
#20, Jovisst, jag ville säga att jag höll med dig. Jag kanske formulerade mig lite konstigt.
#21 ha ha ha, näe rödvin o fläsk är nog ingen höjdare.
annars dricker jag helst vatten till maten o jag är inte superstrikt för övrigt så lite måttligt med öl nån enstaka gång får d nog bli.