Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 6187 ggr
[slamslams]
0

Lakritssug

Jag har en väninna som varit hos sin Diabetes doktor idag, hennes långtidssocker hade gått upp från 4,8 till 5,4.

hon skulle komma tillbaka om en månad för ny provtagning, sockret skall ner, det var enl läkaren för högt.

Hennes problem har under några veckor varit att hon haft sug efter Lakritsbåtar, vilket inte varit bra men det har hon inte velat höra på.

Nu är det ju slut med dessa lakritsbåtar hon är så klart ledsen för detta. jag tycker att jag läst att man kan köpa Lakrits på apoteket, har letat efter detta men kan inte hitta det.

Min undran är om någon kan tipsa om detta  om det finns att köpa och om det är ok att äta detta när man äter lchf, för hon äter så gott hon kan efter lågkolhydrat kosten.

jan-s
0

Renée Voltaires italienska lakritspastiller är räddningen. Innehåller enbart extrakt av ekologisk lakritsrot. Inget annat.

Lorita
0

Man kan köpa lakritsrot, det fanns förr (hur det är nu vet jag inte) på apoteket och är tom bra för tänderna att tugga på.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Wildrat
0

Numera finns sånt på hälsokostaffärerna, testa där istället.

raphanus
0

Weledas Calendula-tandkräm har, för oss med lite fantasi, en bismak av lakrits, om man kan nöja sig med det. Sen finns ju lakritsrot i välsorterade godis- och téhandlar.

[slamslams]
0

Tack alla för tipsen, nu skall jag kontakta henne och berätta.

Trollcina
0

Krossad fänkål är ett naturligt ämne som har en smak av lakrits. Brukade då jag fick lakrits sug röra ihop hallon med keso el grekisk/turkisk yogart el vispad grädde och strö krossad fänkål över. Mer naturligt än så kan man inte ffå det utan kemikalier.

Caena
0

hade i helgen ett enormt lakritssug, var på en vanlig affär och blev nästan gråtfärdig när jag kollade på olika förpackningar med lakrits..

fanns ju bara de med socker tillsatt, ofta FÖRST i ingredigenslistan.. snacka om surt.. eller .. eeh.. salt?

funderade på att ta en chokladbit istället, men valde bort även den.

men ska definitivt kolla efter de italienska lakritsbitarna från Renée.. iaf till nästa ggn jag har lakritssuget..

tack jättemycket för tipset!!!
förresten, e de salt eller söt smak på dem?

greensis
0

Kan också stötta förslaget om fänkål - det finns ju att tillgå i varenda mataffär ifall man har svårt att komma åt hälsokosten när suget slår till.

Annars har jag läst om irisrot som också ska smaka lakrits i torkat skick - men fråga mig inte var man kan hitta sånt.Skrattande

Förövrigt tycker jag att stevia smakar lakrits och det är antagligen därför jag inte gillar det.

Fabricati diem, pvnc!

Puhlo
0

För stockholmare som känner lakritssug rekommenderar jag affären "Lakritsroten" som är nyöppnad och ligger högt upp på Odengatan, nära Valhallavägen.

Där finns det enbart lakrits, och tjejen i kassan är så insatt och trevlig att det inte är några problem att få hjälp att hitta sockerfri lakrits.

Caena
0

krossad fänkål.. men hur fixar man de?
torkar eller färskt eller ? hur blir de.. har inte använt fänkål direkt tidigare.. om ja nu skulle pröva..

olandsfamiljen
0

vad är renees lakrits o var hittar man det? har oxå blivit fruktansvärt lakritssugen, har aldrig varit det förrut, är det ngt med kosten? :)

Caena
0

vet att jag har sett på Goodstore här i sthlm, och även på Coop här i haninge..

Wildrat
0

#10 I kryddhyllan finns påsar med fänkålsfrön som man krossar i en mortel.

#11 Här kan man skicka efter renee voltaires produkter.

Caena
0

taaackk!!!.. smart.. de ska jag kolla efter nästa ggn!..

till vad skulle man äta de?
yoghurt eller?

Trollcina
0

Yogart, grädde, fil passar utmärkt men även till melon om man äter det. Blanda krossad fänkålsfrön med flingsalt och strö på melonbitarna - supergott!

Älskar en efterätt som mina barns kusin som är kock vunnit pris för "Hallonsorbet med laktitsglass" Just den efterätten brukar jag försöka härma med yogart, hallon och fänkålsfrön och det blir näääästan men bara nästan lika gott.

Använd dig av din fantasi och kombinera ihop smaker som du gillar och som i sin tur då kanske ersätter andra favoriter.

frejahelena
0

Man kan handla Renee Voltaires produkter på hennes egen hemsida också.

http://www.reneevoltaire.se/Handla/

"Lakrisroten" ska jag se till att komma till i helgen! Tack för tipset!

tophondo
0

Borde det inte funka med Anis också?

lakritssmurf
0

Varför inte prova äkta lakrits från Amarelli?

Ren lakritsrot som kokas till en pasta som formas och torkas. Gott som räcker länge för att påmina om en gammal reklam :-)

Kan beställas på http://amarelli.se/lakrits_amarelli_annons.htm

MalinArv
0

http://butiken.chokladbutiken.se/?cat_id=62

Tyckte frakten var sjukt dyr på Renées sida. Är denna ok?

Muskrat
0

När jag var liten brukade de ha salmiak på apoteket. Antar att de hade det till en del mediciner, men man kunde även få köpa lite i lösvikt. Saknar det, de kom i små små fyrkanter, kanske 2x2 mm stora.

raphanus
0

#21 - Det finns salmiakgodis som ser ut så. Fast det som säljs i godishandeln kanske är proppat med tillsatser också.