Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1552 ggr
CamillaAndersson
0

Nybörjare

Vill prova på lchf, men vet inte riktigt hur man ska äta och inte.
Vad är skillnaden på lchf och atkins?
Funkar denna dieten för alla?

Det största problemet som jag ser det är hur det fungerar ihop med jobbet.
Jobbar 6.45-14.30, íbland till 19, när jag jobbar till 19 är det tre raster på 15-30-15min.
Annars 15 och sen 30min.
Terminaljobb, så det är väldigt aktivt i många timmar, behöver jag inte kolhydrater?

Hemma har jag två hundar, så det är väldigt aktivt hemmavid också.

Är det bara ägg som gäller till frukost, verkar väldigt enformigt i längden?

Maggan71
0

Första dagarna (kanske något längre, det varierar) kan du få övergångsproblem i form av trötthet t.ex., när kroppen ställer om från kolhydratdrift till fettdrift. Ett tips är att du successivt minskar på kolhydraterna om det funkar bättre för dig.

Men om du väljer att strypa kolhydratintaget snabbt, så hittar du mängder av tips här på KiF. Recept i massor!

Och nej, det är inte alls bara ägg till frukost, även om min egen frukost ofta har ägg som bas; omelett, äggröra, tonfiskröra…

Idag gjorde jag "polarbröd" (finns bland recepten). Även om det inte har konsistens som bröd, så kan jag tänka mig att det är gott att äta kallt med pålägg på som macka. Skrattande

Kika runt och läs på. Det finns en nybörjarfolder som är väldigt enkel och upplysande.

Lycka till!

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Margareta
0

Välkomme hit!

Det är nog bäst att läsa en hel del i början och starta lite försiktigt.

Du behöver inte äta ägg alls.

Du kommer att sakna kolhydrater ibörjan men det går över.

Numer pensionär i Nynäshamn

piccola
0

Jag àr ny som du men jag har funnit mig tillràtta hur bra som helst, har ingen lust att trappa ner sakta pà kolisarna fòr jag màr sà mkt bàttre utan dem iaf i form av pasta osv, dàremot àter jag en (!) frukt dà och dà, ine varje dag men nàr jag kànner behov. jag àter alltid tvà àgg till frukost och en caffelatte (osòtad, givetvis!!!) samt ev en liten bàgare yoghurt naturell  ifall jag har lust o behov. sen klarar jag mig làtt til lunch som oftast fòr mig blir vid 13,30 eller senare, dà àter jag kòtt eller ost med grònsaker och ringlar olivolja pà grònsakerna utòver fettet jag anv till ev stekning. jag fòredrar att anv olivolja snarare àn smòr men det àr vàl en vanesak… till middag àter jag nàt liknande som lunchen, eller fisk eller tofu men alltid med grònsaker till…jag drar inte alls in pà grònsakerna sà dàr fàr jag vàl i mig nàn kolis men nu àr det ju som tur àr "LOW carb" och inte "NO carb"…hihi. du kommer sàkert hitta dig fram till en kosthàllning som passar dig, man fàr prova lite olika saker. jag brukar àta nòtter ifall jag nàn gàng har behov av ett mellanmàl, eller som idag nàr det var nòdfall (var pà stan o hade inget med mig) chicken Mc nuggets! (utan dipsàs):D jag vet, det àr sàkert en del kolisar i frityrsmeten, men det var dunder som mellis, och jag stod mig làtt tills kl 23 dà jag kom hem o àt middag!!!! lycka till!

bazz
0

Har du läst vanliga frågor & svar i menyn uppe till vänster? Kostdoktorn.se har också en nybörjarsida. Annika Dahlkvists blogg likaså. Finns hur mycket info på nätet som helst! Surfa runt, börja läs, prova. Sen kommer fler frågor efterhand som man kommer in i ätandet och tänket. Även vi som har hållt på längre och de som har varit igång många år ventilerar fortfarande frågeställningar här och på andra siter. Man blir aldrig fullärd, man har bara andra frågor!

Välkommen!