Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 85183 ggr
[tililili]
295

Majonäsen tjocknar inte?

Majonäsen tjocknar inte, vad ska jag göra?!

den har inte skurit sig, men den tjocknar inte heller…

Torparmor
14

Värm den lite till

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Anninni
10

vad har du för recept? vad vispar du med

[tililili]
13

jag kör i mixern,

1-2dl olja per äggula

1-2tsk vinäger

1krm salt och 1krm peppar

Hru mycket ska jag värma? i en kastrull?

[Pennylane1]
8

värm lite TILL? värmer man alls när man gör majonnäs?

[tililili]
1

jag brukar inte värma, men om det fungerar så är jag beredd att prova, fattar bara inte vad som hände?!Obestämd

Hallå! ska jag värma i  en kastrull och vispa eller vad?!

Torparmor
5

Förlåt mitt snabba svar. Nej du behöver inte värma. Trodde du hade kalla ägg och varm olja.

Majonnäs vispas, men alla ingredienser skall ha samma temperatur. Du skrev inte att du mixade. För att äggen skall "suga upp" all olja skall oljan tillsättas i små portioner och vispas in i äggen innan nästa portion hälls i.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Anninni
3

majonäs ska inte värmas.

släng i en äggula till och mixa försiktigt. det är bättre att använda visp tycker jag men nu har du redan börjat.

när äggulan är i häller du på mer olja LITE i taget.

cacao
2

Jag har helt slutat att göra majonäs i mixern, jag kör med vanlig elvisp då jag tycker att det är mkt lättare att få den att gå ihop då. Ingredienserna ska vara av samma temperatur för bästa resultat.

Så elvisp och en vanlig glasskål, vispa äggulorna med kryddor och ev dijonsenap och sätt sedan till oljan i en stråle samtidigt som du kör jämn fart med elvispen. Lyckas varje gång för mig vilken det inte gjodre då jag fortfarande körde i mixern..

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

[tililili]
0

jag har gjort majonäs många gånger på det här viset, och den brukar gå ihop hur finnt som helst…tillochmed bli lite för tjock, lite stabbig…

men nu funkar det inte, den tjocknar inteSkrikandes

Anninni
4

ibland går det inte. bara att göra om, om det inte funkar med den extra äggulan

ejn04013
2

Kan bero på att du kör majonäsen i mixern. Jag testade det ett par gånger med samma resultat att den inte tjocknar men att den heller inte skär sig. Testa att använda elvisp i stället och häll i oljan lite i taget i form av småskvättar så får du så småningom en tjock konsistens på majonäsen. Lycka till!

Fialotta333
0

Samma hände mig när jag försökte göra aioli med nyinköpta mixern. Aiolin tjocknade helt enkelt aldrig.

Har jobbat på hotell och gjort majonnäs massor med gånger utan att misslyckas, så jag lutar nog oxå åt att det beror på mixerstaven.

Vanlig elvisp eller handvisp är nog bäst till majonnäsen.

Go-D
2

Jag som är en liten klantskalle i köket köper min på ICA…men jag tror nog att hemgjord majonnäs är bra mycket godare, men jag törs inte chansa på hur den blir…Förvånad

Rulan
3

Tänk på att när du gör egen majonäs vet du vilken typ av olja du använder. Findus & co. gör billigaste möjliga majonäs för största möjliga förtjänst. Undvik majsolja o.dyl. och håll dig till en bra rapsolja. Det blir mycket nyttigare så. Jag misstänker starkt att den fabrikstillverkade majonäsen innehåller för mycket vinäger helt enkelt för att de vill ha lång hållbarhet. Smaka och jämför!

Rulan
0

ursäkta förra meddelandet var en kommentar till #13 Skäms

skogs-tolva
1

INTE MIXER!!

Det blir inte tillräcklig luft-in-piskning, eh, eller hur jag nu ska förklara…

Elvispar eller matberedare är bäst!

Egen efarenhet, typ - been there-done that….."…men det smakar som majonnäs…" Obestämd

[Pennylane1]
0

matberedare = mixer i min köksvärld, eller har du något annat än mixerkniv i matberedaren?

Lisabet
1

#17 Mixern snurrar bra mycket fortare än matberedaren eftersom bladet är så litet.

[Pennylane1]
2

jo men jag menade om #16 tex hade en ballongvisp i matberedaren ist för mixerkniv, vissa matberedare har ju diverse tillbehör.

cacao
1

Nästa omgång majonäs jag gör så ska jag testa med ghee istället för rapsolja.

Mixerknivar funkar inte ngt vidare till att vispa majonäs

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

[tililili]
0

fick ihop det till sist… med elvispen

vår "mixer" är en matberedareGlad

[Pennylane1]
0

det ante mig! Fler som har ordning på vokabulären!  Flört

skogs-tolva
2

Hmmm, har skrivit i flera trådar angående majonnäs hur jag gör, har aldrig problem med att den inte skulle tjockna. Hade i julas som gäst, hos en släkting bara tillgång till en bordsmixer, DEN majonnäsen ville inte tjockna!

Därför säger jag - INTE MIXER! Glad

[Pennylane1]
0

jo jag förstår vad du säger men jag fundrade varför du i så fall skriver visp ELLER matberedare? Eftersom matberedaren ÄR en mixer

Bjorne
1

A och O när man gör majonäs är att tillsätta oljan långsamt i en ytterst tunn stråle. Speciellt i början kan man ta det extra lugnt.
Vad man använder till att röra eller vispa med har mindre betydelse.

skogs-tolva
1

Nej nej nej, matberedaren ÄR inte en mixer, mixerns blad är mindre och får inte inte in tillräckligt med luft i äggblandningen.

Bjorne
4

Det handlar inte om luft.
Det är äggulan som skall ta upp oljan i lagom takt.
Då går det att röra med en sked bara det får ta sin tid.

molana
0

Skrattande

mejram
0

Jag rör med en trägaffel när jag gör majonnäs. Funkar alltid och tar inte lång tid. Mixer/matberedare blir ju bara en massa jobbig disk.