PROBLEM
Undrar vad dlig andedräkt beror på? Har ätiy LCHF itre veckor och besväras av dålig andedräkt, har inte haft detta tidigare? Vad kan det bero på?
Jag undrar ävne vad utebliven viktnedgång kan bero på efter tre vckor med strukt LCHF-kost står jag och maken på samma vkt som innan. Har någon någon ledtråd angånede detta?
Undrande Norrlandspar
Ketonkroppar (ättiksyra) som spiller ut i andedräkten. Det går över när kroppen slutar tillverka mer ketoner än vad den borde.
Angående vikten: kika på "Varför går jag inte ned i vikt?" i artikeln "Vanliga frågor & svar".

Då undrar jag om jag kan ställa en motfråga.
Varför märker jag inte av en dålig andedräkt? Äter jag fel då eller? Jag blir lite orolig när jag inte drabbas av dessa biverkningar!

Man känner inte sin egen dåliga andedräkt!
Frågan är hur ärliga de 'medlevande' är. Men äter man under 50g (ca) kolhydrater då är man i ketos, och det är liksom det som är grejen.

#3 det är väl klart att man kan göra det! Jag kan känna om jag har en dålig andedräkt. Men visst kan jag säkert ha en dålig andedräkt utan att märka det oxå. Synd bara att mina "medlevande" inte kan förklara det särskilt bra och att de nog isåfall "gillar" om jag skulle ha en dålig andedräkt då de är hundar.
Får väl börja skriva upp vad jag äter och räkna kolisar ifall jag nu överstiger detta.
Men äter man under 50g (ca) kolhydrater då är man i ketos, och det är liksom det som är grejen.
Nej, gränsen går snarare vid 150g. Se Hur vet jag att jag är i ketos?
Dock blir ketonproduktionen vid strax under 150g kolhydrater/dygn så liten att ingenting spiller ut i andedräkt, urin och svett. Ju mindre kolhydrater, desto fler ketonkroppar. Men vid stabila matvanor en längre tid anpassar sig kroppen och tillverkar inte mer ketonkroppar än vad som behövs, och man slutar märka av det i urin, andedräkt och svett.

Tack Mikaelj.
#tack för upplysningen mikaelj.
jaha då är vi i ketos hela tiden då för vi försäker vara under 50g kolisar/dag.

#5 Så mycket som 150g? Det var väl himla bra! Jag hade läst ngnstans att vid 100 är det antagligen 'svag' ketos (vad det nu innebär) Då tyckte jag att 50 var en säker nivå. Om det tillverkas få ketonkroppar vid uppåt 150g, går man då kanske på 'blanddrift'? Väljer då kroppen att bränna glukosen eller ketonkropparna i fösta hand? Nu går jag runt själv på 20 g, men intressant att veta ändå.
"blanddrift".
Allt underskott under kroppens glukosbehov orsakar ketonproduktion, proportionellt mot underskottets storlek.
Även om du inte hade ätit kolhydrater hade glukos ändå använts av kroppen, men tillverkat av fett och protein.
Så mycket som 150g? Det var väl himla bra!
Varför är det bra?

Jo, för att min man 'fuskar' med sina lucher på jobbet, och det slinker ner en och annan potatis och jordnöt :) Såna dagar hamnar han nog runt 100.
Och återigen, varför är ketonproduktion bra?
(ketoner i sig medför inte viktnedgång, det är bara en biverkan av att inte äta kolhydrater…)

Jag trodde att det var keton'driften' gjorde att jag mår så mycket bättre :) Viktnedgång är för mig bara en bisak. Ok, möjligt att det är bristen på kolhydrater som gör att jag mår bättre orkar mer, men detta har jag kopplat till ketoner. Vilket i min värld blir då samma sak.:)