Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 1070 ggr
ariaam
0

Omega-3

Halloj. Måste man äta omega-3?? Vi som äter lcfh äter ju ändå så mycket fett så min fråga är, behövs omega 3 eller går man bara upp i vikt av den???

mikaelj
0

Alla måste äta omega 3, det är en essentiell fettsyra.  Det finns i fisk och gräsuppfödda köttdjur.

Vårt behov är ungefär hälfen så mycket som mängden omega 6 vi får i oss. Om du inte äter vegetabiliska fetter är det ganska lite omega 6 du får i dig.

I praktiken behöver vi något gram omega 3 (animaliskt) varje dag, huruvida man blir fet av den beror på om du tror att man blir fet av fett…

ariaam
0

jaa, hmmGlad. Men ska jag då köpa kapslar med omega3 elr kan finnas i ägg? Pga idétorka på recept till matlåda så kör jag mycket med äggmjölk både till frukost o så till lunch på jobbet! Jag tror inte jag blir fet av fett men jag läste det nånstans, borde ju ha vetat bättre!!Skäms

mikaelj
0

Ekologiska ägg, fisk (t.o.m. makrill i tomatsås), ekologiskt uppfödda (gräsbetande, egentligen) grisar och kor.

Eller fiskolja i kapslar.

mikaelj
0

(fisken består för övrigt av fleromättat fett för att inte stelna i +4C, medans kor och andra djur som håller +37C kan lagra mättat fett istället)

ariaam
0

Okej, dethär var intressant, bokmärkerGlad