Recept Cocobollar
Obs, har inte provat med "låtsassocker" men det borde funka.
- 4 blad gelatin
- 3-4 äggvitor
- 1 dl strösocker eller sötningsmedel
- 100gr blockchoklad
- cocos
Blöt gelatinet i kallt vtn. Vispa vitorna och sockret till hårt skum. Krama ur och smält bladen i pyttelite vtn på svag värme och häll det sedan i fin stråle under fortsatt vispning i vitorna. Fortsätt vispa till tjock och poröst skum. Spritsa skummet ned i den smälta chokladen. Fiska upp och rulla i cocos. (Alt är kanske att strö cocos & choklad i botten på en form, kleta ut skummet och ringla chokladen + strö cocos över).
Men……. hur blir detta när man räknar kolhydrater då?

Säkert riktigt åt skogen. Och det är inget jag själv skulle sysselsätta mig med eftersom jag inte är utrustad med "stoppknapp". Jag skrev ut receptet på begäran.
Själv är jag en sån som nästan lever uteslutande på strikt LCHF. Det får slinka med lök och vitlök i min matlagning, men det mesta annat i grönsaksväg går fetbort. Jag startar mitt begär på ALLA kolhydrater och skulle därför falla på tok för långt ner om jag ens bara rörde ihop smeten till skumbollar.
Så OBS - mitt recept är inget jag rekommenderar !

Viktväktarnas recept är det samma men med strösötningmedel istället för socker. Har faktiskt provat receptet med strösötningsmedel för ca 20 år sedan och det funkar men om man vispar för lite länge så blir de lite sega. Ett tips!- Vispa lite till då man kan vända skålen upp och ner utan att innehållet faller ut.
För de som kan äta lite men föredrar nyttigare naturligt socker så kan man göra "fluffet" med 1 msk honung / 2 st äggvitor också. Själv har jag också bytt ut sockret mot 1 tsk vaniljsocker / 2 st äggvitor och det fungerar även det också. Hemligheten är att vispa lite till då man tror att smeten är färdig.
H Cina - 24 kg
Tack Airam! Man borde kunna byta ut blockchokladen mot riktigt mörk choklad (Marabous 86% har 19% kolhydrater) och utesluta eller byta ut strösockret? Hmm, stevia kanske, har inte köpt det än. Så småningom ska jag prova…*s*
Denna tråden skulle jag inte läst så lämnar igen till er som kan äta detta……
:)