Poppcorn GI / LCHF???
Jag äter lite blandat GI / LCHF fast nästan alla mål i veckan är LC och bara någar få GI.
Läste inlägget om poppcorn och transfetter och hur farligt det är och är mycket glad åt att vi aldrig har gått ifrån tjusningen med att poppa själva på spisen (det är ju absolut godast också).
Till frågan: Jag har tagit lite poppcorn som godis på kvällen utan något annat till (enligt gamla bantnings metoder så har det tidigare varit ok) och enligt LC kost ska det ju inte vara bra (för mycket kolhydrater) men hur är det enligt GI då Gi tydligen ligger på 79 (lite högt kanske)men insulinindexet ligger på 54 (nötkött 51, fisk 59 och potatis på 121)???
Okej, lättaste hade väl varit att låta bli poppcornen men efter 10 månaders LC ätande och nöt & ärt/bön alergi så behöver jag lite variation till saltade solrosfrön ;-).
Då jag är helt på det klara med att man inte kan göra ett överslag på kolhydrater & fett över en dag utan bara över var måltid (altså det som blandas i magen på en och sammma gång) så skulle ju poppcorn kunna vara ok? Vad säger du/ni???
Sen att saltet blinder vatten är ju en helt annan sak, det kissas ju alltid ut förr eller senare ;-)

Lite kolhydrater är ju knappast dödande…lite roligt ska man allt kunna få ha om man vill det :D…men….Hmmmm, jag rekommenderar att du låter bli allt vad frön och spannmål (majs) heter….;)
Kanske bättre att tänka artriktig föda och näringsinnehåll istället för bara på fett/kolhydratprocent, eller!?
Fast det får var och en avgöra själva är klart…bara man är medveten om det.
Jag är faktiskt inte riktigt på det klara med hur du menar, när du skriver att popcorn skulle vara OK när man äter LC? Men jag är som vanligt trött och seg i skallen idag, iofs;) "Spispoppade" popcorn innehåller 55% kolhydrater (enligt CalC) men du kanske menar att eftersom de är fettfattiga så är det OK, eftersom fett och kolhydrater då inte blandas i samma måltid/samma tillfälle?
Om du mår bra av det så är det väl bara frid och fröjd, antar jag 
Jag har lagt mig på någonstans runt 10-20 gram kolhydrater/dag, och för att inte hoppa i och ur ketosen hela tiden så försöker jag ligga ganska konstant på den nivån. Om du är sugen på något annat än solrosfrön, men vill ha ett alternativ med lägre kolhydratinnehåll än popcorn så kanske du kan göra egna potatischips i ugnen, på bakplåtspapper? Cirkus 20% kolisar.
/magma
Jag tror inte popcorn fungerar på GI heller för jag har för mig att det är rätt snabba kolhydrater.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag menade att enligt LC är det inte OK men när jag försökt med viktväktarna och annadra metoder så har man ju förr fått höra att poppcorn skulle vara ett bättre alternativ (inte bra givet vis) än annat godis. Men Gi blir det kanske lite för mycket fett till kolhyraterna trotts att fett sänker GI.
Nu äter ju jag inte bara LC och ligger på ett högre kolhydrat innehåll /dag änna andra gör men jag räknar ju inte så. Utan med fet mat har jag väldigt lite kolhydrater och med kolhydrats mat har jag väldigt lite fett. Men jag ser till att det går minst 3 timmar mellan målen så magen tömms och detta går jag ner i vikt på. Men kanske inte på poppcornen ;-)
Jag hade väl hoppats på ett bra argument så jag kunde äta poppcorn någon gång i bland utan dåligt samvete
Hade hoppats på att det skulle passa in någon stans trottsatt jag igentligen inte fick i hop det. Hoppet är det sista som lämnare en!

Jag har också gått sådana skolor förr där det varit ok med popcorn. Nu har jag slutat med dem, dock.
Okej, lättaste hade väl varit att låta bli poppcornen men efter 10 månaders LC ätande och nöt & ärt/bön alergi så behöver jag lite variation till saltade solrosfrön ;-).
Ett alternativ till popcorn och saltade solrosfrön är ju fläsksvålar, har du testat dem? Oliver är också gott på fredagskvällen. :)
Också jag är en f.d Viktväktare, och att popcorn var ett OK snacksalternativ i den skolan berodde på ju att det var fettsnålt. Att jag undviker det beror till stor del på att jag inte vill väcka suget till liv igen, men har inte du några sådana problem och går ner i vikt även med popcorn (och mår bra)… Så varför inte?
Popcorn är inte tillåtet enligt strikt LC, så mycket har jag fattat. Är själv älskare av denna last och naturligtvis hempoppade, har dock inte rört popcorn på 4 månader, har inte varit sugen helt enkelt (ÄN vill säja) Jag tycker dock att man måste bestämma sej för om man tycker att det är värt ett avsteg från 0-kolhydrat vägen, från och till gör vi såná avsteg, medvetet skule jag vilja påstå ibland är det helt enkelt enklare eftersom samhället inte är ikapp oss än. Jag är stenhård strikt LC:are för tillfället sen drygt två veckor tillbaka men det betyder inte att jag tänker bli fanatiker, blir lätt en sorts relegion av det då. Vi måste komma ihåg att alla inte är lika, vi är övertygade om vårt sätt medans vv:are är övertygade på sitt sätt, mår vi bra allihop så kan vi samsas ändå. Mitt råd är att om du är jättesugen och inte kan avstå från popcornen, så ät med gott samvete och ta tag i den "rätta" vägen så snabbt som möjligt därefter. Bestäm i förväg hur ofta du kan unna dej denna last och hur mycket du får äta, typ en gång i månaden eller kanske var tredje månad, inte vet jag. Jag vet i alla fall att det inte håller i längden att neka sej något som man är vansinnigt sugen på, det blir lätt för många "får inte äta…" och då närmar sej ett riktigt återfall med hela dåliga samvetet.grejen det är det inte värt.
Det är inte rätt uttryck att "får inte äta", man väljer helt frivilligt att avstå från vissa kolhydrater och får själv hitta den balansen som passar en själv. Jag brukar säga att jag får äta precis allt jag vill äta och väljer att låta bli. Det kanske inte är så enkelt för en nybörjare.
När jag pratar med nybörjare brukar jag poängtera det man får äta obegränsat av och då går ju popcorn bort.
När man kommit lite längre och vet vad man tål inte tål, får man göra sina val och då kan popcorn ingå för den som inte är så känslig. Min son äter popcorn ibland och det fungerar bra för honom men jag skulle inte kunna välja det.
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag anser inte att nån annan ska säga vad andra får eller inte får äta…det måste vara personens egna val. Jag äter själv kolhydrater när jag känner för det…det bör som sagt inte bli religion …dock äter jag inga spannmål (säd, majs, bönor, frön eller oljor från frön) eftersom det inte är artriktig föda, jag tror helt enkelt att det är skadligt för kroppen.

Chocolate skrev: "Då jag är helt på det klara med att man inte kan göra ett överslag på kolhydrater & fett över en dag utan bara över var måltid (altså det som blandas i magen på en och sammma gång) så skulle ju poppcorn kunna vara ok? Vad säger du/ni???"
Kan aldrig se att popcorn skulle vara OK. Däremot kan jag inte säga att du inte får äta det - var och en måste själv avgöra vad som ska ingå i dess kost, hur mycket kolhydrater den vill äta etc etc. Men det finns bra myckte bättre och nyttigare godis än pop corn. Visst skriver de ut GI-värdet som hyfsat lågt, men jag tror att man måste använda det sunda förnuftet också och inte förlita sig blint på siffror i alla lägen. Om man känner att man "måste" ha pop corn och är så målande poetiskt beskrivande som du är angående just dessa, så misstänker jag att det som vanligt handlar om det gamla välkända sockersuget som slår till. Se bara på konsistensen: Mjukt och fluffigt utav bara den!

Vad är insulinindex och var hittar man sånt?
//Karin
Jag vill Nog häng på Markazits kommentar,,,,,, Tror med att det är det gamla suget som hänger kvar…..
MEn vi har ju alla ett val och precis som margareta säger att man kanske ska välja bort det i början men sen måste man ju kunna testa sig fram vad man tål,,,,,'
Även för mig åker då popcornen bort:)