Kokosfett/kokosolja
Jag undrar vad det är för skillnad mellan koksolja och kokosfett? Är det bara att den ena är flytande och den andra är fast? Är det samma sak i grunden?
Det är samma sak. Kokosfett är fast i kyla och låg rumstemp. Blir flytande vid knappt trettio grader.

Åh tack. Nu vet jag! :-)

Det kanske bara har att göra med hur varmt man har hemma? Om man har en innetemperatur på kanske 22 grader börjar ju kokosfettet att smälta lite och bli olje-liknande, men om det är kallare inne, kanske 19 grader, så är kokosfettet ganska hårt och liknar inte olja alls. Bara en tanke. 
(Ovetenskaplig slutledning av detta är att de som kallar det kokosfett har kallt hemma och de som kallar det kokosolja har varmt hemma…
)

Som jag har förstått kallar man raffinerad (typ det kemikaliska i silverpaket) kokosfett och det ekologiska, kallressade för kokosolja. Antar att det är för att skilja dom, själv använder jag bara ekologisk med smak och utan
mazen - jag köper kokosfett i hink och det är hyfsat hårt (icke rinnande) även i rumstemperatur och då kallar jag det fett. Jag tror snarare det är hårdheten som avgör vad man kallar det.
Numer pensionär i Nynäshamn