Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1463 ggr
flippad
0

Mjölk

Hej :) Jag tänkte börja med lchf, blev inspirerad av en vän. Har redan börjat trappa ner på kolhydraterna men tänkte börja på allvar snart, svårt bara att intala sig själv att det är okej att äta så mycket fett men man vänjer sig väl.

Men jag undrar, mjölk och mjölkprodukter? Folk verkar ju leva på smör och grädde, men jag läste också om ersättning för mjölk, "äggmjölk"? Kan någon ge ett recept på detta, det känns som om det skulle vara värt att testa med kaffe. Men hur kan det komma sig, att grädde och smör som också kommer från korna kan vara så bra medan mjölk verkar vara något som man inte borde dricka? Eller har jag missuppfattat något?

Jag älskar mjölk, dricker kanske en liter om dagen. Där jag bodde förut drack jag en mjölk med 8% fett… Nu är det Arla och det blir röd, men i vilket fall som helst. Vad är det som är dåligt med mjölk? Till frukost gillar jag yoghurt med en klick creme fraiche eller gräddfil i, är det godkännt?

Wildrat
0

Man ska äta saker med mycket fett och lite kolhydrater. Tyvärr innehåller mjölk mycket kolhydrater och lite fett, därför går det bort. Likadant är det med mager yoghurt och filmjölk, mycket socker (laktos) och lite fett. Creme fraische, gräddfil och turkisk yoghurt med minst 10% fett är ok men i större mängd (flera gånger om dagen) kan det bli väl mycket kolhydrater från det också. Även grädden innehåller kolhydrater så därför kan man inte använda obegränsade mängder av den heller.

Äggmjölken använder en del istället för mjölk och grädde i te och kaffe och ibland som smoothie och likn. Äggmjölken görs på ägg, smör och/eller kokosfett och varmt vatten + ev nåt smakämne. Om du söker här på sajten hittar du massor med recept.

flippad
0

Tack för snabbt svar såhär dags på dygnet :)

Okej, jag tror jag förstår… Det blir svårt det där med mjölken. Jag kanske får skära ner till ett glas om dagen, annars kommer jag nog inte kunna leva :( :( Hur mycket kan det förstöra?

Och turkisk yoghurt skulle alltså kunna funka?

flippad
0

Just det, en sak till! Skolmaten… Där kan man ju inte påverka själv speciellt mycket. Är det lasagne så är det lasagne liksom, lite omständigt att plocka bort lasagneplattorna när det knappt är något kött emellan i alla fall. Vi har ju salladsbord, som brukar ha keso och morötter och något annan variant av sallad. Och så har vi filmjölk. Så kan det vara ett alternativ att ta av salladsbordet, försöka plocka ur något ur skolmaten och köra på ett glas filmjölk till det? Måste orka plugga också..

MimLan
0

För skolmaten är det matlådor som gäller om du inte alls kan justera befintlig mat.

Åas, om du äter en rejäl frukost, så behövs det knappast en större måltid kring lunchtid, för du blir mätt länge, så en mindre och enkel matlåda funkar.

Maia
0

Hej och välkommen!

Det är många som känt att de inte skulle kunna "leva utan mjölk" och sedan efter ett tag så märker man att det fungerar alldeles utmärkt. Man får helt enkelt låta saker ta sin tid.

Om du inte har otroliga mängder att gå ner och dessutom är ganska ung (skolmat antyder det) så kan du säkert klara något glas då och då. Men kanske inte varje dag.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

flippad
0

Det är sant, jag har inte så långa skoldagar och kan nog klara mig rätt bra på frukost och någon sorts mellanmål när jag kommer hem. Det är ju en social grej också, sitter man och äter ingenting när de andra äter lunch så kommer folk tro att man har en ätstörning eller nåt. Och att ta med sig matlåda anses rätt kräset.

…Och, hur ska jag få min flickvän att sluta bjuda mig på godis och hembakade kakor hela tiden? Haha. Det är svårt att motstå hennes pajer.

Får försöka skilja mig från min mjölk då << Men hört att lite kolhydrater är okej om man tränar också, så de dagar jag tränar tänker jag nog unna mig. Finns inget bätre än ett kallt glas mjölk efter ett kokhett bad när man har tränat och alla muskler är helt körda.. ahh…

Inke
0

Du kanske kan prata med mattanterna om att du inte tål  vissa saker. får magproblem . Och be om köttfärsröra med ett salladsblad. Att de gör en egen portion till dig. Det är ju många som behöver specialmat. Inget märkvärdigt med det. Grädde i stället för mjölk, ser ju likadant ut. Du finner nog en lösning.

Lycka till och välkommen hit.