Vi som har Artros!
Hej go vänner!
Tänkte att jag skulle starta en ny tråd då jag nyfiket vill veta om någon med Artros i fingrarna finns här och som bevisligen kan säga att de för första gången slipper sin värk denna höst mao inte har värk i fingrarna sedan de började äta strikt Lågkolhydratskost.
Lider själv av denna åkomma och just denna höst så gör det så f-t ont i mina fingrar. Jag har tom svårt att greppa saker utan att de glider ur händerna - Ploff! så ligger det jag tagit på golvet och jag blir så frustrerad, tom att klia sig i hårbotten el någon annanstans där det kliar har blivit en plåga då fingrarna säger ifrån gm att göra ont, f-t ont tom.
Någonstans i min bakre hjärnhalva, i glömskans förvaringsutrymme, så surrar det ett litet "kom-i-håg" om att någon har skrivit något om hur mkt bättre de blivit med Lågkolhydratskost och nu undrar jag - Finns du?
själv har jag from i dag tagit bort spannmålen då jag tänker - Kolhydrater drar åt sig vätskesvullnad i kroppen och slipper jag den svullnaden så blir det inte så trångt under skinnet! Även om jag intar dessa kolhydrater mkt sparsamt per dag - 1 macka och 1 dl egengjord musli (havre, bovete och rågflingor ingår i min hemmagjorda musli) till frukost varje dag så tänker jag att det kan ju ha en viss betydelse trots allt.
Därför har jag nu gjort en frö och nötblandning i stället för att ha på frukost yogarten from nu och startade med den i morse. Tänker även i fortsättningen äta frukt och grönt iaf ett tag till då min viktnedgång gynnas av att äta allt trots allt. Det är liksom svårt att bryta något som går bra så jag tar detta lilla steg bara då jag vet sedan tidigare att just spannmålen haft betydelse för min vätskevikt.
Är det någon här som har erfarenhet av kosten och försvinnande värk i fingerlederna så skriv i denna tråd om dina erfarenheter, då det är intressant för oss som har detta elände.
H Cina -24 kg

Jag bytte till HC/LF kost i april i år sen dess har min Artros blivit mycket bättre. Mest angripna är mina tumbasar men också de yttersta fingerlederna. Det var mycket jobbigt innan jag la om kosten. Bara en sån enkel sak som att vrida ur disktrasan gjorde jätteont, för att inte tala om att öppna burkar och flaskor. jag som älskar att sy och sticka klarade knappt att ta i en nål, händerna lydde helt enkelt inte
Nu har jag fått tillbaka min syglädje igen och har bara lite värk ibland om jag ansträngt mej mycket
Visst har jag glädje av min kostomläggning även om jag inte gått ner i vikt

Jag har också blivit bättre i händerna!Jag rivstartade.Det tog bara en vecka med en konsumtion av c:a 18 g kolhydrater per dag.Jag startade med tumbasartros men det har spridit sig efterhand till fingrarna.Strax innan jag gick över till LCHF hade jag fruktansvärt ont i fingrarna,de var stela o det knastrade o knäppte i tummarna.Jag tappade allt jag tog i vilket gjorde att jag alltid var arg som ett bi o skrek o svor.
Efter en vecka med den nya kosten tyckte jag att det fattades något en morgon; jag hade inte ont i händerna.Hurra!Ingen fingergymnastik,ingen varmvattenssköjning,nada.Fingrarna är inte lika svullna(mindre vätska i kroppen?) o de är mycket rörligare+att tummarna inte knastrar mer(fettet smörjer lederna?)Hoppas,hoppas detta håller i sig!!!!
Oj, ytterligare en åkomma… det får väl också bli en ny grupp?
Numer pensionär i Nynäshamn