Proteinpulver som "fuskmat"?
Jag vet att det har skrivits en hel del om proteinpulver här på siten och jag har sökt och läst igenom en hel del. Jag skulle dock ändå vilja ha era kommentarer på hur smart/dumt det är att regelbundet äta proteinpulver som "fuskfrukost" eller "fuskkvällsmat". Jag kan många gånger längta tillbaka till tiden före LCHF när jag (mot bättre vetande) kunde äta en Noka-shake på morgonen istället för "riktig" frukost. De är så jäkla goda och man står sig ju lätt fram till lunch.
Jag tänker mig att man i så fall blandar proteinpulvret med vatten och grädde. Vilken sort är bäst, förresten, om man nu ska äta proteinpulver som "matersättning"?
Tyck gärna till, för och emot att äta proteinpulver som ersättning för "riktig" frukost eller kvällsmat! Jag kan tillägga, förresten, att jag testat äggmjölk och finner det avskyvärt! Så tyvärr är det inte ett alternativ.
Det är ju bättre än ingenting. Men i övrigt kan jag inte säga så mycket mer.

#1 Ja… Det borde det väl vara…? Men frågan är hur mycket sämre det är än "riktig" mat… 

Kasein eller äggprotein är bra.
Själv kör jag ost eller kokta ägg "rätt av", som fuskmat.
Beror ju helt och hållet på hur mycket kh du tänkt få i dig. Vad jag förstått försöker många hålla sig på 20-40 gram. Så kolla på innehållsförteckningen hur mycket som är protein och hur mycket som är kh. Dessvärre brukar nog socker ingå i såna där måltidsersättningar. Just ordet proteinpulver kan vara rätt missvisande för det behöver inte vara särskilt mycket protein i dem…speciellt inte om man jämför med en biff :)

#3 Ja, jag har lyckats läsa mig till att Kasein är det bästa…
Jag kör också på ost eller ägg när jag känner mig lat, men ibland blir jag bara SÅ trött på det… 

#4 Jag är inte superstrikt, ligger nog närmare 60-70 gram.
Jag har förstått att det finns olika sorters "shakes". Vissa som är proteinpulver, och därmed har lågt kolhydratinnehåll (i alla fall jämfört med mitt älskade Noka, som innehåller 56 gram…!) och vissa som är "gå ned i vikt-pulver" och därmed kan innehålla en jäkla massa kollisar… Men det är proteinpulver som jag avser.
Men visst… en biff, nedmald och utblandad med grädde, vore väl den bästa shaken… *örk* 

Jag använder Faring Slow Protein Kasein till Frukost och ibland till kvällen. Den innehåller relativt lite kohydrater, tar jag den två gånger om dagen får jag i ca. 12 g kohydrater. Jag spetsar den med olivolja då det har visat sig att mejerna inte är bra för mig, tyvärr.
Utifrån detta balanserar jag resterande kolhydrater och jag har som mål att aldrig få i mig mer än 12 g.
Kolla på Gymgrossisten.se där kan du läsa innehåll på alla deras proteinpulver.

#7 Det pulver du nämner är ett av de jag läst en del om och som verkar intressant. Visst innehåller det aspartam, dock? Jag känner mig ganska tveksam till det… 
Jag kan rekommendera Eiselts "Double-Pro". Det är ett perfekt mellamålspulver, går att både dricka eller blanda i en skål med mindre vatten för att göra som en pudding.
Pulvret innehåller både snabbt o långsamt protein (vassle +kasein). Det finns i tre goda smaker: choklad, banan/jordnöt och pistage/kokos och brukar gå att köpa på de flesta kosttillskottsbutiker, själv köper jag det ibland från www.gymvaruhuset.com

#9 Tack för tipset! Ska läsa på lite om det också.
Skönt att ni inte verkar tycka att min idé är helt idiotisk. För i så fall får ni hojta till! 
Idiotisk idé??? Nääää, superbra idé för oss som är lite lagom lata. Jag har försökt jämföra de två preparaten som rekommenderas i inläggen men eftersom jag är nybörjare blir jag inte så mycket klokare, tyvärr. Berätta vad du/ni väljer så ska jag göra detsamma!

#11 Hehe… Ja, lat är jag onekligen ibland och det kan bli lite tjatigt med ägg och bacon… :)
Jag lovar att berätta vad jag testar!

Det stora problemet med proteinpulver är enligt mig smaken, vissa märken smakar helt enkelt horribelt..Men det är klart man kan ju alltid hålla för näsan.

#13 Ja, gud vad en del shakes kan smaka hemskt. Jag glömmer aldrig första gången jag smakade Nutrilett (inte proteinpulver, men ändå…). Fy fasen!
Därför tar jag tacksamt emot tips på produkter som smakar GOTT (nu är ju smaken som baken, men rekommendationer är ändå inte fel).
Tyvärr är det väl så att om det smakar gott så är det någon form av sötningsmedel i. Själv tar jag Holistics proteinpulver till frukost, den innehåller inga konstgjorda sötningsmedel bara lite äkta vanilj. Den är inte god som den är så jag har i lite bär.

Man ska vara medveten att i princip alla svensktillverkade proteinpulver görs från råvara från ARLA…
Eftersom jag inte har råd att vara kinkig med sötningsmedel så köper jag det som är billigast. Finns säkert billigare om man köper 10-25 kilo. Blandar 50-50 av SLOW FX och Pro Fx (kassein och Whey).
Pro finns även som 3-pack för under hundringen styck (750g).
Kör det som före/efter-mål vid träning tillsammans med några matskedar grädde i shakern. Borde funka lika bra som frukost.
http://www.gymvaruhuset.com/?pid=195670
http://www.gymvaruhuset.com/?pid=195673
Blandar man 50-50 blir proteininnehållet 84%
Per:
30 Gram 50-50
Energi kcal:
112,50
Energi kJ:
0,00
Proteiner:
25,20
Fiber:
0,00
Kolhydrater:
0,90
Vatten:
0,00
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
0,72
Medarbeterare på Kost

Sök gärna på "proteinpulver", det finns flera trådar redan och det är nog fler än jag som skrivit i dem men inte orkar upprepa sig en gång till!

#17 Ja, som jag skriver i första inlägget har jag sett att det finns många trådar tidigare om detta. Det jag dock ville få tips kring, är om det är en OK frukost/kvällsmat och inte som uppladdning inför/efter träning. Och det har jag ju fått nu! 

Precis det är en av de saker som jag och flera skrivit om. Jag tränar inte alls men använde proteinpulver under en övergångsperiod när jag hade svårt att få i mig tillräckligt med protein.

Nu har jag slagit till och beställt Eiselts "Double-Pro". Ska bli spännande att se hur det smakar och hur kroppen reagerar!
Jag återkommer med recension. 

Nu har jag testat att använda Eiselts "Double-Pro" i ett par veckor och känner mig redo att lämna en recension. :)
Jag blandar 1 dl pulver med 1dl grädde och 2 dl vatten. Ställer in det i frysen i en kvart eller så. Då blir konsistensen ganska tjock - jag äter den med sked.
Smaken är helt OK. Jag har chokladsmaken och tycker att den smakar lite klent. Men det kan ju ha att göra med att jag blandar med grädde.
Jag står mig på den fram till lunch utan problem.
Så summa summarum: smaken är ok och funktionen är bra!
Att beställa från gymvaruhuset.com funkade också alldeles utmärkt - ett par dagar efter beställning ringde DHL på dörren.