Äggmjölks-fasta - kickstart - frågor
Jag glider in och ur kolhydratsträsket; i det vardagliga livet fungerar lchf bra för mig, men så fort något händer utanför rutinerna så raseras allt. Praktexempel är kalas. Då kan jag utan problem äta 10 småkakor på rad utan att tycka att det är äckligt sött (fast sedan får jag halsbränna och sömnproblem efteråt). Senast hände det i lördags.
Jag vet inte riktigt var gränsen går för mig för att jag ska undvika att trilla dit - är det noll kolhydrater som gäller, eller kan jag äta en del om jag väljer rätt sort? Vet att det är min sak att pröva mig fram.
MEN - nu funderar jag på om det kanske skulle hjälpa med en "kick-start" (lånar pulverdieternas uttryck) för att komma in i det och rena kroppen. Eftersom jag inte har lyckats lista ut vilken nivå som är ok för mig fungerar det inte att dra ner på lite kolhydrater i taget. Bättre då att börja på andra hållet.
Anledningen till att jag kallar det kickstart är att jag jämför med pulverdieterna och tänkte köra med äggmjölksvarianten - vet att en del gör/har gjort det, men har inte hittat trådarna just nu.
Men, jag har lite praktiska frågor….
Ni som gör/har gjort det - hur mycket/ofta har ni druckit det?
Hur gör man på jobbet - kan man göra det på morgonen och ta med till jobbet? Hur ska man förvara det isåfall? Alternativet är då proteinpulver med ngt fett i….
Hur lång tid har det tagit innan ni har tröttnat på det…?
Och så funderar jag… skillnaden äggmjölk och mosade ägg med smör - det är ju samma ingredienser, men märker ni skillnad på mätthet, osv?
Tänkte man kunde köra det på morgon och under dagen, och äta vanlig middag med familjen på kvällen.
Skulle vara glad för lite tips eller erfarenheter, eller länkar till någon tråd som handlar om det här…!
Jag provade äggmjölk i en vecka. Sen blev det FÖR MYCKET!
Gick inte ner så mycket. Marginellt bara.
Sen äggdeffade 2 ½ vecka. Åt bara ägg och smör.
Delade äggen (kokta ägg) och la en klick smör i varje gula och in i mikron i en minut.
Gick ner 4,1 kg. Sen orkade jag inte med ägg mer.
När jag började äta vanlig LCHF igen, så gick jag upp ca 2,5 kg igen. Men det är/var mest vattenvikt.
Varför, vet jag inte.
// Shintaida
Shintaida, tack för svar! Nu när du skriver så minns jag din tråd om din äggmjölks-"kur", fast trodde du höll på längre?!
Men, förutom att du tröttnade, mådde du bra med att bara dricka/äta ägg? Minns du hur ofta du åt/drack, ungefär, per dag?
Återigen är det ju problemet med jobbet… alternativet är ju förstås att jag dricker äggmjölk på morgonen och tar med mig kokta ägg till jobbet.
Vill ju gå ner lite till, fast just nu är det inte främsta anledningen, utan det är just att få ordning på frossandet (negativa) och hitta rätta kolhydratsnivån för mig. Och hitta vad jag ska undvik för sorts kolhydrater (chocolate chip cookies är ett hett tips…).
Ja, jag mådde bra hela tiden.
Jag drack äggmjölk varje gång jag kände sug/hunger och även när jag "bara" var törstig. Men då drack jag den kylskåpskall.
Så det var olika från dag till dag hur många gånger jag drack äggmjölk.
Annars drack jag den varm, för det ger bättre mättnadskänsla och välbefinnande. (Mådde sen illa av den varma, men har nu kall äggmjölk i te och kaffe).
Du kan ju ta med en flaska kall äggmjölk till jobbet och ställa i kylen. Ta sen en (eller fler) mugg(ar) och värm i mikro om det finns.
Men ditt alternativ att dricka på morgonen och kanske på kvällen, när du kommer hem och har kokta ägg med dig på jobbet är ett suveränt alternativ!
För då kanske du inte hinner tröttna så fort som jag gjorde.
Håller på att fundera om jag ska prova igen - men då kommer jag nog att göra som du föreslog - äggmjölk morgon och kväll och ägg till lunch och middag.
Tack för tipset!
Lycka till!
// Shintaida

Jag har oxo kört äggmjölk i en vecka 4ggre per dag jag gick ner 4 kilo ska nog börja en runda igen .
Har idag tagit en dos natur diet men fy fan va man e hungrig får nog gå upp och göra lite äggmjölk istället
Jag har precis börjat en fakirvecka och personligen skulle jag nog hellre rekommendera det än enbart ägg/äggmjölk. Man äter kött, fisk, ägg och fett. Inga mjölkkprodukter och inga grönsaker. Jag tror att risken att tröttna blir mindre samtidigt som fakiren också har en slags kick-start-effekt.
Jag upplever att mitt sötsug försvinner helt, förbränningen sätter igång på högfart samtidigt som jag håller mig mätt.
Läste för ca ett år sedan (innan jag började med LCHF) hur någon kändis make gått ner multum genom att äta 9 ägg om dagen. Tror ni jag tyckte han var tokig??
Hmmm…när jag äggdeffade åt jag mellan 8 och 10 ägg om dagen med smör på. 
Tycker inte han verkade tokig, eftersom man får i sig det man behöver.
// Shintaida
Nä, det är väl klart, Shintaida, att jag inte tycker det NU. Det var ju före LCHF.
#4 - naturdiet…. sockergodis! Dessutom har dom ju bara choklad och fruksmaker (jodå, jag har kollat upp det också som ett alternativ…
) Jag skulle inte klara mig länge på det.
#5 - jo har tänkt på det alternativet också… äggmjölksvarianten var för att göra det så enkelt som möjligt, eftersom jag har en tendens att sväva ut om jag kan äta lite allt möjligt (jo, det här går nog bra också… för att inte tala om det här….). Ville få styr på det, så att säga.
Sen hade jag inte tänkt äta såhär så länge, kanske ngn vecka om det känns bra, och sedan kanske fortsätta med just fakir.
9 ägg om dagen är ju inte så svårt att komma upp i, förresten…!
Hm, tål att tänkas på det här, hur jag ska lägga upp det. Bra med olika synvinklar!
#10 lundsabin
Jag håller med dig om att man lätt gör utsvävningar när man har lätt för att göra så.
Är sån själv.
Men när jag äter STRIKT med äggmjölk och/eller ägg, så håller jag mig till det.
Med äggdeffen HADE jag tänkt hålla på med i en månad (30 dagar), men jag föll.
Tänkte inte då på att man lika gärna kunde göra äggröra med smöret och krydda med något gott.
Men jag fastnade i just kokta ägg och tänkte INTE ALLS på att det fanns varianter med SAMMA ingredienser.
Så när mitt ryggskott gått över, ska jag börja äggdeffa igen. För jag tyckte det var enkelt, närande, behändigt och det var KUL att ställa sig på vågen!
// Shintaida

#10 Nä har lagt ner den dieten blev svin hungrig efter 2 timmar så det blev lite varm god äggmjölk i stället
till kvälls mat lite ungsbakad falukorv med colslaw i stället.
#4 Pernilla S
Vilken viktnedgång? 4 kg på en vecka. Härligt.
Hur mycket fett innehöll din mjölk då , räknat på ett dygn?

4 kg?! Vilket mirakel!
Kan du skriva ned receptet på äggmjölken? Hur mycket drack du?
Bra jobbat!

Att bara dricka äggmjölk är kanske lite extremt och särskilt om man har lätt att "falla ur". Man måste vara oerhört målinriktad. Jag själv har kört ett par rundor (en vecka/tur) och visst går man ner i vikt, men man går ju upp nåt kilo sen när man börjar äta fast föda igen.
Jag tycker också att du kan börja med s.k fakir, dvs enbart äta allt slags kött, ägg och smör.
Jag dricker äggmjölk bestående av 3 hela ägg, c:a 250 äggula, 30-40g smör och 8 dl vatten, samt några teskedar sukrin. Jag föredrar den kall! Håller mig varken hungrig eller mätt, utan "ohungrig". En slurk då och då under dagen. Har kört fem dagar nu (denna rundan) och gått ner 3,2 kg. Tänker bara hålla på ett par dagar till och sen fasa in fast föda med så lite kolhydrater som möjligt.
Godmorgon!
#15, tack för ditt input!
Har nu tänkt igenom hur jag ska göra, och det blir på gränsen till fakir med möjligtvis ngn msk grädde i morgonkaffet eller till kvällsmaten.
Tänkte äta såhär idag:
Äggmjölk som jag redan druckit till frukost. Var gott, hade lite kanel i, och blev proppmätt. sedan gjorde jag misstaget att dricka morgonkaffe och ta lite vispgrädde i = blev illamående. Drack knappt en kopp istället för vanliga två. Vet inte hur jag ska göra där, i det bryggkaffet måste jag ha grädde/mjölk, annars är det odrickbart. "Finkaffe" med espressobryggaren går bra utan, men känner inte för att stå och mala bönor klockan 6 på morgonen.
Har sedan med mig kokta ägg till jobbet som jag ska värma med smör och mosa, får se vad kollegorna säger…
Om jag nu är hungrig till lunch, just nu är jag inte det.
Och sedan till kvällsmat har vi rester; fläskfilé och lax. Äter kanske båda.
Fast fläskfilén har gräddsås till (riktig hemmagjord) och laxen har crème fraiche på sig, undrar om jag kan äta en liten klick bara eller ska skrapa bort det?
Och så är det då om jag kan få barnen att äta ngn grönsak när jag inte gör det… får se vad de ska få, resterna räcker bara till mig.
Min man får kanske äta vad barnen äter.
Jahapp, då får vi se hur dagen går - hoppas den blir bra och fettrik för er alla!

Önskar att jag klarade av äggmjölk. Vore smidigt då jag nästan aldrig hinner få i mig lunch. Men jag lyckas inte få det att bli gott på något sätt. Blir konstig konsistens smakar blaskigt och jag vet inte.. Ska nog prova en fjärde gågn, har bestämt mig för att kunna dricka en hel nångång;)
#15 claio
Hur länge räcker den portionen? Inte ett helt dygn väl?
Har du 3 ägg plus 350g extra äggula? Fattar inte riktigt?
#17 Jag har gjort det innan med kokosfett, tyckte också det blev blaskigt, nu gjorde jag med 50 g osaltat smör, två ägg, 2 dl kokande vatten, blev mycket bättre. Mixade ganska länge så att det blev fluffigt.
#15 o # 18 - undrade också det där med 250 äggula…. (det var väl inte 250 STYCKEN…?
) Fast det låter ju som om du dricker det under dagen = räcker hela dagen, eller…?

Jag får helt enkelt prova igen:) Hat utrustat mig med kakao, kanel och vaniljpulver!

Om man lägger in äggmjölken i minmat blir proteinintaget väldigt lågt..äter ni alltså inget annat än äggmjölken? Som en köttbit för att få upp proteinet.
#21 - nej, inte till frukost alltså… för min del. Sedan äter jag mer till lunch och kvällsmat. Har inte kollat själv - vad blir det och på hur många ägg, osv?

Energi kcal:
1465,20
Energi kJ:
6123,00
Proteiner:
45,72
Fiber:
0,00
Kolhydrater:
0,24
Vatten:
285,60
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
144,36
Kolesterol:
1654,80
E-mättade:
31,02
Mättade:
97,56
F-mättade:
6,48
Vitaminer:
A:
1134,60
B1:
0,36
B2:
1,80
B3:
0,06
B6:
0,36
B9:
171,00
B12:
5,40
C:
0,00
D:
5,40
E:
7,56
Mineraler:
Fosfor:
736,20
Järn:
6,96
Kalcium:
190,80
Kalium:
462,60
Magnesium:
48,60
Natrium:
757,20
Selen:
86,70
Zink:
1,14
360Gram Ägg rått
60Gram Smör 80% fett
60Gram Kokosfett
Men man kanske dricker mer än så? Det ligger iallafall för lågt enligt mig.
#23 - ja, det är annat än vad jag har tänkt äta idag, men du kanske kommenterar ngn av de andra?
Mitt hamnar som följer (hoppas nu jag gjort rätt när jag kopierade…!), men då dricker jag ju inte bara äggmjölk hela dagen.
Och så kommer jag att ha ngt till maten ikväll, vet bara inte vad.
Energi kcal:
1165,00
Energi kJ:
4866,40
Proteiner:
62,78
Fiber:
0,00
Kolhydrater:
0,32
Vatten:
308,88
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
102,54
Kolesterol:
1287,52
E-mättade:
31,34
Mättade:
53,04
F-mättade:
8,06
Vitaminer:
A:
1038,80
B1:
1,16
B2:
1,56
B3:
13,44
B6:
1,10
B9:
124,20
B12:
8,54
C:
0,00
D:
11,22
E:
7,48
Mineraler:
Fosfor:
829,20
Järn:
6,24
Kalcium:
140,90
Kalium:
922,30
Magnesium:
75,10
Natrium:
530,00
Selen:
81,10
Zink:
2,63
240Gram Ägg rått
50Gram Smör 80% fett osaltat
30Gram Smör 80% fett
60Gram Lax odlad norsk fjordlax
100Gram Fläskfilé gris

#17 - jag hade också svårt för äggmjölken de första gångerna jag gjorde den. Sedan köpte jag stevia, sötningsmedel, vilket jag har i en knivsudd av, plus mina andra olika smaktillsatser.
Antingen har jag i kakao, stevia och cirka 5 droppar hushållsarom, pepparmint eller arrak. Finns att köpa i märket Engströms hushållsarom. Jag köpte mina på ICA.
Hittills har jag även haft i 2 msk grädde också. Men det händer ju inte så mycket på vågen då. Så jag ska försöka klara mig utan grädden nu.
Både till frukost och lunch idag gjorde jag äggmjölk på 3 ägg, 50 gram smör från Lidl, 3 dl kokat vatten, lite stevia och kanel och denna blandning tycker jag smakar gott och helt okej, lite som gröt med kanel faktiskt. :-)
Och jag gör som #19, mixar lite extra med mixerstaven så att det blir fluffigt.
En sådan omgång äggmjölk på 3 ägg är mättande och jag står mig på den i flera timmar.
Jag håller med clajo, ska man rivstarta är det nog bättre att köra fakir, kött och smör - inget annat. Då avgiftar man sig snabbt också från sockret. Riktig mat är det också.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Tack för tipsen! Ska prova med lite grädde och så. Även om det inte blir lika strikt då så är detabsolut värt det i början:)
Ska kolla stevia med och köpa lite av de andra smakerna!
Tack för senaste svar!
Är i valet och kvalet hur jag ska göra, har gått bra idag, men ngn strikt fakir blev det inte; knaprade i mig två babybel, lite paprika och minimalt med vispgrädde o crème fraiche.
I alla fall, har ätit för lite om man kollar i min mat, är nu lite hungrig och funderar på vad jag ska sätta i mig nu… Så här ser det ut:
Energi kcal:
1372,00
Energi kJ:
5726,60
Proteiner:
72,46
Fiber:
1,10
Kolhydrater:
3,02
Vatten:
383,34
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
119,09
Kolesterol:
1335,21
E-mättade:
35,25
Mättade:
64,21
F-mättade:
8,38
Vitaminer:
A:
1179,90
B1:
1,16
B2:
1,70
B3:
13,83
B6:
1,29
B9:
159,45
B12:
9,24
C:
79,50
D:
11,36
E:
8,76
Mineraler:
Fosfor:
1020,20
Järn:
6,49
Kalcium:
482,65
Kalium:
1077,20
Magnesium:
95,40
Natrium:
723,65
Selen:
85,70
Zink:
4,19
240Gram Ägg rått
50Gram Smör 80% fett osaltat
30Gram Smör 80% fett
60Gram Lax odlad norsk fjordlax
100Gram Fläskfilé gris
40Gram Babybel
5Gram Crème fraiche 34% fett
15Gram Vispgrädde 40% fett
50Gram Paprika grön gul röd
Vad lägger man på? Mer protein eller mer fett? Proteinet är ju uppe på mer än 1 g/kg kroppsvikt, fettet, tja….
Eftersom jag inte har lyckats fakirar strikt (verkar det) kanske man skulle ta lite skinka alt. ost med smör eller philadelphiaost?
Orkar inte laga ngt nu, måste lägga mig snart,. är jättetrött!

#18 & 19: Jag missade ett litet "g" som i "gram" efter siffran 250. Naturligtvis är det inte 250 st äggulor…
Och jo; det klarar jag mig på den portionen i ett dygn. Men nu har jag avbrutit "fastan" och tuggar kotletter som vanligt.
Alla fungerar vi olika. Somliga av oss klarar att synda med 1 kaka och klarar av att sätta stopp efter det. Kanke sådana personer är mindre insulinkänsliga. Sedan finns det andra där 1 kaka snart blir 10 eller t o m 20 stycken. Jag tror att det är just dessa personer som är extremt insulinkänsliga. Tror däremot inte att det beror på bättre eller sämre självdiciplin vilket många vill hävda.
Jag klarar att begränsa mig till 1 kaka och sedan låta bli. Jag har däremot en kusin som avstår helt från sötsaker för att hon vet att smakar hon lite så triggar hon sötsuget med sötsaksfrosseri som följd. Hon kanske skulle vara betjänt av LCHF men litar i stället envist på Viktväktarna.

#27 Ja till en början kan det ju vara värt det med den lilla mängden grädde, för att vänja sig så att säga och trappa ner vart efter.
Och som #30 säger, så är vi alla olika och får prova oss fram med vad som fungerar bäst för var och en.
Nu ikväll gjorde jag en äggmjölk på 2 ägg, 2 dl vatten, 25 gram osaltat smör och 1 tsk kakao, lite stevia och 5 droppar pepparmintsarom.
Jag mixade lite extra så att det blev fluffigt och skummigt. Och det var faktiskt gott att dricka utan grädden, vilket känns som en liten seger för mig. :-)
Tror iofs att stevian hjälper till och tar bort äggsmaken och att jag sen använder osaltat smör när jag gör äggmjölk med kakao i, gör nog sitt till också.
Men hur som haver har jag nu 2 smaksättningar att alternera med.
Och Ekströms heter hushållsaromen kom jag på. ;-)
Godmorgon!
vet egentligen inte om jag ska fortsätta här eller starta en ny tråd - det blev ju ingen äggmjölksfasta igår, och lär nog inte bli det heller. Snarare åt fakirhållet, men inte riktigt riktigt heller eftersom jag åt lite lite grädde och crème fraiche, för att inte tala om paprika och ost…
I alla fall, tog lite skinka, ost och smör igår kväll när jag var hungrig, blev mätt direkt, men har en känsla av att det blev lite väl lite mat igår, ska kolla i minmat strax.
Det jag nu EGENTLIGEN vill fråga om är träning… nu kör jag ju strikt, speciellt jämfört med min kolhydratfrossarhelg, men mår bra. FÖRUTOM när jag cyklade till jobbet idag; blev ganska matt och väldigt svettig (hade i och för sig kanske för varmt på mig), jämfört med vanliga fall. Nu är det uppförsbacke hela vägen, men ändå…
Grejen är att jag hade tänkt träna idag - tränar lite olika saker några gånger i veckan, idag skulle det vara styrketräning. Frågan är om det är en dum idé nu när jag precis har kommit igång igen? Gör det mer skada eller nytta? Jag fortsätter naturligtvis inte om jag faller ihop och svimmar, eller liknande, men är det överhuvudtaget ngn idé att ta sig dit om jag ändå inte kommer att få ngt utbyte av det?
Är det ngn som vet?
Hallå-nån nämnde att Nigellas man käkade 9 ägg om dagen?! Hur länge, någon viktnedgång?! Någon som vet?

Kan man göra äggmjölk och sedan använda det att blanda med proteinpulver, alltså istället för mjölk?
//Celia
kom lite sent på tråden - men jag körde äggdeff en vecka, sen ville jag inte se ett ägg på några dar… inte bra. bättre med fakir tror jag också.
jag hade med LCHF gått ned 6 kg, sen upp 1,2, gick ned med äggdeff 2 kg och när jag slutade upp 1 kg, så slutresultatet var en aningen bättre än före äggdeff….
men nu hålls jag i jämnvikt med "normal" LCHF, så jag måste ändra på något för att halka nedåt; antingen nötterna, mejeriprodukterna, proteinmängden eller totalmängden kcal…. skall den närmaste månaden prova lite olika alternativ för att hitta "min" mix.
Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg
LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017
Sockerberoende.

9 månader, han gick ner 24 kg (4 stones), enligt Daily Mail.
Men vad han måste ha varit less på ägg sen…