Sukrin mot stevia?
Har haft stevia hemma ett tag som används då och då. Får dock klagomål på bismak från familjen - har läst om sukrin här och hittat svenska sidor som säljer det. En påse på 500g för 80-90kr+frakt på 60-75kr. Bra om det funkar men känns dyrt om det också har bismak och blir ratat;)
Ni som använt det, vad tycker ni? Om ni har barn, vad tycker de?
(Ja, jag vet att det är sötningsmedel och kanske inte helt förneligt m lchf men i det här fallet är det ett medvetet val från vår sida.)
Stevia och sukrin är godkända sötningsmedel enligt lchf.
#1 Ja, alltså det är väl upp till var och en kan man tycka:) Jag är mer ute efter nån som använt sukrin på riktigt och kan ge mig en recension!
#2 Ingen aning. Har inte hört om någon lchf:are som sagt något negativt om dessa sötningsmedel.
Jag hoppas du får svar på din fråga, själv har jag bara testat stevia och det går jätte bra att ha den som naturlig sötningsmedel.
Sukrin har ungefär 75-80% av sötman hos vanligt socker, ser ut som strösocker men löser lite sämre/långsammare i varm vätska.
Har ingen bismak i klass med Stevian, men någon gång har jag gjort en marängbotten med Sukrin i och då tyckte jag det blev en speciell, "metallisk" bismak.
Om man dock använder bara lite, t.ex för att ta bort det bittra i kakao eller vad det nu kan vara, så fungerar det jättebra. Men vill man ha mycket sötma (som det blev i marängsmeten, Sukrinet fungerar nämligen bra att använda om man vill ha ett bra och hårt "fluff" på äggvitan) så gissar jag att den lilla metallbismaken känns.
Nu har jag inte haft det hemma på flera månader, har vant mig med att ha bara kakao i t.ex äggmjölken- men jag skulle nog säga att det är prisvärt om man använder det i mindre mängder.

Använder sukrin, det är ett bra alternativ till socker. Använder lite i LCHF kex som jag hittat här och kombinationen e kanon.
Tack alla för svar!
drar nog iväg en beställning. Är just det där m att balansera upp kakaon.

Sukrin går opåverkad genom våra kroppar och ansamlas i sjöar och annan natur. Eller har jag fel?
Nej, det är Sukralos du tänker på, en slags klorförening som används också det som ett sötningsmedel.

Vad är då Sukrin? Några negativa följder?

Sårättså #8.
Lowcarbshop.se har lägsta frakten för sukrin.

Ni som testat sukrin (och stevia) har ni haft problem med att det triggar sötsuget? Är lite rädd för det och har hållt mig undan från sötningsmedel såhär i början… Vet också att jag har reagerat väldigt negativt på andra sötningsmedel (konstgjord smörja antar jag) med ökat sötsug, ökat hunger, illamående, läskiga bismaker som håller i sig länge och migrän.

Kan man också vara säker på att det inte ger ökat insulinpåslag? Det står på sidorna ovan att det inte ger något ökat blodsockerpåslag (GI noll) och det låter ju bra…

Var får man tag på Sukrin?
#15 läs hela tråden nästa gång innan du frågar.

# 16 Jag trodde jag hade gjort det.
I min egen tråd berättar jag på vilket sätt jag har svårt att hitta information fast jag har den mitt framför näsan å mej, jag ber om ursäkt för det.

#13 &14
Det är lite från person till person om det triggar, jag tror defenetivt att man blir mer sötsugen om man fortsätter äta sött. Och såvitt jag vet ska det ha ett litet blodsocker påslag då man lurar tungan/hjärnan att man äter ngt sött
Ngn annan som kanske har en bättre förklaring? :)