Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4285 ggr
pyromanen
0

För lågt blodsocker?

Har ätit LCHF nu i 17 dagar… huvudsakligen av nyfikenhet… mår bra må många sätt och är positivt förvånad över både det ena och det andra. Men: varje dag efter lunch lägger min hjärna av, (på "vanlig mat" är det vanligt för mig att bli trött nån timme efter lunchen men sen bruker jag bli pigg igen), nu blir jag inte pigg igen utan är "utan hjärna" restan av dagen. Jag har ett jobb där jag behöver vara skäpt, men jag kan typ varken räkna, tänka logiskt eller läsa innantill… stapla ved skulle funka, rensa i bokhyllan och tömma papperskorgen…  Kan det vara så att det är blodcsokret som är för lågt?  finns det personer som inte fixar att hålla blodsockret uppe i tillräcklig nivå på denhär kosten?

profca
0

Det finns de som har problem med att utesluta för mycket kolhydrater pga lågt blodsocker, ja. Hoppas du får bra svar och tips, så du inte blir avskräckt!

mikaelj
0

Äter du för lite mat, kanske?

Att leva är att våga vidga cirkeln lite mer, att kliva framåt när det känns som att ridån skall släppas ner. (Cirkus Sol)

pyromanen
0

#2: Jag äter mig ordentligt mätt. (bruker jag göra i vanliga fall också, är normalviktig och har inga planer om att ändra på min vikt.)

bazz
0

Kolla upp ditt matintag på minmat eller någon annan dylik site. Kolla att du dricker tillräckligt mycket vatten för att vara otörstig.

Din hjärna har inte ställt om sig till ketondrift än. Det brukar ta längre tid än bara de 3 veckor som du har kört.

Själv är jag numera betydligt piggare efter lunchen än innan LCHF och får aldrig någon kl 3 koma som mina kolhydratätande arbetskamrater Glad

Hang in there!

profca
0

Jag kom just på att jag läst en tråd om att man kan tro att man har lågt blodsocker, men de facto inte har det. Kanske du kan leta på "lågt blodsocker" i sökfunktionen - jag minns inte riktigt vad den egentliga orsaken var, nämligen. Men jag kan tänka mig att det är övergångsbesvär.

Zepp
0

Kan detta vara något?

"För att få så lågt blodsocker att hjärnan börjar lida faktisk brist på energi så krävs antigen att man har De Vivos sjukdom eller övermedicinerat diabetes. Själv har jag nått väl under 3 mmol/l vid ett par tillfällen utan att märka det minsta och någonstans på diabetesforumet har jag för mig att det finns ett inlägg där skribenten nämner ett BS på 2 mmol/l utan särskilda symtom."

http://blogg.passagen.se/matfrisk/entry/hj%C3%A4rnan_och_blodsocker

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

pyromanen
0

#1: Nej än är jag inte avskräckt, men om mina "koncentrationssvårigheter" är övergångsbesvär då hoppas jag de snart ger sig, för det funkar inte om jag inte kan utföra mitt jobb i flera månader!  Varken jag eller chefen lär bli nöjd då :-)

#6: nä, när mann läsar detdär verkar det inte som att sockerbrist i hjärnan är möjlig.. men vad är det då?  Har en blodsockermätare liggande efter avlidna svärfar, dock utan batterier, ska få igång den och mäta för skojs skull!

mikaelj
0

Sockerbrist i hjärnan är inte möjligt av lågkolhydratkost tack vare den geniala processen glukoneogenes.

Karin20
0

Tror också att det är övergångsbesvär och inte blodsockerfall. En av de fantastiska fördelarna med den här kosten är att blodsockret ligger på en rätt jämn nivå med vare sig toppar eller dalar.

När man som frisk person äter som vanligt fungerar kroppen så att efter en måltid produceras insulin för att ta hand om blodsockret (här kommer blodsockertoppen)och en frisk persons kropp är duktig på det här så blodsockret sjunker snabbt ned igen och gärna lite för mycket, eftersom insulinproducenten inte riktigt vet hur mycket den skulle skapa och gör därför minst tillräckligt. Därför blir de sugna, hungriga och trötta med paltkoma på eftermiddagen.

Vi som äter så här får inte den här toppen och behöver inte producera den mängden insulin längre och får därför inte längre heller dalarna.

När jag fick min diabetesdiagnos fick jag medicin som skulle hjäpa min insulinproducent (bukspottkörteln) att producera tillräckligt med insulin. Och då kom också riktigt ordentliga blodsockerfall. Jag hade vid en mätning 2,1 mmol/l. Då blev jag riktigt rädd, det blixtrade för ögonen, jag svajade och måste hålla i mig, illamående.

Om du har möjligheter, kolla gärna ditt blodsockervärde på eftermiddagen, för det är säkert individuellt

//Karin

Rustibus
0

Hmm,jag känner igen mig i det du skriver,och för mig var det nog en kombination av övergångsbesvär och att jag låg lite för lågt på kh.för mig släppte det efter ca 4 veckor och jag började äta lite ovanjordgrönsaker till lunch och middag.Jag var nog onödigt strikt från början.Då åt jag inga grönsaker alls,bara kött,fisk,ägg och smör,och jag verkar iaf behöva ett visst antal "bra"kh för att jag ska fungera.

Min hjärna funkade inte alls i början,kändes som sirap i huvet och jag var jättetrött,och övergångsbesvären verkar kunna variera precis som allt annat eftersom vi ju alla är olika och har olika förutsättningar.

Hoppas att det snart löser sig för dig och lycka tillGlad