billig karre`
coop linköping säljer fläskkarre` för 29:90/kg
Du köpte en hög antar jag? *s*
Jag är periodare på fläskkarré, gillar att ge dem en stekyta och sedan får de stå och småputtra i ett par timmar i en gryta tills köttet ramlar isär… 
Men oftast gör jag stora satser och äter det flera dagar i rad, sedan kan det gå flera månader innan jag gör ett ryck igen… Nu senast så stekte jag 2,5 kg.
vad menas med småputtra? jag är rätt bra på att förstöra kött… 
hur mkt vatten ska det kokas (puttra)i? en idiotsäker förklaring skulle göra mitt hushåll gladare, vi har kokat ihjäl både grytbitar, kotletter och älgkött…
Dom har billig fläskkarre i flera andra coop-butiker också den här veckan, jag har sett det här i göteborg med.
Jag brukar också göra som #1 att jag steker fläskkarre lite lätt först så det får en stekyta, och låter den sedan koka en längre tid. Blir jättegott. Fast jag har inte så lång tid att jag skulle kalla det för flera timmar, En och en halv timma ungefär. Kanske något mer. Fast mina bitar är oftast mindre än 2.5 kilo också, det kanske tar längre tid om man gör så mycket. 1-1.5 kilo blir det väl oftast.
Innan LCHF-tiden så skärde jag små hål i fläskkarren och tryckte in olika saker. Plommon var en favorit. Fast numera är det svårt att komma på något, så jag hoppar över det steget.
#2, Fläskkarren ska altså koka som en hel bit. Ta ungefär så mycket vatten att det täcker 2/3 av köttet. Om du vill kan du vända köttbiten efter halva tiden, men det är inte ett måste. Använd ett lock. Titta till det några gånger under kokningen så att inte allt vatten kokar bort av misstag, det kan hända om man har en relativt liten kastrull där köttbiten bara precis får plats, så att det inte blir mycket utrymme över till vatten.
Det är svårt att säga hur man ska göra för att få det att småputtra (sjuda heter det egentligen, simmer på engelska). Det skiljer sig väldigt mycket från spis till spis, så det går inte att ange någon specifik gradering.
Testa dig fram helt enkelt. Jag citerar engelska wikipedia:
Simmering ensures gentler treatment than boiling to prevent food from toughening and/or breaking up. Simmering is usually a rapid and efficient method of cooking. To keep a pot simmering, one brings it to a boil and then adjusts the heat downward until just before the formation of steam bubbles stops completely. Water normally begins to simmer at about 94°C (200°F).
I värsta fall får du väl använda en vattentermometer.
Glöm inte att salta vattnet ordentligt. Vad man har för kryddor är valfritt, ibland tar jag bara peppar, ibland är jag mer kreativ. Och ta till vara på spadet efteråt, jättegott att ha som bas till såsen man har till maten om man reducerar spadet det en del. Blanda i grädde och smör så har man en jättegod gräddsås.
Låt köttet vila minst en halvtimma under folie (som bara ligger ovanpå, det ska inte sitta tätt) efter du tagit ut det ur kastrullen innan du skär i det. Skär du i det för tidigt så åker det ut en massa vätska vilket får resultatet att köttet blir torrt, men efter att lite tid har gått har vätskan omfördelat sig i köttet och stannar kvar när man skär i det.

Köpte karré för 19.95kg på citygross i värnamo. Ja jag bunkrade med 6 rejäla bitar =)