Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2359 ggr
istiden
0

äggmjölken ersätta grädde

Läste lite om äggmjölken…Recept och så..

Det verkar som många ersätter grädden med den!
Varför?

Jag hänger inte riktigt med=)

Vad mer gör ni med äggmjölken… Ska kanske mejsa i ordning nå sånt??

Tell me =)

Babz
0

Många är känsliga för de kolhydrater som finns (naturligt) i grädde och andra mejeriprodukter och använder istället äggmjölken, som blir i stort sett helt kolhydratfri.

Du kan använda sajtens sökmotor för att leta upp inlägg om äggmjölk, så hittar du recept och tips om användning.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

missaz
0

Har varit skeptisk till äggmjölken sedan jag började med lchf för snart 7 månader sedan; tycker helt enkelt inte att det låter gott (trodde det skulle smaka rått ägg)! Provade första gången för några dagar sedan och det är SÅÅÅ GOTT! Användningen för mig är i kaffe och att dricka som det är. Nyttigt, mättande och gott; det räcker väl som anledning att göra det? Tungan ute

istiden
0

tusen tack =)

jag väntar på att den ska svalna

magma
0

Spännande:) Smaksatte du den med något?

istiden
0

jag gjorde naturell…
Den har svalat och den var OK! - lite kallare hade suttit kanon…

Men detta blir garanterat en fortsättning… weee

kaifas
0

Jag brukar ha den i kaffet så det blir latte. Ca 30-40 gram kokosfett, på med ca. 2 dl varmt vatten så fettet smälter, i med ett ägg, mixa med en stavmixer så det blir mycket skum och sedan i med det i nybryggt kaffe (halva koppen äggmjölk och halva koffeinfritt kaffe). Det blir ett bra substitut för en latte där de i vanliga fall har i 2 dl mjölk = nästan 10 kolhydrater. En sats brukar räcka till två stora latte.

Lillulla
0

#6  Dricker du två latte om dan då, eller spar du äggmjölk i kylen till nästa dag? Försvinner skummet när den får stå ett tag? Jag har försökt med äggmjölk flera gånger, men jag klarar det inte! Det äcklar mig så enormt att dricka rå äggvita, spelar liksom ingen roll om det smakar okej! Jag kanske skulle prova med bara gulan, då kanske jag slipper det där otäcka skummet också?

ebet
0

Jag kör med bara gulorna, men ägget kan väl knappast förbli rå i kokande vatten.. eller? Skummet lägger sig om den får stå.

Wildrat
0

#7 Eftersom du häller på kokande vatten så är inte ägget rått längre. Men bara äggula går också bra att använda. Då blir det lite mindre proteiner i det hela vilket inte är helt fel.

Lillulla
0

#8 och 9  Aha, ni har förstås rätt…det ÄR inte rått ägg man dricker! Hmm, då ska jag försöka igen med det i åtanke. Tack!

Thyra4
0

Jag försökte ersätta grädden i såsen och i svampstuvningen med äggmjölk, men det skar sig. Inget aptitligt.

[Sias]
0

Äggmjölk smakar som grädde, men kan inte ersätta grädde - annat än att ha i kaffe/te.

Äggmjölk är en god - mättande - ersättning till mjölk som dryck

Jag gör en sats äggmjölk på kvällen, förvarar i kyl över natten. Dricker till frukosten och under dagen - naturell eller smaksatt. Istället för kaffe, te, yoghurt/mjölk.

Ljummen äggmjölk-choklad: Rör ut kakao i hett vatten i en mugg, fyll på med äggmjölk. 

Kall äggmjölk med bärsmak:  Mixa några lätt tinade hallon eller blåbär väl i kall äggmjölk.

Hausswolff
0

Om man vill ersätta grädde och liknande mejeriprodukter med något men ändå få en fet och smarrig sås till köttbiten - hur gör man då?

mikaelj
0

Smör?

"Mejeriprodukter" = "kolhydrat- och proteinrikt", dvs grädde/creme fraiche/etc., däremot inte smör som är i det närmaste kolhydrat- och proteinfritt.

Bearnaise, hollandaise, m.fl. görs på smör, ägg & co.

deluxe
0

Kanske dags att lära sig göra hemlagad bea-sås då! Skrattande

Och vad det gäller äggmjölken… Alltså, smakar det verkligen som grädde? Jag tror att jag måste testa det imorgon, men jag är hemskt skeptisk.

Hausswolff
0

Jo men det är ju inte smöret som gör bea tjock och krämig, det är ägg. Fast… jag kan ju prova att ta min steksky, tillsätta smör och sedan röra ner ägg…

Kan bli intressant.

Annione
0

Jag böt ut grädden i kaffet till äggmjölk och är väldigt nöjd. Jag dricker ca 2dl varm äggmjölk till frukost, vevar runt en tepåse för smak. Händer att jag dricker varm äggmjölk till lunch ibland när jag inte hinner med annat. Jag gör på 1 liter vatten och har det i en tillbringare med lock i kylen.

mikaelj
0

Ptja, så länge du har något sorts emulgeringsmedel i tjocknar det. Köpte en majonnäs i somras som jag hade i utetältet under hela Roskilde, var precis lika bra hela tiden. :)  (å andra sidan var det sisådär 0,1% ägg i)

Finns det nå't annat än ägg man kan använda för att tjockna till smöret? Till grädde funkar syror (t.ex. vin), men det är ju just till grädde…