Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4002 ggr
Astrid46
0

Tappa hår

Hej! Jag har ätit strikt LC kost i ca 10 veckor. Äter minimalt m kolhydrater max 5 gr om dan. Jag mår bra och trivs m kosten. Har gått ner en hel del. Har börjat träna på gym 3 ggr i veckan och däremellan springer jag. Det som bekymrar mej är att jag har börjat tappa hår. Detta har oxå hänt när jag åt så här vid ett tidigare tillfälle. När jag sedan slutade och började äta "som vanligt" repade sej håret. Finns det någon som har ett råd att ge. Det känns verkligen jätte tråkigt.

MegN
0

Japp, det hände mig också. Jag har i vuxen ålder alltid haft "trolltjockt" hår som frisörskan får skära med kniv för att tunna ur till en hanterbar frisyr. Men plötsligt märkte jag att det försvann i rask takt (för min del gjorde det ju inte så mycket, eftersom jag hade så gräsligt mycket att ta av, men nog blev man lite fundersam var det skulle sluta…!?).

Men efter ytterligare en tid på LCHF så stannade det av, och håret kom tillbaka som förut. Så nu "beklagar" sig min frisör återigen vid varje besök.

Jag vet inte om det finns något särskilt man kan äta (mineraler etc) för att den här utvecklingen ska passera snabbare, men passerar gör den. Dvs du kommer inte att fortsätta tappa hår, utan det är ett övergångsskede. Jag minns tyvärr inte några tidsskalor så att jag kan säga att det är värst så och så många månader in på LCHF och går över då och då. Det är säkert också olika från person till person.
Vi hade en diskussion om det här på en mailinglista jag var med på, så det är ett rätt vanligt fenomen. Men jag hörde ingen som inte "kom igenom" hårförtunningsfasen. Du kan nog vara lugn.

Lillianna
0

Jag tappade oxå en massa hår en tid och det blev rätt tunt i texvis luggen. Men nu har tappandet stannat och det är på återväxt. Jag började ta extra B-vitamin under den perioden men jag vet inte vilken effekt det hade. Kanske var det naturligt….på lc alltså.

/Lillianna

~ Lillianna ~

Astrid46
0

Tack för svaren. Jag äter extra magnecium, B-calm, Ledins komplett, och Omega 3. Har tidigare även tagit nått som heter "stora hårkuren" vet egentligen inte om det hjälpte. Man får ju nästan panik när håret börjar ramla av.

Kia
0

Mitt hår ramlade oxå av nu dricker jag Mivi total två ggr om dagen så nu tappar jag inte mer hår

Astrid46
0

Vad är Mivi total och var kan man köpa det?

MegN
0

Mivitotal köper man på hälsokosten (står för MIneral VItamin total). Finns i en "träningsvariant", som jag är så lättlurad att jag alltid köper, fast den är dyrare. Vet inte vad som skiljer, egentligen.

Kia
0

Jag köper mitt på hälsokosten och det är faktiskt Bitten , hon som skrivit Sockerbomben boken som rekommenderat detta. Jag dricker vanlig mivitotal jag tror att den varianten som heter flex som ska då vara lite mer effektiv har socker i sig. Därav att jag inte väljer den varianten.

Jag äter också en omega 3 tablett om dag och detta täcker mitt vitamin behov. Fakta är att när jag slarvar så kommer mina problem med tappa hår och tandköttsproblem tillbaka…. Så försöker inte slarva :)

Margareta
0

Det finns ju även bra vitamintillskott på Apoteket för den som har långt till hälsokost.

Det finns en som har tillägget Sport som jag äter ibland… den har högre halter än de andra…

Numer pensionär i Nynäshamn

odezza
0

I somras hade jag kommit ganska långt på min väg mot "de grå tinningarnas charm". Aven luggen började få gott om gråa strån. Det var ingenting jag bekymrade mig över, tvärtom såg jag framemot min förvandling till "naturlig blondin".

Jag började med LCHF i början av juli. Jag har tappat en del hår under hösten, men det har jag alltid gjort varje höst, så jag brydde mig inte om det speciellt mycket.

Men nu ser det ut som om det hår som växer ut igen inte längre är grått. Mina tinningar är betydligt mörkare än i somras, och i luggen synns det knappt några gråa hårstrån längre. Det verkar som om jag får vänta ett tag på mitt nya, "blonda" jag. Det verkar även som om jag tappar mindre hår nu, än för ett par månader sedan.

Men egentligen har jag ju hållit på med LCHF alldeles för kort tid, för att kunna säga något säkert. Glad

"still lost in space and time"