Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1759 ggr
Raring
0

Ett positivt år

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det har strömmat till väldigt många nya medlemmar på KiF den senaste tiden varav många söker ett sätt att gå ner i vikt. En del blir lite skrämda eller oroliga när de läser trådar på temat "men varför rasar i jag ner i vikt som alla andra?". Andra är rädda för att gå upp i vikt av allt fett. Ytterligare andra vet inte vad de ska tro. Många glömmer eller känner inte ens till alla andra hälsofördelar. Samtidigt vill jag minnas att många diet-metoder använder uttrycket "Det här är inte en diet, det är en livsstil!". Det stämmer för både LCHF och lågfett-dieter! Den springande punkten är om det är en *hållbar* livsstil eller inte. För mig var inte viktväktandet det, även om jag var väldigt uthållig. LCHF har hittills känts mer hållbart. Det är väldigt lätt att vänja sig vid all god mat. Jag saknar inte ens mina honungsmackor längre.

Jag är ingen veteran i LCHF-sammanhang, känner mig i alla fall inte som en sådan. Men idag firar jag ett år och är trots allt ingen total nybörjare längre. Precis som många andra så har min aktivitet lugnat ner sig en aning med tiden, men jag läser fortfarande flera gånger om dagen. "Hälsan tiger" som de säger. Det är sannolikt så att de som hittar hem och mår bra skriver mer sällan än de som har problem.

Har skrivit en ganska långrandigt men förhoppningsvis läsvärt inlägg på min blogg (länk). Bifogar samma bild som finns på bloggen om skillnaden mellan hungrig viktväktar-smalfet-fluffish mot LCHF-mätt och lätt bitig. Lovade ju Pasi att visa lite hud………

Som jag skrev i "Alla som ätit LCHF mer än ett år"-tråden:
Sammanfattningsvis kan vi säga att jag står still i vikt, vilket beror på att jag var och är normalviktig. Har en något störd självuppfattning och tycker väl att det vore trevligt med några kg mindre.

På plussidan:

+ mätt länge
+ inget sötsug
+ inget behov av mellanmål
+ stabilt humör
+ nästan ingen PMS
+ mindre acne
+ naglarna skivar sig inte längre
+ magen är lugn och snäll, "pratar" inte längre med mig
+ det går faktiskt att bygga någon form av muskler

På minussidan eller ingen-skillnad-sidan:

* ingen skillnad på sömnen, sover lika lite som förut
* viss tendens till hjärtklappning (lågt Blodtryck?)
* det sociala - det kan vara ganska knepigt ibland

finntroll
0

Grattis! Roligt att läsa om dina hälsovinster! Lycka till i fortsättningen också.

finntroll
0

Grattis! Roligt att läsa om dina hälsovinster! Lycka till i fortsättningen också.

Pasi
0

Grattis på ettårsdagen…och tack för den fina bilden!KyssFlört

UBCL
0

#0 Hur är det Raring, käkar du mycket BIFF? det ser i alla fall så ut.

Jag passerade 1 år 1/3Skrattande

(OBS! Denna kommentar är inte gjord för att samla poäng)Glad

Raring
0

#3 Pöss på'raj!

#4 Ja man är vad man äter… ÄT INTE SPARRIS!

Jag äter nog mest ägg, ost, fläsk och pizzafyllning……. har aldrig köpt så mycket pizza som det senaste halvåret. Och aldrig slängt så mycket pizzabotten heller.

negar
0

Ja, vad kul att få se dig på bild, du är ju ursnygg!! Du är mycket mer sexig som du ser ut nu än på viktväktartiden  Tungan ute Din blogg är toppen också!

Johannika
0

Way to go! Skitsnygga axlar och präktigt bra V-form! När få vi se dig på scen? (Byggarscen då menar jag!Flört)

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Raring
0

# 6

Tack SkämsKyssGlad

# 7

Tack! Men nej tack de närmaste åren. Det är en del bulkmys just nu. Det är roligare att bli starkare mot att se hård ut. Och så mycket mukkler gömmer det sig inte därunder fluffet. Idén om att deffa sig hård känns inte så lockande heller. Känns lite väl VV fortfarande. Men man ska tydligen aldrig säga 'aldrig' för då hamnar man där!

Jennix
0

Heja Raring! Jag håller med dig i det du skriver och har själv tänkt att jag borde skriva nån tråd om MINA fantastiska hälsovinster och viktnedgång, så att folk får nåt positivt att läsa också. Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

bullmagen
0

Vilken snygg ryggtavla, musklig med insvängd midja - vill ha!

Jennix
0

Har du alltså inte tränat under denna period, eller tränade du både innan och efteråt?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

dufva
0

Oj, vad snygg du har blivit.

Frisk och stark ser du ut att vara och "pöset" är borttrollat Skrattande

AnnaCathrina
0

Härligt att läsa och fina bilder som säger mycket.

Lena123
0

Jätteinspirerande berättelse för oss som liksom du inte egentligen har så mycket att gå ner men vill ha lite "mindre fluff" som du så fint kallar det.

Snyggaste bilden på dig är ju helt klart den längst till höger.Flört

Nu ska jag fota mig så jag kan jämföra i framtiden.

http://www.winthers-skafferi.se/

Raring
0

# 11

Lite småklurig fråga. Jag har väl alltid varit ganska aktiv men formerna har varierat.

På bilden längst till vänster var jag ingen motionär utan all aktivitet bestod av praktiskt göra i stall, ladugårdar, skog och lantbruk. Många tunga lyft och många timmar ståendes och gåendes. Styrketränade på rummet med kroppen som vikt. Brukade väl göra 200 armhävningar på tå i set om 20 kanske 3-4ggr/v och motsvarande 200 situps mellan varje set armhävningar.Och lite utfall, jägarvila, rygglyft och sånt.

Mittenbilden var under en period då jag faktiskt motionerade, vardagen bestod mest av studier. Motionen var konditionsträning (simning, cykling och löpning). Så var målet att bli smaaaal. Det blev jag ju också men också mest fluffig och klen. Ffa mådde jag skrutt. Ungefär som det som var kvar av äpplena jag åt….

Högerbilden är resultatet av mer målinriktad träning, speciellt styrketräningen. Jag tillskriver inte kosten allt, men jag ser ett visst samband ändå eftersom jag alltid försökt röra på mig och mått bra av att göra det.

Speciellt skillnaden på högra och vänstra bilden tycker jag känns intressant eftersom aktivitetsmängden borde kunna vara jämförbar.