Fryser = hungrig??
I en annan tråd som handlar om samma ämne fick jag "tipset" att jag kanske äter för lite och därför fryser. Jag har fler frågor i ämnet som rör mig mer specifikt och därför startar jag en ny tråd i ämnet.
Imorse åt jag min sedvanliga frukost = äggmjölk (2 ägg, 1 äggula, ca 30 g smör och ca 20 g kokosfett + vattten). Jag var mätt och lagom i temperatur fram tills kl halv 10 ungefär. Då började jag bli lite hungrig och åt därför två st finncrisp tillsammans med rikligt med smör.
Nu, efter en dryg timme fryser jag!!! Jag är inte hungrig vad jag känner, men jag fryser! Kan det vara ett tecken på att jag eg är hungrig? Jag vet inte för jag har i så många ÅR blundat för mina hungerskänslor. Jag har varit otroligt hård mot mig själv när och VAD jag får äta för att kontrollera vikten. Jag klassas som normalviktig men skulle man räkna fettprocent skulle jag säkerligen hamna i överkant mot "normalt". BMI ligger lågt (20), men det beror nog på dåligt med muskelmassa som härrör från ÅR av "svält". "Inte äta för mycket för då går du upp i vikt!!" har varit mitt mantra. Inte äta för mycket kött och fett! Jag dock alltid ätit 3 mål mat om dagen, även om innehållet kanske inte varit det bästa. Jag har i åtskilliga ÅR hållt vikten i schack med hjälp av långdistanslöpning. Det BÖR inte ha varit positivt för musklerna.
Jag HAR daller på magen/lår o rumpa och valken över byxorna är min största fiende sen otaliga år tillbaka. VAD jag än gör blir den kvar!!! Det har fått mig att vackla i min tro på LCHF. Händer det någonting så är det enbart uppåt i daller! Detta gör också att jag "ligger kvar" i mitt "behov" av att inte äta för mycket. Jag vågar helt enkelt inte öka mitt intag av mat pga rädslan för att gå upp i vikt!
Jag har bevisligen en anings rubbat signalsystem om det här med hunger. Därför undrar jag om det är så att jag kan vara hungrig när jag fryser? Eftersom jag är så van att undertrycka hungerskänslorna mellan målet kanske de inte dyker upp normalt utan visar sig på annat sätt.
Sen alla dom som sagt till mig genom åren "Men du behöver väl inte tänka på vad du äter du som är så smal…!" *suckar tungt* De skulle bara veta! Mycket kan man dölja med kläder!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Svar till Gittans inlägg i tråden Jag blir varm av LCHF!.
På morgonen fryser jag SÄLLAN! Jag får ofta gå runt i kortärmad för jag är så varm. Morgonrock och tofflor är inte att tänka på. Då flyter jag bort! Kvällarna är mitt problemområde. Då finns det ingen hejd på kölden vissa dagar! Vi kan ha 24 grader i vardagsrummet (eldar i kamin) och jag sitter med tofflor och fleecejacka och fryser. Men det är i extremfall!
Men jag ska läsa på!
H. Thea
Hej igen,
Jag menade att 100 gram blir 710 kalorier. Om du vill komma upp lite över svältgränsen så kanske 50g är ok.
Eftersom du motionerar så ska du naturligtvis ligga betydligt högre.
Det viktigaste i livet är att man mår bra. En kropp som ges tillräckligt med energi och näring går på helfart genom livet.
Lycka till..

Hej! Om du lägger in vad du äter på en hel "normal" dag här så kan du säkert få hjälp av alla kunniga LCHF:are här. *puffar upp din tråd*
WilliamJ: Jag skulle alltså kunna lägga till lite äggmjölk på fm. Det är ofta på fm jag fryser. Nu, 2 timmar efter lunch, är jag varm och go. Sen till kvällen kommer jag att vara iskall igen, ffa om jag tränat (rider och jobbar i stallet).
Efva: Det ska jag absolut göra!!!
H. Thea
En normal "matdag:
Frukost: Äggmjölk (2 ägg, 1 äggula, ca 30 g smör och ca 20 g kokosfett + vattten)
Mellanmål: 2 finncrisp med "oblygt" med smör. Får kanske på en 10-15 g. Svårt att veta, men smörlagret brukar vara minst lika tjockt som finncrispen. 
Lunch; Olika, men basen är kött/fisk/fågel, gräddsås/CF, och sallad (tomat, gurka, isberg) eller någon annan grönsak.
Mellanmål innan jag åker från jobbet: 2 finncrisp m smör som tidigare men jag är inte alltid hungrig då. Ska jag till stallet och rida äter jag dessa ändå.
Kvällsmat: Som lunchen.
Mängder på dessa har jag inte en susning om!
Försöker äta tills jag är mätt. Portionerna vid lunch och kvällsmat är inte jättestora, men det brukar ta tvärnit och jag får inte mig mer.
Jag skulle ju kunna lägga till 2 kokta ägg med smör på fm när jag fryser som värst. På em kanske jag klarar mig med mina finncrisp.
H. Thea

#5: Du skulle ju testa en dag att väga det du äter och föra in i "Minmat" (som du hittar under Länkar längst upp här på sidan). Då ser du både hur många kalorier du får i dig, och vilken fördelning du har.
Äter du ost? Om du gör det kan jag tipsa om att skippa Finn Crispen och bre smör på ostskivor och rulla ihop och äta istället. Det har jag börjat med för att slippa "onödiga" kolhydrater, men ändå få i mig bra fett.
Hoppas att någon kunnig kikar in här och hjälper dig mera. 
Efva: Väga maten låter grymt omständigt. Känns inte riktigt som jag vill den vägen vandra, men jag förstår vad du menar.
Smör och ostrullar åt jag JÄMT förut. Nu mår jag illa bara jag tänker på dom! Annars är det ett jättebra knep, men jag har nog förätit mig på dom.
H. Thea
det är ju bara tillfälligt man kan prova att väga för att se att man ligger någotsånär riktigt, sen vet man ju och kan bara kolla ifall man börjar äta väsentligt annorlunda!
Jo, jag vet! Men jag äger inte ens någon våg.
Och att köpa en för 5 vägningar….nja.
Äh, jag vet vad ni vill säga och att ni bara vill väl. Jag ska inte vara tjurig!
Jag får se om jag köper mig en våg.
H. Thea
Nu har jag gjort ett test.
Imorse var jag hungrig, rätt rejält dessutom, men det brukar jag vara. Morgonen är mitt "största" mål eg. Så imorse kompletterade jag äggmjölken med ett flatbröd där jag brett på "oblygt" med smör och ordentligt med kallskuret. *smask* Jag ääääälskar kallskuret! 
Med till jobbet har jag två hårdkokta ägg, färskost (för att komplettera smöret på finncrispen), kallskuret och ett paket smör. Allt för att det ska finnas att äta om jag behöver. Givetvis har jag lunch med mig också.
Än så länge är jag hyffsat varm om både kropp och händer. Jag känner mig mätt fortfarande så det är nog bra. Börjar jag frysa kommer jag att värma mina ägg och mosa ihop dom med en duktig smörklick samt ta lite kallskuret. Ett redigt mellanmål blir det och sen får vi se var vi hamnar.
Det som gör mig lite fundersam är dock att jag äter mer än min sambo….visst, jag rör mig mer än honom, men ändå….
H. Thea

Japp! Du gör rätt! Se till att få i dig fett om du fryser! Så gör jag… dvs märker jag att jag börjar bli lite frusen, så ser jag till att få i mig främst fett… och då blir jag varm.
Strunta i att du äter mer än din sambo! Lyssna på din egen kropp, inte din sambos!
Jag vräkte i mig massor med mat första halvåret på LCHF. Jag tror kroppen behövde det, efter år av felnäring… Sedan lugnade det ner sig lite, när kroppen antagligen hade reparerat sig lite… som tur var hade jag ingen sambo att snegla på… 
För mig är frusen = hungrig, även om jag inte känner mig hungrig. Men jag ser det som att jag har fått i mig för lite energi, om jag fryser…
"still lost in space and time"
#10 när du skriver kallskuret… vad menar du då?
Medwurst (ja, jag VET att det innehåller druvsocker och glutamat men jag är inte fanatiskt rädd för det!), rökt skinka, kokt skinka, kalla prinskorvar mm. Ja, det mesta i köttväg som är kallt!
H. Thea
Jag har bestämt mig för att göra ett experiment med mig själv. Jag ska se till att jag inte fryser genom att äta! Igår provade jag att äta när jag började frysa vilket ledde till att jag blev varm igen ganska fort. Igår när jag kom hem från jobbet var det första gången på månader som jag inte frös när jag kom hem. Jag var varm och trots att jag ätit mellis en stund innan jag åkte från jobbet var jag lite hungrig när jag kom hem. Käkade lite till och drog iväg till stallet.
Jag hade HUR mycket ork som helst i stallet. MYcket mer än jag brukar! Intressant! Jag var heller inte lika trött på kvällen när jag kom hem…..
Detta gjorde att jag bestämde mig för experimentet. Jag ska under 14 dagar (till att börja med) äta när jag känner mig det minsta hungrig ELLER börjar frysa. Sen ska jag se vad det leder till. Går det bra och vikten (läs dallret, för jag väger mig inte) iaf håller sig på samma nivå som nu så fortsätter jag en vecka i taget.
Detta kommer att kräva mod och styrka för att kämpa emot hjärnspökena samt att hålla fokus på att äta. Jag är ju så van att undertrycka min hunger att jag måste anstränga mig för att lyssna på kroppen. Helt sjukt eg att det kan gå så långt!
Nu ser jag fram emot detta och hoppas att det kan råda bot på mina kroppsfunktioners avstannande och kicka igång dom igen!
H. Thea
Här är en frusen till, speciellt på kvällen, precis som du. Somnar i pyjamas, morgonrock, duntofflor och två duntäcken och vaknar sen kokhet. Jag har tagit tempen, men den är fullkomligt normal även när jag fryser så jag skakar. Jag äter också mycket mer än min kolhydratssambo och tycker det är lite pinsamt.
Dags att försöka komma över det kanske. Har alltid varit extremt liten i maten, nu tycker jag att jag äter som en häst (fast inte så mycket havre…), men kanske äter jag fortfarande för lite.

#14 Thea… Vad bra att det fungerade! Kul att du kände att du även fick mer ork och energi… 
#16: Ja, och nu vet jag inte vad som händer i kroppen, men imorse blev jag hungrig redan kl 9. Kände svaga hungerkänslor och jag åt.
Jag har inte frusit under fm, men å andra sidan har jag en mohair kofta över blusen….
Blev hungrig IGEN vid halv 11 snåret trots att jag utöver mellanmålet käkat en semla. Veeeet, inte LCHF, men jag åt mest grädde och mandelmassa.
Nu är jag proppis efter en god lunch. Vi får se hur länge det varar….
H. Thea

Jag kunde bli hungrig vid de mest konstiga tider, under första halvåret på LCHF… och jag behövde mellanmål också, så jag hade kokta ägg och en tub majonnäs med mig när jag skulle någonstans… när jag hälsade på min mamma under några dagar, så det första jag gjorde när jag kom dit, var att koka ett 6-pack ägg, för att ha i kylskåpet.
Ostrullar (ost och smör) var en annan grej jag också brukade ha med… och babybel…
Numera har jag (dvs kroppen) lärt mig att äter jag mycket vid ett mål, så kan det gå lång tid innan jag blir hungrig igen… äter jag mindre, så blir jag fortare hungrig. Mellanmål är ett minne blott…
Kan ju tillägga, under första halvåret, då jag åt som mest, gick jag ner 7 kg, trots att jag inte var överviktig då jag började, och blev därmed underviktig.
När jag började minska på matintaget (alltså, jag följde bara vad kroppen ville ha) så gick jag upp dom kilona igen… är sedan länge tillbaka på utgångsvikten, och ligger rätt stabilt där.
Kroppen har sannerligen en egen logik!
Go with the flow!
Mina hungerkänslor har bytts ut mot att mina fingertoppar blir kalla.
Spännande det ni berättar!
Jag vill INTE gå ner 7 kg för då blir jag ett skelett. Jag vill gärna lägga på mig 3-4 kg, men då i muskelmassa. Jag är mest ute efter att forma om kroppen som det så vackert pratas om här. Just nu tror jag det mest är bluff och skrönor om jag ser till min egen erfarenhet. Visst, jag väger lite och har ett BMI på ca 20, men andelen fett är större än muskelmassan. Men vad vet jag??? Jag anser bara att fördelningen är tokig.
Hmmm, nu ska jag strax äta igen känner jag! Ser dock fram emot de hårdkokta äggen med smält smör som ligger och väntar på mig i kylen. På ett sätt är det förunderligt att jag SKA äta!
mikaelj: Intressant fenomen! Här pratar vi inte om kalla fingrar (jo, det börjar nog där) utan mer om blåa läppar och totalt genomfrusen! 
H. Thea
Vad är bluff och skrönor? Att forma om kroppen?
Isf: nej. Det är ju precis det som händer när du ändrar fördelningen mellan fett och muskler.
#21: Om jag enbart ska se till min egen erfarenhet av hur min kropp beteer sig så verkar "omformning" av kroppen enbart vara en skröna, "a fix of imagination". Min egen kropp har exakt samma förhållande fett/muskler som vid starten aug -08. Visst, det kan ta tid! Om andra har lyckats forma om kroppen enbart mha LCHF, så GRATTIS!!! Jag har inte kroppen med den egenskapen!
Fortfarande har kroppen egenheten att jag lägger på mig bara av att titta på fuskmat. Ända skillnaden att fuskmaten är lite av annan karaktär idag. Så LCHF gör att jag går upp i vikt precis lika lätt som tidigare! Och jag vet inte om jag kan leva strikt oavsett kosthållning.
Fortsätter dock med mitt experiment att äta så fort jag blir kall/fryser och/eller är hungrig. På onsdag denna vecka är jag 1 vecka in i experimentet. Än så länge har jag lagt på mig lite…..
H. Thea
#22 Med "forma om kroppen" syftade jag till styrketräning.
#23: Ja, DÅ är de ju en HELT annan femma! Men här på forumet får man LÄTT uppfattningen om att mängder av personer har format om sin kropp enbart genom att byta kosthållning. Detta ställer jag mig mycket frågande till och anser vara en skröna.
Med styrketräning kan du forma om kroppen även på traditionell kost enligt dagens kostråd! Där är inte LCHF något nytt och revolutionerande!
H. Thea
#24 …med skillnaden att det går bra mycket mer effektivt på LCHF, se t.ex. The TNT Diet.
Utan rätt mat ger träningen väldigt lite.
Har jag inte märkt alls….fast å andra sidan ridning (innebär ordentlig ökad puls/andning och för kroppen en allsidig träning), mocka skit, bära vatten, hö och skjuta tunga skottkärror varje dag kanske inte räcker…
Det kanske kräver att man besöker speciella instituioner och använder speciella maskiner för att få detta fantastiska resultat!
H. Thea
…eller att du behöver träna hårdare än vad du gör nu genom ridningen, mockningen, vattenbärningen och skottkärresläpningen?
Jämför dig själv med någon som är helt otränad; den personen hade säkert fått ut mycket av det du nu har vant dig vid.
Förmodligen är det så! Men just nu känns det nattsvart, se Theas tråd - mitt i LCHF - 2a vers, och därför är det extra tungt….
Givetvis skulle en "soffpotatis" känna av den träningen jag får varje dag. Jag märker ju att matintaget behöver vara rätt mycket större när jag rider än när jag är "ledig".
H. Thea
Idag är det 1 vecka in i mitt experiment med att äta så fort jag är hungrig. Nu är jag mycket skeptisk till att fortsätta en vecka till då jag uppenbart har gått upp i vikt. Byxorna sitter lite trängre valken över magen är def större.
Att fortsätta en vecka till känns def inte lockande.
Just nu läser jag på om GI och funderar allvarligt på att börja styra över maten dit och se vad som händer. Något måste göras eftersom LCHF bevisligen inte är riktigt till för mig.
H. Thea
Hur länge hade du hållit på ? Är det mindre än ett år så bör du kanske hålla ut? Läste nyss en tråd om en som hållit på ett år och som det lossnat för rejält nu! Vem säger att GI funkar bättre det kanske blir samma där och då har du försvårat ännu mer för din kropp att våga släppa på kilona! Den behöver få lugn och ro och inte fundera på vad som händer.
Pennylane1: Jag har ätit LCHF sen aug 08. Inte jättelång tid eg, men tillräckligt känner jag idag.
Att jag inte går ner i vikt är väl itne mitt största arrgument för att gå mot GI. Det största och tyngsta arrgumentet är att jag mår så ruskigt dåligt psykiskt av att vara så låst vid en viss mat. Maten är dessutom så enformig: Kött/fisk, sås och sallad! Hela tiden! Eller så är det gratiner med äggstanning. Jag är så less på detta att jag tappat aptiten. Jag som älskar att laga mat har totalt tappat lusten! DET är mitt primära arrgument för att lägga till mer kolhydratiga livsmedel.
Sen kommer det här med vikten. Den går mer upp än ner. Byxor börjar sitta trångt, vilket jag INTE gillar. Detta kan jag lätt tappa, men då är jag ändå inte ner på den nivån jag vill acceptera. Jag verkar ha en högre "bottenvikt" än mitt huvud vill acceptera och det kan ingen diet i världen rå på. Det är mitt huvud som måste fixas.
Jag kommer inte att gå tillbaka helt till fullständig kolhydratkost. Jag kommer att ta med mig det jag lärt mig från LCHF och hålla kolhydraterna nere. Men max 20g-tiden är förbi!
H. Thea