Kcal kontra E%
Hallå där ute!
Jag är absolut inte överviktig, men har som så många andra en viss vikt eller cm som jag känner mig bekväm i. Jag har bara 2 kilo tills dess så det är inte mycket som ska bort. För övrigt vill jag leva "det rena livet", dvs massvis av bra och naturligt fett. Har precis läst Skaldemans senaste bok och blev såklart inspirerad. D¨jag har lite "övervikt" att bli av med rekommenderar han en kost där 60& är fett, 30% är protein och 10% carbs. Men hur jag än vänder och trixar så får jag i mig sjukt lite kcal och är hungrig efter 3 timmar.
Kcal blir totalt på en dag 1400, men jag ligger rätt i %halten… What to do? Några tips skulle inte skada

1400 kcal är för lite mat om du inte är väldigt väldigt liten.
Jag tycker det är bättre att räkna gram än E%. Börja med att bestämma din kolhydratnivå (under 20g/dag är vad många kommer fram till) och proteinmängd (minst 1g per kilo kroppsvikt!) - och sen fyller du på med fett tills du blir mätt.
Du får helt enkelt äta mer av varje om du ska ha samma fördelning men mer kalorier. Blir du mätt eller varför äter du inte mer?
Eller så struntar du i fördelningen och gör som Aniara säjer…
Men varför får du i dig för lite kalorier och är hungrig? Varför äter du inte mer då när du blir hungrig? Så löser sig både kalori och hungerproblemet:) Du behöver ju inte ändra procentfördelningen bara för att du äter mer, det är ju bara att behålla fördelningen fett/protein/kolhydrater som du haft tidigare under dagen.
Ökad hunger är inte så ovanligt i början, det brukar reglera sig själv efter några veckor.
Såklart magma!
Ibland är lösningen helt enkelt bara för nära. Min hjärna kunde inte räkna ut vad jag skulle göra, men det hade du svar på tack och lov!
Såklart, in med ett mål till under dagen och saken är löst!
Tack som bara den!

Jag tror hjärnan hade svårt att komma på det för att den fick för lite mat! 

För en del kan det bli för mycket räknande och så låter man det styra i stället för hungern.
Med tanke på att du antagligen redan vet på ett ungefär vad du skall äta så låt räknandet vara för ett tag och ät efter din hunger och kolla någon gång då och då i stället om du har rätt popotrioner!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#5: Tänk om alla problem gick så lätt att lösa…:) Lycka till!