LCHF-kex
En variant på kex, knäcke eller vad man vill ha det till..
30 g mandel, 30 g linfrö, 10 g sesamfrö, 5 g fiberhusk körs i mixern till mjöl. Blanda detta med 2 ägg och 2 msk smält smör och krydda det hela med kanel o andra trevliga kryddor. klicka ut smeten med en matsked och platta ut så tunnt det går. Grädda i 150 grader ca 20 min, låt de torka i ugnen på eftervärme. Ätes med smör o ost! 
Protein: 20,5 g

Fett: 37,26 g

Nettokolhydrater: -9,16 g

Fibrer: 14,72 g
Kolhydrater: 5,6
Kcal: 485,23

Dom ska jag göra, tack!

ja lycka till! jag fick ut 11 st, det behövs en vanlig bakplåt till det hela.

Tack för receptet kajsa, det låter mumsigt! Åt alltid digestive med ost "förr i tiden " så det här kanske kan vara ett alternativ till det! Vart köper man fiberhusk?
Jag köpte min fiberhusk i en liten ica handel,
Finns säkert i vilken affär som helst.

Ok, va bra! Då beger jag mig raskt till Hemköp!

jag hittade mitt på nätet.. men finns nog på hälsokostaffärer om inte annat! tänkte att jag skulle prova med bakpulver i nästa gång o se om dom blir annorlunda då, men jag vill ju ha dom knapriga! det är nog det enda jag saknar i denna kost.. nåt att knapra på ibland!
Det finns ju "kex" recept på fläskvål också som knastrar gott!

Gissa vad miagumman sitter och smaskar på just nu! Mmmmm!
Jag kryddade mina kex med kanel och kardemumma och som pålägg har jag bregott,ost och gurka.Det smakar ljuvligt! Tack Kajsa! 

varsego! du kan också testa att göra kexen med salt ist för kryddorna, flingsalt och lite mer sesamfrö är gott att ha på dom. Då smakar det mer knäckebröd.. typ.. :o)
Tack för tipset! ska göras i kväll….saknar att äta kex och ost.
Vet du hur mycket det blir per sats?
Kramizzar

#10 ja det står här överst - knappt 6 kh per sats! väldans lite med andra ord.. :)
Har bakat Lchf kexen idag,jättegoda.Hade hälften mandel,hälften
Hasselnötter.
Men för det första platta jag inte ut dom,och för det andra så hann
dom inte eftertorka.
Nästa gång ska jag läsa bättre.
Tack Kajsa för ett bra tips!

ja man får se upp så man inte äter upp alla på en gång! ett kex med mycket smör o ost räcker till en kvällsfika! :o)

Jag kryddade inte alls. Glömde det. Ochhhh Achhh såååååå himla gottt! Och knaprig
Har bakat dessa kex och var lite fundersam när jag såg dom… Men dom var kanongoda!!! Med smör…delikata!!!
Bokmärker!
Låter förträffligt gott! Detta ska jag prova när jag köpt ny mixer! Kex med smör har jag saknat!!!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Detta är ett fantastiskt recept!!!
Jag hittade ingen fiberhusk, så jag hade i pumpafrön istället. De blir fantastiskt goda! Jag har provat både flingsalt, men även med kanel. Och jag gillar alla varianter.
Jag brukar göra dubbel sats och gör kexen något större och använder dem som "frukostmacka" - Helt perfekt!
T.o.m icke-LCHF:are gillar dessa! =)

Hur gör du med pumpafröna? hela lr?

Nu har jag bakat och de blev perfekta! Hade inga linfrön, men fibrex fungerade bra. Hällde i lite brödkryddor. Mums med smör på :D Det här får bli grunden till årets pepparkakor. Tack för receptet, Kajsa!
Borde vi inte bilda en tråd
Knaprigt?
För det tycks vara det vi saknar
Fett och gott
Kryddigt
Men var hittar vi det knapriga
Därför behövs en knaprigtråd

# 7 Var finns kex-recepten med fläsksvål? Har sökt, men hittar inte :/

Nu står mina kex i ugnen och torkar. Jag tog pepparkakskryddor i och hoppas att det smakar något liknande sen, kryddigt och gott. :)
Jag får rapportera sen. :)

Jag är nyfiken på pepparkakskexen. Var de goda?
Ja, blev pepparkakskexen goda?!
De här kexen måste jag bara prova. Låter ju enkla att göra också.
Det här med att de ska torka på eftervärme har jag en fråga om. Man gräddar dem klart och så. Sedan stänger man av värmen och låter kexen stå kvar i ugnen. Men ska ugnsluckan stängas eller ska den stå på glänt?
Jag har bakat något liknande förut och då skulle luckan stå på glänt.
Hur har ni andra gjort?
Hälsningar swesmed

Förlåt, glömde ju rapportera!
Jag lät ugnsluckan vara öppen en smula när de var kvar i ugnen för att torka.
Framförallt är doften helt fantastiskt men de är inte goda som de är utan MÅSTE serveras med smör och ost! Då är de perfekta. :)
Jag glömde att platta ut dem innan jag gräddade. Istället delade jag på dem innan torkningen och det gick bra.
Himla gott recept. Jag gjorde mina små och äter dem med mycket smör och ost.
Har just en omgång av dessa kex i ugnen. Väntar med spänning på resultatet
Men så sitter jag här och slösurfar bland recepten och hittar uppgifter om att krossade/malda linfrön skulle innehålla cyanid och att man ska vara försiktig. Är det så att jag måsta ransonera kexen om de blir goda pga av detta? Är det någon som vet hur det förhåller sig?

Det ska inte vara något problem att äta 1-2 msk linfrö om dagen. Fara kommer inte förrän du intar uppåt 10 msk per dag har jag läst någonstans

Vill testa!! Men jag har inga sesamfrön hemma… Kan man byta ut det mot ngt? Har det mesta hemma annars, alla möjliga frön och saker 

Gjorde kexen nyss för en kompis kommer över på ost å vin….å jag ville oxå ha ngt att lägga osten på. Tack för receptet!

#30 jag hade inga sesamfrön i mina, man får ta lite vad man har hemma helt enkelt. ;)
Nu har min familj gjort de här kexen en massa gånger och det har varit gott med smör och ost!! En kompis som inte tål mandel eller nötter ville testa, men vet någon vad man kan ta istället???

Nu står en sats i ugnen. Hade inte sesamfrö hemma så jag tog kokos istället. Är väldigt nyfiken.
Låter så gott med knaprigt. 

Det här lät som ett väldigt bra ost-kexrecept. Nu har jag grava problem med mackor, kex och liknande (ni vill inte träffa Kakmonstrets kusin Mackmonstret) men definitivt något att prova när man har LCHF-ost-gäster!
Fabricati diem, pvnc!
men vad menas med NETTO-kolhydrater, finns det fler kolhydratvärden?
Jag har ett liknande recept sedan lång tid tillbaka. Mandel, kokos och linfrö. Jag mal en hel burk full av detta "mjöl" och tar 2 dl av det och blandar med lite bakpulver, hela solrosfrön och två ägg. Jag brer ut det på plåten och innan jag torkar det skär jag det i 8 rektangulära bitar, så har jag frukostmacka för hela veckan, med massor av smör på till mitt kaffe med grädde. Mums.
Att lägga pepparkakskryddor i ska jag verkligen prova.

*njuter* Gud va goa de va! 

När jag kom till affären igår kom jag inte riktigt ihåg vad fiberhusk hette… Köpte glad i hågen Fibrex, glad över att min lilla affär var så välsorterad. Inser nu att det var fel namn, fel? vara… Kan man använda Fibrex, 5,5 g kolhydrater p 100 g? Eller är det massa "skräp" i?

Emma: jag har fibrex när jag bakar bröd: http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,605.0.html
i detta recept kan du nog oxå ha i lite fibrex:
http://alldelesunderbar.bloggagratis.se/2008/12/20/1211293-supergott-lchf-brod/

Vad mixar ni det i? Min mamma har nog en kaffekvarn (heter det så?) som hon maler kaffebönor i. Stavmixer har jag också, känns dock inte som att det blir något mjöl av det.. Eller?

Jag mixade men stavmixern, till kexen behöver det inte bli så finfördelat mjöl. jag föredrar lite större bitar :)

Oh okej. Jag som dock är nötallergiker tänkte försöka mig på det här ändå ^^

Fler frågor… om ni orkar
.
Kan man ersätta fiberhusk men fibrex? Vad är det för skillnad på dem? Och en sak till, vad är Bake pro, vad är det, och var finns detatt köpa?
Undrande, tacksam, Emma31

ingen aning om man kan byta ut fiberhusk med fibrex.. har aldrig prövat fibrex..
bake pro är ett proteinpulver som man kan använda i vissa maträtter.. finns tex hos bodystore..