Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 1099 ggr
Empe
0

Gårdsbutiker och E-tillsatser

Jag tänkte börja detta år med att inte bara äta LCHF utan också börja välja bättre kvalitet på den mat jag äter. En tanke var då att ge mig iväg till en av alla de gårdsbutiker som finns i mitt område. De framställs ju som ett bättre alternativ än snabbköpen i fråga om kvalitet på produkterna.

Inhandlade bl.a ett paket med sk ostkorv hos Bygdens chark & Delikatesser (www.kungsbyn.se);

Svensk köttråvara. Kötthalt 67%. Men den innehåller potatismjöl, socker och smakförstärkare E621 (mononatriumglutamat). NÄringsvärde i färdig vara; protein 15%, fett 26%, kolhydrater 4%.

Fråga 1; Är detta verkligen ett bättre alternativ, sett ur kvalitetsaspekt, än till exempel de tyska korvarna på LIDL som har lägre kolhydratshalt? Har de korvarna många tillsatser eller få, eller inga alls? Hur ser det ut hos andra gårdsbutiker i landet?

Fråga 2; Gårdsbutiker som saluför sig som att de använder "riktiga råvaror och utan onaturliga tillsatser", SKA de verkligen ha tillsatser som E621 i sina korvar? Att de innehåller konsveringsmedel E250 kan jag förstå för det måste väl alla svenska charkuterier ha men E621 kan väl knappast kvala in som "naturlig tillsats?

Just nu känner jag mig lite lurad på den här butikens koncept. Varför lägga pengar på dyrare mat om den ändå innehåller smakförstärkare? Hur resonerar ni?

solrosia
0

Hm.. intressant. Jag skulle nog också känna mig lite lurad.

Jag har själv ingen erfarenhet av att handla i gårdsbutik men har tänkt att jag ska göra det mer i framtiden. Som du säger så vill man ju slippa just alla E-ämnen, det är ju en av orsakerna till att man går till en gårdsbutik antar jag. Smakförstärkare skulle jag aldrig tillåta. Ska följa den här tråden…..

Pasi
0

Jag väljer hellre en billig tysk korv med hög kötthalt än en dyr svensk dito med E621.Glad

mejram
0

Hade ungefär samma upplevelse när jag tänkte köpa prinskorv inför julen på Skansens julmarknad. Där är det väl fina hantverksmässiga saker som säljs resonerade jag. Och visst fanns det en korvförsäljare som ville sälja prinskorv. Med E621… Nej, tack sa jag och han försvarade sig med att det är svårt att hitta korv utan tillsatser eftersom den inte håller så länge då. Som att smakförstärkare har med hållbarhet att göra.

Nej, man måste nog vara på sin vakt för att skilja försäljarna från matentusiasterna.

missaz
0

Påstår man att man inte använder onaturliga tillsatser ska glutamat ABSOLUT INTE finnas bland ingredienserna. De luras helt klart i sin marknadsföring. Skrikandes Glutamat får tex aldrig användas i KRAV-märkta produkter. Påpeka detta för dem, informera dem om att du inte kommer att köpa deras produkter som det är nu och att du dessutom kommer att varna andra för deras produkter. Köp KRAV eller tyska korvar istället.

(Att produkterna innehåller potatismjöl och socker är inget JAG tycker är upprörande på samma sätt, men där avgör man ju själv hur många E% kolhydrater man vill/tål att äta).

Blow
0

Gårdsbutiker är väl som vilka mindre butiker som helst, olika beroende på vem som driver dem. Jag handlar på flera gårdsbutiker, där inget E621 ingår.

Empe
0

#5 Men här rör det sig alltså om en butik som PÅSTÅR att de INTE tillsätter "onaturliga tillsatser". Och jag vill veta om E621 då är godtagbart.

Skogiz
0

#6 Tycker jag inte. Natriumglutamat finns naturligt i många födoämnen i mycket liten mängd, men det är ingen ursäkt för att hälla i mer.

missaz
0

#6 Nej, E621 är inte godtagbart om de påstår att de inte använder onaturliga tillsatser!!! Läs mer om glutamat, dess biverkningar och tillverkning här.

Empe
0

Jag har BOKEN med stort B av M-E Nilsson. Och jag kan inte se någon anledning varför man måste stoppa i extra E621 om man nu vill göra sken av att man säljer "naturliga produkter". Men vill höra Era synpunkter! Jag vill gärna ha fler inlägg om hurvida detta är vanligt bland de sk gårdsbutikerna i Sverige - deras produkter kanske inte alls är så naturliga som de utger sig för?

Kanske vi borde skapa en lista här på LCHF, på butiker som säljer BRA livsmedel man kan lita på?

Själv ska jag leta vidare efter SERIÖSA handlare i Västeråsområdet, återkommer säkerligen med rapport. Och jag får tydligen rikta in mig på att de ska vara KRAV-märkta också. Att det är en gullig liten lantbutik måste man bortse ifrån, det kan vara vilseledande.

bustas
0

Citat Gustafva Björklund 1893:

"Korf bör helst tillverkas i det egna köket,

emedan varan så ofta är underkastad

förfalskningar af det vidrigaste slag,

hvilka till på köpet äro mycket svåra

att upptäcka. Den som nödgas köpa korf,

bör därför alltid vända sig till en korftillverkare,

för hvilken han knyter ett oinskränkt förtroende."

Inte katten var dom dumma i huvet förr inte!

Kan man hitta fjälster (fjölster) i butikerna idag?

Empe
0

Stackars korven… alltid blivit utsatt för fusk och bedrägeri!? Förvånad