Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 8131 ggr
kaisakavat
0

Kaisakavat och LCHF-livet 3

Dags för en ny tråd igen! 

Förra tråden tog avstamp i svårartad motvilja mot kohydrater, men övergick så småningom till en viss tolerans, s k "grönsakskolhydrattolerans". Denna tråd tar avstamp i en tid av svårartad antipati mot j-a Försäkringskassan, men vem vet hur det ser ut med det så småningom? Tänk om jag blir nöjd i slutänden?! Förvånad

Man SKA tänka positivt!! Flört 

Mitt LCHF-liv fortsätter förstås i godan ro. Trivs förträffligt!

I lördags (24/1) var jag på konferens i Stockholm och blev inspirerad av de duktiga föreläsarna med respektive intressant budskap (roligt att se dem "live") samt annars mycket trevligt umgänge!

Väkomna i tråden, ni som vill!! Skrattande

Jennix
0

Kul att du gick på konferensen! Jag skulle gärna vilja läsa fler "berättelser" från den. Oskyldig

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

kaisakavat
0

Hej Jennix!

Jag åxå intresserad av berättelser - att ha "eftersnack" efter såna händelser vore bra. Info till de som inte var med samt ev. diskutera innehåll m m..

Jennix
0

#2  Ja, och mer personliga berättelser är trevligt. Typ vem man träffade för första gången och vem man snackade med osv. Skrattande

Fakta vet jag ju redan och dessutom finns det så bra redogörelser om det på bloggar. Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jennix
0

Och från den gamla tråden:

"Men Jennix då!!!!! Kan du inte behärska dig!!"

Skrattande Men tror du inte det stämmer då? Att allt blir lite bättre med Hugh Jackman? Jag är säker på att han inte äter kolhydrater… Oskyldig

Maja2
0

Hänger med dig på 3:an åxå Skrattande

kaisakavat
0

Jennix - visst ligger det mycket i det du skriver..ObestämdFlört Jag vill också betona att jag verkligen uppskattar det faktum att vi nu har kommit in på riktigt väsentliga saker..

För mig finns det dock bara en man i hela världen (som jag vet hittills) som skulle kunna ha nämnda effekt. I relation till denne bleknar tyvärr även Hugh Jackman bort.. kort sagt - du får ha honom ifred!!

Åsynen av denne andre man, skulle göra att jag bleve frisk i racerfart och sedan utvecklade helt andra åkommor. Helt nya icke ännu skådade symptom… Förvånad Säger bara: Johnny Depp!!! Tungan ute

Jennix
0

#6  Well… Johnny Depp är ju rätt högt uppe i toppen över attraktiva män också. Oskyldig

LatMask
0

Ehm…vi gamla tanter går efter kajal-index! Är en karl J*LIGT LÄCKER i kajal så söker vi oss till andra jaktmarker…Så tyvärr Johnny! Men du är en underbar skådis!

(Kan nån tänka sig Hugh Jackman kajalsminkad…?!)

Jennix
0

#8  LatMask, det finns inga gränser för vad jag kan tänka mig Hugh Jackman i… SkrattandeOskyldig

LatMask
0

Hoppsan, vet inte hur vi kom ifrån det seriösa inledningsämnet…

Jag avundas alla som var på LCHF-konferensen! Jag har läst Anna Halléns blogg, och hon har verkligen lyckats skapa närvarokänsla i sin blogg! Alla föreläsare verkar vara riktigt intressanta och kunniga personer.

Men det verkar inte ha varit så mycket mingel? Trångt och mycket folk…?

flikkan77
0

#7 Har hittat en ny goding i en film. Minns bara inte i vilken film det var… eller vad han hette… Skäms

"You just have to belive…"

flikkan77
0

Glömde ju säga "Hej kaisakavat i din nya tråd!". Hittade dig fastän du var gömd på sidan två.

bigfatmama
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Även jag fann dig i denna mörka natt.

kaisakavat
0

Min tråd - jag bestämmer!! Johnny Depp rules!!

Eller ja, alltså Jag Själv rules, men när det gäller fräscha karlar så gäller Johnny Depp!!

Annars:

Jag är hungrig men har välidgt lite och bara tråkig mat hemma. Attans åxå. Har så mycket att göra också, som måste göras INNAN jag handlar mat, så ekvationen är typ svår att få ihop just nu..

Blä. Det får bli den där laxbiten då - fast jag just nu inte alls är sugen på just lax och inte har någonting kul att ha till den.

Min lägenhet ser ut som om nån har bombat här.. (jag själv troligen..) VILL INTE STÄDA!! Tvätt i massor.. VILL INTE TVÄTTA!

Vilket skit-läge och vilket skit-humör! Skrikandes

Nu får jag lov att skärpa mig!!

Aniara4
0

Äh, ibland får man tillåta sig att vara lite grinig, så länge man inte fastnar i det. Särskilt när man har överansträngt sig och är trött.

Tryck i dig den där laxbiten vare sig det är roligt eller inte, för allt känns dubbelt så jobbigt när man samtidigt är hungrig. Man måste inte njuta av varenda måltid, se det som medicin mot hunger och missmod!

Har du klädkris så handtvätta något så klarar du dig nån dag till utan att tvätta. Plocka rent i ett hörn, så syns det att du gjort nånting i alla fall.

Och Johnny Depp är inte dum!

flikkan77
0

kaisakavat: Du får skaffa hund! Då har man alltid nått att skylla på när det är ostädad, den kan fälla och varit allmänt busig och dragit fram kläder ur garderoben… och lagt i soffan och sånt. Glad

Med fem katter och två hundar så är jag alltid oskyldig till allt! Oskyldig

Just det, Vin Diesel är det absolut inget fel på heller, nästan så han börjar gå före Depp. Depp är bäst i Kalle och Chokladfabriken!

kaisakavat
0

Nu måste vi sluta skriva om Johnny Depp. Jag får ju feber varje gång jag ser bokstäverna.. Tungan ute

Aniara och Flikkan

Skithumör och skitläge försvann med intaget av laxen, helt rätt där! Jag visste ju det innan åxå, var bara lite knasig där.. Nu har jag handlat och lagat endel mat, så saker och ting är på rätt köl. I ugnen står just nu en keso-ostkaka och jag har hallon i en skål på bänken.. slurp!!

Har faktiskt plockat rent på några ställen, så bombnedslaget har förvandlats till att se ut lite mer som en seriekrock.. Och det är FRUKTANSVÄRT dammig! Fina dammråttor under/bakom möblerna, som till hälften består av katthår..

Dammsugaren är placerad mitt på golvet, då ser ju mina ev. gäster att jag VET att det är DAGS och att jag "håller på", så att säga.. De behöver ju inte veta att den har stått där rätt många dar nu…

Jennix
0

*fniss*  Johnny Depp är verkligen en superskådis! Skrattande

kaisakavat
0

Idag har jag fyndat:

- Symönstertidningar för 1 kr styck. I nyskick.

- Sten Sture Skaldemans bok Ät dig ner i vikt - för 5 kr i absolut nyskick!!

Eftersom jag ju redan har den boken så är den till salu - först till kvarn - för endast portokostnaden!! Den väger 667 gram.. Skrattande

Har också ringt till hotellet där jag ska bo i nästa vecka under utredningen..

De har inte fått nåt meddelande om mina matvanor, som hon på Alfta lovade fixa. Suck! Hon jag pratade med på hotellet var rätt otrevlig, faktiskt, lät jättestressad och bad mig ringa om en annan gång!!! Det står inget om boendet alls i de papper jag har fått, och hotellet har ingen hemsida, så jag vet inte ett enda skvatt om boendet överhuvudtaget. Rynkar på näsan Sedan kommer jag äta luch på ett helt annat ställe, vilket jag inte visste. En sorts personalmatsal som serverar många varje dag. De vet med all säkerhet INTE nåt om mina speciella krav, så det blir ett lotteri! Känns inte riktigt bra. Det ligger en bit utanför centrum och ingen affär finns i närheten. Vad gör jag om det inte finns bra mat??

Jo, jag vet - Jag skäller som en bandhund tills de kommer med ett köttben med vidhängande kött!! Skrattande

ullebull
0

Tänkl vad jag känner igen mig, min dammsugare har snart vuxit fast på golvet hihi. Inte klokt egentligen, det går ju så snabbt om man sätter fart.

lycka till

Emea67
0

Jhonny DeppTungan ute min favvo! Ända sedan Edvard Scissorhands är han mitt dregelFlört

Men snälla ni säg inget till min man Oskyldig

Jag var också på konferencen den var kanon, har nu kommit fram till att jag vill höra en hel föreläsning med Dr. Annica D vilken utstålning hon har!

Attans jobbigt det här med maten Kajsa och svårt blir det när det inte ens affärer finns att tillgå Rynkar på näsan håller tummarna att det löser sig.

flikkan77
0

Tror du inte man går ner i vikt av positivfeber? Kroppen bör ju jobba på av bara attan så gå runt och tänk på Jhonny Depp så kommer de där sista kilona att ramla av innan du märker det.

Också kanske det visar sig att du kan skicka runt dina tankar över hela världen och då upptäcker han dig och sen lever ni lyckliga i alla era dagar! Förvånad

(Fast ni kanske inte blir helt ensamma efter som jag tror varenda kotte som läser den här tråden i så fall kommer att hälsa på, någon gån om dagen eller så… Flört)

Emea67
0

LOL # 22 jag är den första på gästlistan Tungan ute

flikkan77
0

#23 Men öh! jag ska ju vara först, det var jag som kom på det! SkrikandesFlört

bustas
0

Kaisakavat! Vem är Johnny Depp? Jag skall lägga in ett foto på "Bustas" om 15 kg, då du!Cool

kaisakavat
0

Jisses - här får man garva!! Skrattande Skriver ut nummerlappar enligt kommentarordningen här i tråden… Ordning i ledet!!

Bustas - Ser verkligen fram emot den där bilden!! Flört

Emea67 - Själv blev jag förälskad redan till "Gilbert Grape". Gick och trånade ett antal år och slutligen mötte jag mitt Waaterloo i o m "Chocolat".

Föredrar Johnny D framför Annika D! Skulle mkt hellre vara med honom - även om det innebär att jag får stroke och blir en grönsak - än lyssna på Annika hur bra hon än är… eller hur var det du tänkte..? Flört

Ullebull - dammsugaren står fortfarande orubbad…

Jennix - Bra - du förstår att lyda - vinner härmed biljett nr 1 i kön,

Flikkan får nr 2 för hon dillar om Vin Diesel…suck!!

bigfatmama - Tack för mysig bild!

Aniara4
0

Ååååå… Gilbert Grape! *dreglar lite*

Leonardo di Caprio var däremot inte direkt nån sexsymbol i den filmen, men en mycket lovande ung begåvad skådespelare. Synd att den talangen verkar ha slarvats bort i karriären som tjejtjusare.

flikkan77
0

Leonardo di Caprio har jag aldrig gillat, han är för pojkaktig. Vill ha riktiga män jag.OskyldigFörvånad Flört

Nä, nu ska jag gå och hitta på nån frukost. (Du lästa väl nu Kaisakavat? Att jag ska äta frukost? Glad)

munchausen
0

Riktiga män? Vad kvalificerar som en riktig man? Är leo då kvinna eller annat kön?Obestämd

flikkan77
0

#29 Har ingen aning om vad som kvalificerar, det finns nog bara i mina ögon. Flört

Leo är nog bara en pojke… tror jag… Men han kanske kan stå på tillväxt och passa min smak sen! Oskyldig

parsley
0

Vad skulle livet vara om vi inte hade lite snygga karlar att dregla över då och då? :)

munchausen
0

#30 Oki. Men smaken är som baken… Blir alla killar du inte faller för orikriga?Tungan ute

#31 DET sa jag inte. Skönhet, fysisk och annan, är en fantastisk glädje för både män och kvinnor av alla preferenser….Flört

kaisakavat
0

…kanske skulle jag låta döpa om tråden… så mkt LCHF eller ens "real life", verkar det inte bli. Men det är roligt att ha roligt!! Kyss

Frågan är till vad jag skulle döpa den..?? Obestämd Kanske till: "OT -Kaisakavat & Johnny och alla de avundsjuka.." Flört Skrattande

Vidare:

Idag har jag ungefär tysen saker att göra: Ringa flera viktiga telefonsamtal och planera/överenskomma med folk, tvätta, städa färdigt (jo, jag har börjat Glad). Måste å posta brev, har tinat kycklingklubbor som måste tillagas. Med mera.

Är trött innan jag ens har börjat. Armar och ben värker. Inatt hade jag en sån där j-a attack av blä igen. Hivade i mig medicin direkt det började, så det blev inte lika urdjävligt som förut. Tog ändå över en timme innan illamåendet gick över..

Funderar på att strunta i allt och istället hänga på KIF, läsa deckare och emellanåt spela idiotiska dataspel för att min hjärna ska slippa ta itu med allt detta.. Men det går ju inte. Rynkar på näsan

Har skrivit en göra-lista - tack Aniara för dina tips för ett par veckor sen om hur man kan underlätta för sig själv. Det där med scheman å grejjs. Själv kör jag ofta med listor, men dessa behöver konkretiseras ibland, jue!

Så: Till listan! Tungan ute Rynkar på näsan

flikkan77
0

Listor är bra när man kan stryka saker. Jag kan göra tvärt om ibland, skriva en lista på "det här har jag gjort idag". Då kan jag se att jag har gjort saker samtidigt som det inte känns så krävande.

Kykclingklubbor, är det det man kallar kycklingbenen för?

Aniara4
0

Så här ser mitt veckoschema ut, som jag skriver ut och fyller i för att se så det blir lagom fullt!

kaisakavat
0

Flikkan - Kycklingklubbor är hela låret och ändå ner till "tassarna".. Ibland är t o m ryggbenet med, bara för att det ska gå bort mkt skräde och inte ska bli billigt..

Min lurve-katt snarkar högt där han ligger i fåtöljen.. Tassarna rakt upp i luften - alla fyra..

Jag vill åxå snarka…

flikkan77
0

Aniara4: Oj! Vilket noggrant schema. Jag klarar inte av krav så för mig hade en sådan sak inte fungerat. Jag är mer sådan att jag kan säga att denna veckan ska jag dammsuga 3 gånger, inte bestämma dag eller nått. Detta brukar sluta i att jag dammsuger två gånger för den tredje blir för mycket krav på så då går det inte. Oskyldig

Ja, lite knäpp är jag allt! Flört

Kaisakavat: Kycklingklubbor låter konstigt… mycket konstigt… Oskyldig

kaisakavat
0

Aniara - Fint schema. Påminner mig om när jag var i min glans dagar och hade åtti-elva bollar i luften samtidigt, motorn var vältrimmad och hårddisken utan hack.. Ingen pannkakssmet i huvvet.. eller dimma..

Fast jag hade inte nåt pappersschema, det hela fanns i huvvet och allt bara funkade, liksom av sig självt.. ja tänk…

Nu behöver jag pappersvarianten dock. Tror dock att jag måste förenkla och möjligen har tre tidsblock per dag: före lunch, em, kväll.

LatMask
0

Oj vilket detaljerat schema, Aniara! Fyller du det till brädden eller har du små luckor ibland?

flikkan77
0

Kasiakavat: Det där låter ungefär som mig, kunde minnas och hinna med allt. Nu är jag ibland glad över att jag vet vilken fot strumpan ska sitta på…

Dessutom hade jag med all säkerhet slarvat bort ett pappersschema. För någon dag sedan slarvade jag bort min laptop så det hade inte hjälpt att ha schemat i datorn heller då.

Annars är scheman egentligen väldigt bra och det går ju att anpassa så det passar en själv.

kaisakavat
0

Nu e de natt - definitivt.

Mår fiiiint.. Har varit lite nojjig, förut har ju nätterna med "blä" hållit sig samlade i klungor och förra natten var ju just "blä" i högsta grad närvarande. Men hittills känner jag inget. Tack för det..

Slurpade i mig lite vin… kan varmt rekommendera vinet Cacadu Ridge - Australiskt - vitt eller rött - båda är goda, men det röda är nog vassast. Attans vad klok man blir just då alkoholen börjar "ta". Jag är nog smartast i hela världen! Skrattande Flört

Skulle gilla att ha ett antal vänner av olika "sorter" runt mitt köksbord, smaskandes på mina nygrillade kycklingklubbor, god ost, cole slaw a la mig, ägg- och baconmuffins, karré, broccoli med västerbottensost, nötter, min chokladsufflé, hallon o grädde, vin, kaffe, the. Valfritt. Kladdiga om fingrarna och filosoferandes kring livet och allt det härliga som kan finnas däri.

Råkar vara ensam dock. Synd att ni bor så himla långt bort från världens centrum, d v s mig!! fniss.. Skrattande Ni hade varit ruskigt välkomna!

ullebull
0

Sååå, jag hade gärna kommit, shit, jag bor ju för långt söderut.

Låter smarrigt och visst blir man klok av vin hihi, men ännu klokare av lite whisky.

kaisakavat
0

Hm, whiskey - smakar f-n som det är, men funkar väldigt bra i en kaffedrink med enheldel grädde… Har även whiskey i sortimentet! Skrattande

Vem vet, hips vips bor jag inte längre här… *drömmer..*

kaisakavat
0

Var ju på LCHF-konferens i lördags.. i hufvudstaden. Träffade och umgicks med en viss forummedlem.. Denna forummedlem och jag verkar ha samma (o)hälsoproblematik.

Förstå vidden av detta: Att en hel dag befinna sig i ett sammanhang där man varken är konstig för att man äter LCHF eller är konstig för att man råkar vara sjuk på ett visst sätt!! Det var nåt alldeles särskilt!! Har nog ännu inte fattat vidden av det!! Skrattande

Aniara4
0

#39 Jag har ME, så stora sjok i schemat består av "VILA". Jag använder det mest för att se till så det inte blir för fyllt. Jag är väldigt visuell av mig och behöver se saker framför mig för att riktigt förstå. I schemat ritar jag först in alla fasta tider, ev. jobb, läkarbesök, möten osv. Därefter kan jag rita in t.ex. "arbetspass" ett par timmar då jag ska sitta vid datorn och förhoppningsvis plugga. Planerar också in måltider osv.

Precis som kaisakavat kunde jag förr hålla alla de där sakerna i huvudet, men min hjärna hänger inte riktigt med längre, så jag glömmer saker, eller räknar fel på hur lång tid saker tar. Häromdan tappade jag en hel timme nånstans och fick plötsligt jättebråttom. Särskilt när jag kliver upp på morgonen behöver jag veta hur lång tid jag har på mig att duscha, äta frukost, och drälla framför KiF med en kopp kaffe… När jag vaknar kan jag verkligen inte tänka klart! Vissa dagar är det nästan så att jag skulle behöva skriva in toalettbesök i schemat så jag inte glömmer det!

Sen använder jag inte schemat jämt, utan bara när jag har mycket att göra och måste se till att få in allting!

Emea67
0

Kaisakavat jag hade gärna suttit med vid ditt bord och ätit allt gott som någon annan hade lagatGlad och att slurpa vin tackar jag aldrig nej tillSkäms men du bor ju lite väl långt bort är sällan i dina trakter kanske en gång om året men lite mer söder ut! För om jag minns rätt så bor du i Pite och själv är jag uppvuxen i Ume men bor nu lite utanför Stockholmslänsgräns Skrattande

Vi kunde kanske ha sett på en dregelfilm okså och haft en heldag hos digFlört

kaisakavat
0

Emea56 - vi kunde ha haft det mycket trevligt, ja!! Jo, jag bor i Piteå och Umeå är en trevlig stad!  Skrattande

* * *

Idag bär det iväg norrut, till Kalix närmare bestämt, min barn- och ungdoms vistelseort. Verkar inte ha "hänt" så mkt där sedan jag flyttade 1984. Lokalbussarna går en g per timme, hotellet har varken kylskåp på rummet eller internet/dator som man kan få låna.  Får väl vara glad om det finns inomhustoa… (fy kaisakavat, nu är du o-snäll…)

Annars är jag "packad och klar" - ska bara köra katten till katt-campen hos min kompis - hon har 4 egna katter. Det tar två och en halv timme härifrån till Kalix med Norrlandskusten-buss. Tycker det är helt OK att åka buss, har pendlat fyra år till Universitet, t ex. Packar: MP3 - just nu med The Ark i, god bok, sudoku-tidning, antecknings-/skissblock.

Känns ju osäkert med maten, men jag kommer att bo nära en mataffär som är öppen till 10 på kvällen. Det är dock inte där jag ska vara under dagarna, lunchen kan bli svår.

Checkar inte in på hotellet förrns imorrn. Ikväll/inatt huserar jag hos mor å far. Får ta mammas bil sen, när jag "rycker in" kl 08.30 måndag.

*

Vädret idag är FULLKOMLIGT FANTASTISKT!! Solen våld-strålar, vinstilla och 10 minus.  SkrattandeCool

flikkan77
0

Kasiakavat: Så du menar att vi ska börja sakna dig nu då?Förvånad

parsley
0

Vi får väl tänka på dig. Är det några speciella tankar du vill att vi ska tänka? Eller går det bra om vi tänker på Jonny Depp?Glad

The Ark: it takes a fool to remain sane, eller…?

Aniara4
0

LYCKA TILL! Lovar att tänka på dig och hålla tummarna.

flikkan77
0

Okej, jag saaaaknar!!!

kaisakavat
0

Tack för era uppmuntrande ord.. Skrattande

parsley - Jo - den låten bland andra. Finns hur många som helst. 

En "tankeväckande" strof bland många:

"Why shoud it be so bad to be bad, when it´s so hard to be anyting at all?"

Flört

* * *

Nu ska jag ringa och väcka/aktivera min ohängde son, som troligen är halvt medvetslös. Misstänker att han var ute och konsumerade alkohol igår afton. Han ska hjälpa mig vrånghålla katten under pälsvård (något som kattstackaren hatar innerligt - pälsvården alltså), samt låna mig sin bil när jag ska skjutsa nämnda katt.

kaisakavat
0

Hej alla som vill..

Delrapport från högra utkanten av riket…

Idag har jag blitt undersökt av doktor, samt hårdintervjuad av socionom. Inte för att de hade nåt att säga som jag inte tänkt själv redan, men det fina är att vi ju är "ÖVERENS" och att de kommer att författa skrivelser utifrån detta som j-a FK sedan ska få.

Doktorn hade NOLL KOLL på LCHF. Som han försökte övertyga mig om kolhydraternas förträfflighet för vår hjärna, fast han förordade typ GI, inte helt hämningslös sockerkonsumtion. Han blev lätt desperat när jag inte trodde honom, till sist satt jag och log lite medan han svettades. Stackarn…

Ba för att han inte skulle bli ledsen så såg jag till att säga jättemånga gånger att jag trodde han har rätt, när det gällde andra saker… Cool ..för han var ju faktiskt riktigt snäll och även kunnig (i övrigt..) Jag blev faktiskt undersökt rent fysiskt (för första gången sedan jag blev sjuk vid milennieskiftet). Knackad och klämd på. Typ skrek högt några gånger, doktorn konstaterade att jag verkar ha ont, frågade hur länge jag har haft det. Vet inte, sa jag, det är aldrig nån som slåss, kläms och knackas på mig annars så hur ska jag kunna veta det?? Han kollade också noga puls och grejjs, hur det förändras när jag håller upp armar å sånt.. som det ju gör..

Han konstaterade att jag inte lider av Depression. Det konstaterade även socionomen (som även är kurator..).. Jaha. Undrar hur många fler som ska konstatera det..??jag vill veta vad jag "har" inte vad jag "inte har". Jag fick också veta att jag inte har några alkoholproblem och att jag inte har några sociala hinder för rehabilitering.. men att jag skulle behöva få bättre ekonomi.. Förvånad

Som jag misstänkte, inte nån LCHF mat till mig än denna dag. J-a potatis- bröd- och rotfruktsfascism!! Tur man var förutseende och hade laddat väskan med ägg, keso, kaviar och en gräddtrea med skruvkork. Knyckte ett par små pack Bregott och en Ramlösa. GUD vad folk runt mitt bord GLODDE!!! Skitkul!! Skrattande  Passade på att apa mig lite extra när jag ändå hadde publiken, så att säga…

Mycket att göra idag - ska skjutsa hem mammas bil till henne å sen ta mig tillbaka till själva "centrum" igen. Sen blir det besök hos min kära moster.

parsley
0

Det var väl gött att du fick träffa lite vettiga människor.

kaisakavat
0

Helskotta vad slö dator jag sitter vid (Kalix kommunbibliotek). Tungan ute

Ger upp..

Maja2
0

Kaisakavat, det är så himla roligt att läsa dina inlägg, så även om jag är inne i ett jobbigt skov just nu, så får jag mig en rolig stund och ett GOTT SKRATT….. även om det du beskriver är tragiskt i sig…  det här med att få förklarat för sig det man redan vet….  och inte ett dugg hjälp egentligen. Tänk…. dessutom får de betalt för det….

Emea67
0

Ser att du klarat första dagen galant Flört

Du ska se att du inte får någon LCHF vänlig kost imorgon heller, jag är lite ironisk Oskyldig

Ha det så gott!

kaisakavat
0

Hej alla!! Skrattande

Jo, inte utan att det hela har varit rätt surrealistiskt. Där har ni rätt..

Men gällande LCHF - från kvällen efter mitt förra jätteinlägg så har jag ätit som en häst.. fast inte hästmat, utan jättegod, jätterejäl LCHF mat. Strömmingsrätt med grädde och smör och goda kryddor. Lax/ägglåda, mustig köttgryta med vitkål och lök, stekt fläsk till alla måltider. T o m grädde till kaffet överallt!!

Många runtomkring mig - på hotellet, bland mina vänner andra utredningsoffer och bland utredarna - har visat ett positivt intresse och frågat och frågat. Det ni!!! Det var bara den stackars snälla läkarfarbrorn som var bekymrad…

Sedan: Till alla LCHFare som läser detta!! Sjukgymnasten besiktade mig - kände mig som ett sto på veterinärbesiktning inför slakt eller avel eller möjligen prispremiering… Flört Efter en lång stund utbrast hon, fullkomligt spontant: Men du, jag måste bara få säga! Du har verkligen snygga muskler!!!

Det om detta… Glad

LatMask
0

Härligt att höra att det funkade med maten! Och vilken underbar komplimang! Gymmar du varje dag? Skrattande

flikkan77
0

Jag har också snygga muskler! … de syns bara inte. Oskyldig

Kul att det blev så bra med maten!

kaisakavat
0

Vidare..

Jag är hemma igen sedan igår kväll, fullkomligt slut.. Tungan ute ..men med en positiv känsla. Hopp har infunnit sig..

Det visade sig, att utredarna på detta Alfta rehab center hade mer i skallen, mer kompetens, "ögon och öron", än man någonsin kunnat ana. De har hela tiden utgått från att jag talar sanning och att JAG är den absolut viktigaste informationskällan i ärendet!

Jag har pendlat mellan utmattningsgråt, dråplighetsgarv, förtvivlansgråt, fnitter och befriat vilsamt stirrande i vägg fånigt leende. Onsdagen blev full av lättnadsgråtande samt befriat skratt. Och emellanåt har jag legat helt utslagen och skakat under filtar.. gråtit, fast inte orkat gråta egentligen.

Ändå är jag alltså inte deprimerad.  Skrattande Jag frågade psykologen om detta. Hon svarade: "Det är väl inte alls konstigt om du gråter när vi pratar om sånt här. Du är ju så trött, ja helt slutkörd. Du har ju upplevt svårigheter i ditt liv. Kroppen och själen minns detta. Det är helt normalt. Du har istället många mentala resurser och styrkor, det framgår hela tiden när man pratar med dig och när man iakktar dig."  (hjälp!? Förvånad Flört)

Jag har fått bekräftelse på ALLT jag tänkt och trott kring mitt tillstånd och mina symptom! Mina egna bedömningar stämmer!!! Kunnat sitta och bocka av - Jaha, jaha, jaha…Men dessutom har de börjat kartlägga lite mer noga hur/när symptom uppträder förvärras, m m. De har sett sånt jag aldrig själv har lagt märke till. Som t ex att när jag blir stressad så tappar jag motoriken och får ett helt annat rörelsemönster, t o m går jag på ett annat sätt än annars… De har också kollat på t ex smärtgrad, svaghetsgrad, m m. "Funktion" i vardagen ska kollas på, här hmma hos mig på måndag.

Samtliga utredare; läkare, sjukgymnast, psykolog, socionom/kurator, är HELT säkra på att jag är helt feldiagnostiserad och felbehandlad/inte alls behandlad. Fullkomligt otroligt, enligt dem!! De menar att min sjukdom är en svår utmattning av någon form, att min hjärna har varit svårt överbelastad sedan väldigt många år, ända sedan barndomen (jodå - jag har svarat på sisådär en miljon frågor).

Jag kommer INTE att arbetsträna nu. De bedömer att min arbetsförmåga är noll. Istället kommer de (vad som hittills bestämts) slåss för att jag får speciella "terapisorter" - särskild form av sjukgymnastik och vissa sorters mental träning (KBT, mindfulnessträning..). De kommer att leta reda på terapeuter som de vet fixar det jag behöver (hoppas bara det finns). 

MEN - allt vilar i j-a FK:s händer. (ryser av skräck…)

J-a FK har hittills accepterat att jag inte ska arbetsträna, men de har inte gett klartecken till den alternativa utredning som Alfta vill göra, den som de tycker skulle vara relevant. En utredning kring mina neuropsykologiska besvär. D v s typ - Hur slår min sjukdom, d v s "min hjärnas trötthet" mot mig när det gäller livet i största allmänhet och därmed i synnerhet i ett ev. arbetsliv?

ALDRIG hade jag trott att så mycket (positivt) kunde hända på så kort tid, men kanske är det bara det, att man inte direkt är bortskämd…  Avvaktar inför fortsättningen..

flikkan77
0

Låter ju alldeles underbart! Det är så skönt när men riktigt känner att de tror på en, och dessutom ser saker som bekräftat det man själv känner utan att man sagt det till dem. (Hmm, rörigt det blev.)

Hoppas f-kassan kan lyssna på dem nu.

Kram på dig!

LatMask
0

Oj, jag blir alldeles tagen! De har SETT DIG (ja, det är ett flummigt uttryck, men här passar det bra) de ser vem du är, hur du mår, dina styrkor och svagheter…

En så överväldigande utredning MÅSTE fk ta hänsyn till!

Men jag förstår att du är alldeles utschasad!

kaisakavat
0

parsley, flikkan, LatMask, Emea67, Maja2.. Tack för alla era fina roliga kommentarer… svarar lite slarvigt för jag är så trött… skärper mig sen..

* Nej, jag gymmar inte varje dag - gymmar inte alls! Så det så!! Höhö!!

Ser det som att sjukgymnastens kommentar lika mycket är till er, som till mig. Jag vidarebefordrar den till ER!!

* Mina muskler är definitivt också "under cover"…  Oskyldig

Ändå märkte sjukgymnasten dem. Kan bero på att hon bände, bröt, vred, klämde, nöp, tryckte, bankade och hade sig. Hon körde också omkring på mig med en sån där "sporregrunka", ett sånt där hjul med skaft och hjulen är fullt med piggar.. "tvingade" mig att gå i trappor, lyfta, rita ringar i underlig fysisk position, samt annat..  Avancerade former av misshandel/tortyr..

Hon konstaterade, precis som jag brukar säga, att jag har en fantastisk "grundstyrka" men att "något" gör att kroppen inte kan använda den… hokus pokus… Tror jag måste börja säga som min neurologisjuka kompis brukar säga: "Jag är sjuk i huvvet, men det är ingen hjärntumör…"

Nu ska jag tanka in lite kaffe! Sedan läsa runt lite i alla andra era trådar… vad har hänt på KIF dessa dagar??

PÖSS PÅ ER!! Kyss

Isa56
0

Får nästan tårar i ögonen när jag läser. Det är så skönt när man blir trodd. Stor kram och lycka till. Ska hålla tummen, nu måste jag på jobb bläähSkrikandes Det har snöat i skåne Skrattande

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Maja2
0

Jag var till sjukgymnast häromdagen pga lägesyrsel. Jag brukar ha det lite då och då,  tror att jag har ökad benägenhet att få det pga min sjukdom (meniére). Sista veckan har varit ett helvete pga lägesyrseln, och gick till sjukgymnasten för att de brukar kunna vrida, bända och ha sig med skallen så att det går över snabbare. Hon hade ett bra träningsprogram för yrsel som man ska göra några gånger per dag…. men sa att det ska jag nog inte använda … det kanske triggar din meniére… så kontentan blev - skit, men håll igen för guds skull

ullebull
0

Det var inte dåligt, att komma till någon som tror på en, som ser en, bara det är ju ett hallelujamoment. Idag är man inte bortskämd med att någon "utreder" lilla mig, så det är bara att gratta.

Lycka till i kampen mot kassan.

Endtyme
0

Åh så glad jag blev av att läsa om din utredning! Glad Så skönt att det äntligen verkar gå framåt. Nu är det bara att hoppas att FK tar sitt förnuft till fånga också… (Samma myndighet som just pga. inkompetens och slarv låtit mig gå utan pengar sedan slutet av november. Men nu, halleluja!, ska det flyta in slantar på kontot vilken dag som helst. Guld i mun Och det är ju ändå bara en petitess motför allt du fått gå igenom.)

Aniara4
0

Å, vilken lättnad! Om inte FK går på deras linje nu är de verkligen mer än lovligt puckade för att inte säga direkt onda. Men det ska säkert gå bra nu!

Ett varningens ord när det gäller KBT bara, se till att en ev terapeut är påläst och går in med utgångspunkten att du verkligen är sjuk, och utgår från "Pacing" och INTE s.k. Graded Exercise (gradvis utökad träning). Om det är så att du också har ME så kan du bli mycket sjukare av en sån behandling! Lyssna på din kropp och låt ingen förmå dig att överanstränga dig!

kaisakavat
0

Hej alla!

Isa56 - Tack för fina tankar.. Hoppas det går bra på jobbet! Och om det snöar i Skåne - vad kan då bli bättre!? Jag älskar snö. Här är det snöstorm och det ska fortsätta över hela helgen! Blåser onödigt hårt, så det snöar vågrätt och uppåt…

Maja2 - Vilket skrutt hos sjukgymnasten. Kunde hon inte hjälpa dig på vanligt sätt då?? Allstå som förut.. Eller fattar jag fel?

Ullebull - Hallelujah-moment, ja. Det är ett passande uttryck.. men - kan inte rå för det - jag känner mig rädd också, som att "såhär bra kan det inte vara - nåt surt väntar runt kröken". (Läs FK.) Men jag försöker fortsätta vara positiv.

Endtyme - Tycker inte alls att frånvaron av pengar är nå roligare än mitt läge. Egentligen går det inte jämföra. Vem t-n vill/kan vara utan sina pengar? Ändå väntar folk, och väntar… Å så står den där j-a skräcködlan till j-a FK-chef i TV och ljuger folk rätt upp i synen - säger att de är ikapp och att problemen är lösta. Hon skulle ha på käften, enligt mig!!

Hoppas pengarna kommer NU!!

Aniara4 - Jo, du.. Men alla vet ju att j-a-FK-folket ÄR mer än lovligt puckade, så man vet ju aldrig.. eller hur!? Rynkar på näsan Känner mig trots allt lite rädd för vad de ska säga..

Tack för tipsen om KBT-sort.. Ett av mina problem är att jag hela tiden kräver lite mer av mig själv än vad jag egentligen förmår. Har läääänge varit ett problem. Allt enligt utredningen… Glad Men jag ska verkligen hålla ditt råd om att "inte låta mig tvingas framåt om jag inte orkar" i minnet. Jag måste.

kaisakavat
0

Ikväll har jag gjort nåt FRUKTANSVÄRT puckat! (kanske jag platsar på j-a FK??)

Fick hämtning av kompis för att åka och hämta min lille katt. Komna till henne skottade vi lite snö (kul när det bara blir två min per år…), pratade om ditt och datt till ett par koppar kaffe.. Jag rinde min unge och bad honom hämta mig och katt, vilket han gjorde.

Jag glömde handväska med plånbok plus andra viktiga grejjor SAMT kasse med mat som jag inhandlat på ditvägen - I MIN KOMPIS BIL (det var meningen att hon skulle skjutsa mig, men hon kunde inte för hon halkade och pajjade knät när vi kom dit)!!!

KÄNNER MIG HELT MATT av besvikelse över mig själv. Hur kan nåt så korkat ske? Nu är det för sent att göra nåt åt saken ikväll; kompisen sover nog vid det här laget och stiger upp före tuppen för att skicka ungar till skolan och sig själv till jobbet.

Bilen står ute, först kommer mina matvaror (ägg, grädde, mjölk, purjolök, keso..) frysa till is under nattten och fr o m tidigt i morgon bitti kommer de värmas utta sjutton, då hennes motor- och kupévärmare går igång. Som tur är var det inte så mkt mat.

SUCK.. Rynkar på näsan Skrikandes

Maja2
0

ibland vill det sig bara inte…… Rynkar på näsan

glitterfisk
0

Vad glad jag blir av att läsa om din positiva upplevelse av utredningen, har allt varit lite orolig för dig!

Nu håller jag tummarna för att de ska hitta nån smart behandling som får dig att må bättre samt att FK- människorna fattar att de ska skicka pengar så att du har till smör, ägg, kycklingklubbor och annat essentielltFlört.

Maja2
0

Men vad i faderullan…. försvann mitt ena inlägg Obestämd

Nja vet du Kaisa… det hjälpte inte, det som hon brukade göra förut… vrida huvet och bända och dona. Men att få tillbaka kristallerna där de ska vara i örat är ibland lite trixigt. Hur som haver så är det bättre idag Skrattande

Caena
0

ÄNTLIGEN! hittade jag din nya tråd! har sträckläst och e sååå glad för din skull att du fått upp ögonen på iaf några personer som har med din framtid att göra.. 

fasen att man ska glömma vissa saker.. 
önskar dock att jag kunde glömma hur god blodapelsin var.. suck!

kaisakavat
0

Maja2 - Neä precis.. ibland vill det sig inte.. Förhoppningsvis ska denna dag gå utan större fadäser, men jag har lyckats bränna en bit lax ordentligt, trots att jag stod och glodde på den hela tiden…

Bra att värsta yrseln gått över.. må den hålla sig borta!

glitterfisk - Pengar till essentiella saker, som t ex kycklingklubbor, det står faktiskt i alla möjliga såna där människorättsdokument som vårt land har skrivit på. FN-konventioner å sånt. Tror jag ska skriva till j-a FK om det…Obestämd

Caena - Hej - roligt att se dig!! Suck… blodapelsin. Mycket godare än vanlig apelsin.. Rynkar på näsan Jag skulle gärna glömma bort hur gott lakrits är…

flikkan77
0

Laktris saknar jag också! Min man köpte vingummi i lösvikt för nån vecka sen och då smög jag ner en laktrisbit. Supergott!

Fuskar lite ibland, fastän man inte ska. Har mycket lättare att hålla mig på banan om jag gör ett litet fusk.Oskyldig

kaisakavat
0

Idag går det trögt att äta, märker jag. Det beror på att jag åt för lite igår. Attans åxå. Skrikandes Detta fattar inte jag. Tycker det borde vara tvärtom - ifall jag åt för lite igår borde jag ju vara jättehungrig idag!!

Alfta håller på och ringer. På måndag ska jag göra en sorts arbetsterapeutisk uppgift här hemma - ska skära ihop en sallad under övervakning.. Så ska de studera min motorik, mitt beteende, m m, så det vet var i mitt huvud de ska sätta ner skalpellen sen.. eller nåt… Förvånad

Sen verkar j-a FK ha gett klartecken för den där neuropsykologiska utredningen, för de (alfta) försökte få iväg mig till Kalix igen redan på tisdag. Då strejkade jag. Min unge kommer från Norge och jag SKA vara med henne så mkt som jag bara får för henne!!!! Det verkade de förstå, så de skulle återkomma.

Jag vill inte att min goda grädde och mina ägg och den andra maten ska vara ledsna för att jag glömde dem igår.. Rynkar på näsan Jag e dock jätteledsen för jag har inte vare sig mjölk eller grädde till kaffet. ORKAR INTE gå å handla nytt, inte än i alla fall.

flikkan77
0

Usch vad jobbigt att göra nått hemma när någon ser på! Akta fingrarna så du inte skär dig. Jag blir alltid nervös när någon tittar.

Klart du ska vara hemma när din dotter kommer. Skönt att de verkade förstå det. Sen är det ju faktiskt så att man kan ha saker att göra även om man är sjukskriven, ibland kan vissa ha svårt att förstå det.

Emea67
0

Kul att höra (läsa) att det gått så bra på utredningen, bland det viktigaste är att bli trodd! Kul att det fungerade med maten och att andra var intresserad av din kost….själv längtar jag tills mina muskler börja synas det är ett bra tag dit nu ligger de väl gömda Flört

Var ni tvugna att skriva om LAKRITS det om något är det jag saknar mest och kan känna sug efterTyst.

Lakrits Tungan ute Lakrits Tungan ute Lakrits Tungan ute Lakrits Tungan ute Lakrits Tungan ute Lakrits Tungan uteLakrits Tungan uteLakrits Tungan ute….****** nu är jag helt snurrig utav bara tanken******* tur att jag har en bra bit till affären och är för lat Skämsför att sätta mig i bilen.

kaisakavat
0

Emea67 - Laktrits - va e de?? Skrattande Oskyldig

Flikkan - Jag e likadan, kommer få koncentrera mig väldans, för att inte skära ner fingrarna i salladen..

Min söta söta söta kompis hade räddat mina matvaror och svepte förbi med dem samt min väska, för en stund sen.

GULLEGULLEGULLE-henne!!!Kyss

Har smäckat i mig middagen. Ååå va jag är mätt!! Å nu när jag har ätit så väldigt bra idag, så blir det bonus! Ett glas favvo-vin!

kaisakavat
0

Här är min gris!

Emea67
0

Skål på dig kaisa! Skrattandesitter också med ett glas vin och njuter av barnen som sitter och spelar playstation 3 och skrattar. Vilken söt gris du har lika svart som natten som min men han är en hund och labbe Glad

Dax för duschen och gå och gosa "störa" barnen Flört

fia1
0

Känns som att ditt besök blev ganska smärtfritt ändå,  innan lät det som att du skulle få åka en bit för att äta osv. Håller båda tummarna för dig att de verkligen lyssnar. Att barnen kommer är heligt, det får ingen rucka på.

Kram till dig och lycka till.

hockley
0

#82…innehåller lakritsrot mycket kolhydrater? Jag har försökt hitta kolhydrat innehållet…men hittar det ingenstans…i annat fall kan det ju vara ett alternativ…eller?

Kaisa lycka till! Jag tror att du kommit över den värsta biten m FK…de är knäppa, men ibland kan man hitta rätt människor även där!

kaisakavat
0

hockley - Det där med att det finns rätt människor på j-a FK, det tror jag när jag ser det… Flört Ett litet avkok på lakritsrot, som the. Åsså i med grädde!! Skrattande Fast det finns gott lakritste på hälsokost, vet jag. Det är lite dyrt dock..

fia1 - Tack! Jo, när det gäller maten blev det smärtfritt. Gottigott. Inte smärtfritt när det gäller allt det andra dock, men ändå bra!

kaisakavat
0

#83 Emea - Vad mysigt det låter med små goa glada barn.. Nog vill man pussa dem leds rätt ofta, ändå.

Min egen nästantvåmetersvariant på 23 år svischade förbi för en stund sen.. så söööööt - glad och hjälpsam, full av idéer. Vi kollade in hur min symaskin uppför sig efter servicen. Garvade gott, gjorde han, åt att jag har döpt min provdocka till Heidi (Klum).

Vi har 20 grader kallt å han dök upp i tunn jacka, jeans med stora hål på knäna (inga långkalsonger under), ingen mössa å inga handskar.. Skulle hämta sin bil, som står utan motorvärmare här hos mig, lånade den igår.. Tänk så kallt att sätta sig i den… huu..

Kläpp-elende!! Skrikandes Flört

Caena
0

Kaisa
lakrits, tusan också.. 
för ett litet tag sedan fuskade jag ordentligt, min kille fick för sig att varje ggn han var på besök så hade han köpt naturgodis.. ni vet typ versionen av Krita som finns? lakrits innuti och yoghurt eller nått sånt vitt på utsidan.. gaah!!!!.. kunde inte låta bli att äta flera stycken.. suck.. 

tidigare tycket jag inte om blodapelsin.. men nu.. ojoj.. en räcker inte länge för de e sååå gott.. 
svårt när man vet att det e så mycket kolhydrater i dem.. 
och gissa vad som ligger och trycker i mitt kylskåp? (ingen färdig middag iaf) men en kexchoklad.. fasen också.. grrr köptes egentligen till en kollega, men så visade det sig att jag redan köpt en tidigare.. suck

kaisakavat
0

Lakritskritor. Oj, dem hade jag glömt bort.. Betydligt mer hägrande än kexchoklad, blä vad smetigt och smuligt och kräksött. Näe.

Själv ska jag gå och käka MAT nu. Mittinatta. Jag är knäpp!

flikkan77
0

Kexchoklad som doppas i en kopp varm mjölkchoklad! Det var länge sen. Brukade fika det på hundklubben för länge, länge sen. I förrgår försökte jag få min man att köpa en kexchoklad för att jag skulle få bita en liten bit ur den, men han tyckte inte att jag behövde det. Vilket egentligen var väldigt bra av honom!

Vad blev det för mat där mitt i natten?

kaisakavat
0

Men herreje: Kexchoklad doppad i varm choklad - SÅ VÄMJELIGT äckeläckligt sött. Förvånad Skrikandes Ser du hur jag spottar och fräser och tvättar munnen med tvål och vatten….

Näe! Tacka vet jag att tugga i sig en stekt karreskiva direkt ur kylen!!!

Mina färdigheter som kock är ojämna. Viss mat är jag "fena" på att laga, medan annan inte.. Av någon outgrundlig anledning så får jag inte till det med Bea-sås. MÅSTE lära mig detta.

Som jag nämnt innan sjuttielva gånger, så kommer min unge hem från Norge till veckan.. Hon e kock. Hon ska banne mig få öva med mig tills jag kan!!!!

Isa56
0

Då blir det beasås resten av veckan då.Glad Gott.Apropå söner, man fick vara glad om man i allra största nåder fick stoppa ner mössa o vantar i skolväskan, när de var småSkrattande. Och vilken charmig katt du har, själv har jag en labbe hanne gullig han med.

fia1
0

Tänk, mössa använder sonen men bara vanliga sneakers!!!! Kängorna står så gott som oanvända o blir dammiga i hallen…..nästa vinter köper jag inga om han inte bönar o ber.

flikkan77
0

Bea-sås vågar jag mig inte ens på att testa, tänk om den inte bli lika god som den man köper som alla kemikalierna i. Tur att du har en kock i familjen som kan lära dig, då behöver du bara hitta på mat till såsen resten av veckan. Flört

kaisakavat
0

Flikkan - JO! Jag SKA lära mig göra beasås!! Ingen färdig från affären i mitt kök!!

Fia1 - Åh vad jag känner igen mig.. Många kängor i nyskick på lager där ett tag..

Isa56 - Det blir beasås - jag lovar! Och katten - han e go han. Och lite "speciell"..

Apropå speciell! Har ni hört låten "Special Fred"? Trubadur (minns ej namnet på artisten) som sjunger om sin barndomsvän Fred.

"Special Fred - Mama dropped him on his head"…

Måndag…

Har ägnat en stund på förmiddagen åt att göra ratatouille medan en arbetsterapeut har studerat mig.

Hon kom fram till att jag jobbar bra, lite långsamt och fumligt ibland, men att det funkar. Å de gör det ju. Fast man vet ju aldrig riktigt säkert, plötsligt kan kniven gå genom tummen eller  ingredienserna hamna på golvet… För det mesta inte dock.

Hon e trevlig a-peuten. Men det känns ändå konstigt att få sånt sorts besök. Obestämd

kaisakavat
0

"Special Fred" finns på Youtube ser jag.. Stephen Lynch e artisten..

Maja2
0

Ja det må väl kännas lite märkligt att bli studerad medans man gör nåt Obestämd

Andina
0

Jag vill bara säga att jag tycker att du är Stark, Kaisakavat!!!
Jag tror att du är starkare än vad du tror själv!

(Det är väl därför FK "jagar" dig…)

Men - stå på dig och gå DIN väg!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

kaisakavat
0

Maja2 - Jo, det VAR underligt - men jag skar, stekte och gojsade ihop min ratatouille. Har ju gjort sånt en miljard gånger förr, det är klart att det funkar. Tycker eg uppgiften var lite löjlig, vad skulle det visa? Alla vet ju att jag inte är totalförlamad!!

Men men - man får väl ta det ena med det andra.. å "examinationer" är jag ju van vid sen länge.. Tungan ute 

Andina - Söta du - tack! Jag ÄR stark - egentligen är jag en ganska "robust" person. Får jag en smäll så kommer jag alltid igen.

Men samtidigt är jag ju inte frisk. Utmattningen ger icke med sig, trots åtta års "vila" och återkommande försök att på olika sätt dra mig upp ur "träsket". Nånting är ju ordentligt fel i kroppen.

J-a FK vet inte om att jag är "stark" - de har ju knappt sett mig alls någonsin. De tror att jag är svag för det står så i ca 90 % av de papper de har om mig.. Skrämmande nog tycks "depression" ha blivit en slaskdiagnos för allt som primärvården inte vill utreda, vilket mycket väl kan innebära problem för de som verkligen är deprimerade… Begreppsförvirring och allmän flummighet.. 

FK är egentligen anmärkningsvärt ointresserade av sjukskrivna människor.. Obestämd

kaisakavat
0

Oj!! Jag har fått en "ametist" vid min Avatar - betyder det att man går under diagnosen KIF-beroende?

LatMask
0

Ackack, det  är en svår diagnos! Fk kommer INTE att godkänna den…

flikkan77
0

Kaisakavat: Tror säkert du kommer att lyckas med din bea-sås. Med din envishet så! Sen får du säga exakt hur du gjorde, typ vispade 53 varv motsols och sånt så jag lär mig. Glad

Maja2
0

Hahahaha… Kaisa… du skriver så himla kul

fia1
0

Summan av alla laster är konstant sägs det … Slutar man med kolhydrater börjar man tydligen med KiF i stället….

Jag har också precis fått en fin ametist!!

kaisakavat
0

Ja, en sak är säker, det är nåt mysko med pengar..

För bara ett par dagar sen låg jag bra till när det gäller denna månads ekonomiska läge. Men så plötsligt kom jag på:

- Min pappa ville att jag skulle sticka en mössa åt honom..

- Jag behöver en arbetslampa, till där jag ska sitta och sticka..

Tjoff, sa det - så försvann 500 spänn!! Skrikandes

Det är ändå ingen tvekan om saken - pengarna är väl satsade. Vill pappa att jag ska göra en mössa till honom, så ska de bli en mössa. En snygg en dessutom. Min söta pappa…

Arbetslampan är också en viktig investering. Har länge behövt den!! Hitttade en med klämfäste, så jag kan ta bort den när jag inte ska joxa (göra pilljobb i fötålj framför TV).

Just nu utprovas lampans duglighet av annan familjemedlem…

flikkan77
0

Vilken mysig bild! Lampor kan vara populära att ligga jämte. Myyyys!

Jag har börjat sticka handledsvärmare eftersom jag fryser så mycket. Gjorde en som är extra lång och räcker över handen och halva fingrarna. Lämnade hål för tummen så att jag fortfarande kan göra saker. Det knasiga är jag blir kallare om handen med dem på. Funderar på om det är fel på garnet. Andra som jag har fungerar som de ska men inte denna. Mysko!

LatMask
0

Haha, varma lampor är gosigt…

glitterfisk
0

Garn har blivit förskräckligt dyrt. Det har jag också uppmärksammat. Men garn är underbart och måste köpas ibland i alla fall Glad.

flikkan77
0

Jag skulle vilja köpa annat garn och göra handledsvärmare av, men som föregående talare säger, garn är dyrt!

Tänkte börja sticka på värmare nummer två innan, men jag har slarvat bort den första så nu vet jag inte hur jag gjorde. Tror att jag började med 38 maskor, eller om det var 46… Orkar inte sticka och testa och repa upp för att det inte blev bra som jag gjorde med den förra så jag måste verkligen hitta värmare nummer ett.

Fast med min nuvarande förmåga att lägga saker på konstiga ställen så kommer jag väl inte att hitta den förrän till jul eller så. Innan idag så knödde jag in elvispen bland kopparna och jag har lagt ett smörpaket i micron. Mina innetofflor hamnade under hundarnas täcken i hallen och fjärrkontrollerna till tv:n och dvd:n la jag på köksbordet.

Ingen ordning på allting!

(Dessutom glömde jag ena hunden ute i trädgården och gick in, men det tänker jag inte säga högt. Oskyldig)

kaisakavat
0

KIF-sajten verkar vara full med småfel sedan uppgraderingen. Iblan blir jag lite sur.. Skrev en liten solskenshistoria här igår kväll men nu är den borta..

Nytt försök:

Igår var jag ner på stan iklädd "michelingubbeuniform" (kallt och mkt vackert väder), inklusive mössa nerdragen typ till näsan.. Mötte en fotograf från lokaltidning som ville ställa fråga, de gör snabbenkäter på stan ibland om lite kuliga saker..

Frågan var: Har du tjyvstartat med semlorna före fettisdagen?

Jag skrattade och svarade "Nej, jag äter inte sånt!" "Vad är sånt?" frågade fotografen. "Kolhydrater" svarade jag. "Jaha! Äter du som Annika D"? Åsså brände han av sjutti-fjorton blixtningar med kameran!!

Jag lovar, det blev tilt i huvvet, tog flera sekunder innnan jag fann mig, så paff blev jag! (Hoppas jag inte kommer med i tidningen - tänk hur jag måste se ut på bilden - bekräftar allt om hur dum i huvvet man blir av LCHF!)

Ännu en själsfrände är funnen!! Han berättade att han ätit så en tid sedan han lyssnat på henne tidigare i år och att han gått ner jättemycket i vikt. JÄTTEROLIGT!! Skrattande Skrattande Skrattande

flikkan77
0

Jag har börjat kopiera allt jag skrivit innan jag trycker på skicka-knappen. Det är så tråkigt när det bara försvinner!

Hoppas du kommer med i tidningen! Hade varit jättekul ju. Publicitet är bra ju! Dessutom så kan väl kortet inte vara värre än det du har som Avatar här inne. Tungan uteFlört

kaisakavat
0

Flikkan - Ditt påstående ovan: "Dessutom så kan väl kortet inte vara värre än det du har som Avatar här inne."

Eller åxå kan det det!! Tungan ute 

Problemet är att jag inte vet vilken tidning han kom ifrån. Lyssnade inte när han presenterade sig, för då intog jag flyktberedskap..

Tror det kan ha varit Norrbottens-Kuriren.. Obestämd

fia1
0

Du får spana efter din nuna i tidningen, värsta kändisen!! Flört

kaisakavat
0

På min spis puttrar en stor gryta käk:

Högrev nöt, buljong från tidigare "kok", blandad fryst svamp, lök och purjo, vitlök, fänkål, halv burk tomat, enbär, salt, peppar, m fl kryddor

Det doftar underbart!! Skrattande

Har just pratat med min yngre unge. Hon o sambon är på väg, har passerat nationsgränsen Norge-Sverige och väntas hit framåt nattkröken nån gång. De har en vovve med sig åxå, en mycket pigg och glad en.. stackars min katt!

Den andra ungen har haft lite o-flyt senaste dagarna. Tappade sin nya i-phone från ca 2 dm höjd och displayglaset GICK SÖNDER ORDENTLIGT. Telefonen kostade över SEX TUSEN, marknadsförs som ovanligt tålig och nu säger försäljningsstället att dessa inte repareras. De svarade att han ju kunde köpa en ny!!!!!

Han kan inte byta glaset själv (finns att köpa för ca 700 kr - rent ocker för en liten bit plast) för då gäller inte garantin. Apple (tillverkaren) skulle ev kunna göra det, men det skulle kosta över 3000 kr!! Som tur är har han drulleförsäkring och kan kanske få en ny mot självrisk.

VÄNNNER - KÖP INTE I-PHONES!!!!!!

Dessuton har han fått sparken från sitt jobb!! Ändå sa hans arbetsledare att han INTE skulle lämna in sina grejjor, att de räknar med att kunna återanställa honom inom kort. Men ändå..

kaisakavat
0

Hmm.. Tvekar ORDENTLIGT men kanske ändå…

Jo, jag kom med i tidningen. Brukar av nån anledning alltid göra det när de har chansen. Som nån linslus, men jag RÅR INTE FÖR DET!!

Bilden är fullständigt sanslös, hade hellre gett dem min avatar-bild. Han valde ut värsta "avvärjningsbilden" där jag slänger upp handen för att försöka skymma kameran. Men hinner inte riktigt. Iställer ser det ut som om jag vinkar glatt!! HERREGUD så pinsamt!!  Skäms

Emea67
0

Ok antingen länkar du till tidningen eller så får vi gå ut och gooooogla vi vill ju se dig i full mundering Flört

Hade de skrivit någon bra komentar till bilden? Det är ju faktiskt mer intressant eller hur?

Ha det så gott med dotra och svärsån!

kaisakavat
0

Googla du på kaisakavat - Det går nog bra…höhö.. Cool

Om vad de skrev: Frågan var ju om man har tjyvstartat med semlorna/äter semlor? Mitt svar, vilket citerades:

"Nej, absolut inte! Jag äter inte kolhydrater!"

Och på bilden ser jag som sagt ut som en glad idiot…

Emea67
0

Tänkte inte riktigt Googla på kaisakavat utan mer  NKTungan ute

Får väl gu ut i cyberrymden och se vad jag hittar Flört

Emea67
0

Okey found it!!!!

redigerad på begäran av Kaisa KavatCool

LatMask
0

OK, Kaisa, lille Robert (22 år) ÄR sötare än du, men det beror ju på vilka preferenser man har…

Men jag tycker det är en helt OK bild, det är liv och rörelse i den!

kaisakavat
0

Dumma er.. nu önskar jag att jag aldrig skrev om det.. Skrikandes Rynkar på näsan Gråter Skäms Förvånad Tyst Foten i munnen

Emea67
0

Du när ju jätte fin och ser så glad och pigg ut!

Flå't Skäms

Andina
0

Kaisakavat, du strålar ju på bilden! Du är jättefin!!! Så långt ifrån en "idiot" (som du själv skriver) man kan komma.

(Jag förstår dig om det känns jobbigt att bilden "poppat" upp här på KiF - men jag tror att du kommer att le åt det snart. Jag hoppas det i alla fall. Hur det än är så är ju bilden ute i cyberoffentligheten i alla fall, genom tidningen…)

Näe, var stolt istället!!! Det bör du va! Med råge!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

flikkan77
0

Men snälla lilla kaisakavat! Den där bilden var väl inget att skämmas över. Du ser så otroligt härligt glad ut så det inte är klokt. Det är en sådan bild man blir glad av. Är stolt över dig! :big hug:

Så ska man vara så där strålande glad så ska man sluta med kolhydrater!

:thumbsup:

Pasi
0

Det var väl inget fel med den bilden.Foten i munnen

flikkan77
0

#114 Tycker lite synd om din son och hans i-phone. Tur att inte jag har en sådan för jag tappar mina mobiler stup i kvarten.

En gång tappade jag en mobil från tredje våningen, lyckades få till det så den ramlade mellan trapporna i trappuppgången, men den landade minsann hel och välbehållen. Har till och med lyckats tappa en glödlampa så den rullade 7 trappsteg ner i en yttertrappa och ändå fungera efteråt!

kaisakavat
0

Ni e bra söta ni, som vanligt!! Skrattande Hade inte sett bilden innan - befarade att jag skulle se helt pantad ut för att jag blev så paff av att fotografen var LCHFare.

Pasi - Kan inte låta bli att undra: Varför har du en fot i munnen?? Visserligen är det ju "straight LCHF" men drar du inga gränser nånstans alls??

Flikkan - Precis så tänker jag - att alla ju är van vid att mobbar tål åtminstone liiiite. Om då i-phone marknadsför som extra god kvalla och hållbarhet, så ljuger de ju ifall grejjerna är rena engångsgrejjorna - engångs för sex tysen!! Skrikandes

Jag stickar på papas mössa. Har väl snart gjort halva. Ringde idag och frågade mamma hur stor skalle papa har. Hon trodde normal! Förvånad 

Nu e jag väldans hungrig - mot köket!! Karré eller gryta på nöt - det är frågan?

Pasi
0

#127 Måste ha lite tilltugg till Kifandet.
Hm, undrar om verbet Kifa finns med i ordboken ännu?Tungan ute

Aniara4
0

Jag tyckte också att bilden var helt ok, fast jag vet ju att du är sötare i verkligheten!

MarieEkblom
0

Hej Hopp Allihop :)

Har nu smygläst hos Er under två veckor för att lära mig så mycket som möjligt om kostens varande.

Just detta meddelande vänder sig egentligen till KaijsaKavat om:

//- Sten Sture Skaldemans bok Ät dig ner i vikt - för 5 kr i absolut nyskick!!   Eftersom jag ju redan har den boken så är den till salu - först till kvarn - för endast portokostnaden!! Den väger 667 gram..//

HAR du boken kvar?  Och i så fall, Vill du sälja den till en nybliven, okunnig LCHF:are?

Om allt som står skrivet om LCHF torde jag kunna bli fri från 25Kg´s övervikt, bli bättre i min hypoteros, minskade smärtor från Whiplash & Fibro…….Drömmer Hej vilt om alla fördelar medans jag förtvivlat försöker lära mig mer om LCHF genom er…..

Hälsningar Marie Ekblom

kaisakavat
0

Hej MarieEkblom!!

Vad roligt att du har hittat till KIF! Det är sant att alla möjliga krämpor kan lindras/försvinna med LCHF. Även extrakilon. Hoppas du blir hjälpt och att du ska trivas med maten i största allmänhet!

Men om boken - Tyvärr har den redan lovats bort. När jag var på förs.medicinsk utredning så blev en av mina medutredda väldigt intresserad, så hon fick den.

Tror den finns i pocket ifall du är fattig. Annars finns den ju inbunden på nätbokhandlarna för inte så mkt pengar (snabbkoll - bokus.com: pocket 41 kr och i kartonnage 102 kr + frakt!).

Aniara - Tack!! Du är söt du åxå!! I verkligheten! Skrattande 

Pasi - kid, kidnappa, kika.. Nej inte ännu - i alla fall i SAOL! Obestämd

kaisakavat
0

Aniara4 - Förresten… Du e lite osynlig här på KIF sen ett tag. Beror det på att du/ni slåss med flyttkartonger? För visst skulle ni flytta..? (demensen du vet..) Börjar ni komma i ordning? Hur är det med formen?

cizu
0

hi hi hi hi hi ho hi hi hi hi hi hi hi hi hihohiohi ihiiiiii hi nu har jag sträckläst hi hi hi hi hi  haar  inget speciellt att  säga , men har haft det roligt en bra stund. Bilden helt ok. Godnatt alla glada Kifare.

PiteCarina
0

Det blev ju en jättebra bild!Glad Jag önskar att jag kunde se lika naturlig ut på bild! Tycker att jag ser ut som en gris då jag ler!Flört

För några år sedan blev jag själv stoppad av Norrbottens-Kuriren och hamnade med bild i tidningen. Frågan handlade då om vad jag tyckte om att "Coop Forum" skulle komma till stan. Jag var negativ eftersom jag var rädd för att många småbutiker skulle slås ut. Vilket blev fallet då även "ICA Kvantum" kom till stan. Nu är det ju tänkt att också Willys ska komma. 

Har läst om din dust med FK och hoppas att det ska ordna sig för dig! Ser ju ut att gå åt rätt håll? Själv så ska jag i slutet av februari lämna in en ansökan om förlängd sjukersättning. Är klassad som deprimerad och har ungefär liknande symptom som dig. Ska till vårdcentralen på tisdag för att få ett läkarutlåtande. Inte precis ett besök som jag längtar till! Rynkar på näsan

Aniara4
0

#132 Ja, jag flyttade i fredags, med feber och hosta och i ymnigt snöfall, så jag har legat lite lågt sen dess och försökt få ordning på både förkylningen och flyttkartongerna. Dessutom visade det sig första kvällen att vårt köksavlopp rinner ut i väggen och orsakar vattenskador hos grannen, så vi har varit utan fungerande kök sen vi flyttade in och allting känns lite extra jobbigt pga det. Härligt med välgjorda nybyggen!

Trevligt att nån märker ens frånvaro! Skrattande

kaisakavat
0

Aniara - Jodå, jag har märkt. Surar… Hade tänkt PMa dig men man e ju senil åsså tänkte jag att det beror på att du har mkt att stå i.

Avlopp ut i väggen å till grannen. Bra byggt!!! Tänk att sånt kan hända. Man tycker det ska dubbel- å trippelkollas. Hm, kök kan vara bra att ha, särskilt som LCHFare.

Förutom allt som strular - känns det som om ni hamnar rätt??

Den där stockholmshelgen gjorde mig ruskigt sugen på att bo i storstan under en tid av mitt liv. Vill helst dock ha skogen vid knuten och det går inte alltid att kombinera. Man skulle ha råd med både storstadslägenhet och en fjällstuga/torp nånstans häruppe - typ fördela tiden mellan! Men - det saknas några kronor innan det går att genomföra…

Aniara4
0

Där jag bodde förut (typ förra veckan Skrattande) fanns det en liten "skog" på andra sidan vägen. Med norrländska mått mätt var den förstås rätt löjlig, men det tog i alla fall bortåt en halvtimme att gå tvärs över och jag lyckades t.o.m. gå vilse en mulen dag när snösmältningen gjort den både oigenkännelig och klafsig. Och samtidigt var det några få minuters gångväg till tunnelbanan och sen en kvart till city! Inte var det så farligt långt till Nackareservatet heller, dit brukar jag åka och bada på somrarna. Annars är det nog generellt rätt svårt att kombinera storstad och storskog, av uppenbara skäl.

Nu har de gjort en spännande actionfilm med insidan av vårt avlopp i huvudrollen, men de tycks fortfarande betrakta läckan som ett stort mysterium.

Idag lever jag på kokta ägg, för jag ORKAR bara inte diska stekpannan i badkaret igen!

kaisakavat
0

Aniara - Ojojoj… ser dig stå på huvudet ner i badkaret skrubbandes…förstår att du strejkar. Ibland har jag bacon-o-äggdagar, när jag int orkar tänka ut/laga till nåt kuligare.

Så de filmar - ungefär som en gastroskopi fast av ert avlopp. Nåt att lägga ut på youtube?

Bodde ju hos syrran den där fjollträsk-helgen i Huddinge. Vi var på lång skogspromenad på söndagen, bara en liten bit från deras villaområde var det rena glesbygden små gårdar och sen skog! Inget är som skogen här dock!  Skrattande Barrskog/blandskog, särskild doft, särskilt sorts ljus. Undervegetationen är åxå helt annorlunda jmf med lövskogarnas.

Aniara4
0

Jag tänkte också på gastroskopi när de skickade ner slangen och följde kameran på en bildskärm!

flikkan77
0

kaisakavat: Kan jag inte få lite skog av dig? Har två pyttiga dungar att gå i här med vovvarna. Den ena tar det kanske 30 minuter att gå runt och den andra 15. Riktigt äckligt tråkigt!

Där jag växte upp hade vi en stoooor skog i närheten, red vilse och var borta i sex timmar. Man kommer längre än vad man tror ibland. Som tur är så snurrade jag in på ett militärområde och fick utpekat åt mig vilken väg jag skulle ta. Var på väg åt rätt håll men skogsstigar går inte alltid rakaste vägen.

Här finns det dock bara åkrar och åkrar och åkrar. Det gå ju bra de veckor det är fruset men resten av året är det rätt tråkigt.

Caena
0

saknar också skogen hemma.. på baksidan av huset hade vi flera km av skog, med trevliga stigar och lätthittat.. suckar tungt.. där brukade iaf Reimei springa lös oftast.. =/

här finns knappt ängar där man vågar släppa dem pga andra hundar och bilar.. =/..

kaisakavat
0

Vilka skogsnostalgiker vi är! Skrattande

Med min dotter och hennes kille (som dök upp först halv 7 i morse - snacka om vaknatt) följde även en hund. EN JÄTTEVACKER JÄTTEFIN!!! Farkas är kolsvart och pigg och social och go och busig och ändå lydig. Vi kommunicerar. Jag blir KÄR!!  Kyss

Katt är skeptisk, glor stint på hund och fräser. Hund har så småningom fattat - katt vill inte leka vild vansinnigt utflippad hundlek i hundranitti knyck. Alltså struntar hund numera i katt. Mycket bra! Katt glor ändå lika stint, men har slutat fräsa.

flikkan77
0

Jag hade faktiskt en katt som tyckte om att ha dragkamp med min vovva jag hade då. Katten klamrade sig fast med alla klor och tänder i en trasa och vovvan ruskade och skakade allt hon kunde. Ibland släppte hon trasan och skickade iväg katten över halva rummet men katten bara skakade på sig och försökte släpa med sig trasan tillbaka för att leka mer.

Det är så synd att jag inte har några kort på det!

Fast av alla mina katter och hundar jag har haft så var det bara de som busade.

Maja2
0

Här sitter katt och blänger på mig just nu. Katt något överviktig och jag har skurit ner på maten. Katt inte glad över det. Katt sur och tvär

Caena
0

på tal om blängande, så tog sig storvovvens lillebror upp i soffan för första ggn på jobbet.. då blev det MÄNGDER med blänganden på matte.. det var sååå komiskt!! men syndom honom.. han har sett möbler som hans enda sätt att komma undan lillebror..

parsley
0

Jag har alltid funderat på hur folk som bor "på slätten" gör. De har ju inga skogar att promenera i. Hur gör de? Går fram och tillbaka i allén upp till gården? Stannar inne? Klarar man sig utan skog?

Gastroskopi i avloppet? Skräckfilm? Skämtfilm? Dokumentär? Dramadokumentär? Action? Actionkomedi?

Kan någon reda ut Kajsas tidningsbesök för mig. Gärna med länk eller detaljerad sökanvisning.

flikkan77
0

#146 Det där med skog undrar jag med. Har precis flyttat och bor nu mera på slätten, har två små skogar som inte är större än dungar att gå i. De små rastrundorna blir bara fram och tillbaka längs grusvägen, den är 500 meter lång, och nu går det ju att gå på åkrarna med. Men jag saknar faktiskt att inte kunna gå runt kvarteret, då kunde jag i alla fall byta håll.

Sen bor vi så att vi måste gå några 100 meter längs en 90-väg för att komma till någon annan grusväg. Som tur är så är det en grusväg som går att gå runt på, hade allt bara varit fram och tillbaka hade jag blivit knäpp! Vi får helt enkelt ta bilen och åka någonstans om vi ska gå längre och ha mer skog.

Fördelen med att ändå bo så här är att vovvarna kan vara ute på gården och yra runt bäst de vill. Det är skillnad från lägenhet det! Glad

Aniara4
0

#146 Jag tror det blev en spionthriller. Vi har en läcka! Och med high-techutrustning ska den avslöjas. Vad kommer experterna att få se när de för ner sin spionutrustning i de dolda rören…?

Katt och hund kan fungera så länge hunden förstår vem det är som bestämmer!

kaisakavat
0

Tja - Så var man förbi del 2 av frskrngsmdcnsk utredning. Det kändes som att bli manglad, fast i huvvet. Tysen olika uppgifter, allt från att på tid dra streck med penna efter förstreckad linje, till frågor som typ vem som skrev "Faust" och vem Katarina den Stora var. Fick också förklara betydelsen av olika ordspråk och vissa var ruggigt flummiga/svåra att återge..

Många av uppgifterna skulle utföras samtidigt med nåt annat. Då blev det lite problem för kaisakavat, skulle man kunna säga… Då glömde jag plötsligt bort alfabetet och vilken siffra som ska komma efter 4 när man räknar från 1-9. Tungan ute

Summering: Jag är både smart och fullkomligt dum i huvvet samtidigt!

Liknande övningar fortsätter under morgondagen onsdag - i Luleå - tack för det. I måndags åkte jag buss i ca 6 timmar tot. Nu blir det bara 2 x 50 min.

LCHF funkade bra även denna gång. Lunch: Stekt makrillfilé med spenat stuvad i mjölk grädde och smör!!!!! Gott kaffe med egenmedtagen grädde. Skrattande

Något knasigt framkom dock! Alfta Rehab Center ska lägga ner i hela landet, utom i Alfta. *surar med utskjuten underläpp* Det gäller att se till att få en j-t bra dokumentation nu, för uppföljning blir omöjlig. Fast jag har fått kontaktuppg med hon som möblerar i min skalle nu. Hon e suverän!!

Andina
0

Men Kaisakavat!

Det verkar ju som att du gått på en luring!
Faust och Katarina den Stora - har väl ingenting med FK att göra…? Nej, det måste vara Mensa som är ute o letar genier!

Stort Lycka Till
till KiF's Geni-Ämne!!!

kaisakavat
0

Lugn och ro - de e överskattat!! Eller hur!! Tungan ute

Bara för att se till att röra till tillvaron ordentligt när jag ändå är igång, så hade jag anmält mig till en studiecirkel i digitalfoto. Trodde jag. Det visade sig (idag vid kursstart) att det handlade om att lära sig "koppla kameran till dator och överföra bilder"..

Kursens titel: Fotokurs

Något missvisande. Avanmälde mig direkt, för att ladda över bilderna det kan jag redan. Har gett mig SJUTTON på att lära mig använda min kamera ordentligt. Själv eller genom annan kurs.

Vi har egentligen strålande väder, men kommunens politiker på 50-60-talet bestämde sig då för att upplåta mark till pappersmassaindustribygge nästan i stan, så solen skyms i långa stunder av bolmande fabriksrök (mkt vit rök - vattenånga som fryser - när det är så kallt) som går rätt över stan. Otroligt!

Hoppas det vackra vädret fortsätter men att vinder snor över åt nåt annat håll.. i riktning från Smurfit Kappa Kraftliner och mot nåt gammalt kommunalråd till…

kaisakavat
0

Andina - Ojdå - då får jag nog jobb snart. Skrattande Skrattande Kan ju rätt ofta svaret på sånt där.

Undrar vad de tycker om att jag inte kan räkna från 1-9 då…

kaisakavat
0

Papas mössa är färdig, sånär som på att två trådar ska fästas.. å så ska den kanske strykas lite lätt..

Se bild för närmare upplysningar om dess utseende. Fast hm, det är en rätt dålig bild, har fipplat med kameran så det blev konstigt..

Den är för stor för mig, men lagom åt papa, han har provat!

Och VARM! Tungan ute

PiteCarina
0

Vilken fin mössa du har gjort till din pappa!

Själv så känner jag mig lättad, men trött, efter att idag ha gjort bort besöket hos vårdcentralen för att få ett läkarutlåtande angående förlängd sjukersättning.

De tog även en hel del blod från mig, så nu är jag verkligen undersökt. Var ju på MONICA-undersökningen förra tisdagen.

kaisakavat
0

Hörrni, mina vänner, som TV-Ernst brukar säga.. Har ni kollat era Coop-marknader i dagarna?? Själv kom jag hem lastad med några kilon kött till relativt låg peng.

- Karre utan ben, storbit 46.90 kr/kg

- Skinkstek 49.90 kr/kg

- Fransyska (norrbottensprod) 49 kr kg (bara två p kvar e mig)

- Högrev (Irland) 44 kr/kg tror jag.. eller ev 49.. (om man handlade för minst 300 kr, vilket inte jag gjorde)

SPRING!!!!

Jag har skit-lite pengar nu, så jag kunde inte köpa så himla mkt ändå. Hoppas det finns kvar av t ex nötköttet mot slutet av v. Fläsk är ju ofta billigt, men inte nöt.. Får pengar på fredag.

Emea67
0

Gillar mössan! Skit snygg som vi säg Flört

Coop ja har en bit dit närmast ligger väl 15 km bort åt Stockholmshållet Rynkar på näsan och jag kör förbi på motorvägen = E18 varje dag men då måste jag svänga av på hem vägen och det är jag för lat för Skäms

Min man läste häromdagen att de hade billig kalvstek! Läser aldrig reklambladen man kanske skulle börja med det.

Sticka gjorde jag för några veckor sedan en halsduk åt sonens nalle…lol

Har inte tid med sådant pyssel tyvärr och inte annat pyssel heller för KiF + din tråd tar all min tid Flört

Kram

PiteCarina
0

Jag var till Coop i afton och köpte drygt 4 kg fläskkarré! Skrattande

Någon billig fransyska såg jag däremot inte till, så den var nog redan slut?

kaisakavat
0

SANT!! Det fanns även kalvstek a 99 spänn kilot och Ryggbiff a samma.

Det glömde jag rapportera om förut!

(Det e över min budgetnivå, kanske jag förträngde..)

Aniara4
0

Ryggbiff för 99:-/kilot?! Jag älskar ryggbiff! *börjar fila på övertalningstalet tills den bilkörande sambon kommer hem*

kaisakavat
0

Aniara - Du bör kanske kolla att det gäller även "din" butik, så ni inte kör "i april".

Emea - Oj, min tråd har blitt en belastning för dig.. Hur kan vi råda bot på det??

PiteCarina - Bra att även du hamstrar. Fransyskan låg invid den billiga ryggfiffen. Kanske finns det ny laddning kött senare i veckan..det hoppas i a fall jag.

kaisakavat
0

Tror KIF håller på att få ett av sina vanliga spunk-anfall - det går trögare och trögare och många grejjer trilskas.

Hursomhelst!

Tack för era möss-beröm.. Den ÄR fin, bilden är tyvärr så dålig att det inte syns hur fin den är. Och modellen (huvet) den sitter på kunde ju ha vart snyggare, förstås!! Flört

Mina sista kronor gick i eftermiddags till nytt garn, mössa till mig själv på gång! Skrattande

Emea67
0

Nej Kaisa vi ska inte råda bot på något här jag mår faktiskt riktigt bra av att läsa din tråd den är ingen belastning!!

Lite annat hinner jag faktiskt lagar mat åt mig och barnen, jobbar några timmar och går ut med token (hunden). och lägger mig i hyfsad tid för att få den välbehövliga skönhetssömnen Flört

Aniara4
0

#160 Vi hade ändå tänkt kolla ett närliggande Coop Forum och behöver storhandla relativt snart (om inte lokalbutiken hörsammar mina önskemål förstås Skrattande), så det behöver inte bli nån stor grej med en tripp dit!

PiteCarina
0

Det blir nog fler turer till Coop, så jag ska spana efter fransyskan! 

Jag minns inte var ryggbiffen låg, men däremot skinksteken, som jag tyckte var för dyr och jag ville dessutom ha lite fetare kött. Därför blev jag så glad då jag hittade fläskkarrén i kyldisken mittemot! Skrattande 

4,5 kg bara den + lite annat, så det blev tungt att kånka hem! Tyst

parsley
0

Kajsa, det finns ju foto iFokus. De kanske kan lära dig att använda din kamera. Skicka in bilden på mössan och be om lite goda råd. Glad

Inte nog med att iFokus är beroende framkallande. Nu har fått Spotify också. Igår sa jag: Min livskvalitet har avsevärt förbättrats. Jag har fått tillgång till Spotify. Men tusan vet. Nu blir jag väl ännu mer databeroende. Obestämd

Aniara4
0

#165 När jag fick Spotify blev jag helt yr i huvudet första dagen. Man vet liksom inte var man ska börja lyssna nånstans, det är bara FÖR MYCKET! Men nu börjar jag få lite ordning och har insett att låtarna kommer att finnas kvar i morgon också - nåja, de flesta i alla fall. Och min 80-tals-spellista går inte av för hackor! Snacka om nostalgiorgie!

LatMask
0

Kaisa, jag hittade en jätteintressant artikel om bl a FK på Fokus, och jag knycker några stycken därifrån:

´"Två myndigheter. Den ena har till uppgift att driva in skatter från enskilda och företag. Den andra jobbar i andra änden av välfärdssamhället med att dela ut bidrag i olika former. Båda verksamheterna innebär många kontakter med medborgarna. Skatteverket kommer de flesta i kontakt med åtminstone en gång per år när deklarationen ska lämnas in. Försäkringskassan hör man av sig till när man är sjuk, föräldraledig eller av någon annan anledning är i behov av ekonomiskt stöd. Storleken på anslag och antal anställda skiljer sig inte nämnvärt åt.

Men där upphör likheterna. För medan Skatteverket ständigt placerar sig i topp i olika förtroendemätningar, så abonnerar Försäkringskassan på bottenplaceringar."

"Skatteverket har under lång tid satsat offensivt på direktkontakt och personlig service. Utskick till de skattskyldiga åtföljs av namn och telefonnummer till ansvarig handläggare som faktiskt svarar i telefonen. En person som missat att skicka in sin deklaration berättar att han blev uppringd av en handläggare som med förstående tonfall sa: »Du, det här är inte så krångligt. Sätt dig ned så ska vi gå igenom det tillsammans så blir det rätt och avklarat.«"

"Medan Försäkringskassan har fastnat i 1900-talsmässig byråkrati har Skatteverket under många år satsat långsiktigt på tillgänglighet och modern service.

- Försäkringskassan har missbedömt behoven av service och direktkontakt. Skatteverket har lyckats identifiera rätt exakt vad folk behöver och är intresserade av, säger statsvetaren Sanna Johansson som skrivit SOM-rapporten om myndigheternas förtroende."

Pasi
0

#167 I samband med detta måste jag säga nåt som jag aldrig trodde jag skulle säga (skriva)….hade kontakt med skatteverket nyligen - de är skitbra att ha att göra med…har även skrivit till dem i (för dem) obekväma frågor men alltid fått bra svar.
Om FK vet jag inte riktigt vad jag skall säga. Pratade med en handläggare där som var riktigt bra, en gång i tiden, men i övrigt så har jag bara dåliga erfarenheter av dem.

kaisakavat
0

LatMask m fl - Kommentar privatperson kaisakavat: Jag har haft mkt med FK (oj jag glömde - j-a FK) att göra i mina dar. Som ensamstående morsa behövandes bostadsbidrag och genom att de vidarebefordrade barnafaderns underhåll via bidragsförskott (som det hette på den tiden..).

Dessa kontakter utspelade sig under andra halvan av 80-talet över 90-talet och en bit in på nya millenniet. På det stora hela tycker jag att det fungerade riktigt bra. Tyckte dessutom att kvaliteten på servicen ÖKADE under 90-talets gång, trots att neddragnings- och omorganiseringshysterin hade börjat.

Det är sedan 2001 - i samband med min ohälsohistoria - det har barkat av.. Summeras med: De är väldigt bra på att säga "Hej och Välkommen!", lägga huvudena på sned och le korkat. Där nånstans håller det hela sig.

De är visserligen också kompetenta att läsa upp "paragrafer" men oförmögna att förstå och relatera till dessa paragrafers innehåll och översätta det till någon form av mänsklig verklighet. Ställer man en fråga så läser de upp en paragraf, men det är långt ifrån säkert att den paragraf de läser har med frågan att göra. Men det märker de inte…

Ovanpå denna kompetensbrist (som är enormt mkt vidare än mina exempel visar) är de flesta handläggare dessutom patetiskt rädda för den s k förtroendeläkaren och för sina chefer.

Skattemyndigheten har jag ALDIRG haft några som helst problem med, tvärtom var de mkt snälla det året jag glömde och var en veckan sen med deklarationen.. Skrattande

Så det så!! Skrattande

Om jag höjer mig liiiite över min "j-a FK-antipati", så tycker jag det du refererar ovan låter trovärdigt. Några reflektioner:

FK har dock långt mer politisk inblandning, motstridig detaljstyrning (slår vad om att j-a FKs regelverk/policies strider mot sig självt på hundratals punkter) samt medial bevakning och  "påtryckningar" mot sig. (Vi vet mindre om vad skatteverket gör/hur de gör, kanske blir vi blåsta av dem också…?) Ärendena har olika karaktär, m m och FK har med socialt utsatta att göra i långt högre grad än Skatteförvaltningen. 

Å andra sidan borde det göra att de skaffar sig bättre kompetens på de relevanta områdena, vilket inte verkar ske! Så nåt är förskräckligt fel. Stavas i n k o m p e t e n s.. men kan brytas ner i mer konkreta punkter, vilket jag inte törs göra här.. Flört De är i alla fall så pass inkompetenta att de inte ens kan identifiera sin inkompetens..

Sh*t va ja e elak!! Skrattande (ändå är det "sant"!)

kaisakavat
0

Tack för alla era kommentarer..

ÄR himla slut i huvvet efter dagens "övningar" - slutförande av utredning.. nästan klart nu! Fick lite muntrlig avrapportering idag, gjorde mig stum (händer inte ofta)..

Norrbottens Länstrafiks bussar.. mitt nya hem.. men det går ju också bra!

Svarar er så småningom! Skrattande

kaisakavat
0

Aniara4, parsley - Vad tysan är Spotify?? *nyfiken*

PiteCarina - Glömde fråga innan - hur går LCHF-andet för dig.. Du nämnde att det kanske blev lite avbrott i o m MONICA, men annars då??

Pasi - Duktigt av dig att kunna liksom ge beröm!! Skrattande Den där handläggaren på FK som var bra, som du nämner.. Det tror jag att du nog har drömt!

Aniara4
0

En kompis beskrev Spotify bra tycker jag: "det är som en jättejättestor jukebox med massor av bra musik" (eller nåt i den stilen). Man kan antingen betala 99:- i månaden för att få tillgång till det, eller så kan man bli inbjuden av en betalande vän, och då får man lyssna gratis fast med reklam ibland. Bland mina Facebook-vänner var det ett förfärligt efterlysande och utbjudande av inbjudningar ett tag, så jag passade på att skaffa mig en jag med!

Nästan all musik man kan komma på finns där, men en del av de största har griniga skivbolag som krävt att de ska tas bort, och många små obskyra fattas också förstås. Personligen saknar jag Pink Floyd, The Smiths (men Morrisseys soloalbum finns) och Beatles!

Sen är det bara att man kopplar ett par schyssta högtalare till datorn och lyssnar tills öronen blöder!

kaisakavat
0

Aniara - Personligen älskar jag tystnaden.. Men för att kunna uppskatta den till fullo är det förstås läge att ibland göra det motsatta - älska (o)ljud i olika former.

Tror jag fortsätter att köra mina kära gamla dammiga CDer. Tar mig inte råd med det där, även om det låter skoj!

Aniara4
0

#173 Om jag hade haft ett betalabonnemang hade jag kunnat bjuda in dig Flört

parsley
0

Gamla CD har sina fördelar. Väljer man musik som håller så behöver man inte köpa nya skivor så ofta.

Spotify: Perfekt för att förbättra sin musikaliska allmänbildning, välja favoritskivan som bakgrundsmusik när man sitter vid datorn eller tror att man ska städa, provlyssning, samt att låta barnen få tillgång till det de vill lyssna på.

PiteCarina
0

Jag har gått ned 5 kilo sedan 29 december, men sedan sockervattenlösningen för drygt en vecka sedan så står det still. Det är snarare en tendens att jag vill till att gå upp i vikt.

Fick hem en del av provresultaten från MONICA-undersökningen igår. Hade hoppats på att få allt på papper.  

Men jag fick bl.a. veta att kolesterolvärdet var 5,5 mmol/l och det är ju bra.

Däremot så var det sämre resultat från sockerlösningstesten. Jag har nedsatt glukostolerans, vilket jag har misstänkt, så nu är jag ännu mer motiverad att fortsätta med LCHF.

Blodtrycket har dessutom gått ned. Förut brukar undertrycket ligga på omkring 90, men nu ligger det på 75-80, så det är kanske snart dags att minska på blodtrycksmedicindosen?

Aniara4
0

Det kan ta ett tag att "komma över" ett avsteg, vilket man väl kan säga att det är att bälga i sig en massa sockerlösning på order. För mig har det ofta tagit en vecka innan vätskesvullnaden, huvudvärken och sötsuget släpper efter ett större snedsteg. Ha tålamod bara och fortsätt äta rätt så ska du se att det ger sig snart. Nu vet du ju att LCHF verkligen är rätt för dig!

Pasi
0

#176 Verkar som man inte har bara den direkta höjningen av blodsockret att brottas med utan även, det Jenny Reimer brukar påtala, en genskriptförrändring av det höjda insulinet, en effekt på kroppen som är mer långvarig än själva blodsocker- och insulinhöjningen.

PiteCarina
0

Aniara4: Ja, jag har även känt mig mer sötsugen och haft en del "farliga tankar", men jag har lyckats hålla mig. Vissa stunder så önskar jag att jag inte var en av de slumpvist utvalda som fick göra sockerlösningstesten. Men det är ju bra att jag nu verkligen vet om att jag är i riskzonen att få diabetes om jag inte fortsätter med LCHF. Tack för peppningen!

Pasi: Tack Pasi för förklaringen! Ja, man får nog räkna med att det tar sin tid innan kroppen blir återställd, eller så pass återställd som den kan bli, efter år av kolhydratmissbruk. Men jag märker redan av stora hälsovinster!

kaisakavat
0

PiteCarina - Visste ni andra det förresten, att ja å Carina visade oss bo typ några meter i från varann? Grannar! Skrattande  Jag tycker det är helkul!

Fem kilo på en dryg månad är inte alls illa. Grattis till det och till de andra positiva grejjerna! Himla skönt när man får sån bekräftelse.

Kommer den där MONiCA-grejjen att fortsätta? (F´låt - jag har inte riktigt läst din tråd om det..) Blir du "tvungen" att göra om det där sockerslemgrejjset - eller?

kaisakavat
0

Idag är jag lite klubbad. Sov som en döing, men inte nog många timmar.. Vaknade av att söta lilla katten klättrade upp på mig med ett jättemjau, stoppade nosen i mitt ansikte (morrhår) för en blöt puss. Mkt myyysigt! Skrikandes

När jag hade vaknat så drabbades jag omedelbart av insikten: Det är idag du SKA städa och SKA laga en massa mat och ÄTA ORDENTLIGT. Så - det gick inte att somna om.

Stööön..

Jag MÅSTE: Här ser förskräckligt ut - har jag berättat om drivorna med päls/hår runtom väggarna här? Jag har inte ännu städat efter besöket jag haft från Norge, min unge med tillhörande gäng:

Min dotter: Svart långt hår

Dotters pojkvän: Mörkbrunt långt hår

Pojkväns hund: Långhårig svart

Min katt: Långhårig svart

Och jag MÅSTE laga mat. Har ätit dåligt under må-ti-ons, bl a för att jag varit i farten en massa och tid/planering inte funkar i min hjärna när jag varvar upp.. På stan finns mat, men sällan nog fet sådan. Och tendensen att få i sig lite mer kh är tydlig.

Nu står i alla fall en fläskstek i ugnen! Puh - klar om en dryg timme. Skrattande Då ska det ätas!! Ska skära ihop min variant på cole slaw att ha till!

Aniara4
0

Lycka till med hårsaneringen! Tur att inte du också har långt mörkt hår Flört Ta en bit i taget med pauser emellan, och ät för all del ordenligt så att du orkar! Stek är bra, sköter sig själv efter en liten arbetsinsats och räcker i flera dagar.

Jag ska också ha röjardag, har varit för trött för att göra något vettigt de senaste dagarna och vi har MÅNGA kartonger kvar att packa upp, och dessutom har de äntligen fixat avloppet i köket (tror de..) så nu har jag inga ursäkter längre för att inte ta tag i diskansamlingen.

Kom igen, nu kör vi!!!

parsley
0

I klartext betyder: genskriptförrändring av det höjda insulinet

Kan någon översätta det till lite mer barnspråk, så jag också förstår?

kaisakavat
0

Aniara - Åååh tack!! Peppning är vad jag behöver!! Grattis till den lagade rören - rörande kul!!

parsley - Anar vad du menar - det är det där med Pasi.. han svävar ibland nånstans däruppe ovanför, i einstein-himlen… Bra att du hojtar ner honom till oss andra - gillar att ha honom här!! Skrattande

Isa56
0

Med den här farten får du snart göra en ny tråd Skrattande ( En ny tråd i månaden, då kan du ex.vis döpa dem till kaisakavats februari, mars osv.Skrattande) Jättefin mössa och bild på dig, själv håller jag på med en väst (lär väl aldrig bli färdig när jag sitter och läser Kif hela tidenSkrattande)

Hur gick det med Beasåsen?

kaisakavat
0

Isa56 - Beasåsen!!! Glömde helt!! *ASG* Känner igen det där med att saker inte blir effektivt gjorda p g a KIF-beroende..

Jag har just lyckats klanta mig nåt OFANTLIGT! Fäster de sista trådarna i papas mössa och vad gör jag? Skulle klippa av en fäst tråd, men klipper av den bredvid - som INTE ÄR FÄST!!!!! Förvånad F-n - djupandas, ta annan tråd, fästa, sy in i maskorna där den felaktigt avklippta tråden löper, medan jag håller andan.. Skrikandes

**

Städningen är påbörjad - har plockat ihop mina kläder till en hög istället för jämnt utspridda..

* *

Och nu blev det plötsligt fantastiskt fint väder. Egentligen är det en väldigt dålig idé att städa när det är så fint väder… Obestämd

Isa56
0

ooopsFörvånadHåller andan………. Fick du fast maskorna?

Nu måste jag snart byta kläder och köra till jobb.

Aniara4
0

Å nej! Maskan är lös! Stoppa den, kvickt! Förvånad

kaisakavat
0

Maskan är numera infångad och ordentligt fastsydd. Vi kan andas ut! Puh!

Har också städat en del av lägenheten. Vilken feeling att se hår-/dammtjorvorna svischa in i röret. Sen tog plötsligt dammsugarsladden emot.. måste byta kontakt. Ett ypperligt tillfälle att tappa fokus..

Nu ska jag iväg och posta papas mössa!! Skrattande

PiteCarina
0

Tack för grattiset! Glad

Det kommer att vara en ny MONICA-undersökning om 3-4 år, så jag hoppas att jag blir kallad även då! Jag hade inte diabetisk glukostolerans, "bara" nedsatt, så jag behöver i nuläget inte dricka någon mer sockervattenlösning!Glad

Jag har också dammsugit idag. Sedan "flydde" jag iväg till "Röda Korset" några timmar istället för att fortsätta med städningen. Det var mycket trevligare!

Ja, vad roligt att vi är grannar! Skrattande Vad häftigt det var att upptäcka det, efter att ha hunnit skriva till varandra några gånger!

Klockan fem ska jag och min dotter fara och klippa oss. Funderar på att låta dem ta av 25 cm av mitt hår. Då blir det till axlarna.

parsley
0

#184 Det sägs att kvinnor måste vara konkreta för att män ska förstå dem (se Parsleys boktråd på litteratur i fokus, för mer inf), men när det gäller Pasi undrar jag. :) Tror i vilket fall som helst att han säger något viktigt i inlägget.

PiteCarina
0

parsley: Det kanske bara är ett finare ord för genförändring?

Pasi
0

#183Skrattande Jag kan själv inget om gentranskript och känner nog ingen som kan det…men i våra celler har vi massa genetisk kod för vilka proteiner och enzymer som skall tillverkas och hur cellerna skall bete sig.
Sådana där obetydliga saker som D-vitamin och insulin påverkar detta…man kan säga att de slår på och av switchar för olika funktioner.

Äter man ett stort lass kolhydrater så att insulinet blir högt så switchas det hej vilt (kanske) för att cellerna skall vara förberedda på fortsatt sockerdrift….så switcharna slås inte tillbaks med en gång när blodsocker eller insulin blivit lågt. En fördröjd effekt av kolhydraterna kan man säga.

Jenny R menar då även att dessa switchar även påverkar hur omegafetterna hanteras (insulin gynnar de inflammerande osv).

Detta är allt jag vet i ämnet och jag har egentliga inga bevis för detta hellerGlad.

PiteCarina
0

#193 Ok, tack Pasi för förtydligandet!Glad

parsley
0

#193 För att komma ner på en ännu lägre nivå. Betyder det alltså att cellerna uppför sig på olika sätt beroende på om man matar dem med en sockerbit eller en smörklick? Cellerna minns om de fått socker och uppför sig därefter en tid. Ungefär som en långsint person går och tjurar en tid efter att ha grälat med sin partner.

kaisakavat
0

#195 SkrattandeSkrattandeFlört Så tror jag att det är!!

kaisakavat
0

Är just nu sjukt trött. Klev upp kl 4 för att slänga i mig lite hastig frukost och sen köra sonen och hans tjej till flyget. De ska på weekend-trevligheter. Det blev 10 mil i total snörök! 70-80 km/h efter E4.

Lite hungrig är jag allt men inte ens god LCHF-mat räcker just nu för att locka mig till köket. Istället blir det en stunds skön och välbehövlig sömn. Underbart!!

Aniara4
0

Fy så jobbigt! Hoppas du fortfarande sover nu…

kaisakavat
0

Tjohej!

Nu har jag sovit.. ja jag har varit vaken ett par timmar åxå.. Det blev ingen riktigt bra sömn, hade svårt att somna och frös lite. Kostigt nog… men det kan vara för att jag var lite hungrig för det brukar följas åt. Och övertrött.

Jag har mandel(nöt)bröd på gång på spisen, blev plötsligt sugen på det.. Gräddar ju det i stekpanna för jag tycker det blir gott, trevligare konsistens och snyggt med lite färg, jmf med i micro. Bättrade på brödet genom att ha i smält smör i smeten, samt lite peppar.

På brödet ska lastas ost och tunnskivad fläskstek, kanske lite saltgurka. Mums. Å så en hink kaffe med grädde till detta. 

Andra delen av brödet kommer så småningon bli en räkmacka. Med reeekor, ägg, majo/crfr-röra innehållandes lite röd lök, dill, peppar salt och limepress. Sen tar man lilla rivjärnet och strimlar lite limeskal som dekoration ovanpå reeekorna. Lite lökhack på åxå.

Vi har ännu en dag med kallt (ca -15 tror jag) och stråååålande sol - det är SÅ härligt nu när det blitt lite mildare!!Skrattande

parsley
0

OBS! Gammal Göteborgsvits.

Ståkholman i Feskekörka:

-Har ni reker?

-?

-Såna som man-eeeeter

Är det det vanliga fem-minuters nötbrödet du steker i stekpanna istället för att köra det i mikron? Om inte vad har du för recept?

kaisakavat
0

parsley - Den där vitsen har man ju hört.. Skrattande

Jo, det är "Nötbröd på fem minuter"-brödet, ja! Ibland gör jag dubbel sats, går ju att spara ett tag, men min mage vill inte ha så mkt nötter/mandel, så det blir inte så ofta.

Ibland tar jag lite kokos med i mixern, ibland nåt annat, t ex lite purjolök. Idag kom jag på det där med att ha i smöret. Brödet blev tyngre av det..mer mättande - hehe - och mustig smak! Svartpepparen framträdde inte så tydligt, men lite grann. Gott.

Caena
0

hur gör du med brödet Kaisa?
vänder du det? vilken värme?

(sökte reda på recept och står med det på spisen nu)
blev så nyfiken

Caena
0

skriver igen, vände på brödet när jag tyckte att det hade fått lite fasthet.. 

äter en just nu.. jisses amalia!! skiva bregott  och boxholms carolineost.. guuuuud jag e i himmlen.. ska tipsa mamma! hon har fuskat med lingongrova för att hon saknat bröd så mycket!!

kaisakavat
0

Caena - Hur jag gör.. hm.. Obestämd .. inte svårt. Började med detta efter att micron pajjat i mitt förra liv, och trots att jag har micro nu, så har jag fortsatt.

Värmen ska va låg, förstås, annars blir det snabbt bränt och svårt att vända för att brödet inte är nog gräddat. Men jag värmer plattan på 3an (eller kör på eftervärme efter annan matlagning. 

Stekpannan står på med lite smör i (fast jag använder non-stick-panna). Sen sänker jag plattan till typ 2an (1an om det känns väl hett), häller i smeten och låter det stå.

Brukar också lägga på ett lock för att få mer jämn värme på gräddningen.

Vänder när brödet bara är liite kladdigt ovanpå.. På med lock, av med plattan.. låt grädda färdigt.

Det är inte så himla noga, ibland vänder jag för tidigt och brödet går sönder lite, men vad gör det? Annars håller det ju ihop riktigt bra. Man kan vara observant så det inte bränns, åtminstone första gångerna, innan man får koll på vad "lagom värme" är..

Caena
0

ah!.. låter jättebra.. typ som jag gjorde.. fast- värme plattan på 5an.. i med smör.. översmöret fick åka ner i bunken, blanda, sänka värmen till 3an.. i med smeten och steka.. lite kladd- vända bröd.. steka klart.. 

supergott.! fast godast när det var varmt.. (äter de två sista nu)

TACK!!

flikkan77
0

Måste testa göra lite nötbröd jag med. Köpte på mig två påsar mandlar när vi var på Willys eftersom jag äter det som godis i lband, eller när maten smakat för mycket mat. Flört

Willys är dessutom 4 kronor billigare per påse.

kaisakavat
0

Caena - Du tjyvstartade på egen hand - Rätt!!

Det är ju inte nåt svårt direkt.. Jag har både liten stekpanna och stora sådana, om jag gräddar i den lilla blir ju brödet tjockare och så går det fint att skära längsefter och stoppa grejs i/mellan - som du gjorde.

flikkan - Hej!! Så roligt att "se dig".. Tror vi går om varann lite här - när du e inne så e ja ute å tvärtom..

"jag e ute när gumman min är inne - jag är inne när gumman min går ut.."

Jaha, där for huvvet iväg..

Åter till mandel.. det är DYRT. Men som jag nämnde innan vill inte min magge ha så mkt av sånt, så jag klarar mig ändå. Fast det skvallras om att Willys är på väg hit till stan (hålan).. Ojojoj överetablering!! Men kan bli lite priskrig kanske..

Caena
0

jag behöver råd… 
ska kanske till Lidl ikväll(om pojkvännen har tid/ork/råd att skjussa) och försöker bestämma mig om jag ska satsa pengar på mer mandelmjöl… ??
tänkte satsa på keson iaf.. kanske nån ost…

kaisakavat
0

Caena - MAT MAT MAT! Inte "tillbehör".. Flört Keso är förstås ok om man inte behöver vara så strikt, och ost, men mandel är enligt mig bara lite kuriosa.. Fast man vill ju ha det hemma, ändå.

Själv kom jag hem häromdagen med flera kilo kött… flämt jobbigt att bära..

Men hur är det - är du vegetarian..? Virrig.. Obestämd

Caena
0

hahaha.. varför jag inte köper kött osv.. e att jag inte har plats.. 
köpte en fläskotlettbit idag dock.. 
har en topöppnande frys som jag fraktat ner från Umeå… med kött i.. och varje ggn jag e hemma, får jag med mig minst ½ resväska med kött med mig.. *uppskattas* åker hem iaf 2 ggn per år

såå, kött e oftast inte ett problem för mig.. =)

Isa56
0

Tack, Tack för tipset.Skrattande Stekte nötbröd ikväll. La i lite sesamfrö och krossade linfrö, kryddade med kardemumma. MM bara så gott, fast lite salt skulle jag nog lagt i också. Oj vad mätt jag blev, för mätt nästan

flikkan77
0

Gjorde också nötbröd igår. Supergott att steka det! Det blev mycket godare än den gången jag testade det i micron. Tyvärr ville min mixer inte vara med hela tiden igår så mina mandlar var mer hackade än mixade men det det gick det med. Lite mer att tugga på bara. Flört

kaisakavat
0

Tänk så skönt det kan vara att sova. När sovat fungerar.. Glad

Håller på att försöka övertala mig själv till att laga mat. Jag gör motstånd, vill hellre läsa intressanta böcker och fundera. Och sitta och läsa på KIF, m fl intressanta sajter..  Men jag måste ju - fläsksteken är slut och jag är lite leds på ägg just nu. Det blir en nötköttgryta, vilket ju egentligen är jätteenkelt att göra. Skärpning krävs!!

Jag är även anställd som flygtaxichaffis mellan Luleå och Piteå idag. Min unge med flickvän är på väg hemåt efter weekendnöjen. 

Det är roligt att köra bil men det blir rätt sällan nuförtiden.. Gillar inte att tappa kör-flytet! Har inte råd att ha bil.. Idag blir det kanske inte så kul dock, det lär vara sjukt mkt snörök igen, för det söar och blåser!

Snö = Skrattande 

Blåst = Skrikandes

Aniara4
0

Sova = bra! Köra bil i snöyra = inte fullt så kul.

Vi har faktiskt vinter här i Stockholm också idag, det var inte alls så kul att gå ut tyckte jag…

flikkan77
0

Vi hade vinter igår med 16 minusgrader på natten och 10 minusgrader på dagen. När jag kom ner på nedervåningen igår så var det -13 ute och +13 inne, ytterst förvirrande och ganska kallt!

Idag har vi haft +7 ute och all snö som kom i förrgår är en ihopsjunken gegga. Nu ska det bli kallt igen= attans så halt! Lillskruttan älskar is och snö och is och går knappt att ha kopplad ute för hon kan inte gå normalt utan skuttar fram med näsan begravd i snön. Salukin vägrar gå ut och ska hon nu tvunget göra det så går hon i hjulspåren.

Hoppas det har gått bra att köra bil! Det är inte roligt när man inte kört på ett tag och det är dåligt väder. Vi gar en stor dodge på gården och den borde ju vara stadig men är nästan otäck att köra. Håller jag inte koll på hastighetsmätaren kör jag minst 15 km för sakta och det gillar inte bilarna som hamnar bakom. Förvånad

Caena
0

kom fram till att nötbröd skulle bli bra grythjälp.. alltså suga upp att gottis gottis i skålarna med kycklingcurrygryta.. =) 

men.. på tal om väder! jisses, i går börjad det snöa, äldre hunden pinkade på hörnet av huset och valde att gå in igen (naken nakenvovve) .. yngre hunden i morse (pälsad nakenvovve) valde att gå ca 1 meter ut i djupsnön, pinka.. vände sig om, nosade i pinket och började bajsa .. var bara att hämta och springa till soptunnan.. hehehe.. skönt de här med väder.. =/

kaisakavat
0

Det gick fint att köra.. jag är väldigt körvan, även på vinterväg, sen tidigare och nu har jag ju övat upp mig under helgen.. Flört

Höll dock på att missa avfarten från E4 mot flygplatsen p g a snörök från tre j-a långtradare som låg före mig.. Å då e jag VÄLDIGT van vid den vägen, har åkt den tusentals gånger förut. Så jag gjorde en riktigt tjusig liten bredsida ner på avfarten, under kontroll faktiskt.

Hemvägen ännu bättre. Inga j-a långtradare.

Bilen full av unga människor som berättade om färjturen Stockholm-Tallin-Stockholm. Hur två av dem - sonens kompisar - blev antastade av två medelålders tanter som trängde sig in i deras hytt och började prata snusk och tafsa, in på bara kroppen!! Som tur är så är det grabbar som vet vad de vill, har verbal och fysisk pondus, lyfte ut tanterna ur hytten!! Senare bevittnade de en äldre skitfull man som försökte ge sig på en servitris - höll fast henne och tafsade runt som tysan. Hon fick dock utan problem in en fin smäll på gubben och gick därifrån. Man häpnar o undrar… 

Fast de berättade mkt trevligt åxå. Hur de fick jobba stenhårt för att undvika pågående inspelningar för tv-såpan "Färjan"..

Själv är jag JÄTTEHUNGRIG!! Väntar på att käket på spisen ska bli klart..

kaisakavat
0

Idag börjar "ödesdagarna". De på Alfta Rehab Center ska börja "rapportera och summera" på allvar till mig och FK. Blir uppringd närsomhelst av en av dem.. senare i veckan en annan av dem och sen - j-a Förskräcklingskassan. Obehagsrysning…

Olikt mig - men jag känner mig nästan RÄDD!! Visst, det blir väldans intressant, det blir det, med känslan av "ödesmättnad" är rätt stor..

- uppgift nr 1 är att ställa de rätta frågorna och få in de sista avgörande kommentarerna när Alfta-människorna ringer.

- uppgift nr 2 (den svåra) är att hålla mig från att bli alltför "spetsig" i mina ordval till den j-a FK-handläggaren.

Tungan ute

Aniara4
0

Jag förstår dig bara alltför väl. Håller tummarna!

flikkan77
0

Håller också tummarna för dig! Glad

kaisakavat
0

Nu har hon ringt. I huvudsak ett bra samtal. Jag tryckte på i några avseenden om min symptombild. Sedan säger hon plötsligt:

"Vi kommer att skriva att du nog har Kroniskt trötthetssyndrom. Och det är ju fullt möjligt att bota."

HJÄLP!!!!

Aniara, m fl - Vi måste ringa runt och stoppa pressarna!! Det är ju helt fantastiskt, Alfta sitter inne med nåt som inte världs-topp-forskningen har kläm på än!! Mitt svar:

"Jaså"!! Hur då!??

Fick ett "tämligen luddigt" svar om kognitiv beteendeterapi.. Jag undrar VERKLIGEN vilka källor de har använt för att komma fram till detta!! Jeeeesus!  *himlar med ögonen*

Hur sjutton gör jag nu? Min läkare och FK kommer ju få (påverkas till) helt fel uppfattning om ME/CFS - en kronisk neurologisk sjukdom - att det är skitlätt att bli av med, bara lite terapi så är man på banan igen!! DET ÄR JU FEL FEL FEL!! Jag blir knäpp, min hjärna blir överhettad.. ryker ur öronen!!

Aniara4
0

Du kan börja med det här faktabladet!

kaisakavat
0

Tack Aniara!! Just nu är jag så uppskärrad så jag inte vet hur man ens skriver ut, än mindre hur jag kan länka vidare till Alfta…

Ringde upp tanten! Duktig är jag!! Tungan ute

Gav en liten lätt föreläsning i att det för mig har en ENORM betydelse huruvida jag har en utmattning som är "botbar" eller en som inte är det. Att det finns väsentliga skillnader mellan olika sjukdomar och att benämningen "Kroniskt trötthetssyndrom" är en särskild sjukdom - ME - som ibland i viss mån är behandlingsbar, men INTE  botbar.

Därför får det inte ske någon slarvig sammanblandning, så att eventuella möjligheter framledes går om intet, när det gäller vidare utredning. Ungefär så sa jag. Med stora bokstäver (men visst, lite ordtapp och små söta blackouter mitt i meningarna typ, samt skakande röst).

Puh!

Mina armar är nästan helt bortdomnade av stresspåslaget och huvudet brinner!!  Skrikandes

Alfta-människan verkade fatta. Lovade att de inte skriver nåt om "botbar", utan mer att den behandling de förespråkar är en möjlig väg till förbättringar, men att fortsatta avvägningar måste ske.

Känner mig ändå fullkomligt förstörd just nu.. Gråter

flikkan77
0

Men usch vad jobbigt!!!

Jag trodde dessutom att något som var kroniskt inte gick att bota…

Skönt att du orkade ringa tillbaka i alla fall, förstår att du är helt slut nu! Jag blir helt borta av att ringa och då har jag ju inte någon av dina sjukdomar, bara lite telefonfobi.

Är det ME du har?

Att kunna bli förbättrad är ju inte samma sak som botad, hoppas verkligen att det kommer att stå i dina papper sen. Det är jobbigt när man inte har hel kontroll på vad folk skriver om en…

kaisakavat
0

Tack flikkan för det du skriver..

Kroniskt kan åxå betyda typ "långvarig".. behöver inte vara "för alltid"..

Jag vet inte om jag har ME. Kanske, kanske inte. Någon form av utmattning är det ju, men är den "primär" eller beror den på att nåt är mer djupgående fel (följdsjukdom efter svår utmattning, infektion..)?

De viktiga NU är ju att inga dörrar stängs, eller att FK och läkare leds fel p g a slarv i "research" och/eller formuleringar i Alftas rapport.

Om jag nån gång ska utredas gällande ME, så kan detta troligen inte ske här hemma - endast ett ytterst fåtal läkare i Sverige kan sjukdomen och då måste jag remitteras utanför landstinget. DET kommer INTE att bli aktuellt om FK tror att jag kan botas med minimala kostnader inom länet.

F-n vad det gör ONT i mina armar!!!!!!!!!!!!!!!!! Skrikandes

flikkan77
0

Det är lite knäppt att få ont i armarna av att vara stressad. Flört Låter dessutom väldigt, väldigt, väldigt jobbigt…

Ja, det där med att inte stänga dörrar är viktigt! Det är så attans svårt att få sånt ändrat i efterhand. Tycker det är otäckt att det är så viktigt exakt vad som skrivs i papprena.

Håller alla tummarna för dig! Fast nu ska jag gå och hitta på nått att äta så kanske jag inte håller tummarna så jättemycket just nu… Oskyldig

Pasi
0

När man säger att den är botbar med terapi då måste man iallafall ha uteslutit att det är homonellt betingat, dvs högt kortisol, och det är ju skönt att veta.Flört Då undrar jag vilka tester som användes för att utesluta kortisol som möjlig orsak?

kaisakavat
0

Pasi! - Inga tester alls, förstås!  Skrattande 

De kör med okvalificerade gissningar.. har ju inte kunskaper som täcker några förklaringsmodeller förutom "de som man inte behöver ta prover för att fastställa"… typ. Obestämd

Aniara4
0

För att inte tala om att de alltså måste ha uteslutit bland annat följande vanligt förekommande avvikelser:

Avvikelser i "RNase L pathway" (ett enormt genombrott i forskningen)

Delvis reaktiverade virus. Eftersom de bara är delvis aktiverade produceras inte de antikroppar man tittar efter i standardproverna, men om man testar för andra mer specifika antikroppar kan man identifiera infektionerna.

Karakteristiska avvikelser på 24-timmars EKG.

Brist på NK-celler (natural killer cells, en viktig del av immunförsvaret), alternativt dåligt fungerande dito. Går också att mäta.

Nedsatt blodperfusion i hjärnstammen, frontalloberna, och/eller generellt i hjärnan.

Förändrade genuttryck - vissa specifika gener är antingen över- eller underaktiva. Finns nog inte tillgängligt som vanligt kliniskt test, men på forskningsnivå finns detta väl dokumenterat.

Mitokondriedysfunktion som ger generell energibrist i alla celler, orsakar problem med mjölksyra och kan leda till hjärtmuskelsvikt om man fortsätter pressa sig. (Sarah Myhill har utvecklat ett test för detta.)

Försämrad syresättningsförmåga, som bl.a. uppmätts i upprepad testcykelstudie - första dagen märks ingen skillnad, men när testet upprepas dag 2 har ME-patienter en klart försämrad syre/koldioxidutväxling.

Ok, liten lista bara, det finns många fler. Men Alfta kan alltså garantera att de kollat allt det ovanstående och sett att du inte har något av detta, alternativt att de kan hjälpa dig att tänka bort det?

kaisakavat
0

Ja! Fy Tysan vad jag kommer att bli duktig på att TÄNKA BORT saker och ting!! Sen när jag tänkt bort min sjukdom, då kommer jag genast att övergå till att tänka bort annat:

- SLV, Clåddan å Rösser

- Tomheten på mina bankkonton

- Dammet i min lägenhet

- Värdssvälten

- J-a Förskräcklingskassan

- Mina återstående överflödskilon!!!!!!!!!

Fler förslag??

Dröjer inte länge förrns jag har toppjobb på FN!!! Skrattande Yea!! Cool

kaisakavat
0

Raderad dum fråga till Aniara - lyckades besvara den själv genom nåt så elementärt som läsning..

Aniara4
0

Skitbra! Jag redigerade mitt inlägg och la in lite fler länkar, den allra första passar bra att skriva ut och ge alla som vill terapera dig frisk! Den har några år på nacken och man vet faktiskt ännu mer nu, men den håller än och är skriven av en Harvard-professor, så det vore rätt kaxigt av en liten svensk landsbygsläkare att påstå sig veta bättre! Flört

Aniara4
0

Allt detta är saker som är specifika för just ME. Däremot finns det med all sannolikhet undergrupper, alla med ME har inte alla de här problemen.

Aniara4
0

Gick igång lite här i din tråd, men jag blir så tokfrustrerad ibland när jag kommer hem från internationella forskningskonferenser med all denna spännande kunskap och möts av den svenska vården med huvudet så långt upp i sina egna arslen att de snart borde träffa på min FK-handläggare däruppe.

kaisakavat
0

*LOL!!* Dú e underbar!!Kyss

LatMask
0

Aniara4, det var den underbaraste förbannelse jag hört på länge!

kaisakavat
0

När man nu ändå är uppe i varv, så varför inte passa på:

Var ner till coop och handlade käk nyss. Gick runt bland äggutbudet och hittade endast ägg från burhöns, förutom kraväggen som kostar långt över tre spänn styck. Tidigare har de bara haft ägg från frigående höns, även bland de billigare.. Så inte längre.

Fick syn på blåklädd coopmänniska.. Bad henne vidarebefordra till sina överordnade vad jag tyckte om denna kvalitetsförsämring, att jag vill att hönsen ska slippa sitta i bur, samt om priset på kraväggen.

Blåklädda tjejen höll med och lovade att verkligen vidarebefordra. Sen kom hon med en laddning KRAVägg i 12-packsförpackning, som kostade 2 å nånting per ägg. Något billigare! Ibland lönar det sig att ta sats!!

PiteCarina
0

Läser nu att du har haft det jobbigt i veckan! Lider verkligen med dig! Jobbigt med ovisshet och att vara beroende av andras beslut! Bra att du ringde henne och fick henne att ändra i formuleringen! Hoppas att allt ska ordna sig till det bästa!

Är själv orolig över min egen situation. Jag har nu fått hem läkarutlåtandet där det står att jag bedöms kunna arbeta högst halvtid under de närmaste två åren, vilket jag också håller med om.

Men sedan ska Försäkringskassans nämnd besluta om jag är frisk eller sjuk utifrån läkarutlåtandet och min ansökan om fortsatt sjukersättning. De träffar mig ej personligen och jag har ingen insyn eller möjlighet att påverka själva beslutat. Kan säkert överklaga om det blir avslag, men jag har nog inte så stor chans om de bestämmer sig för ett nej. 

Från det ena till det andra! Jag och dottern har varit på bokrean idag. Jag hittade ingenting till mig själv, men min dotter hittade 8 ungdomsböcker. Vi var bl.a. inne på Coop vid halvsextiden, men då hade du nog hunnit därifrån.

kaisakavat
0

PiteCarina - Det där låter tjorvigt.. Menar de att du har kapacietet för halvtid NU. Då verkar det ju som om du kommer bli "halvtidssjukskriven" eller?? Får du ändå chansen till smygstart via rehab? Klarar du att bli arbetssökande på halvtid/arbetande på halvtid nu? Ekonomi??

Sen undrar jag - Det där om kassans "nämnd"? Som jag har fattat det finns det inte nån nämnd numera, utan besluten tas på annat sätt, av särskilda "beslutshandläggare" i råd med försäkringsläkare.. eller nåt sånt..

Hoppas det går bra för dig, både att besluten blir bra men också att du kommer fixa det som krävs av dig! Spännande fortsättning..

Om bokrean! Jo jag såg den - kände hur jag drogs dit, men tvingade mig själv att gå vidare. Har bara inte råd!! Jag har också en deal med mig själv - inte köpa skönlitteratur. Istället köper jag dyr facklitteratur de gånger jag tar mig råd med böcker, för de som jag vill ha finns sällan att låna.. Så jag aktar mig!! Kul att din dotter hittade till sig i alla fall!! Skrattande

parsley
0

Bokrean var kass i år. Funderar på om jag ska vara besviken på den usla bokrean eller nöjd eftersom jag har sparat en massa pengar genom att inte köpa några böcker.

parsley
0

Bokrean var kass i år. Funderar på om jag ska vara besviken på den usla bokrean eller nöjd eftersom jag har sparat en massa pengar genom att inte köpa några böcker.

parsley
0

Dubbelpost.

PiteCarina
0

Jag har i nuläget sjukersättning 50% och är arbetslös 50%. Visst är det tufft ekonomiskt! Har tidigare arbetat 50% och det har gått rätt så bra. Mår dock sämre nu efter uppsägningen, så frågan är om jag alls orkar att jobba? Tog upp det med läkaren, men det var bara 50% sjukersättning som skulle utredas.

Vet inte alls vad FK har tänkt sedan med rehabilitering om de beviljar min sjukersättning? Allt är så ovisst och jag förtränger tankarna på framtiden. Ansökan ska i alla fall vara inne hos dem senast på fredag, så jag måste ta tag i ifyllandet av den i morgon. Tycker det är så jobbigt, men det blir en lättnad att ha fått det gjort!

Förra gången var det en nämnd som fattade beslutet, så jag tog för givet att det var samma även denna gång. Hade inte hört något annat.

Tack, ja jag hoppas att det ska ordna sig!

Ja, min dotter är en riktig bokmal, så det var bra att hon hittade böcker! Själv så köper jag också faktaböcker då jag handlar i vanliga butiker. Förra året blev det en bok om GI, men den tittar jag inte i längre! Skrattande Annars har jag handlat en hel del skönlitterära böcker på "Röda Korset". Men nu läser jag helst böcker om LCHF innan jag ska somna! Flört

kaisakavat
0

PiteCarina - Så kul att din unge läser.. Hon kommer ha mkt glädje av det. Tror man tränar upp allt möjligt genom läsning och är hon inne i det så kommer hon söka sig vidare, alltid hitta nytt.

Mina ungar har inte varit så pigga på det när de var yngre. För otåliga, tror jag..Glad..och fullt med kompisar omkring dem i ett. Men de har börjat att läsa de senaste åren. Problemet som uppstår är att hitta böcker som passar. Grabben läser lite deckare, men de är ofta skrivna för medelålders folk, eller hur..? Liket är ofta en ung tjej, men annars är de inblandade ju ofta mkt äldre. Alkoholiserade  snutar med äktenskapsproblem..

Det finns en massa chic-litt och ytligt tjafs för tjejer, ofta handlar de om att bo i storstan, hitta rätt kille och att vara hipp själv. Toppjobb på modetidning el dyl. Det är inget för min dotter - gillar inte när det blir för "tjejigt".

parsley - Så bra att rean inte är bra - då saknar jag inget därifrån!! Fast jag har en glugg i en serie jag samlar på, så det skulle vara den då.. Obestämd Ska ner på "byn" idag å köpa kattmatssäck och då kan man ju glida förbi… kanske… jo.. eller..?

kaisakavat
0

Nya tag med käket idag. Min högrevgryta är slut - vart tog den vägen? Förvånad

Ska ta en jättebit benfri karré under upptuktning. Får nog ta det i bitar, frysa minst hälften, för den är jättestor. Ingeggning i kryddor, hackad lök och fett, får stå så några timmar och sen i stekpåse å in i ugnen. Med kryddgegg. God sky, häll på grädde och smör - mums!!

Mina armar har övergått från att vara onda till att "bara" vara ömma och halvt avdomnade. Som efter att ha krattat löv i fem timmar ungefär, fast utan blåsor i händerna..

Vägde mig när jag steg upp idag.. Jodå, jag har ökat några hekton, precis som jag misstänkte.. F-N!! Skyller på STRESSEN med j-vla FK-ärendet. Skrikandes

parsley
0

Kolla min boktråd på litteratur iFokus. Det finns en boktråd till på sajten. Kanske hittar du något läsvärt där.

parsley
0

Kom på en sak till om böcker. Har du svårt med skönlitteratur, antingen för att du inte hittar något vettigt, eller för att du har svårt att orka med, antingen pga språket eller handlingen, försök hitta trevligt skrivna faktaböcker. Fast det kanske du redan har kommit på själv?

parsley
0

Kom på en sak till om böcker. Har du svårt med skönlitteratur, antingen för att du inte hittar något vettigt, eller för att du har svårt att orka med, antingen pga språket eller handlingen, försök hitta trevligt skrivna faktaböcker. Fast det kanske du redan har kommit på själv?

kaisakavat
0

parsley - Jag har inte svårt med böcker alls, förutom på ett enda sätt!! De tar över mitt liv!! Skrattande

När jag skulle flytta förra året insåg jag att det var dags för utrensning och valde då att begränsa skönlitteraturen, för den får man alltid tag på via bibliotek eller via alla mina boknördar till polare!! Mina fackböcker (från pluggtid, om olika intresseområden, m m) är som en förlängning av mig själv, den jag ÄR, går inte att vara utan dem! Förvånad

Ändå är jag i ett dilemma - skulle behöva större bostad p g a ALLA BÖCKER!!! Skrikandes (lätt överdrift, men…)

* * *

Annars hade kaisakavat lite flyt idag.. Hade tänkt gå in på j-a FK och lämna brev till min handläggare, men j-a FK-elendet hade flyttat ut från centrum! Ihop med AF. Jaha!!

Tågade ner till posten. I kassan stod en fiin karl och jag frågade om han kunde hjjälpa mig med adressen till j-a FK, då de har flyttat..  Den kunde han utantill, han tog mitt brev, lade det i en särskild hög och sa att jag inte FICK betala porto. Att han ändå skulle dit alldeles strax!! Å så log han så gulligt så!!

Så k*rringelendet på j-a FK fick mitt brev idag i alla fall! Yes!! Och jag fick en mini-flirt!!

Tack för det! Glad

Pasi
0

#249 Jag hade också en gigantisk samling böcker förut, mest runt mina specialintressen (som är några till antalet, men mest kokböcker)…och på det grejer till förbannelse.
En dag fick jag nog och gjorde en superrensning och flyttade till en etta.Glad
Efter det drog jag upp till norrland…och drog även "en" kärra. På "en" kärra får det inte plats så mycket, så massor kastas eller ges bort.Tungan ute
Känner en sån lättnad och nyvunnen frihet efter jag gjort mig av med allt som bundit mig! Nu har jag nästan bara supergrejer, alltså sånt jag verkligen använder och behöver.

kaisakavat
0

Pasi - "Thats why" jag aktar mig för bokrean (och de flesta andra reor.  Ondska.. 

Fördelen med en liten bostad är ju att man orkar städa den.. Jag har en tvåa, alltså inte så välstädat.. Flört

Har rensat ut i omgångar, vartefter ungarna blitt större och så småningom flyttat ut. Så jag är något av en expert. Lite grejjor har jag fortfarande - vet också vilka jag kan tänka mig att dumpa framöver ifall jag får spader på "mängden".

Men mina kursböcker (eller textiljobbsmaterial) rör ingen!!! Grrr.. Skrikandes 

Eller jo, jag lånar ju ut..

.. och tygerna ska ju försvinna allt eftersom jag tillverkar kläder och säljer/byteshandlar. Glad

PiteCarina
0

Ja, jag uppmuntrar min dotter att läsa. Vi var till biblioteket igår och hon har under de senaste månaderna mest velat kolla i hyllorna med ungdomsböcker. Jag har tyckt att hon kan vänta eftersom böckerna där vänder sig till 13 år och uppåt (hon fyller 12 i november).

Har även tänkt att hon ska läsa böcker i stigande svårighetsgrad och först läsa klart de intressanta i "Äldre barn"-hyllorna. Så hon har mest bara fått låna från de hyllorna för mig.

Men hon är duktig på att läsa och de flesta böcker som hon köper är ungdomsböcker. Så varför ska jag "tvinga" henne kvar på den nivån? Därför frågade jag henne igår om hon kände sig klar med "Äldre barn"-böckerna och ville börja med ungdomsböcker i stället. Det ville hon och hon "tog farväl" till dem, men med reservation att hon kanske någon gång vill läsa en bok därifrån.

Värre går det med faktaböcker, som hon tycker är svårare och framförallt tråkigare. Därför håller hon på att läsa för mig ur sådana, för att öva upp läsandet av sådan text.

Här håller det på att rensas bort saker. Men det känns som ett evighetsprojekt. Kan väl bero på att jag ofta hittar saker på "Röda Korset"! Flört Men jag har satt stopp för skönlitterära böcker till mig. Vågar inte ens kolla på hyllorna för dessa, då kan jag bli frestad att köpa. Hade för några månader sedan dille på att köpa hem kriminalromaner.

Ja, jag har förstått att sömnad är ditt stora intresse? Önskar att jag var duktigare på det! Gick en sykurs för ca. 20 år sedan, då jag sydde en blus, kjol och en morgonrock, men jag fick en hel del hjälp av ledaren.

kaisakavat
0

PiteCarina - Träning ger ju färdighet.. Man blir inte superduktig utan att träna..

Detta gäller ju såväl läsning som andra "böjelser" man kan "odla".. Bra att du "släpper iväg" dottern i läsandet.. Jag minns för hundra år sen när jag var i samma läge, min mama tyckte att jag skulle få Kulla-Gulla-böckerna i den takten så att jag och Gulla var jämnåriga. Störtlöjligt!! Jag höll på att få spader - det tog ju sån TID. Skrattande Så jag smygläste dem på biblan.. hehe! Flört

Blir inspirerad när ni andra pratar om att rensa ur lagren. Kanske skulle man gå ner i förrådet och "göra slag i saken"..?

Först äta dock - måste "tanka" ordenligt för kroppen är i olag - kaisakavat är en gammal stel tant idag…

flikkan77
0

Fick barndomsminnen av att läsa om böcker här! Jag läste fort och mycket när jag var liten och lånade på vuxenavdelningen på biblioteket redan när jag gick i femman, då hade jag nämligen läst ut barn- och ungdomsböckerna som fanns där. Oskyldig Bibliotikarierna var jätteduktiga på att hitta bra böcker till mig, alla vuxenböcker är ju inte helt lämpade för barn/ungdom.

kaisakavat
0

En liten livsfilosofisk utvikning…

Hittade en sådan underbar formulering av Paulo Coelho, ur en av hans böcker (Alkemisten):

"Sökandet efter en dröm börjar alltid med nybörjartur och avslutas med att segraren sätts på prov."

kaisakavat
0

Och nu har sjukgymnasten från Alfta ringt. Puh! Intressant att höra deras helhetsbild. Utifrån det hon "avrapporterade" låter det hela bra. 

Ett större hot finns dock - det uppsatta målet. Fast jag jobbar gärna mot ett sånt mål, men det utgör ett STORT RISKMOMENT att ha det svart på vitt. Hotet från j*vvla FK. Alfta vill att jag ska ges medicinsk behandling (de grejjer jag nämnt ovan) samt även fortsatt utredning av ev. hormonella bakomliggande orsaker (!) och målet (som de tycker vi ska sikta på) är att jag ska kunna ha åtminstone ett halvtidsjobb inom 2 år.

(Oj vad lätt - alla vill ju anställa just mig!! Cool)

Sedan skriver de även vilka förbehåll som ska gälla:

- Allt måste ske i en sorts "skyddad verkstad". Utgå ifrån mig och min lust/vilja. Ingen press.

- Mitt välmående avgör tempot. Syftet är att jag ska komma att må bättre, inte plågas.

- Täta regelbundna avstämningsmöten med mig, FK, AF, min läkare och min KBT-människa och/eller sjukgymnast

- Om/när problem uppstår (jag blir sämre) måste dessa tas på allvar.

Dessa "villkor" står på sista sidan och vi vet ju graden av läskunnighet hos min handläggare.. Befarar även att Aniaras "varning" ovan är högst befogad, att de kommer vilja gå för fort fram, både j-a FK och KBT-arna. Men -  ett krig i taget.Tungan ute

Viktigt - att bevaka att dessa "villkor" följs. Ha dem utskrivna och ta med mig dem på vartenda avstämningsmöte.. Pappersvarianten på rapporten kommer med posten i nästa vecka och efter det ska jag beställa tid hos tant doktorn.

Nu måste jag vila lite tror jag.. hjärtklappning och utflippad blodcirkulation…

kaisakavat
0

Är ju med i tråden Minmatutmaningen. Regar allt jag äter.. Det visar sig att jag ofta ligger lite snålt med fett och kanske onödigt högt med protein.

Uppfann därför ett fettigt Grovhackegodis:

Stoppade ner 15 g mandel, 15 g mörk choklad, 15 g kokosflingor, 50 g smör i min elextriska minimixer. Mixern är rätt värdelös, hackar ojämnt, men detta visade sig vara en tillgång denna gång. Det blev en riktigt dekorativ smet med hack i olika färg och storlek.

Rullade bollar, det blev några stycken, gott till kaffet. Fast jag åt ju inte upp allt, det räcker ett tag. Ifall ni vill knycka "receptet" och lägga in i minmat:

110 g smet gav värdena:

kcal 722

protein 8,76

fett 70,92

kolh 11,77

Novisan
0

o tack, det ska jag testa imorgon som lördagsgodis, låter jättegott! Brukar unna mig lite mörk choklad på lördagar.

kaisakavat
0

Det går förstås också att smakvariera det där Grovhackegodiset, med krydda eller nåt…

* * *

Under de senaste dagarna har jag i omgångar blivit ruskigt trött, tröttare än på länge. Kunnat somna eller "domna" bort stående.

Det konstiga är att i samma sväng tappar jag sömnen. Ligger i en sorts ytlig slummer hela natten, med tendens till mardrömmar. Jag som ALDRIG numera drömmer mardrömmar. Nära också till hjärtklappning. Som om kroppen tappat rytmen.

Tänker att uppskärpningen med maten ska hjälpa..

Vägde mig i morse och vågen står still (inte upp Kyss). Hade ju en par hektos topp häromdan men den verkar på väg bort.. 71 kg. Ojojoj så trött jag är på den siffran. Vill att det ska börja på siffran 6 istället!! Det var några år sen! Glad

Något annat j-t irriterande: Två nätter under den senaste veckan har telefonen ringt, vid 2-3-tiden. Blir ju skiträtt, tänker att det har hänt ungarna nåt. Men på nummerpresentatören står ett utländskt nummer (inte norskt), har kollat och det verkar vara spanskt. Inatt svarade jag och någon var definitivt i andra änden, men personen sa inget! Ååååååååå!!! Skrikandes Skrikandes Skrikandes

flikkan77
0

En telefon som ringer på natten är nog det värsta som finns, man vet ju aldrig vad som kan ha hänt och man hinner tänka så otroligt mycket den lilla tiden det tar att hitta telefonen och se nummret.

Jag har också "domnat" bort de senaste dagarna, men det tror jag beror på min medicinborttagning. Kanske var nått uppiggande i den… Igår så klöv vi ved och allt jag gjorde var att sköta spaken och jag blev så trött. Till slut fick min man säga till mig att "putta" eller "dra" för hjärnan kopplade fel på vad som var framåt och bakåt. Nästan otäckt när det inte går att tänka längre. Jag såg spaken och min hand men fattade inte vad jag skulle göra.

Grovhackegodis låter gott! Ska se om vi lyckas laga mixern lite så jag kan göra sånt jag med, måste köpa choklad med visserligen. Äsch!

Aniara4
0

Å, jag hoppas du inte har råkat ut för nåt liknande som jag gjorde för ett tag sedan. Det var ett nigerianskt (!) kontantkortsnummer som ringde flera gånger om dagen, gärna tidigt på morgonen. Oftast ringde det bara en gång så att jag inte hann svara (kan vara en sån där som vill att man ska ringa tillbaka utan att fundera över vad det är för nummer), var jag så att jag såg nummerpresentatören svarade jag inte, en gång när jag svarade var det ett inspelat meddelande som började med "congratulations!" och då vet man ju vad timman är slagen (och lägger på), och en gång när jag svarade var det faktiskt en person där, med mycket dålig engelska med var som lät som en rysk eller polsk brytning.

Försökte på alla sätt få stopp på det, men telefonoperatören sa sig inte kunna spärra numret om inte polisen bad dem göra det, och polisen sa att de inte kunde göra något om jag inte var så dum att jag typ gav dem mitt kontonummer och blev av med pengar. Jag tyckte nog att de redan gjort sig skyldiga till både ofredande och försök till bedrägeri, men jag förstår ju samtidigt att det finns gott om människor som råkar ut för betydligt allvarligare brott än så.

Jag började dra ur jacket på nätterna och till slut la de av, men det tog över en månad!

kaisakavat
0

Jag har gjort BEASÅS!! SkrattandeOch den blev JÄTTEGOD!! SkrattandeJag är DUKTIG!!Skrattande

Som den auktoritetsskeptiska människa jag är, så har jag svårt för att följa recept. Det kryper i mig, det där med att bara "lyda"..

Löste problemet genom att dels slå upp Beasås i en kokbok jag har och dels skriva ut Pasis recept som jag snott här på forumet. På så vis fick jag ju två auktoriteter att förhålla mig till och därigenom möjligheten att välja. Genast bekvämare mentalt..Cool

Jag började efter receptet i kokboken, för mängden där passade mig bättre. (Pasis recept är på sådär ett kilo smör… lite mkt ifall jag skulle misslyckas.) Men efter det första momentet gick jag över till att i huvudsak följa Pasis, för det var tydligare och mycket roligare skrivet.

Resultat: Finfin bea!!

Hällde en "pöl" med sås i en tallrik och placerade ugnsstekt karré i skivor ovanpå. Toppade med persilja och lite tomathack och ringlade över ännu en dutt bea. Så fruktansvärt gott och så härligt mätt jag är!

Tungan ute

PiteCarina
0

Smart drag av dig! Skrattande

Jag har aldrig gjort beasås, men det är nog dags snart!

Nu är det i alla fall dags för Melodifestivalen!

Aniara4
0

Kul! Gissar att det kommer att bli fler såskok framöver?

Isa56
0

Klart du är duktig.

Jag har heller aldrig gjort Beasås,( Lite fegisObestämd)  

Känner igen problemet med auktoriteter. Smart ide du fick.Skrattande Tror jag "lånar " den av digOskyldig.Om jag får.

Novisan
0

Jag gjorde dina godisbollar idag (#257). Tog lite mer kokos o mandel i förhållande till choklad o smör samt tillsatte kakaopulver så de fick fin chokladfärg. Jättegoda. Fast jag råkade ta saltat smör, med osaltat hade de blivit perfekta!

Caena
0

gjrode också godisbollarna.. .. hehe.. ingen aning om vikterna dock.. 
åt med sked direkt ur bunken.. mina medkamrater i fyllan var inte alls intresserade.. hade dock smakat lite i förra batchen (gjort två i helgen).. och var inte imponerade .. trist.. för ja tyckte det var sketagott.. 

nu ska jag gå och göra äggröra så det heter duga.. igår rann fettet kring dem.. använde nästan 50 gr smör tror jag.. hehehehhehe..

fia1
0

kaisakavat, i #244 så läste jag kattmatsäck och tänkte - va, ska katten på utflykt….men sen ramlade poletten ner…. kul var det här alldeles för mig själv hahahahhaaa. Tack!  Förresten, vad du inspirerade mig att göra egen bea. Har en färdig skinkstek i kylen. Såg en repris på Per Morbergs program där han gjorde bea, han hade köpt en burk med dragon i vinäger som han hackade i. Den burken ska jag leta efter, blir nog jättebra.

kaisakavat
0

Ojsan vad jag har missat min egen tråd.. fy på mig!! Jag "måste" förstås snart starta en ny tråd igen, som kommer namnges efter invanda princip. Denna börjar ju gå tämligen trögt!!

Tysan vad kul vi har haft i denna (och de förra). Tack för era klockrena och ofta mycket hjälpsamma bidrag! Kyss

Ibland blir det kul alldeles utan att nån menat det! Jag läste "smörjolja" i Pasis Beasåsrecept, när det stod "smörolja". Så det är inte konstigt att läsa "kattmatsäck" istället för "kattmatssäck". Så kan det gå!!

Om receptet på Grovhackegodis. Så klart att man kan improvisera. Själv vill jag hålla uppe fett%en, så jag håller nere det andra.. Kul att ni gillade "hacket"!!

Och visst - Det kommer bli mer Beasås ganska snart, för den går åt i en underligt hög fart.. förstår inte.. Oskyldig

PiteCarina
0

Ja, jag har undrat var du har hållit hus? Flört

Jag hänger gärna med i nästa tråd! Tycket den är mycket trevlig att följa! Glad Får se om jag även skapar en egen? Kan vara bra att ha samlat sina frågor och tankar.

Har inte hunnit göra beasås, men du har helt klart inspirerat mig att prova! Grovhackegodiset vågar jag mig dock inte på p.g.a. chokladen, inte i nuläget i alla fall.

Längtar till i morgon, då ska jag och min syster se "Män som hatar kvinnor"! Glad

parsley
0

Startar du en ny tråd kalla den KajsaKavat 200903 eller något liknande så vi lätt kan hålla reda på både den och dig.

bustas
0

Pssst, tjejer! Ursäkta om jag stör. skall fatta mig kort. Det är en lisa för själen att läsa trådar som denna. Jag är en gubbe på 59 bast och är jäkligt trött på "deprincipfasstagubbarnastrådar"! Herre Gud vad de måste ha "rätt"! Ville bara avslöja att jag sneglar in ibland i kaisakavats långa tråd för att slappa lite. Hoppas ni har överseende med detta! Okey, nu kan ni fortsätta, jag smyger ut igen!

kaisakavat
0

Bustas!

Du e precis lika välkommen som någon av de andra som härjar här i min tråd. Och du får gäran lämna spår efter dig.. inte alltid tassa obemärkt..

Du e välkommen även i min nästa som snart kommer se dagens ljus:

Kaisakavat och LCHF-livet 4

LatMask
0

Haha, bustas, förstår vad du menar med "deprincipfastagubbarnas" trådar! Ja, de måste alltid ha rätt - så besynnerligt att dessa trådar alltid slutar med två eller tre "gubbar" - i alla åldrar- som debatterar, debatterar, debatterar…

Då måste det vara skönt att kolla trådar som av princip är lite fladdriga - hoppar från det ena till det andra - är överseende och glada - fnissiga och knasiga - tack Kaisa!

Caena
0

bra där, när kommer nästa tråd då?
*söker med ljus och lykta*

kaisakavat
0

Funderar över min tråd..

Visst kunde den ju vara "seriösare", jag är ju förvisso - även - en serös person. Obestämd Mitt LCHF-ande är då seriöst så det räcker, men på ett okomlicerat, självklart sätt. Har inga LCHF-tvivel och har hållit på såpass länge att det hela liksom bara "flyter". Cool En trevlig LCHF-kock fastkedjad i mitt kök hade kunnat vara användbar, t ex senaste veckan när jag inte orkat riktigt.. men det väl bara att fortsätta slava på själv. Tungan ute

Men till ett LCHF-liv hör ju ändå alltid små "vardagliga fenomen" som är roliga att lufta med er. Extrapriser, matförslag, experiment med "recept", funderingar gnöl och jubel över utebliven eller inträffad viktförändring, kläder, saker man är med om ute i icke-LCHF-världen, m m. Att jämföra erfarenheter..

Sen har jag ju hälsoproblem, j-a FK-problem och annat strunt som jag ibland passar på att "bläa ur mig över" här i tråden. Då finns ni alla där, som vilka jättebra polare som helst. Och plötsligt har vi förvandlat Rynkar på näsan till Glad igen.

Å så allt det där riktigt roliga.. (Johnny Depp Kyss, Bustas dissning av nämnda JD, spiontriller i Aniaras avloppsrör, fastvuxna dammsugare, mm, mm) Just nu minns jag inte ens en bråkdel.. (skulle gärna spara trådarna på nåt sätt..) Ofta får jag ju skratta mig tårögd när jag läser era kommentarer. Ljuvligt!!

Och det bästa är ju just blandningen, att vi kan gå från djupt allvar till dråpligt knasigt svammel på ett ögonblick! Det uppskattar jag verkligen med "min" tråd - och utan er vore den ju inte alls sån. Då vore den SKITTRÅKIG - en enda jädra tradig kaisakavatmonolog och nån sån behövs inte i denna världen!

Så alltså - Pöss på er! Och - vi ses i nr 4, hoppas jag!!

Isa56
0

DET HOPPAS JAG OCKSÅ.Skrattande PÖSS TILLBAKA

Caena
0

kaisa, det e ju allt det där som gör den här tråden så ROLIG att läsa!!!

vi ses i nästa tråd!

flikkan77
0

Var är den nya tråden någonstans då? Har den börjat än? För jag hittar den inte… Gråter

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.