Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 10622 ggr
ariaam
14

Blåmärke

Nån som kommit på vad det är som gör att man får blåmärken utan att slå sej?? Läste ett par trådar här men fick inte nåt slutgiltigt resultat, jag hade lite ont i min arm igår, det var som en knöl på underarmen nära armbågen, o sen försvann den..i morse var hela armbågen blå!!!!!!!Förvånad Jag blev ganska chockad, har  inte lätt för att få blåmärken men nu har jag fått det o ch har faktiskt lite ont i hela armen o lite kolsyrekänsla. Har inte tid att springa till läkarn så om det är nån som har en bra förklaring så skulle jag bli lugn o nöjd.

Aliss
0

Jag har hela livet haft lätt att få blåmärken modell stooora och blåsvarta. Har fått förklaringen att jag har ytliga kärl som lätt brister. Räcker alltså att jag slår i lite lätt för att det ska bli ett. Likaså om jag drar hårt i något typ kampleker med en hund eller så kan jag få blåmärken på armarna. För det mesta är det någon annan som säger "men OJJJ vilket blåmärke du har där" och jag har ingen aning om var det kommer ifrån ;-)  MEN om du inte brukar få blå märken och det dyker upp fler bör du ju absolut gå och kolla det hos en läkare.

cacao
0

Små ytliga blodproppar kan var som en liten bula som sedan brister med blåmärke och ömhet som följd. Oftast inget farligt alls och vanligare än man tror.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

missaz
0

Jag har haft så som du beskriver några gånger och är rätt säker på att det är små blodådror som brister; blodansamlingen när det händer ger "den lilla knölen" och när blodet sedan sprider sig blir det ett blåmärke.

Är du orolig och har en märklig känsla tycker jag ändå att du ska ringa sjukvården, ett telefonsamtal har du väl tid med, och om de tror att det är något "värre" har du absolut tid med ett läkarbesök. Hellre ta tid man inte har hos läkaren, än att riskera hälsan.

ariaam
0

Tack för alla svar, nu känner jag mej lugnare. Nu har min armbåge fått en utbuktning som ser ut som en halv citron (!) förmodligen blodutgjutelsen!!Rynkar på näsan