Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 3775 ggr
irode
0

Arla mjölkmonopol - NEJ TACK!

Jag läste i tidningen att Arla nu har ingått avtal med Coop om att vara monopol-leverantör av mjölkprodukter till Coop i Skåne.

Tidigare har Arla ingått liknande kontrakt med City Gross och Netto. Snart är Arla enarådande på svenska mjölkprodukter. Det kommer att gå ut över kvalité och sortiment! Efter min mening mäter Arla bara kvalité i hur mycket de tjänar på produkten.

För några år sedan gjorde Arla en motsvarighet i Danmark. Konsumenterna blev jätteförbannade och protesterade genom att bojkotta Arlas produkt i affären.
Det gynnade små kvalitetsmejeri som därmed växte sig starka i konkurrensen.

Jag hoppas att svenska befolkningen är lika starka att pressa Arla genom att välja köpa kvalitetsprodukt från mindre mejerier.

Jag kommer inte att handla mycket i Coop i framtiden!

:-) Inge

Modesty
0

Jag vill gärna ha kvar Milko som mjölkleverantör. MJen jag gillar ju våran Domus. (Coop alltså).

Jag hoppas att dom tänker om.

Margareta
0

Om jag förstått allt rätt är redan Coops mejerier Arlas produkter - bara en annan förpackning från samma mejerier.

Numer pensionär i Nynäshamn

Modesty
0

Vi har Milko. Det är väl inte Arla?

gnilen
0

I går köpte jag för första gången Östgötamjölk. Det är några unga bönder i Östergötland som gått samman och säljer mjölk (lätt, mellan och standard) samt vispgrädde - allt lättpastöriserat. De protesterar mot den lägre ersättningen som bönderna får för sin mjölk. Det känns helt rätt att stödja dem!

parsley
0

Tänk om Östgötamjölken kunde hitta ner till Småland också.

Willys anlitar Falköpings mejeri på en del orter.

irode
0

Här väljer jag mjölk från Skånemejerierne.

Om nu rejält många väljer mjölkprodukter från lokale mindre mejerier och frågor i affärerna efter det om det bara finns Arla, kan man som konsument vinda kampen mot monopolet.

:-) Inge

skogs-tolva
0

Falköpingsmejerier här i Mark…

Det är bra grejer det!

[slamslams]
0

Jag väljer skånemejerier.

En bra sak med skånemejerier är att slippa plastkorken, som numera finns på arlas förpackningar.

Jag förstår inte att det skall behövas en plastkork när det är så lätt att öppna i sidan, enl mej fyller den ingen funktion.

Vi skall ju spara på jordens resurser, inte lägga till onödiga detaljer.

Mervi
0

Skånemejerier här också men det finns även Arlas mjölk.

nimh
0

#8 Skånemejerier har ju plastkork på sina 5 dl vispgrädde?

Vi har Norrmejerier, men det finns produkter från Skånemejerier(!), Arla och Milko att köpa här också. Jag köper t.ex. Arlas ekologiska yoghurt, för nån sån har Norrmejerier ännu inte kommit med. Eller ekologisk creme fraiche. Men ekologisk vispgrädde har jag bara hittat från Milko än så länge.

Coturnix
0

Falköpings mejeri! De affärer som slutar att ha dem i sortimentet bojkottar jag! :)

Babz
0

Synd att vi bara har Arla att välja på i våra butiker på hemmaplan Rynkar på näsan

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Sovgott
0

Jag väljer gärna Falköpings mejeri, men i min närbutik har de bara tre olika ostar och några olika sorters fil från FM. Så smör, grädde och låglaktosmjölk får vi köpa annat.

KickiL
0

http://www.118100.se/info/bransch/Mejerier?category.id=543

Här kan man leta andra mejerier och förhoppningsvis hitta något mindre att stödja mot jätten. Själv handlar jag helst Lindahls smör.

Empe
0

Jag visste inte ens att det fanns små mejerier kvar… :(

Cowboy
0

Lindahls smör köpte jag en gång när det svenska normalsaltade var slut. Jag köper hellre Arlas svenska än Lindahl Belgiska i småpaket.

[Jeremina]
0

Här i Jämtland är det samma och här har vi Milko och vill att det ska vara kvar..gillar inte att inte få välja själv vad jag ska äta/köpa….Rynkar på näsan

UBCL
0

Arla och Skånemejerier samarbetar om juicerna Skrikandes

och länkar bl.a till: SNF, Swedish nutrition foundation och ViktväktarnaSkrikandes

Skånemejerier har förmodligen ingen önskan om att ersättningen till mjölkbönderna ska ökas? så vad finns att göra?

parsley
0

ibland har plastkorken en praktisk fördel. Om man blir hungrig och törstig när man är ute i världen kan man köpa en femma grädde med skruvkork, dricka sig mätt och otörstig och sedan återförsluta förpackningen med korken. Men hemma i kylskåpet, nja…?

Torparmor
0

Instämmer att Arla-monopol inte är något jag ser fram emot alls. Allt monopol överhuvudtaget är av ondo både kvalitetsmässigt och prismässigt.

#8  Tänk vad olika. Jag är glad att vi än så länge har Milkos produkter. Gillar definitivt plastkorken på deras grädde ( pappersförpackning). Håller sig mycket bättre än Arlas purepack, går också att skaka med lite mjölk för att få ur det sista i paketet. Det sista i Arlas sätter sig bara som klumpar på insidorna. Arlas och Coops egen grädde i plastförpackning med lock innehåller stabiliseringsämne, så det kan jag definitivt inte köpa.

Coop beslöt för nåt år sen att alla Västmanländska affärer skulle sälja Arlas mjölk. Efter köpbojkott från kunderna fick dom ge sig, men det var mest förpackningstyperna man inte gillade. Håller med tvingas ibland handla 1,5 l mjölk på annan ort och dom är mycket svårare att öppna än Milkos.

Även Axfood har tecknat avtal med Arla, men jag hoppas att vår närmaste Willys och Hemköpsaffär även kommer att säljs Milkos produkter, annars blir det väl till att skaffa egna kor.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

elisabeth83
0

#4 har oxå handlat deras grädde ett par gånger. Dock är jag tudelad om ja ska köpa närproducerat eller eko, vill ju för min egen hälsa köpa eko men för böndernas skull närproducerat…

parsley
0

Enligt nationekonomisk teori ger monopol högre priser för konsumenterna.

UBCL
0

Nu ska visst Skånemejerier dra ner på personalen också Rynkar på näsan

nyttigajag
0

jag köpte milkos vispgrädde 40% idag..nej arla får inte bli den ende!! köp mer utav andra märken om ni hittar!! upp till kamp mot de stora jättarna som tar över så som arla gör!!

Coturnix
0

jAG, JAG HANDLADE ENDAST fALKÖPINGS MEJERIER.  Röd mjölk och grädde, fiilmjölk. Samt en ost från falbygdens mejeri.

Muskrat
0

Någon aning om vilka affärer som för Östgötamjölken? som norrköpingsbo är jag ju nyfiken =)

Annars, när jag köper mjölk, så köper jag endast Åsens Lantmjölk som är lågpastöriserad. Tyvärr är det bara Willys som har den i Norrköping. Åsens hör tydligen till skånemejerierna. Och grädden jag köper är alltid skånemejeriernas.

kaffemoster
0

I Uppsala kan man sen ett par veckor tillbaka köpa mjölk från uppländska kor Glad. http://www.sjugardar.se/

Mjölken finns bl a på Coop i Boländerna. Själv använder jag knappt mjölk alls, men min man vill ha mjölk till sin frukostgröt, så vi försöker köpa deras mjölk. De kommer att utöka sortimentet längre fram i vår med bl a fil och CF, dock inte med vispgrädde, om jag förstått det rätt. Jag tänker maila till dem och be om grädde också!

Empe
0

På ICA Maxi Hälla i Västerås finns tydligen Skånemejerier bredvid Arlas produkter. Fast jag kan då tycka att varför importera  Flört hela vägen från skåne? Måste finnas andra mejerier på närmare håll att handla ifrån…

Bra med Skånes 5dl gräddförpackning är dock att den saknar det där förhatliga (som Arla envisas med) "innerlocket" som man ska försöka dra av (´som lätt gör att man kladdar eller som med mina kunder inom hemtjänst; helt enkelt inte klarar alls att göra själv…bedrövligt av Arla).

UBCL
0

#28 Tycker du att det är bättre att importera mjölken från Danmark?Obestämd

Arla är danskt! Skåne är ju ändå lite närmare.

Annika skriver om Danska Arlas önskan om att sälja dansk mjöl i Sverige!

Expressen skriver om Arlas utsugning av Svenska bönder!

Empe
0

Skulle helst vilja ha mjölk/grädde och smör från Västmanland så klart… Det är ju kul om det finns något annat alternativ än Arla men närproducerat är ju alltid bäst för Moder Jord?

(Blev medveten om våra fruktansvärda konsumtionsmönster när jag bilade genom Tyskland ner till Italien; FULLT med långtradare HELA vägen, packade som sillar på Autobahn i sin egna (tack o lov) fil ytterst mot väggrenen. Chockerande syn!)

Dicken
0

Samma sak här i Gävle. Coop överger Gefleortens Mejeri till förmån för Arla.

Länk till Gefle Dagblad

…och lite ångerfullt efter proteststormen

Inte för att jag brukar handla på Coop särskilt ofta, och är inte alls någon storförbrukare av mjölk. Men blir det så här så bojkottar jag dom totalt! 

När vi nu har ett lokalt mejeri så borde det inte vara något snack om saken…