Mitt nya liv =)
Skrev i en annan tråd men blev ombedd att göra en egen, så here you go =)
Har alltid varit överviktig, inte jättemycket men runt 10 kg iaf. Men nu är det dags att ändra på det!
Har testat många olika "sätt" att gå ner, tallrimsodellen, räkna kalorier osv..
Tränat också såklart. Men inget har riktigt funkat så bra, jag orkar helt enkelt inte med att "dutta" med kalorierna eller käka broccolli tills jag dör.
Så nu ska jag se om detta kanske är något för mig =) Är lättare att kombinera med livet också, eftersom den är så mångsidig. Inget räknande på kalorier och man puttar bara bort det man inte vill ha. =)
Startade idag med en megafrukost bestående av äggröra och bacon, och lunchen blir lite kycklingfilé med majjosås, fetaost och bacon som blev över efter frukosten.
Vägde in på 61,1 kg igår och hoppas komma ner till 50 till sommaren. =)
Hoppas det här funkar, annars vet jag inte riktigt vad jag gör :P
Uppdatering kommer!
Välkommen hit.! Frukosten låter kanon god. Lycka till!

Väkommen!
Du skall se att det funkar.

Tack tack! 
Ja jag hoppas det funkar, i annat fall har jag haft kul på vägen 
Men är fortfarande megamätt efter frukosten.. är det meningen att man ska orka äta lunch eller? :D
Du åt en stor frukost och med en sådan brukar jag hålla mig mätt 6-7 timmar. Antingen väntar du med lunchen tills du är hungrig eller så äter du något litet. Jag brukar äta lite mindre till frukost för att kunna äta lunchen och sedan även middag.
Du får prova dig fram.

Beror väl på när du åt frukost, och mängden du åt. ;)
Vill du äta lunch är det ju bara att anpassa mängden frukost du äter.

#3 Tror du har rätt inställning, lycka till!

Vad snabba ni är på att svara, tack! =)
Jo jag kanske tog i en aning med frukosten *host* 
Känns som jag inte kommer orka äta på hela dan.. Så skjuter nog på lunchen.
Man är ju så fast i tänket "äta vart 3e timme", men nu skulle jag faktiskt inte kunna få i mig knappt en sked keso. (åt frukost vid 9)
Så får se om jag blir hungrig lagom till middan..
Men det är alltså ingen "minigräns" på antal mål då? Utan äta bara när man är hungrig?
Precis - ät när du är hungrig och blir du inte det när det passar dig - åt du för mycket målet innan och kan minska lite.
Hur enkelt som helst och ganska logiskt!

Numer pensionär i Nynäshamn

Blir ju bara bättre och bättre det här :D
Tror dock jag inte kör samma frukost imorgon.. Räcker nog med lite mosat ägg och majjo kanske. Jag tycker ju om lunch! :D
Ikväll lagar sambon mat och han hade tänkt göra ngn kalopsgryta med fläsk, dom äter potatis till men jag tänkte göra blomkålspuré med smör och sen "spetsa" grytan med cremé fraiche och ev vispgrädde och kanske någon briebit efter maten.
DEt känns verkligen jättekonstigt att få äta så mkt gott och ända må bra. Sjukt. :D
Jo det är som Grynet skulle säga "sjukt bra"!
Välkommen och lycka till!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Välkommen hit!
Fabricati diem, pvnc!

Första dagen avklarad!
Gick smidigt och bra, lite extra seg bara och lite magknip där i mitten.
Tror jag fick till en helt okej dags-meny också :)
Frukost vid 9: Äggröra med ungefär 75 g rent smör, 3 ägg (fick ha i ett extra eftersom den blev så rinnig), en stor klick cremé fraiche 34%, och till detta serverades det ett halvt paket stekt bacon.
Snacks vid 14 (lunch orkades verkligen inte!): Ett par "kycklingstavar" eller hur man ska uttrycka det (strimlade lite kycklingfilé i "slamsor").. Stekta i smör med creme fraichesås med majjo och krossad fetaost.
Middag: Kalops där jag tog ut köttbitarna och åt typ 80 g blomkål som jag mosat med smör, majjo, grädde och fraiche
Sen som kvällssnack blev det kokt ägg med majjo. =)
Lite orolig dock att jag har för mkt mjölkprodukter i?
Ska försöka imorrn att dra ner på mjölkprodukterna..
Har köpt en avocado jag tänkt mumsa lite på =D

det märks. om du märker att inget händer så kanske du ska börja fundera på mejeriprodukter, innan dess är det nog ingen fara.
hoppas det går bra för dig, lycka till!

Idag vaknade jag och kände mig…bakis.
SEg som sirap, ont i huvudet och mysko i magen, men det är nog inte så konstigt med tanke på vilken förändring jag gjort.
Blev bättre när jag fått i mig frukost (2 stekta ägg och ½ pkt bacon) och nu sitter jag i soffan och jäser lite ;-)
Tänkte göra avocadokräm (mixa avocado med smör och liten klick frache) till lunch, sen ta baconet som är över efter frukosten och ett stekt ägg (sambon köpte ett 12pack ägg när jag precis köpt ett 12pack, så nu har vi 24 ägg
), sen får jag se om jag kör ngt mer till det.
Ikväll hade vi tänkt äta egna burgare, så jag tar bort brödet, lägger till en hel del ost, majjo och räksallad (sen bacon om det finns, känns som jag missbrukar bacon
).
Låter det hyffsat?

#15 Låter bra, fast du kommer nog tröttna på bacon i en snar framtid!
Det kan kännas som en häftig baksmälla de första dagarna, och detta utan att man lagt en krona på alkohol. Snacka om valuta för pengarna!
… och 24 ägg på två pers låter lite väl lite. Fast ni kanske handlar rätt ofta.

Pasi: Nej nej, bacon kan man aldrig tröttna på! DEt är sååååå gott (hoppas jag iaf
)
Mikaelj: Han äter inte LCHF eller knappt nåt ägg alls faktiskt.. Så they are aaaaall mine, muahahahahha! 
(Sen köpte han 2 pkt smör till mig också när jag precis köpt ett paket, så nu har vi 3 paket smör också
)
Såg dock att avokado hade ganska högt kolhydratsvärde så ska inte ta så mkt till min kräm där.
Det blev alldeles snurrigt i min hjärna precis. Kändes som jag precis hade läst dina inlägg nånstans men kom på att det var på kattforumet! Haha.
Välkommen hit säger jag i alla fall

Wannabe: Haha japp, jag finns ööööverallt =)
ägg smör och bacon det är bara in i kylen och vänder.man borde få klippkort på det så mycket som går åt här och ändå är det bara jag och min dotter på 12 år i vårat hushåll och hon äter inte riktigt lchf.lycka till o ha det bra…
mariapia,
Så ställ inte in smöret och äggen! ;) (de behöver inte kylas)

Nu har jag varit inne på minmat.se och kollat lite hur jag ligger till, och det ser bra ut!
Alla mina måltider ligger på runt 80% fett, 15-20 % protein och 0-5% kollisar.
Så det är bara att köra på =) =)
Låter kanonbra.

Hej popruta, vad duktig du är och välkommen hit!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Tack tack =)
Idag har det gått så bra att jag nästan måste visa en graf 
Tadaa!
Och imorrn ska jag nog skippa baconet till frukost, vill ju inte riskera att tröttna 
Blir kokt ägg som jag kan mosa i majonnäs och så brieost och kaffe med grädde tror jag. =)
Sen lunch blir rester från middan (hemlagad hamburgare), som jag ska spetsa med massa massa ost, majonnäs (och kanske lite bacon
), middag ej bestämt.
Nåt med fisk tror jag. Eller sidfläsk. =)

Sådär, dag 3 avklarad =)
Såhär blev den i siffror (blev nog egentligen typ 3 g kolhydrater, hittad einte vissa saker, men under 5 g är det iaf).
Kör stenhårt =)
Men en fråga, många säger ju 5% kollisar 20 % och 75% fett, jag ligger ju typ alltid på 80% fett. Är det för mycket månne?
Energi kcal: 1882,35 Energi kJ: 7872,74
Proteiner: 77,53 Fiber: 0,10
Kolhydrater: 1,66 Vatten: 328,28
Alkohol: 0,00
Fetter:
Fett: 176,47 Kolesterol: 1072,73
E-mättade: 62,95 Mättade: 58,18
F-mättade: 43,05

#27 Jag tror inte det är för mycket, speciellt inte då man äter så lite kolhydrater som du gör….men du får prova dig fram till den mängd du behöver och trivs med.

Pasi: Vad skönt! =) Blev lite orolig att jag ansträngde mig lite för hårt ;-)
Nu sitter jag och väntar på frukost =)
2 kokta ägg som jag ska mosa med lite majjo och CF, sen 2 ostrullar med lite räksallad.
Mums mums!
Kanonbra ser det ut!

Det känns kanonbra! Verkligen!
Så skönt att slippa stressa med mat.
Innan var det ju så att om man hade ärenden typ nere i stan fick man alltid stressa hem för lunch (eller äta ngt dyrt onyttigt ute) eftersom man blir hungrig på 3 timmar.
Dagen blev så konstigt uppdelad hela tiden och ännu mer tider att passa (var ju så viktigt att äta regelbundet vart tredje timme max.. pust), men nu slipper jag det!
Som idag, åt frukost som vanligt vid 9, har hunnit med massa ärenden i stan och är fortfarande inte hungrig, så då kan jag passa på att diska undan lite innan lunch, slappna av, rensa kattlådan osv.
Annars hade det vart stress stress nu (hade vart dödshungrig) och bara slängt i mig nåt…
Skönt är bara förnamnet =)
Och på söndag är det första vägning och mätning också, ska bli spännande!
Tack för allt stöd =)

Hm idag blev det lite obalans i % mellan protein och fett märker jag. Riktigt fet dag idag :P Men kolhydraterna låg lågt iaf. =)
Dagens: Energi kcal: 2210,48
Energi kJ: 9093,96
Proteiner: 71,58
Fiber: 0,30
Kolhydrater: 4,68
Vatten: 321,45
Alkohol: 0,00
Fetter:
Fett: 214,65
Kolesterol: 1597,14
E-mättade: 57,73
Mättade: 54,16
F-mättade: 73,86
Blev 13% protein, 86% fett och 1% kolhydrater.
Försöker iaf vara över 15% i protein varje dag.
Men får ta nya tag imorgon!
#32 Du behöver inte försöka vara över 15E% protein om dagen. De där siffrorna är ungefärliga.
Eftersom det inte är någon större poäng att få i sig mer protein än 1-1,5g protein/kg kroppsvikt kommer du alltså äta i stort sett lika mycket protein jämt, medan mängden fett varierar. Då minskar ju naturligtvis andelen protein. Jag äter ungefär 100g protein/dag, men sällan så mycket som 15E%…

Men då ligger jag ju bra med protein som det är?
Väger 61 kg, och åt 71 g idag, kanske är lagom då?
Sure.
Mer skadar inte, men helst inte mindre än 1g/kg.
(300g kött och vips har du fått i dig 60g)

Kul att det verkar gå så smidigt 
Är bara dom som har mycket övervikt som kan gå ner rätt så lågt på protein om dom samtidigt är inaktiva. Men ligger man på 1g/idealvikt så är det helt lugnt ! Är väl bara om du tränar så du får träningsvärk det kan vara bra att öka på…typ.
Medarbeterare på Kost
Hej tjejen!
Vad roligt att det går så bra för dig! =) Väldigt spännande att se hur det går för dig både här och på lchf tråden på kattforumet såklart!

Tack tack alla =)
Jo det känns ju bra, hoppas bara det märks sen också ;)
Fick inte tag på ett måttband förren igår så jag väntar med mätningen och väger mig bara på söndag.
Hoppas iaf på en liten liten förändring, som en motivation att fortsätta strikt som jag gör.
(Men med tanke på hur mkt jag kissat så lär det iaf vara en del vätska som försvunnit iaf
)
Jag tycker det ser bra ut! Kroppen behöver vänja sig också. Viktminskningen börjar inte direkt för alla.

Margareta: Jo jag vet, men jag hoppas iaf ;) Skulle vara kul att kunna knäppa sambon lite på näsan som retat mig för all bacon och smör och allt jag ätit ;)
Men jag vet att det kan ta tid, men jag har tålamod. Mår så mycket bättre i övrigt av kosten så jag kommer fortsätta vilket som =)

Hm kan man äta för LITE kolhydrater?
Efter frukost och lunch så ligger jag på 0.9 g idag :-O Nytt rekord.
Till middag blir det gratinerad blomkål med en hel del ost, fläskkarré och vitlökssmör. *mums*
Så blir nog nytt rekord i kolhydrater idag ;-)
Förretsen, hur märker man när man hamnar i ketos? Är det när huvudvärken försvinner?
Eller märks det inte alls?

Det finns säkert personer som drabbats av fettlever etc som stör kroppens egen glukosproduktion som behöver äta lite kollisar, men knappast en frisk.
Jag märkte bara en märklig smak (och doft!?:-S) i munnen, och att jag fick tömma blåsan ganska ofta samt var törstig/torr i munnen. Det gick över sakteliga på några veckor….jo, jag svettades mycket i början också. Typiska ketostecken men alla märker inte av dem.

#42 Men då kanske jag är i ketos nu då?? 
Idag har jag svettas en hel del (vanligtvis fryser jag hela tiden), dricker massor och vet inte hur många gånger jag behövt gå på toa…
Men jag har fortfarande ont i huvudet och är seg.. men det tar nog lite längre innan det går över kan tänkas. =)

Åååh jag är så glad idag!
Skulle handla lite squash och vitlök till middan ikväll (lasagne) och trillade över köttdisken där på ica.
De reade ut kött med kort datum så nu har jag fyndat drygt 1kg skinkstek för 37 kr oooooch 1kg tjocka revbensspjäll för 35 kr!! :D
Mitt problem nu är att bestämma vad som ska ätas imorgon..
Skinkstek med gräddig sås av sky, smör och grädde med gratinerad blomkål till, eeeller kryddiga revbensspjäll med vitlökssmör och coleslaw.
Vilket härligt i-landsproblem :D

Åh, vad gott!

Gud vilken dag. Har inte varit hungrig en sekund, bara gått runt och varit "o-hungrig", vaknade på morgonen och var inte ett dugg hungrig.
Väntade lite och åt lite frukost bara för att det kändes som man bord eäta nåt på morgonen, 2 stekta ägg och ½ paket bacon.
Blev inte "mätt" av det utan gick fortfarande runt ohungrig.
Timmarna gick och efter cirka 6 timmar gjorde jag lite lunch (fortfarande väldigt ohungrig, men tänkte att någon måtta får det vara!
)
30g broccoli som jag gratinerade med cirka 40g ost och 15 g smör, sen resten av baconen. Och är fort farande inte mätt, bara konstigt ohungrig!!
Känns som jag skulle kunnat skippa att äta på hela dan, jag har NOLL hungerskänslor.
Vet inte ens om jag ska äta middag (men ligger bara på 900 kcal just nu och det låter lite lite för ett dagsintag..)
Gud så konstigt det känns..
Skulle bara titta in lite!
Du får äta lite mindre idag helt enkelt, i morgon är du kanske hungrigare och vill ha mer mat. Det är ju det här vi ska lära oss, att reglera vårt matintag efter äkta hungerkänslor… Men det är inte enkelt. Hoppas att du finner ut av det.
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)

#46 Vissa dagar behagar nog kroppen ta ganska mycket fett från fettväven…det fettet mättar också de gånger kroppen får bestämma uttaget själv.

Åh :D Så jag har.. ehm ätit av mig själv då Pasi? 
Ja jag har ju lite att äta av ;-)

Du skulle väl väga dig imorgon…då får du se om du varit en duktig kannibal!

Hoppas det! Och inte en fettskrämd kannibal heller ;-)

Woho! Mätte precis midjemåttet, -2 cm på 2 dagar :-O
Kan det verkligen gå SÅ fort?
Det kan det, grattis!

Åh jag är så glad!!! Flyger på massa rosa moln!
Gick och vägde mig idag… Var väldigt nervös (logiken sa att jag säkert gått upp minst 2 kg så mycket hemskt fett jag har svullat)…
MEN JAG HAR GÅTT NER 2,6 KG!!!!!! 

ÄNTLIGEN nåt som funkar (även om det säkert mest är vatten) och som man INTE behöver gå runt hungrig hela dagarna!
Känns som ett mirakel nästan…
*dansar runt*
Hej Popruta!
Grattis till goda resultat! Visst är det härligt att upptäcka att det går fint att minska i vikt utan att gå hungrig hela tiden?
Det är det som räddar mig från att spricka alldeles!
Lycka till vidare!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Helt fantastiskt och verkligen superroligt. Så roligt att följa dig och dina framsteg.
Ett stort grattis till dig. 

Har inte uppdaterat på ett tag men det går framåt! =)
Har ingen våg så jag vet inte vikten, meeen sen den 12/1 har jag tappat 3 cm till i midjan! Så nu är jag under 90 cm i midjan!!
Känns väldigt bra, nu börjar jag få kläm på hur mkt och vad jag kan äta också. Så slipper väga mat och planera måltider lika mycket. =)
:D :D
TACK! Kif och alla som stöttar!!

Jättegrattis till dig

J*klar vilken skillnad….grattis!

Tack tack! :D
Jag går som på moln här, och sambon säger hela tiden att jag "försvinner" :D
Men han har svårt att förstå det, så mycket "onyttigt" jag äter ;-)

Grattis!

Resultaten låter sig iaf inte vänta på sig tydligen :D
Midjan: -5 cm sedan den 8/1 (blir alltså.. 13 dagar)
Vikten: - 4,5 kg (vägde in mig på 56,6 idag!! :-D) sedan 5/1. (Blir alltså.. 16 dagar)
I den här takten är jag i bikiniform på nolltid! :D

#64 Det blir kallt med bikini i februari!

Guuud va avundsjuk jag blir!!!!! Men Grattis till dig….. inser att jag äter alldeles för mkt grönsaker…… ska gå till minmat å kolla hur det egentligen ser ut…… % mässigt har jag legat bra…. meeeen vi får se…… grattis igen!!!!

Hej igen….. nu är jag riktigt impad av dig!!!! Kollade mitt kolis intag på min mat…. å som sagt såg det bra ut % mässigt…. men när jag kollade gram ligger jag i snitt på 40g…… hade stirrat mig blind på % heterna….
Tack tack!!!!!

#65 Då får jag åka utomlands då 
#66,67: Tackar! =) Jag är nästan lite imponerad av mig själv också. =) Gått över förväntan verkligen..
Ikväll är det dock eldprovet.. ska på studentsittning och det kommer serveras… kladdkaka :-O
Må gudarna vara med mig! 

Nu blir jag mera peppad att göra samma sak.
Min första dag i dag så jag hoppas jag klarar dehär.
Lycka till i kväll med kladdkakan 
Hej Popruta!
Hur går det för dig nu då? Länge sedan du skrev något här.
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Popruta har du helt försvunnit eller har du redan kommit i bikinin?

#71 Hon kanske frös ihjäl - trots att jag varnade henne - Se #65!
Hej popruta! Har följt din tråd med intresse! Kul att det gått så bra för dig och hoppas att du hör av dig snart så vi får veta hur det går!

Oj sorry! 
Har varit för upptagen med plugg och allt annat som kan komma ivägen….
Jag är fotfarande kvar! :) Har dock hamnat på en platå nu (54 kg) så har startat en mini-äggmjölkskur. Kör äggmjölk till frukost och lunch, och så "normal" middag och hoppas det ger lite fart.
Har även börjat spinna en del också. =)
Trivs bra med vikten jag har nu, dock inte bikiniform än ;-) Men kommer i kläder jag vill och känner mig snyggare än förut!
Huden är strålande och jag har massa energi (ja ni ser ju, klockan är över 3 och jag sitter fortfarande uppe :-D)
Ska bli bättre på att uppdatera, lovar! =) Men det har stått lite halvstill nu ett par veckor. Men nya tag kommer!
Förresten, vad ska jag göra med mitt ister jag råkade köpa? :-D Kan man steka i det? Smakar det konstigt? :D
Ku l att få höra hur det går för dig! Låter som att det går bra!

#74 Går utmärkt att steka i ister….det smakar inget kontigt.

#74 Om du planar ut ett par kilon över din målvikt behöver du ju inte oroa dig för det, så länge måtten följt med som du vill. Muskler både väger mer och tar mindre plats än fett…
Fabricati diem, pvnc!
Hejsan!
Nu vill vi höra hur det går med dig. Har det lossnat ännu?
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.