Ohälsosamt ?
Då denna nya kost endast testats några få år finns risk för allvarliga sjukdomar. Ingen extremkost är nyttig och man måste öppna ögonen åt alla håll både kort och långsiktigt.
jaha, tack för påpekandet , men tror du bör läsa på litet innan du kommer med sådana dumheter.
kosten har miljoner år på nacken
Det extrema är kanske att äta mer än 50g kolhydrater per dag. Och jaa.. det leder nog till många allvarliga sjukdomar. Det är det man håller på att komma på nu.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Kan man bli mer sjuk o fet än vad man blir av kolhydrater o margariner? Har man inte använt sig av tallriksmodellen väl länge?
Hej Annika, och välkommen! Är du en orolig dietist eller någon med ekonomiskt intresse i stärkelse och margarin?
Saxat ur vår kommande FAQ, som i sin tur är baserad på privat korrespondens mellan mig och en "leg. sjuksköterska" angående hälsoaspekterna:
Nej, det är faktiskt precis tvärtom.
Jag får hänvisa till t.ex. långtidsstudien av den kände polske läkaren Jan Kwasniewskis "Optimal Diet" (december 2008) där alla surrogatvariabler för hjärt-kärlsjukdom (triglycerider, Apo-kvot och HDL), långtidsblodsocker och CRP (markör för graden av inflammation i kroppen) förbättrades. Även den svenska 4-åriga Karlshamnsstudien visar på samma sorts förbättringar.
På Andreas Eenfeldts Kostdoktorn.se finner du mer information om vetenskapen bakom LCHF och hans snabbkurs i blodfetter/kolesterol. Ett enkelt sätt att se på det är att kolhydrater höjer halten LDL i blodet, särskilt av den dåliga sorten, vilken ihop med omega 6 numera tros vara orsaken bakom åderförkalkning. Faktum är att blodproppar till över 70% består av fleromättat fett…
Orsakar mat med mycket kolesterol, som ägg, sjukdom?
Det finns många studier som försöker visa på det. Ett exempel är från 1913 när en rysk fysiolog, Nikolai Anitschkov, gjorde ett experiment där han matade kaniner med kolesterol. Kaniner, som är vegetarianer vars lever helt saknar funktioner för att hantera kolesterol, får en gravt försämrad sköldkörtelfunktion (effektivt samma som att helt avlägsna den), vilket var vad som ledde till att de blev åderförkalkade. Ihop med att de tappade päls, var frusna och rörde sig långsamt.
Problemet är att teorin inte går att överföra till människor, vilket Anitshkov även skrev i hans rapport, men det var då redan försent då resultaten hade (misstolkats) och spridit. I själva verket tillverkar levern kolesterol själv i stora mängder, och dietärt kolesterol innebär enbart att levern själv inte behöver tillverka lika mycket. En avlastning med andra ord.
Eller är det mättat fett som orsakar sjukdom?
De forskningsrapporter du hänvisar till som visar på att -- naturligt, animaliskt -- fett skulle orsaka åderförkalkning är baserade på Ancel Keys forskning som gjordes på 50-60-talet, hans s.k. "Seven Country Study". Hans hypotes var att fett är skadligt, och undersökte 16 länder. De flesta av dem stödde inte hans teori, så han tog helt sonika bort dem från hans studie, och behåll enbart dem som /svagt/ kunde korrelatera till hans hypotes.
Den har gång efter gång förkastats som ovetenskaplig, och nya studier som publiceras visar snarare på motsatsen. Mer information i Gary Taubes' bok Good Calories, Bad Calories.
kunde inte sagt det bättre själv mikael 
Om kosten hade verkligen varit ohälsosam hade mina förfäder utrotats för länge sen 

#6 Håller med, då skulle mänskligheten utrotats varje vinter
Ja kunskap har jag fått och det var därför jag skrev vad jag tyckte. Och ja, urfäderna är verkligen utrotade.
AnnikaB2,
Vad är det du egentligen försöker uppnå här på KiF? Vad är din agenda?
Tyvärr finns det nog ingen kost som får ass att leva i tusentals år. Fast din kost kanske??

Tja, några måste väl ha överlevt, annars vore väl inte någon här. Ingen skulle undra över varför någonting finns.

Extremkost är för mig en kost som vi inte är fysiologiskt lämpade eller anpassade till….t ex en kost där basen är frön (tallriksdieten), trots att vi vet att människan inte är fröätare då hon sakanar fytas eller andra enzymer för nedbrytning av antinutrienterna i frön, samt kost som utelämnar viktiga näringsämnen (Veganism).
Samma syn gäller kost baserad på nymodigheter som syntetiska fetter, fröoljor (omega 6) och kemikalier varav många inte får finnas i djurmat. Javisstja, människan är inget djur så där kan vi frångå evolutionen och den fysiska anpassningen.
AnnikaB2, varför anser du LCHF vara en extremkost och vilken kost anser du inte är extrem?
Annika B2: Lycka till med vad det nu är du försöker övertyga om här! Jag tror inte att du hittar bättre, mer kunniga motståndare än här.

Ja, precis, vad är det med LCHF som är extremt?
Och vad äter du istället som kan uttala dig så?
//Karin
#8 Det vore intressant att höra vad för kunskap du "fått" och vad som gör att du känner dig manad att skriva ett sådant inlägg. Vill du rädda oss från vår egen dårskap?
Jag undrar på vilket sätt det är extremt att jag äter naturlig mat lagad från grunden baserad på kött, fisk och fågel med tillbehör av massa grönsaker?

Risk för allvarlig sjukdomar?? Som vilka då…. ??

Har levt "extremt" i 6 år nu och det enda som har hänt är att jag är "extremt" frisk och "extremt" normalviktig - vliket jag inte var tidigare.
AnnikaB2:
Om du är orolig föreslår jag att du läser på lite till innan du börjar med LCHF. Om man inte har diabetes eller övervikt, och för övrigt är frisk är det ingen brådska, och då tror jag också att man kan få god hälsa bara genom att ta bort spannmål, socker, margarin, omega-6-rika oljor och polerat ris (jag har säkert missat något nu). Och sluta vara rädd för naturligt animaliskt fett såklart, ät fett kött (från vilt och gräsbetesdjur), skär inte bort det feta. Ta gärna lite extra smör och/ eller kokosfett. Ät rejält med bra ägg och fisk/ skaldjur också.
Lycka till med din hälsoresa! Själv är jag så glad att slippa mina ständiga förkylningar, frekventa lunginflammationer och gaser i magen. Att huden blivit yngre gör ju heller ingenting.
AnnikaB2 har inte ens aktiverat sin personliga sida, så hon vill nog inte behöva få mothugg på riktigt. Det är ju lätt att vara helt anonym och bara provocera… Antar att hon är av den sorten som bara registrerat sig för att kunna göra just det.

#20 Det kan lika väl vara en välment attack och inte en provokation.
Jag tycker det är bra att AnnikaB2 vågar ställa frågor som kan vara obekväma…

#22 Jag har fortfarande inte sett någon obekväm fråga.
Men vad jag har läst här så tror jag andra har gjort det. Men jag kan ha fel.

Fast jag tycker förstås ingen här verkar tycka att det är obekväma frågor som "AnnikaB2" ställer?
Det finns stor kunskap här på forumet och en sak som jag personligen alltid tänker på är precis det som inlägg #1 påpekar, dvs: " kosten har miljoner år på nacken".
Håller också med inlägg #16 som säger: "Jag undrar på vilket sätt det är extremt att jag äter naturlig mat lagad från grunden baserad på kött, fisk och fågel med tillbehör av massa grönsaker?"
#21 Kan ju iofs vara sant, tänkte inte på det… 
obekväm? varför skulle vi tycka det klöverdam? Tror du vi är så osäkra på det här att vi skruvar på oss och känner oss obekväma så fort någon ifrågasätter?

Ett litet troll är oftast en uppfriskande liten fläkt! :)

Har man blivit vilseledd (gäller även undertecknad) av livsmedelsindustrin och sjukvården ett helt liv och dessutom inte satt sig in i kosten, ja då är frågan relevant! Personligen har min korta LCHF resa varit mirakulös!
#29 Jag håller med dig, det är lätt att bli upprörd av kommentarer som den trådstartaren skrivit när man upptäcker hur lurad man varit i alla år, men det kan ju vara som Pasi skrev; en välment attack från någon som inte är tillräckligt påläst och faktiskt TROR att LCHF kan vara farligt…
Jag har inte sett en enda fråga ännu från AnnikaB2, bara påståenden.
B2 förresten, är det någon som minns det barnprogrammet? Bananer i pyjamas alltså? Där banan 1 kallades B1 och alltså banan nr 2 kallades..ja, eh, B2.
Fick bara en flashback, strunt i det.
o/~ trollen i pyjamas, de stojar och står på o/~

#24 - Det är nog mer så att folk tar illa upp när någon kommer och nedvärderar deras kunskaper genom att säga - "Ni är för okunniga för att förstå att det är farligt" (typ) trots att flertalet lagt många lästimmar på att just införskaffa vettig kunskap i ämnet.
#31, 32 -Jaha, två vuxna som ägnar sig åt att titta på detta fantastiskt lärorika program!?
Ursäkta mig, men vem kallar du för vuxen?

#35 Åh, förlåt….det var ju inte meningen som en förolämpning. Nästan vuxen kanske är bättre (men så har du sagt att ditt mål inte är att växa = att inte bli fullvuxen?).
Men borde du inte vara isäng så här dags?
*äter en krumelur och marcherar i säng*
De flesta av er har mycket svårt med obekväma inlägg och då beter ni er som en "sekt" för att fösvara det som ni står för. Anfall är bästa försvar?

Annika, eftersom vi som är aktiva här på sidan och medlemmar i KiF anser att denna kosten är fantastisk, och i många fall tom har hjälpt folk att bli fria/förbättrade från långvariga sjukdomar och problem, så helt ärligt - vad förväntar du dig?
Varför skulle inte vi försvara det vi står för? Vad är det för konstig inställning? Det är faktiskt du som "anfallit".
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Jag har genom senaste 5-7 åren blivit sämre och sämre med värk och ökande intag av NSAID-mediciner.
Sen jag började med LCHF förra sommaren har jag nästan slopat al medicin. Min värk är reducerat till tåligt nivå, min astma är nästan borte, mina inflammationer konstiga ställen är borte.
Jag kan alltså välja att må illa och kanske dö tidigare av medicin-biverkninger eller dö av förhöjd kolesterol (om skeptikerna har rätt) - och må bra så länge 
Jag mår så mycket bättre med denna kosten att jag inte alls längre tror på etablisementet!!!!!
Detta är absolut ovetenskapligt, men för mig är det bästa beviset! Fråga min familj om förvandlingen - de är alldeles förvånade.
Trevlig helg
:-) Inge
Annika, du har övertygat mig! Med klar argumentation och ovedersägliga fakta har du fått mig att förstå att LCHF är pest. Men var snäll och berätta: Vad ska jag äta i stället?

38#
Men det är ju inga obekväma frågor du ställer!?
För det första så var det ju ingen fråga utan endast påståenden =din åsikt.
Men även om folk ställer frågor här som är baserade på misstro så är det fortfarande inga obekväma frågor.
Många här är väldigt kunniga och har läst på ordentligt och kan svara på ett detaljerat och bra sätt. Att sedan inte svaren stämmer överrens med ditt sätt att se på saken, ja det är ju en annan sak.
Att kalla oss för sekt var väl ändå lite att ta i? Du går in på ett forum där de flesta är övertygade (eller på god väg) och säger ditt "negativa" påstående och sen blir du förbittrad över att folk inte håller med dig? 
Prova att gå in på på t ex Forumet för Volvo-bilar (www.jagrullar.se) och tala om för dem att Volvo är kass så ska du få se reaktionen där. 
#38 Jag kan inte mer än hålla med dig!

43#
Håller du med dig själv kanske? 
Sorry, kunde inte låta bli……..

AnnikaB2 - Jag tycker inte ditt inlägg är ett dugg obekvämt för mig….men kanske för dig själv.
Men jag förstår inte alls vart du vill komma med det!?!?
Min fråga i #12 kvarstår.
Och vilka allvarliga sjukdomar tror du man får med LCHF samt hur lång tid skall det ta innan de visar sig?
38# Det är väl ingen här som anfaller dig? Du har däremot fått ganska bra fakta från människor har har berättat om sina hälsofördelar och om vetenskapliga artiklar som du kan läsa för att öka dina kunskaper i ämnet
Det går inte att bortse från de faktum att många med olika sorters krämpor och problem
har fått hjälp av denna kost, Min extremt torry hy har blivit bättre, huvudvärken kommer inte lika ofta och magen är i topptrim, men de finns de som har fått större hälsovinter än så!
Föreslår att du försöker vara lite mer ödmjuk, speciell när du inte briljerar med några kunskaper i ämnet.
Den maten jag äter är naturlig och har funnits i tusentals år. På vilket sätt är den extrem? Om man tittar på muslihyllorna och cornflakeshyllorna i affären så kan man börja prata extremt.
Den maten jag äter är naturlig och har funnits i tusentals år. På vilket sätt är den extrem? Om man tittar på muslihyllorna och cornflakeshyllorna i affären så kan man börja prata extremt.
TJa, jag har ätit LCHF i snart 5 år och jag mår ju toppenbra, bättre än nånsin… 
#38 HUr menar du, om jag har motsatt åsikt än du, får jag då inte skriva det? Är det bara medhåll du vill ha? Det är ett bra sätt att spela maktspel, att påstå att de som har annan åsikt är störda eller i en "sekt"…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Den här tråden är bara för rolig…
Det finns inga kända risker med LCHF-kost vad jag vet. Vår kost liknar det som jägar-, herde- och samlarfolk ätit under tusentals eller hundratusentals år.
Det finns fortfarande platser på jorden där befolkningen äter traditionell kost utan mat (och nu använder jag ordet "mat" i väldigt lös mening) som socker, vete, margarin och matoljor. De har i allmänhet en strålande hälsa och lider inte av våra vanliga s.k. välfärdssjukdomar.
Jag håller med förgånde förspråkare av LCHF. Jag vet inte om jag äter så extremt nu när jag äter LCHF jämfört med innan jag började eller när jag var VV. Det jag inte åt tidigare var grädde och CF och smör av dessa produkter har jag fått ett lugn i min kropp och slipper sug efter olika produkter som:
Cola light drack ca 4 l / vecka,
Andra light produkter.
Vetemjöl iform av pasta och bröd bakverk
Socker iform av glass, godis bakverk.
Att avstå från ovannämnda produkter tror jag är positivt för hälsan, Jag tror heller inte att 1kg ris per år och 8 kg potatis per år skulle för bättra min hälsa.
Med LCHF är det lätt att avstå från div onyttiga produkter, speciellt om man är karaktärslös, som jag.

Om LCHF leder om många år till allvarliga sjukdomar… Hur vet Annika det? Vad däremot hon också kan se vad tallriksmodellen ledde till. Försök bortförklara det lavinartade diabetesökningen, fetman, som hade sin början när de fettsnåla kosten började spridas. Om denna kolhydratstinna kost leder till det, jag är så enkel att då inbillar jag mig att motsatsen måste vara bättre. Och simsalabimm, det är det! Efter några veckor på LCHF så försvann en stor del av mina sjukdommar. Hur illa kan det vara?

AnnikaB2… vi är nog ganska många som tycker att vi har blivit smartare också, sedan vi började med LCHF.
Smartare i den bemärkelsen att vi upplever större tankeskärpa, ökad koncentration, bättre fokusering, höjd vakenhetsnivå mm mm…
Du kanske skulle prova!
Frågan till dig kvarstår dock: Vilka sjukdomar kommer vi att drabbas av, om vi fortsätter med LCHF?
"still lost in space and time"
AnnikaB2 och Kloverdam, exakt vad är det som kvalificerar kif till att vara en "sekt"?
Om jag gick in på ett forum för Viktväktare- eller för den delen vilket kostforum som helst som propagerar SLV:s tallriksmodell- och sa att fett är rätt… Tror ni verkligen att jag skulle få ett mer nyanserat mottagande eller ett "jaha, hur menar du då, det kanske ligger något i det" till svar?!
Och eftersom faktum är att jag nog snarast skulle bli körd på porten (vilket inte har skett här på kif) kvalificerar det då dessa SLV-förespråkare till att vara sektmedlemmar?

Om att äta LCHF är att vara medlem i en sekt så tar jag det mycket hellre än att vara överviktig och må allmännt dåligt.
HaLCelujaHF
Ärligt talat Annika, du måste ha belägg för ditt påstående, bevis och studier som du kan luta dig mot.
För första gången sedan jag var 12 år gammal behöver jag inte gå hungrig om dagarna och ha dåligt samvete över att vara en så lat och oduglig människa som bara går runt och kostar samhället massor med pengar, bara för att jag är överviktig.
Nu mår jag bra, är mätt, mina ledkrämpor har minskat och hekto för hekto går jag ner i vikt.

Jag skrattade gott åt inlägget där du B2 påstår att vi beter oss som en sekt när vi får obekväma kommentarer, jag tycker alla här har varit rätt trevliga och inte kommit med en något påhopp.
Det jag personligen ifrågasätter är att du själv inte nämner något som helst om dina källor till den "kunskap" du har.
Om du inte märkt har LCHF kost uppmärksammats mer och mer, även i media och har blivit igenkänt av läkare.
Jag har aldrig vetat så mycket om kroppen och dess tillvägagångsätt förrens jag kom hit!
Dessutom är det "anfall" du pratar om bara våra respons till dina ogrundade påståenden, om du nu har dina källor, varför inte berätta och vara med och diskutera istället för att bara anklaga? Det är snarare du som blir obekväm.
Sektanklagelser igen! I love it!
#57 Vet inte om JAG älskar det så värst mycket… På ett sätt ÄR det ju komiskt, en slags "vapen" att ta till för att nedvärdera den som tycker annorlunda än den stora massan.
MEN det är inte roligt på det sättet att man, bara för att man insett kroppens funktioner och vad vi människor mår bäst av att äta, ska bli "förlöjligad" så att andra som kanske söker sig hit eller till andra forum för LCHF, blir avskräckta…
Men man kan ju fråga sig; ska de kossor som förblev friska och inte fick Creuzfeldt-Jacobs sjukdom när uppfödarna lade ner användandet av benmjöl i deras foder och istället lät dem äta det de är skapade för, också klassas som sektmedlemmar…?
Om man kunde jämställa en kossa med en människa (intellektuellt) och de visste vad vi gav dem då, och att det var därför de blev sjuka, skulle nog de också vägra äta det. VI här på Kif inte vill äta det som gör OSS sjuka!
Vaddå liksom; varför ska vi hålla fast vid att det vi är skapade att äta är det vi alltid ska fortsätta att äta??? Förnyelse är säkert bara bra!!! Eller….?
#57 Nä, jag var ironisk förstås. Känner att man måste ta all kritik med lite humor. Vi är ju trots allt i minoritet och påhopp kommer från alla håll. Denna gång i form av någon som ändå verkar lite intresserad av LCHF. Vad kan annars vara syftet med inlägget? Att rädda oss från en säker död?
Har funderat mycket på hur det kommer att gå för oss LCHF-are som hänger här. Ponera att vi alla fortsätter att äta så här. Undrar om hur vår hälsostatus kommer att skilja sig från "vanliga dödliga" om säg 20 år. Det är ju klart att vi alla bär på mer eller mindre oönskade genetiska arv som vi inte kan äta oss fria ifrån. Själv satsar jag på ett diabetesfritt liv utan tidig hjärtkärlsjukdom som finns i dom gener jag bär på.
#59 Jo, jag förstod verkligen att du var ironisk. Jag försöker också att ta kritik med ro, humor, eller helt enkelt ignorera den. Men man blir trött på detta sekt-snack som en del kolhydratsförespråkare sysslar med tillslut; jag vill att människor som söker sig till denna kost inte ska skrämmas iväg av sådana påhopp mot oss som äter LCHF.
Vad gäller vår hälsostatus tror jag absolut att man kommer att kunna se skillnad om 20 år; om någon undersökning gjordes. Det vore kul!

Denna sidan är ju bara för härlig. Annika blev verkligen en frisk fläkt. Aldrig har jag innan sett folk samlas och komma överens om något såhär bra förut. 
Ställde mig själv frågan när jag började lägga om kosten för 4 veckor sedan. Så mycket fett är ju inte bra, det kan det ju inte vara, det dödar ju! Men sakta men säkert insåg man ju att man lika gärna kunde vart hjärntvättad innan jag la om kosten. Jag menar, funkar detta på mig så e de kanon. Njuter av livet, tappat 6 cm i midjan. Bara 0,5 kg än så länge men jag tänker ge det några veckor till. Det är så gott med mat nu, man äter faktiskt 2 lagade mål mat om dagen vilket jag inte gjort förut. Det måste ju ändå vara hälsosamt.? Mår mycket nu bättre än innan.
Så nu är det dags igen att ett troll drar fram sekt-kortet.
Det finns inget mer patetiskt än att kalla det man inte förstår för en sekt. Det visar bara okunskap.
Den som går in på ett forum som står för en sak och blir medlem där ochi ett inlägg påstår saker som går stick i stäv med det som forumet står för, en sådan person är helt och hållet ute efter att få mothugg.
Att i det läget mena att svaren visar på en sekteristisk mentalitet blottlägger bara en otrolig okunskap om vad detta ord innebär.
Det är alltid en frisk fläkt när man får vässa sina argument mot ett litet troll, men just sektkortet fungerar inte så bra att slänga i ansiktet på oss. Ta nåt mer substantiellt. Kort går så dåligt att kasta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Hur det än är lär jag mig jättemycket av alla kunniga svar dessa små troll får.
Tycker det är trevligt när dessa mycket kunniga människor artigt svarar på påstående utan en enda nervärderande kommentar =)
Konflikthantering kallas det visst, den som blir otrevlig och gapar högst är den som i siata ände förlorar diskussionen =)

Ja du har verkligen rätt i det!
Jag har också lärt mig massor av alla dessa utförliga och kunniga svar som en del här tålmodigt delger oss andra. 
Sen håller jag med några här att det är nog lite troll-varning här.
Typiskt troll - skriver något provocerande och försvinner sedan i tystnad när "verket" är fullbordat. 
Var är Annika? Ska hon inte komma med motargument snart, för det finns ju en hel del lchf:are skrivit här som hon skall reda ut.

#64 "Typiskt troll - skriver något provocerande och försvinner sedan i tystnad när "verket" är fullbordat."
Som i detta fall blir ett väldigt taffligt försök eftersom vi inte går på det. Ett mer misslyckat och energilöst troll har jag nog aldrig varit med om. kanske dags för en kostomläggning för Trolletrollet 
Extremkost? Det tycker jag är när man stoppar i sig E-nummer på E-nummer, stabiliseringsämnen, färgämnen, konserveringsämnen, modifierad stärkelse, och en massa andra kemikalier som ju verkar väldigt nyttiga bara för att det står "light" på… Eller?
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det e lite kul med troll iallafall.. man får tillfälle att lägga fram gamla kort man presenterat förut!
Här får du Annika en lite filmsnutt att kika på som förklarar mycket av vad vi menar!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Annika,
Frågor och påståenden - ger motfrågor och andra påståenden..
**"Ohälsosamt ?"
**Ja det är ju din fråga betr LCHF.
Men det är en fråga lika viktig att ställa när det gäller kolhydratstinn kost. Det har jag börjat göra nu, sedan jag fått upp ögonen för LCHF - ifrågasättta kh-kost också!
(Ifrågasätter du enbart lchf eller ifrågasätter du även gamla rön? Vi ser ju gång på gång att gamla rön revideras och redigeras…)
_"Då denna nya kost endast testats några få år finns risk för allvarliga sjukdomar."
_* Många vittnar åtminstone om förbättrad hälsa efter kort tid upp till några år.
* Hur många (icke LCHF:are inkl läkarvetenskapen) har undersökt möjligheten att kolhydrater kan vara orsak, direkt eller indirekt, till sjukdomar? = Hur många och hur omfattande undersökningar har gjorts om vilka skadeverkningar kolhydrat-/sockerkost ger? Och vad säger de i så fall? (Jag är för oinsatt ännu för att ha en åsikt om detta…)
Studier och undersökningar görs, det kan vi läsa mycket om i trådarna här. Det är också tydligt att intresset börjar stiga även inom läkarvetenskapen och läkarskråen, även det ger ju signaler om att de gamla "vedertagna rönen" kanske bör ifrågasättas.
* Om du ställer risker och fördelar från de olika "lägren" mot varandra - drar du egna slutsatser eller väljer du att lyssna till en part?
_"Ingen extremkost är nyttig och man måste öppna ögonen åt alla håll både kort och långsiktigt."
_* Jag tycker som du; "ingen extremkost är nyttig". Jag, liksom många andra här, ser dock inte vad som är "extremt" i LCHF. Förtydliga dig gärna.
* Den kost jag har gått på hittills i många år har visat sig vara just extremkost. Jag har utgått från att den är hälsosam och välgörande, enligt alla rapporter, rön och råd. Den har varit fylld av kolhydrater i olika former. Min kropps omfång är ett bevis på att kosten varit rent ohälsosam. Och jag har nu, sedan inträdet i lchf-världen, insett att jag levt på just extremkost!
* Självklart bör vi hålla ögonen öppna kort- och långsiktigt. Det tror jag att de flesta av oss, här på forumet i alla fall, gör. Det är ju egentligen precis vad som sker när vi "bollar" erfarenheter, resultat och frågor med varandra. Vi håller ögonen öppna, funderar och analyserar (så gott vi kan) och följer utvecklingen hos oss själva och varandra, vi tipsar och stöttar. Det bl a är, för mig, att "hålla ögonen öppna".
Jag ser inte mycket "fanatism" här på forumet - vilket ju hör till det du beskriver som "sektism". Tvärtom. Glädje, förhoppningar och stort intresse - blandat med frågor, funderingar, undringar och oro, det ser jag.
VV-sekt, SLV-sek, LCHF-sekt - varför ens blanda in ordet "sekt" i sammanhangen? Det rör sig inte om sektism - det rör sig om helt andra saker.
(P.S. Vad är din definition av en sekt?)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Andina, kanonbra skrivet!
//Karin

Zepp, filmen ovan borde ju vara klistrad på detta forum! "En av de bästa filmer jag någonsin sett !"
#70 - Tack Karin! *rodnar*
#71 + #68 - Jag håller med, en film som kortfattat summerar "lchf-teorin"! Tack för den!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

#71 - Det finns flera bra filmer på bloggen Feta lögner - http://fatlies.wordpress.com/
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Jag lånade en bok på biblioteket, i väntan på "Den hemlige kocken", den heter "Maten och folksjukdomarna - ett evolutionsmedicinskt perspektiv". En rätt så torr faktabok skriven av en docent i allmänmedicin, Staffan Lindberg. Han är helt inne på vad människan har ätit under hela sin utveckling, tyvärr är han nog lite fettskrämd, men det var intressant iaf.
En slutsats han drar är iaf att: "Livsmedel som ingått i människans basföda under mindre än 10000 år bör granskas särskilt kritiskt innan de rekommenderas som lämpliga födoämnen."
Där kan vi lätt ta bort viss extremkost så som margarin, bröd, socker, m.m.
Bra skrivet andina!

Andina - Bra skrivet!
Det är lite lustigt att naturfolk som tidigare varit helt befriade från folksjukdomar får dessa då de övergår från sk extremkost till normalkost.

Zepp - Jag gillar verkligen det klippet!
#75 #76 Tack! *blyg* ;)
Ja, Pasi, det är en "fråga" jag tänkt på i många år… ;)
Jag hoppas att du, AnnikaB2, vill försöka besvara frågor lite mer ingående…?
Vi är öppna för åsikter och argument! Det ser du om du läser trådarna här. Det finns många "diskussioner".
Jättebra Andina
jag själv har ju nyss börjat med LCHF och tycker det verkar vara bra. Kan dock inte propagera för alla fördelar än, mår ju väldigt bra men det gjorde jag innan också, har ännu inte gått ner jättemycket men hoppas ändå fortfarande.
Det jag har tänkt på lite gällande sjukdomar och dylikt, är hur allt fett faktiskt påverkar organ och sånt? Man kan ju (har man ju läst en del om iaf) vara "smaltjock", dvs se "normal" ut, ha normal vikt osv, men ändå vara mer i riskzonen än någon som har lite dallrigt fett på magen, då den smaltjocka fortfarande kan ha massa fett emellan organen och sådär, vilket är farligare än underhudsfettet.
Är det någon som läst något om detta ur LCHF-synvinkel?
Sen funderar jag också på detta som folk skriver om här att det är en uråldrig kost som våra förfäder har ätit osv… Men stenålderskosten innehöll väl gärna inte smör, grädde, bearnaisesås osv? Och de åt väl, inte kolhydrater i form av pasta o dyl., men rätt mycket bär och sånt som dom hittade vilket väl en lchf:are kan tänkas äta nån gång ibland sådär bara?

Fett lagars in mellan organen av insulin men kanske framförallt kortisol och det är troligen inte fettet som är farligt utan orsaken till inlagringen. En brand gör att det blir ljust, men det är ju inte ljuset som är farligt.;-)
I brist på feta mammutar så får man äta magert kött och lägga till animaliskt fett. Om man väljer ister, talg eller smör spelar inte så stor roll. Att människan levt på magert kött förr i tiden är inte troligt av fysiologiska och logiska skäl.
Klart de åt bär om tiden, årstiden, vädret och orken tillät plockning.
Pasi,
Det är väl ändå insulinet som lagrar in fettet i buken via kortisolets blodsockerhöjande effekt? Eller har kortisolet någon genväg?
Jag e helt ny här och tycker AnnikaB2 gjorde ett jättebra jobb som fick fram så mycke info av er på en gång…
Jag lärde mig mycke, bara på en tråd.
Nu blir det stekt ägg och bacon till frukost imorgon…
Tömma kylen på skräp och fylla på med fett.
Beach 2009 here I come…

#81 Med bara förhöjt insulin får man en ganska jämn fettinlagring på kroppen.
Det finns receptorer på fettcellerna för kortisol… och det verkar som om kortisolet då gör de celler med flest reseptorer, el liknande, mer mottaglig för att lagra (bla bukfettcellerna). Men dessa receptorer verkar skyddas av ett gäng enzymer…så det är inte bara serumkortisol som spelar in utan även lokala kortisolvariationer samt enzymerna. Dåligt utforskat.
Men det är trots det inte fettinlagringen som gör att oxidativa stressen, inflammationsmarkörer, hjärtkärlsjukdomarna ökar, utan kortisolet, direkt eller indirekt, via andra processer.
#83 En s.k. win-win-situation?
Kan bara hålla med de som gillar trollprovokationer - man lär sig massor! 
Att först häva ur sig felaktigheter och sedan ta till sektanklagelsen när folk förklarar vad som är felaktigt i resonemanget - det är en riktig klassiker. Den funkade för övrigt inte den här gången heller.
#85 Man börjar bli van vid just sånt beteende… 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#84 Win-win? Förklara för en korkad!

Guuud vad jag har skrattat åt sakerna i den här tråden. Hoppas vi får fler troll på besök.
B2 påminner om alla som trodde att jorden var platt och deras desperata försök att "bevisa det" genom att spärra in alla som tyckte annorlunda. Gissa vem som skrattar nu? Tack B2 för ett gott skratt på din bekostnad.
B2 visste nog vad hon gjorde när hon skrev den här tråden, att reta upp lite folk, och rektioner fick hon

LÅT FOLK ÄTA VAD DE VILL.
Jag tror alla som är här är det av en anledning, nämligen att må bättre och gå ned i vikt.
Att det skulle vara som en sekt är löjligt att tänka, det ända jag ser här är personer som om något kanske är lite besatta av att informera sig och göra en stor förändring i sitt liv för att må bra. Ett Personligt mål, Personer som har liknande intressen söker varandra för att få hjälp och råd.
Mår man inte bra av detta sätt att äta (för det är just vad det är, ett sätt att äta)så är det ju bara att sluta.
Allt i denna värld har för och nackdelar. Med LCHF verkar den största nackdelen vara att man hela tiden måste rättfärdiga sina egna privata val över vad man vill stoppa i munnen.
Visst lär man sig massor när tvärsäkra påståenden à la AnnikaB2s bemöts! Toppenbra!
Annika, kom gärna med fler påståenden som de kunniga här kan besvara! Och det vore också jätteintressant om du ville delta i debatten och tillföra den kunskap som du har!
Tråkigt bara att du tycker att du blir anfallen. En sån inställning är inte så konstruktiv. Jag vet att många här är väldigt pålästa om kosten och kroppen och de vill säkert bara ha en konstruktiv debatt med dig, Annika!
Välkommen! 
Jag är glad att jag hjälpt vissa av Er med mer info avseende LCHF och mindre glad att många av Er blir så oerhört triggade av mitt påstående. Mitt påstående baseras på en verklighet. Jag har diabetes och lång erfarenhet av olika koster däribland LCHF. Inget går upp mot verklig fakta.
AnnikaB2,
Då är du undantaget som bekräftar regeln. Alla andra med diabetes som provat LCHF har enbart upplevt förbättringar.
Vet inte vilken sort det är, men oavsett om du har för låg (typ 2) produktion eller ingen alls (typ 2) verkar det vettigt att minska mängden kolhydrater så kroppen inte behöver slita (typ 2) med insulinproduktionen eller att behöva öka insulindoserna (typ 1, även typ 2 till sist) med risk för överdosering, etc.
Så, vad ville du ha sagt nu igen?
# 92
Vad är verklig fakta? Kan du inte skriva vad du äter och hur du mår. Måste du fortfarande ta insulin mot din diabetes? Är du typ1 eller typ2?
Vänliga hälsningar bullmagen
Minska kolhydrater ja, helt riktigt. Det är skillnad mot inga kolhydrater alls

Jag tror inte det är särskilt många här som alltid äter 0% kolhydrater!?!? Sen hur mycket man vill minska sitt intag av kolhydrater måste man ju få känna själv vad man mår bäst av!
AnnikaB2,
Om du som typ 2-diabetiker minskar mängden kolhydrater till så lite som du trivs med (notera att du inte behöver äta kolhydrater!) får du bättre HbA1c, och om du injicerar slipper du troligtvis det.
Jag förstår fortfarande inte. Fungerar din kropp helt annorlunda mot alla andras vad gäller kopplingen blodsocker<->kolhydrater?

Men nu undrar jag om du inte har missförstått lite? 
Jag tror de flesta här äter kolhydrater och räknar dem inte sååå väldigt noga förrutom att de försöker hålla sig till matvaror som innehåller max 5 gr/100 gr matvara. Det är ju inte det samma som att inte äta dem alls.
Själv har jag mycket övervikt och har haft lite knepigt med att sätta fyr på fettförbränningen så jag kör för tillfället väldigt strikt men trots det så är det ändå inte 0 gr kolhydrater!
En fråga: Tycker du verkligen detta är en ny kost med tanke på att den biologiska varelsen människan har ätit åt detta hållet långt tidigare? OBSERVERA - nu inkluderar jag givetvis även en normal mängd av de BRA kolhydraterna.

Skriver man men direkt motsats till vad alla på det hä här forumet tycker och försöker äta efter måste man vara berädd på en mot reaktion.
Alla här möter ofta kritiska blickar och ord över vad vi äter.
AnnikaB2. Tror du inte att de flesta av oss här redan är medveten om den kritik du riktar och att detta inte redan övervägts innan man fattade ett beslut att prova. Om du tycker att det är jobbigt att ta reaktionerna så skulle jag rekommendera dig att ställa frågor istället för att kritisera.

Hörni "Sekten"!
Vi låter de oupplysta vandra i dödsskuggans dal -tills de vill bli upptagna i vår gemenskap och få se ljuset! Lyckliga äro vi som ser förbi tvivlen och kan tillbringa vår tid på jorden i hälsa och välmående! *asgarvar*
Vi sänker oss inte till AnnikaB2´s nivå! Hon vill bara provocera!
#92 hjälpt vissa av er med mer info? hahha vilken humorist du är! Och oerhört triggade? Roat överseende är en bättre beskrivning!
Precis som Pennylane så undrar jag över inlägg #92… Vem här har uppvisat någon tacksamhet över din "information" om LCHF…? Har inte sett något sådant inlägg i denna eller någon anna tråd. Däremot har jag sett flera som blir glada över den information som kommer fram från kunniga här, när de besvarat ditt påstående om att LCHF är en extremkost som innebär risk för sjukdomar.
Har inte heller sett någon information från dig om LCHF, har faktiskt inte sett NÅGON information från dig i denna tråd om något alls! Vart i tråden ger du information…? Du skriver i ett inlägg att du har kunskap; jaha; men redovisa gärna den då.
Jag tror att du har missförstått några inlägg helt enkelt….

Skulle tro att de flesta diabetiker, vare sig det handlar om 0:or, 1:or eller 2:or, som hänger på detta forum, kan slå de flesta diabetesläkare och diabetessköterskor, och dietister, på fingrarna vad kunskap beträffar…
De flesta alltså, jag skriver inte alla, eftersom det finns läkare, diabetessköterskor och dietister, som redan har förstått…

#92 Ge mig "verklig" fakta så jag har nåt mer att utgå ifrån än studier och min egen hälsa.

AnnikaB2. Jag är också diabetiker och undviker alla kolhydrater så gott det går. Visst, det är svårt att bli helt utan, ägg har några, att äta ute är lite tivoli. Om jag äter köttfärsbiff ute kan jag vara rätt säker på att den innehåller strömjöl.
Men jag gör allt för att slippa amputera mina fötter, bli blind eller fastna i dialyssängen. Ingen frukt, inget godis, men grillat kött, vitlökssmör, goda ostar och annat mumsmums.
Och jag mår så bra, så bra?
//Karin

Tycker att det är intressant att folk ibland tolkar Low Carb High Fat till No Carb High fat.

Med fem inlägg lyckades AnnikaB2 trigga fram över 100 inlägg. Tydligt vad syftet var, tycker jag, med tanke på hur dom fem såg ut.

Så lustigt det där lilla ordet är; e-x-t-r-e-m? Jag satt och snackade med en kompis som är totalmotståndare till LCHF. Vid en jämförelse visade det sig att hon och jag äter ungefär lika mycket protein i våra respektive sätt att äta. Sedan kom det roliga. Jag äter cirka 75% fett och hon äter cirka 75% kolhydrater… Sedan påstod hon att LCHF är extremkost!!? Varför är LCHF extremt? Jag tycker HENNES kost är extrem!
Om jag åt så mycket kolhydrater skulle jag förmodligen få syrebrist och dö, högt där uppe på blodsockertoppen!
Stefan Bloggar här på sajten
Stefan bloggar också här, på extern sajt
#109 Nej precis. Lchf är egentligen inte extrem om man jämför med SLV:s rekommendationer om mängden kolhydrater. Men folk är rädd för att simma mot strömmen och prova något nytt, även fast det skulle vara bättre för oss.
som min morfar brukade säga; endast dö sill följer med strömmen!
Långsiktig hälsa är bättre än kortsiktig
Just därför väljer jag en kost som gör att mina blodkärl inte får avslagringar från fleromättade fetter.
Just därför väljer jag en kost som inte gör mig insulinresistent.
Just därför väljer jag en kost som håller mig mätt, belåten och slank.
#111 - Där slog du huvudet på spiken!
Hur äter du? Vad har du för resonemang/ vetenskapligt underlag som säger att det skulle vara bättre för den långsiktiga hälsan än LCHF?
Du har fått massor med bra argument för LCHf, men själv har du inte sagt någonting mer än att LCHF skulle kunna vara farligt. Det är ju sant, men osannolikt. Morötter och lax skulle också kunna vara farligt, men vi har inget som tyder på det. Något måste vi ju äta, för om vi inte äter alls så dör vi väldigt snart.

#111 Jag undrar fortfarande vilka hälsoriskerna är med en naturlig kost? Som jag skrev i #105 - ge mig fakta, som du säger dig ha?

Jag börjar bli lite smått uttråkad av den här tråden!
Jag väntar på information och fakta från AnnikaB2!?!?
Jag vill så gärna att hon delar med sig av sin kunskap!?
Alla ni andra: Jättebra skrivet!
Det bästa är väl egentligen att låta den vila i frid…;)

Annika B2 - du har underhållit oss länge nu. Kan du förtydliga den fakta du hävdar att du besitter? (Jag tänker inte hålla andan medan jag väntar)
Jag såg min kusin (D2:a) käka godis och spruta i sig insulin, och vara mystifierad över sitt stabila blodsocker när hon bodde hos oss en vecka. Hon tyckte också att hon hade livet under kontroll och visste det mesta.
Tills dess fortsätter jag på min grundprincip: "Daemonem non cibare" (tack för översättningen, daMum)
Fabricati diem, pvnc!

#0 skrev: Ingen extremkost är nyttig…
Det där är tankar man själv anfäktas av vissa dagar. Nu såg jag dem skrivas av någon annan. Säkerheten att lchf-kosten är den rätta eller åtminstone är bra, den fanns nog ett tag för min del men jag vet inte alltid längre.
Har inte tidigare sett eller läst igenom tråden, utan svarar i spontan reaktion på #0:s fundering. Men ser nu i #115 att uttråkning skett. Ska skumma igenom trådens helhet. Får se om jag kommer till samma slutsats.

Skummat nu. Står väl kvar i samma som i #118. Kanske dagsformen bara, vet ej. Det enda jag känner mig säker på idag är jag inte känner mig säker. Får väl snart ta en titt i den där Jenny Reimers nätbok igen. Minns att den fick mig över i en slags rätt så stor övertygelse, liksom mångas forumsinlägg allt ibland har övertygat mig, att lchf är bra.
Hm, nåväl… att döma av matkassarna så inhandlas fortfarande väldigt mycket lchf i mina, så på något vis utövar väl lchfkunskapskällorna fortsatt inverkan. På gott eller ont vet jag ej, förhoppningsvis på gott.
Har inte kommit att uppfatta trådskaparens syften som det som kallas trollavsikter. Fast det vet jag ju inte heller förstås, men det tror jag inte i alla fall.

du kan ju köpa nya nummret av MåBra, där står det om en kvinna som levt på kosten i ÅTTA år utan problem.
Bara ett tips. det tycker jag räknas som långsiktigt.

#119 När du grubblar över vad som är nyttigt eller inte, funderar du aldrig i banorna - kan det finnas något nyttigare än naturlig kost för något djur? (gäller ju förstås bara om man anser att människan är ett djur)…..nästa steg är att titta på anatomi och andra fysiska begränsningar för att utröna vad som är "naturlig kost" för just djuret människa.
Vi har ingen fytasproduktion att tala om, så frön är definitivt lika onaturligt för människan som syntetiska livsmedel (margarin, kemikalier osv).
Vi har inget tarmsystem lämpat för att bryta ner cellulosa…alltså utgår gräs och annat av samma kategori…samtidigt som det gör att grönsaker inte är speciellt lämpligt som bas då det åtgåtrså mycket att människans magsäck måste töjas för att det skall funka rent energimässigt.
Om sedan just LCHF är rätt för en enskild beror på graden av insulinresistens. Har man ingen insulinresistens så kan man lika gärna välja en samlardiet med god hälsa.

#121.
Skulle tro att ovissheten, om den inte enbart är grundad på medfödd/förvärvad personlighet - ligger i det faktum att kosten inte haft någon viktnormaliserande verkan efter 1 år och 1 månads försök. Egna bevis hade varit välgörande för att bli en fortsatt "troende med övertygelse". Många anser det vara gnäll eller brist på tålamod, när man berättar att viktminskning uteblivit. Så man börjar dra sig för att ta upp det. Faktum är dock faktum.
Sedan beträffande nyttighetsgrubbleriet är svaret på frågan: Jag funderar emellanåt på vad som kan tänkas vara "naturlig kost" för människan. Eller ursprunglig kost som man ibland hör det benämnas. Och så tror jag på det ett tag, medans andra dagar tänker man annorlunda på saken. Fast man går ju inte ner på djupet i allt och man vet väl inte så mycket egentligen för egen del. Men tänkeriet det finns där ändå. Vi är väl skapta sådana.

Jo, men Birma, du är ärligt tvivlande och sökande. Du har provat, är skeptisk till de resultat du får.
Du har inte vandrat in på ett främmande forum och kläckt ur dig provocerande saker utan komma med substans bakom. Det är två helt olika saker. Och det är därför ett antal forummedlemmar gick i gång på #0.
Fabricati diem, pvnc!
…inte är det pasta vi är uppfödda på iaf…
#120 Är 8 år långsiktigt? Kom igen när du har bevis för 80 år.

#125 AnnikaB2 - kom igen när du har visat de bevis du säger att du har.
Just nu är det mycket skrik och lite ull!
Fabricati diem, pvnc!
#125 Vaddå 80 år, vilka bevis finns det för att margarin och pasta är bra baserat på 80 års studier? Har margarin ens använts av folk dagligen i 80 år= Snarare har väl folks hälsa blivit sämre! Visst vi dör inte i TBC längre, men vi får åderförkalkning, hjärtinfarkt och demens!
Min mor och far brukar berätta om hurtbullar som på 60-70 talet fick för sig att äta massa kruskagröt och ligga som remmar i joggingspåret med föresatsen att de skulle leva tills de blev 100 år! Många av dem fick infarkter och bet i gräset redan när de var runt 50! Så hälsosamt var det.
AnnikaB2, för att få en intressant debatt vore det bra om du kunde styrka dina påståenden med t ex referenser till vetenskapliga studier eller liknande. Annars blir det ju bara en massa lösryckta påståenden och vi kommer inte vidare. Jag skulle kunna påstå att "jorden är platt, jorden är platt!" men om jag inte kan visa det så har jag ju inget att komma med.
Vad säger du om inuiterna och masajerna då, AnnikaB2? De lever ju på fet animalisk kost och har alltid gjort det och mår alldeles finfint!
Alltså; jag tycker inte att det verkar vara någon mening att hålla denna tråd vid liv längre. Annika B2 har ju helt klart inga som hellst kunskaper, annars skulle hon ju ha gjort något mer än att bara ifrågasätta; vilket är det absolut enda hon har gjort i denna tråd.

Hej greensis. Nej, jag har inga syften att vara provocerande, det är sant. Bara lite besviken och kanske lite snopen, att det inte blev som man trott (och hoppats) med denna kosten. Fast saker är väl som de är. Det som hjälper för den ene hjälper inte för den andre. Kanske är lchf-kosten bra för hälsan för de flesta, eller till och med alla människor. Även om den inte alltid fungerar just viktnormaliserande för alla. Det är väl bara att acceptera, får man tänka.
Birma, har du försökt skapa en egen tråd i Vi som har svårt att gå ner i vikt, så att de kunniga på detta forum kan peppa och stödja, få ta del av vad/hur mycket du äter? Om inte, var snäll och gör det, så vet jag att vi är många som vill hjälpa till dig att få igång "fettbrasan"!

Jaa då, flera
stycken. Ibland går jag tillbaka och skriver i dem. Den senaste tror jag var "Med ett ben i vardera"… någonting heter den. Och i en annan finns det en rätt så väl detaljerad beskrivning på hur jag äter, samt efter hand ändrat (stramat åt). Den heter "Kunskapen, inspirationen"… någonting sådant. Länge sedan den var aktuell nu. Tack så mycket för att du skrev, det var jättesnällt. Det är helt riktigt det du säger, det finns så många hjälpsamma människor här.
Nästa egna tråd (ifall det blir) hade jag tänkt skulle
heta "Jag är så glad"… något sådant. Sådana som man ser allt som oftast. Det blir en sådan från mig efter fakiren vet du. Mycket är prövat, men inte den. Tack igen för vänligheten.

Jag tänker inte kommentera B2's påståenden förän det kommer lite mer av den fakta som hon säger sig ha. Detta eftersom den fackta jag hittar pekar mot att naturligt fett protein och sånt är nyttigare för mig än allt det artificella som reklamen på tv försöker få mig att köpa.

Det är ganska välkänt på internet att man inte ska mata Trollen.
Dom är väl hungriga eftersom dom söker bråk.
Så svält ut dom istället för att försöka få dom att fatta, det vill dom inte göra ändå!!

_Add gluten-induced autoimmune hypothyroidism, goitrogens (thyroid inhibitors) in soy, and endocrine disruptors from plastic like bispheonl-A, and you have potent brew that may strongly promote obesity in Western industrial nations.
_The treatment? Dump the vegetable oil, wheat, soy, sugar and processed food in favor of the things the human body is equipped to handle: animal fats, root vegetables, vegetables, fruit, meats, organs, seafood, eggs, nuts and soaked or fermented non-gluten grains and legumes. Throw in some bugs if you're feeling adventurous.
http://wholehealthsource.blogspot.com/2008/12/omega-6-linoleic-acid-suppresses.html
Man kan äta nyttig mat utan att äta strikt lågkolhydratkost, men det leder till LCHF förr eller senare… (hur strikt du behöver vara handlar mest om hurpass insulinresistent du är -- de flesta är trots allt inte det)
jag satt och läste 11 kapitel i Atkins dieten inatt och det gick verkligen inte slita sig från boken,jag satt uppe till 05.00
och är det nåt jag förstod så är det att socker (dvs kolhydrater)gör så att kroppen utsöndrar mer insulin och det lagras som fett.
Insulin är ett hormon som ser till att näring lagras som fett i cellerna. Eller hur?
Insulin är ett hormon gör att näring i blodet tas upp ur blodet: protein, fett, socker. Det hamnar sedan i dina muskler (t.ex. muskelglykogen), eller i dina celler.
Utan insulin dör du av svält.
Hemligheten är dock att hålla nivån jämnlåg. Det gör du bäst utan kolhydrater.
Se även svaret på fråga 1 i Vanliga frågor & svar.
LCHF=minskning av energi till hjärnan och brist på empati

Man måste ju nästan beundra någon som orkar trolla ett forum så här länge, speciellt på sandlådenivån "Du är dum", haha.
Håll tråden igång för all del, kul att se folk fräsa till.
Av ca 140 inlägg har TS skrivit ca 8, och då bara 1 eller 2 meningar, medan svaren har varit mycket mer utförliga.
( Hade vi inte totalt hjärnsläpp utan kollisar)
Så jag väntar också på mer och utförligare information från TS.
Håller med #141 HÅLL TRÅDEN IGÅNG.
AnnikaB2 du får ursäkta, men jag tror mer på min hjärtläkare än Paulun, därmed inte sagt att han alltid har fel.
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

#139:
Fel! LCHF = Livliga Celler Håller Formen
"Every point of view is a view from a point."
Och jag som trodde troll sprack i dagsljus….

#140 En bra länk, men jag tror det är för mycket text och för avancerade meningsbyggnader för AnnikaB2 …
Det är sorgligt att se så många människor som är så enkelspåriga, elaka, oempatiska och blinda.

AnnikaB2. Varför fortsätter du att skirva och läsa i denna tråd om du tyckr att det är sorgligt. Det finns ju ingen som tvingar dig?

#68 Tack för videon, ska hamna på min blogg på en gång 

AnnikB2!
Nu får du ursäkta, men nu blir jag rent ut sagt förbaskad!
Du kan väl inte bara häva ur dig att vi är enkelspåriga, elaka, oempatiska och blinda!
Vi har ju ju flera gånger bett dig om att förklara vad du vill säga och att komma med fakta.
Men du vågar tydligen inte stå för dina åsikter och det du tror på!
Säg vad du vill säga, annars kan du lika gärna vara tyst!

Jag tror att AnnikaB2 bara har roligt och gillar att driva med folk! *tror*
Stefan Bloggar här på sajten
Stefan bloggar också här, på extern sajt

AnnikaB2! Först 4 citat från dej.
#38 "De flesta av er har mycket svårt med obekväma inlägg och då beter ni er som en "sekt" för att fösvara det som ni står för. Anfall är bästa försvar?"
#92 "Inget går upp mot verklig fakta."
#139 "LCHF=minskning av energi till hjärnan och brist på empati"
#149 "Det är sorgligt att se så många människor som är så enkelspåriga, elaka, oempatiska och blinda."
Tycker du att det är flerspårigt,snällt, empatiskt och seende sätt som du har kommenterat? Det finns många andra i denna tråden som inte har skrivit på ett korrekt eller sympatiskt sätt, men det ger inte dej rätt att uttala dej på det visset. Jag vet inget om dej men jag vet att om man vill vinna andra människor förtroende eller respekt måste man förtjäna den. Det handlar om att behandla andra som man vill bli behandlad själv.
Du har kastat ut dej ett antal lösa påståenden och fått många svar som är grundad på forskning och en hel del som ligger på en lägre nivå.
Många har bett dig att styrka dina åsikter på ett vetenskapligt sätt, då det väger lite tyngre än dina kommentarer. Jag önskar att du skulle kunna vara delaktig i en saklig debatt då den skulle intresera mej. Min önskan är att äta och leva på ett sätt så att jag mår bra och att det i sin tur smittar av sej på andra, så att de mår bra. Inte att göra livet surt för andra.
Snälla AnnikaB2, redogör för din bakgrundsfakta, gör det med stil och värme så ska du se att du får uppleva detsamma tillbaka.
Med önskan om en dag som berikar livet!

AnnikaB2 har samma ip.nr som ett annat, tidigare troll hade…
Oj oj oj, vilka individer det finns!! Blir inte klok på dessa!!Får man inte äta hur man vill???? Det är ju patetiskt!! Jag tror att AnnikaB2 skriver i denna tråd bara för att hon har provat o misslyckats!!Tråkigt!! Att vissa ska vara så avundsjuka på andra som har framgång, det är tydligen nåt man måste leva med, eller??
Enkelspåriga, elaka, oempatiska och blinda.

Vilket bråk, borde inte den här tråden tas bort? Slöseri på tid på något som uppenbarligen bara är konfliktframkallande. Lägg ner detta nu, det tar bara på energi att bråka och den här människan är uppenbarligen inte seriös utan konfliktsökande!
Nu fokuserar vi på positiva saker istället! 

Vad som mig verkligen får att dra på smilbanden är faktiskt alla som kallar detta en "ny och obeprövad" idé. Om vi bortser från förhistoriska människor, alltså mer än 10000 år tillbaka så har ju LowCarb dieter varit standard rekommendationen för viktförlust i flera hundra år från vad kunnat läsa mig till.
Här är ett litet exempel av många :)
http://sv.wikipedia.org/wiki/William_Banting
Läs om personen som myntade ordet bantning! :) Viss skillnad från dagens moderna svältkost dieter eh?
Samtidigt dock, så förstår jag till viss del många personers instinktiva "gut reaction" för en kosthållning som går emot allt vi lärt oss i skolan och av våra föräldrar de senaste 60 åren eller så. Trotts den intellektuella kunskapen så känns det lite i samvetet som om man sitter och trycker i sig "sovlet" som min mor kallar det och struntar i den "riktiga" maten.
#157 Enkelspårig, elak, oempatisk och blind menar du väl? För det är uppenbarligen digsjälv du talar om.
Roande tråd det här 
Jag tror inte någon behöver vänta på välunderbyggda, genomtänkta svar med vetenskapliga referenser från TS 
Precis som Odezza säger, vi Medarbetare vet att AnnikaB varit här tidigare under annat namn, också då skrivit liknande "provocerande" meningslösa trådar. 
#161,Ja exakt hi hi…håller med.
Jag tar mig friheten att låsa tråden. Den kommer inte längre och alla svaren finns med här.
- motarbetare mikaelj
Håller med StefanBlixt :D