Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 8169 ggr
Ameelia
0

Frukost utan ägg?

Hej

Jag äter inte ägg och undrar om nån har tips på bra frukost? Börjar få slut på inspiration…

Efva
0

Jag brukar varva med Fjällfil med kanel på och till det rullade ostskivor med smör på. Sen ser jag till att resten av dagen "tar in" de kolhydrater som Fjällfilen innehåller så att det totala dagsintaget ligger inom min tänkta intervall.

mikaelj
0

Turkisk yoghurt + creme fraiche + kokosfett + keso + hackade nötter.

nyttigajag
0

ostrulle,skinkrulle

biff med bacon lindat runt

kötttallrik: köttbullar,korv,leverpastej,sylta,julskinka.

cacao
0

De morgnar jag inte äter ägg brukar det oftast vara rester från gårdagens middag.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

Aniara4
0

När jag var mer liberal åt jag turkisk yoghurt med grädde och lite hallon. Men det funkar inte längre för mig, om det funkar för dig beror på hur strikt du vill vara.

Annars kan man alltid äta kalla rester av gårdagens middag, yum!

[Pennylane1]
0

kaffe med grädde och några ostskivor, gärna med skagenröra eller något liknande på. Lidl har en god skagenröra med lite kolisar. Dom har även god salami och annan korv med lågt kolhydratsinnehåll, köpte en paprikakryddad senast, gott med skagenröran innuti.

AnnaCecilia
0

Fil med keso och nötter/frö brukar jag äta nästan varje dag. Jag är inte heller så förtjust i äggfrukost. (inte att tala om äggmjölk,URK!)Nötbröd är fantastiskt gott, med massor av smör och ost. Det finns recept här brevid.Men jag är ganska liberal med min kost. vet inte hur strikt du vill vara. Glad

greensis
0

Creme fraiche med några hallon eller bkåbär. Mycket mättande, en halv burk räcker mer än väl. (Gillar inte yoghurt, men CF går bra. Knäppt!)

Virgin Mary - kompletteras med fett i kaffe/te eller bara rent, eftersom den är så mager.

(avrunnen) keso+mascarpone m kanel, blir ungefär som kall risgrynsgröt

Nancy Alkes nötscones m smör &ost

Oopsies

Kokospannkaka

Fabricati diem, pvnc!

Jennix
0

Ät kött, fett kött eller fet fisk! Ev. nån grönsak till. Frukost behöver inte vara annorlunda än lunchen. Vill man ha kall mat så finns det ju kallt kött också. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

PatrikHagglund
0

Tidigare har jag blandat Arlas meze-youghurt och grädde med tex bär eller hackade rostade nätter ovanpå.

Ett alternativ är att hoppa över frukosten. Själv tänkte jag prova "intermittent fasting" ett tag. Började idag så jag kan ännu inte rekommendera eller avråda utifrån egna erfarenheter, men jag tycker det låter intressant (delvis pga effekterna på glukos och insulin-omsättningen verkar påminna om dem för lågkolhydratskost). Idag åt jag inte förrän framåt kl 15 och det kändes helt ok. Känner mig inte lika fort hungrig nu när jag gått på LCHF i ett par månader.

mikaelj
0

PatrikHagglund,

Jag har haft en del dispyter med Martin/leangains som tokdissar allt vad har med LCHF att göra, så jag vet inte riktigt hur mycket jag litar på IF.

Tror snarare att kortisolnivåer ökar, och som du säger, det mesta får man ändå på köpet med LCHF…  I praktiken är det fasta nästintill hela tiden från 20-12 undantaget glas kaffe/te med lite mjölk/grädde vid 7 för mig..

Men att följa en 24h-IF är inget alternativ för mig, jag hade helt enkelt hackat sönder tänderna av köld innan dess.

PatrikHagglund
0

#11 Jag såg något inlägg på Martin Berkhans blogg där han verkar resonera underligt men det bryr jag mig inte så mycket om. Jag gissar att han nog har svårt att förklara varför IF är bättre än andra sätt att distribuera sina måltider om han samtidigt hävdar att det i princip bara är kalorier in/kalorier ut som räknas (humanfysiologiska aspekter är inte signifikanta). Jag blev mera intresserad av de resultat han och andra verkar åtsadkomma.

Har du provat själv? Jag tänkte prova något liknande Martins upplägg, runt 16h per dygn (förutom att jag knappt tränar - joggar endast någon gång i veckan). 24h-IF behöver man väl sig inte ge sig på i första försöket.

JAUS
0

Uppvärmd brödost, vispad grädde och några bär.

Anninni
0

Jag gör iblad avrunnen turkisk yoghurt med vaniljpulver eller kanel i.

Värmenr yoghurtrn i micron lite så att den blir lösare och låter den rinna av i kaffe filter. vill/tål man så kan man söta lite.

Ameelia
0

Tack tack tack så hjärtligt för alla bra tips!

nimh
0

Brödost?

JAUS
0

#18 även känd som kaffeost på den här sidan om östersjön.Flört

nimh
0

Aha…

minnapinna84
0

jag steker ett paket bacon i smör, så det blir sådär knaperstekt. jättegott! står mig flera timmar innan jag blir hungrig igen.

almera
0

jag äter ett par köttfärsbiffar enl. skaldemans recept och håller mig mätt 4-t timmar

Taktur
0

I morse blev det :1 Hemulbröd m bregott, jarlsbergsost ( 0 kh) Rökt skinka, ett par msk keso och till det Roiboste med smör, o grädde. Står jag mig på länge.

Musli gör jag på Hackade nötter, mandel, cocosflingor, solrosfrö, kruskakli. 100 g av varje. Sen torrostar jag det i omgångar i stekpanna. Tar 2 msk, 25 g, av det i någon form av yoghurt. Kan också kokas gröt av detta. Tar då lite mer musli och ett par mått Nestargel, ett förtjockningsmedel som finns att köpa på apoteket. kokar med vatten en minut. Äter det med kanel o grädde eller äggmjölk.

upgradeyou
0

Prova äggröra med makrill, jag tycker detär mycket godare. Beroende på hur känslig du är såklart!

Annars en kokospannkaka eller nåt av de olka "brödena" som finns i den gratis kokboken.