Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 6049 ggr
elisabeth83
6

Magic Bullet vs Mandelkvarn

Jag skulle gärna vilja ha mer finmalet mandelmjöl än vad min mixerstav levererar. Har insett av ikf att alternativen kvarn och bullet finns. Skulle dock vilja höra era erfarenheter av dessa och vilken som är mest användbar att skaffa. Hur finmalet blir det tex av de olika typerna?

matsmurfen
0

Magic bullet vet jag inget om, men jag har en liten Philips-nånting som kanske är samma sak. Den mixar sönder t.ex nötter ganska bra, men det blir rätt mycket grövre (inte vad jag skulle kalla mjöl) än om jag maler nötterna i mandelkvarnen som jag köpte på ClasOhlson, där snackar vi mjöl…

greensis
0

Jag har provat båda. Magic bullit funkar jättebra att mala kokosflingor men jag tycker att mandel och andra nötter blir ojämna. Det mesta blir malt, sedan blir det lite hacke-bitar kvar iblandat.

Vill man ha slätt mjöl är det mandelkvarn som gäller.

Fabricati diem, pvnc!

elisabeth83
0

Tack för svaren, inser att det är en kvarn jag behöver :)

Ska leta på loppisar annars tar ja mej en titta på clas ohlsson!

wimawe
0

Magic bullet tycker jag är bra för mixning av lite mjukare saker, t.ex. avocado, äggmjölk, såser etc. Själv principen är grym, det är bara det att motorn är ganska värdelös…och man kan inte alls krossa is eller riva parmesan med den som de gör i reklamen! Nej, jag rekommenderar hellre en stavmixer av bra kvalitet (lägg gärna till någn extra hundring eller två) och/eller en bra matberedare. Båda tycker jag är totalt oumbärliga när man kör LCHF!

Och just det, mandelmjöl har jag gjort i min matberedare. Funkar fintfint!!!

elisabeth83
0

#4 Har en bra stavmixer med tillbehör som visp å en minimixer (den ja hitintills använt för att mala mandel) men jag provade att baka med hackad mandel men skulle vilja ha den mer finfördelad… då e nog en kvarn bäst.

PiteCarina
1

#1 Tack matsmurfen för tipset om var jag kan köpa en mandelkvarn! Glad

clajo
0

Mandelkvarn från Clas Ohlsson funkar jättebra att göra mandelmjöl med!

Ingrima
0

Mandelkvarn är också bra när man ska riva större mängder ost.

matsmurfen
0

#8 Ingrima; skojar du?!  Riva ost i mandelkvarnen?!  Det måste testas!

Fialotta333
0

Har provat alla tre och mandelkvarnen är bäst men jobbigast och smuligast att använda

. Magic Bullet är bra när dom yngre förmågorna ska göra fruktdrinkar o sånt.

Kan varmt rekommendera en mixerstav med tillbehör som  #5 nämner. Kostade på några hundralapper på en sån (ICA MAXI, 399 kr) och den används varje dag här till malning av mandel, vispning av grädde, mixning av äggmjölk mm. Mycket maskin för pengarna tycker jag.

elisabeth83
0

Fialotta: Blir det finare mjöl av en kvarn än om man maler i stavmixerns minimixergrej?