Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5436 ggr
[Nilla59]
0

Strösötmedel

Många s.k godsaker recept innehåller strösötmedel. Är det ok att tillsätta?

skogs-tolva
0

Någon enstaka gång är väl ok, det beror på hur känslig du är för sött.

Själv undviker jag det för det gör mig hungrig och jag stannar när det gäller min viktminskning.

Mikaelj beskrev det på ett väldigt bra sätt, hoppas han ser detta och svarar….Oskyldig

clajo
0

Jag använder Sukrin. Det ger varken sug eller påverkar min viktminskning. (Sök på sukrin så hittar du fler trådar!)

Använder det ytterst sällan - har liksom inget behov av sötsaker…

skogs-tolva
0

Men vad är sukrin?

Canderel då?

Är inte det typ samma sort fast med ett annat namn???

Margareta
0

Sukrin är naturligt - canderel är syntestiskt kemiskt och troligtvis inte så nyttigt

Numer pensionär i Nynäshamn

skogs-tolva
0

Aha!

Då förstår jag!

Men det enda som jag visste om som var naturligt var ju stevia, men den är ju omöjlig att hitta numer…

bazz
0

Din kropp reagerar likadant på sötningsmedel som den gör på socker. För många av oss räcker det för att trigga igång sötsug och insulinpåslag. Dom flesta av oss väljer nog därför att helt avstå.

biREma
0

Strösötmedel - Är det ok att tillsätta?

Egentligen en onödig fråga. Snarare gäller väl att inte tillsätta sötningsmedel. Bort från skafferiet! Vad gör det för nytta eller är det så att ni fortfarande "gillar sött". Jag undrar då om ni blivit "tillvänjda av industrins smaktillsatser". Jag blir förbannad när jag läser på förpackningar till bacon, korv m fl - att de innehåller socker. Vi måste väl gemensamt försöka få bort alla sötningsmedel - eller?

Ha en trevlig helg med lite rött!

Jennix
0

OK beror helt på hur du menar. Har du nått din målvikt så kan du nog experimentera med det, men vill du vara säker på att gå ner i vikt tycker jag att det är smartast att undvika allt sött tills man är säker på att man inte bryter ihop av att gå upp igen.

Om du testar och går upp, hur reagerar du då? Tror du det är värt det eller inte?

Om du tror du fixar det utan problem så kan du ju alltid testa.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

JAUS
0

Sukrin är det enda sötningsmedel jag kan rekommendera gott och ingen risk för diarre, dessutom smakar det lika bra som socker om inte bättre. Stevia verkar vissa gilla men jag tycker smaken är vidrig och dessutom får jag kraftig huvudvärk om jag doserar det minsta fel, vilket är mycket lätt hänt då det är mycket starkt.

JAUS
0

Sukrin är det enda sötningsmedel jag kan rekommendera, det är gott och ingen risk för diarre, dessutom smakar det lika bra som socker om inte bättre. Stevia verkar vissa gilla men jag tycker smaken är vidrig och dessutom får jag kraftig huvudvärk om jag doserar det minsta fel, vilket är mycket lätt hänt då det är mycket starkt.

[Nilla59]
0

Sukrin låter ju bra men när jag ser näringsinnehållet så blir jag fundersam. Innehåller 100g sukrin 100 g kolhydrater se nedan:

Näringsinnehåll

per 100 g

Energi

0 kcal

Protein

0 g

Kolhydrater totalt

100 g

- varav socker

0 g

- varav sockeralkoholer

100 g

Fett

0

Eller har jag fel?

clajo
0

Alla kolhydrater är inte socker; rena fibrer t.ex. och sockeralkoholer, som i fallet med sukrin (socker = 0g).

Som sagt; sök på sukrin med sökfunktionen, så hittar ni mer.

#6 bazz: "Din kropp reagerar likadant på sötningsmedel som den gör på socker." Det kanske gäller för dig och säkert en del andra, men jag tror inte på att kategorisera - min kropp reagerar inte alls samma sätt på (naturligt) sötningsmedel som på socker!!

#7biREma: Håller med om att det är trist och onödigt med sockertillsatser i t.ex. bacon, men om jag pratar för mig själv, så tycker jag faktiskt om sött i rimliga mängder (dock inte i kött…).

Jag har inget som helst behov av att äta söksaker varje dag, eller ens varje vecka eller månad, men jag tycker att det är trevligt med dessert vid festliga tillfällen, t.ex. födelsedagar. Och om jag nu kan göra en lchf-dessert och faktiskt har tillgång till ett naturligt sötningsmedel som inte ger vare sig viktuppgång eller annat, då använder jag gladeligen det.

Det handlar om enstaka tillfällen.

Ägg och korv funkar liksom inte som födelsedagstårta för mig…

Taktur
0

Jag använder flytande hermesetas när jag vill söta något. Där är det droppar som räknas och även om det är ett konstgjort sötmedel så blir det inte många droppar / "bit" av det man nu gjort som t.ex. cocoskakor.

JAUS
0

#13 hur kan du äta det där? Förutom att det förstör hjärnan så makar vidrigt, dessutom ger det mig huvudvärk också vad jag minns. Jag skulle hellre ta socker än det där giftet om jag var tvungen att välja.

Marylojs
0

#14 Så tycker du, men kanske inte andra. Du får huvudvärk, det får inte jag t ex. Jag tycker inte att det smakar vidrigt, och säg att jag använder två droppar någon gång i månaden i en hel sats av något. Då tror jag faktiskt inte att det kommer döda mig, eller ens få mig att bli särskilt sjuk faktiskt.

JAUS
0

#15 uttryckte bara min åsikt och mina erfarenheter. Förr i tiden sötade man med bly och folk dog som flugor fast ingen trodde att det berodde på blyet, sen när man uttäckte att bly var giftigt slutade man genast. Valet är ju givetvis upp till var och en vad man stoppar i sig, informerade bara för riskerna för de som inte visste.

Andina
0

#9 - Det finns stevia med den klassiska "lakrits-bismaken" och det finns stevia som bara smakar sött - som socker. Kanske är det så att du bara smakat den med 'bismak'…?

Stevia tar slut på marknaden nu p g a att den förbjudits att säljas som sötningsmedel av EU, för närvarande. Men några stora "magnater" är inne på att använda stevia som sötningsmedel i drycker (som coca-cola) - så det är väl en tidsfråga tills det blir en accepterad produkt här i Europa också. Jag hoppas den tiden inte blir alltför lång bara…

/En stevia-fan

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

JAUS
0

#17 Jag använder sukrin, smakar mycket bättre än stevia och är lika "naturligt". Är dessutom betydligt lättare att dosera och ger inga biverkningar.

/Ett sukrin-fanFlört

Andina
0

Skrattande Jag kommer säkert att prova sukrin när jag inte längre får fram (bismaklös) stevia. Den innehåller ju dessutom 0 kolhydrater…
Men så snart den finns på marknaden igen är står jag nog i kön. :)

Även om sukrin innehåller mkt kh (oavsett 'sort') så är det ju så små mängder man använder så är det ju "inget att tala om".

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Kanin-Eva
0

Var får man tag i sukrin? Finns det i vanliga livsmedelsaffärer?

Anninni
0

Jag använder hermesetas och tycker att det fungerar bra. Försöker att inte använda så mycket (rädd att det ska ge ett sug). Jag tycker inte att det har påverkat varesig vikt eller sug i små mängder.

Och det där om att man slutar gilla sött tror inte jag så mycket på. IAF inte för mig.  Jag älskar sött men inte så mycket sött bara. Sötman är för mig en smakbrytare.

Det jag tror är att man ska vara försiktig så att man inte byter ett beroende mot ett annat.

JAUS
0

#19 Sukrinets kolhydrater räknas inte då de ej höjer insulinet. Varför skulle man annars använda det? Flört

#20 lowcarbshop.se

MissZapp
0

Att sötsugen helt skulle försvinna tror jag är en omöjlighet då vi sedan urminnes tider är programerade att gilla sött då det var svårt att få tag på, men gav snabb energi och som DÅ var bar för kroppen då det inte fanns att tillgå i överflöd. Så personligen så tror jag aldrig att man helt kan bli av med sitt sötsug, det vore att trotsa naturlagarna. Sen kan man ju så klart ha en sjuhelvetes disciplin på sig själv och lura sig själv att man inte längre är sugen.. Tungan ute Detta är som sagt bara min högst personliga åsikt och det är fritt fram att tycka annorlunda! Glad

Anninni
0

Jag håller med dig Miss Zapp. Men jag tror att man blir nöjd på mindre om man tränar bort det lite.

bazz
0

#12 Det finns många bra vetenskapliga studier som visar att funktionen på receptornivå är densamma för socker som för sockerersättning. Kroppen kan alltså inte skilja riktigt från konstgjort i detta fallet. Det är möjligt att din kropp reagerar annorlunda…..

JAUS
0

#25 Vilka sötningmedel har då testat? Är det endast konstgjorda eller även naturliga som sukrin och stevia?

[Nilla59]
0

Förut innan LCHF när jag blev godissugen hemma kunde jag ta 3 äggulor och några tsk socker och vispa riktigt vitt. Ev ta i lite kakao det är så gott.

Men det borde ju gå med sukrin tex. Äggulor är ju nyttig mat.

Stevia känns lite lurigt eftersom vissa har förbjudit det.

Jag skall gå in på lowcarbshop.se

[Nilla59]
0

Nu har jag beställt sukrin och Butterscotch Candy det skall bli spännande.

Fialotta333
0

Har funderat en del på det här med sötningsmedel, eftersom jag använder sucketter i te, och tycker att det behövs liiite sött på hallonen till ostkakan t ex.

Fler här på forumet skriver att det hämmar viktnedgång, kanske inte för att man får i sig så särskilt mycket kolhydrater, men för att man får insulinpåslag som bidrar till fettinlagring.

Det rekommenderas Suckrin för det påstås inte ge insulinpåslag. Igår tänkte jag att jag skulle läsa på lite mer eftersom jag tillhör dom som inte är sugen på att skippa allt sött för resten av livet…

Det jag läste mig till är att Strösucketter som jag använder INTE ger inslulinpåslag det heller.

Sen att det är konstgjort och att Suckrin är bättre för att det är naturligt är ju en annan diskussion.

Men att alla konstgjorda sötningsmedel ger insulinpåslag är fel. Det jag använder ger inte mer påslag än Suckrinet - alltså inget.

Därför har jag lite svårt att köpa att ett par sucketter om dagen i t ex te eller kaffe skulle göra att viktminskningen skulle utebli?

Kan någon förklara för mig hur det skulle gå till om man inte får i sig just några kolhydrater och inte får något insulinpåslag - jag är nyfiken.Flört

JAUS
0

#29 Sucketter innehåller sackarin vilket har gett råttor cancer, så om du är beredd att ta risken så är det helt upp till dig.

Fialotta333
0

#30 - Jo, jag skrev just det i mitt inlägg att det är konstgjort, men att det är en annan diskussion - mitt inlägg var enbart en fundering över viktminskning och sucketter/strösucketter i kosten.

Jag kommer förmodligen att beställa Suckrin jag också när det "konstgjorda giftet" jag har i skåpet är slut, men jag tänker inte slänga de sucketter jag har kvar - känns lite hysteriskt när jag ätit konstgjort sötningsmedel i 20 år. Tror inte jag dör av det jag har kvar. Då är det nog försent i alla fall…Flört

[Nilla59]
0

Nu har jag fått sukrin och kommer att rapportera efter provsmakning. Spännande!