Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 1512 ggr
cyklarn
0

621

Var lite lat igår . Så jag drog till maxi för att köpa röra. Kollade på ungefär tio paket, inte en enda utan 621. Den värsta jag hittade var en räksallad med 11 ämnen i. Jag gav upp och gick vidare mot gratis tårta med kaffe, tårtan var grön och fin och kaffet var Gevalia, Men när man håller på färjestad så är det uteslutet, Jag kammade alltså noll på Maxi

greensis
0

Va, var Gevalia också för mycket Brynäs? För det var väl inte tårtans färger eller?Flört

Jag har nyligen läst Michael Pollans In Defense of Food/Till matens försvar, där han pratar om att inte äta mat med fler än 5 ingredienser, ingenting din mormor inte skulle identifiera som mat, inte mat där du inte kan uttala ingredienserna osv

Han kallar de där rörorna du nobbade för livsmedelsliknande produkter/foodlike substances, vilket jag tycker är både elakt och träffande.

Fabricati diem, pvnc!

ikna
0

E621 är liksom aspartam ett ämne som det gått mode i! Cool

Jag ville en gång köpa tuggummi och sökte igenom alla tuggummin på MAXI och fann 1 enda utan aspartam och liknande. 1 tuggummi innehöll socker som sötningsmedel!!! Skrikandes

Samma är det med E621, det stoppas i mycket mat; kokt och rökt skinka, olika röror, kassler o.dyl. Tänk om de hade haft i riktigt med råvaror i stället! Tyst

Det tar tid att handla när man måste luslösa på alla förpackningar och den tiden lägger jag hellre på att laga min mat själv, så jag vet vad jag äter! Flört

cyklarn
0

Jag tror jag spenderar 50% av tiden i en butik på att läsa förpackningar och 30% på att leta efter varorna eftersom jag aldrig skriver dom i följd med hur de är placerade i butiken. Så det blir ju en del micromotion. Sedan blir man ju så häpen över hur mycket skit dom kan få plats med i en liten burk. Jag har ju alltid fått för mig att Sverige har så mycket bra och näringsriktig mat. Regler hit och regler dit.

Jag har tydligen haft fel.

Margareta
0

Jag håller med dig cyklarn - mesta delen av tiden går till att läsa på förpackningarna - har man bråttom får man hålla sig till rena råvaror.

Det är nog det bästa oftast fast svårt om man behöver något som inte behöver tillagas - opraktiskt brukar jag säga.

Numer pensionär i Nynäshamn

Luccy
0

Cool Löfbergs Lila är godast Tungan ute sen kan man bara oroa sig för att man en dag blir tagen som ficktjuv för att man smusslar med förstoringsglaset upp o ner i fickan.

cyklarn
0

Mitt problem är att jag pratar för mig själv. och när jag läser på förpackningarna brukar jag bli en smula upprörd och dra någon ramsa typ "Men va faan hur orkar dom" en och annan blick har man ju fått.

Dom brukar fråga mig på jobbet vem jag pratar med. Mej själv brukar jag svara. Man får ju bäst svar då

Luccy
0

Tungan ute Prata med sig själv är ju nödvändigt, speciellt när man läser innehållsdeklarationerna, hihi.