Smör med kakao
När barnen sitter och smaskar med sina godispåsar på helgkvällarna vill jag också mysa till!
Jag tog ca 50 gram smör som jag värme ett par sekunder i mikron. Blandade i 1-2 tsk kakao och några droppar flytande sötningsmedel (Sucketter). Jag vet att den inte är den bästa att söta med men det var det jag hade hemma. Detta blandade jag ihop med en sked och åt som det var. Med lite fanatsi kan man låtsas att det är Chokladmousse för det hade den konsistensen.
Jag tyckte det var supergott och fattigt på kolisar. Det är ganska mättande också så det behövs inte så mycket. Är det någon mer som provat denna delikata blandning?
Chokladmousse på riktigt mörk choklad kan ju faktiskt vara tillåtet! Om man inte är väldigt strikt alltså.
Bryt 100 mörk choklad av så hög kvalitet som möjligt i bitar och smält den i en djup tallrik över en kastrull med kokande vatten på spisen eller försiktigt i mikron. Låt svalna lite och blanda ned två äggulor och 1 tsk pulverkaffe (och 1 msk konjak) Vispa 3 dl vispgrädde lätt och vänd ner den i chokladen. Blanda varsamt. Häll upp i portionsformar och ställ kallt i kylen. Om man ställer den i frysen blir det chokladglass

Jag gör oxå det ibland, men jag brukar smälta smöret så det blir riktigt varmt sedan häller jag kokos snär det svlnat lite häller jag i kakao och sötning.
blir mumma och bättre än choklad i kolhydratsynpunkt

Jag gör hellre smörbollar (recept finns här på forumet) eller en "chokladmousse" på vispad grädde som jag blandar med lite smält, riktigt mörk choklad (minst 70 %-ig). Inget sötningsmedel behövs, för chokladen är söt så det räcker.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Jag blandade kakao, socker och smör när jag var yngre och slevade i mig :P