Smörfeta matlådor
Är det någon som har ett bra tips på hur man får bort den feta beläggningen som lätt blir i matlådorna. Jag äger ingen diskmaskin så allt måste handdiskas.

Gnid in med yes diskmedel, ställ i så hett vatten lådan tål en stund.
funkar för det mesta.
/diskmaskinägare
Fabricati diem, pvnc!

Ska prova med kokade. Lådan inte tål det åker den ut
Håller med föregående "talare" - det är Yes som gäller! Kanske lite dyrare men det fungerar och är mycket drygare än många andra sorter.
Vi har nåt annat krafs på jobbet, och det spelar ingen roll hur mycket jag diskmedel jag häller i matlådan och gnor - får lov att diska om lådan hemma…

Jag brukar köpa billig Yes på Rusta och Ö&B. Javisst står det på tyska eller polska på flaskan ibland, ibland heter den Fairy, men jag ska ha den till disken, inte samtala med den.
Yes är bra att blåsa såpbubblor med (ytterligare ett användningsområde…)
Fabricati diem, pvnc!

JAG VILL HA EN DISKMASKIN
Det är det sämsta med LCHF för mig. Mer disk och kladdigare.
Ska ge mig ut i köket med yesflaskan i högsta hugg

Och tvättsvamp istället för borste är min favorit.

rekomenderar också tvättsvamp för att bli av med fettbeläggningen i matlådorna.. och YES så klart!..
Hemma hos mig diskar vi inte Tupperwareburkarna i diskmaskinen… de burkar man har haft mycket fett i som blivit aningen för varmt för själva burken, kommer annars att få vita "mjöliga" konstiga fläckar sedan de blivit diskade i maskinen… så vi har rätt mycket handdisk också…. suck.
Efter att ha gått över (by accident) till Grumme handdiskmedel har beläggningar som inte gått bort med Yes (på år!) försvunnit efter 1-2 diskningar. Jag blev så förvånad, trodde de fanns där för all framtid (i väl använda kaffe-/thé-koppar).
* * *
P.S. För mig är handdiskning lite av meditation/kontemplation. :)
* * *
En lite OT-fundering (?)på att få bort beläggningar… testade Listerin munskölj på ett gammalt handfat med en liten beläggning närmast kranen som jag aldrig fått bort… Fick ett infall efter att ha 'smakat' på Listerin, det är ju så starkt.
Beläggningen är puts väck nu! Kanske hjälper mot andra beläggningar oxå… d v s utöver handfats- och tandbeläggningar.
Skrämmande… eller?
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Värt att testa listerine - jag är villig att testa det mesta i alla fall EN gång. Kan också vara en idé att variera mellan Yes och Grumme.
I Uppsala är annars Citek en välbehövlig produkt,e ftersom vi har extremt hårt vatten och kalkfläckar och te-muggar är motsträviga.
Fabricati diem, pvnc!
ska genast köpa listerine! Vill inte ha det i munnen men får det bort dom fula fläckarna runt kranen på handfatet blir det ju toppen!
#11 - jag hällde på Listerin, lät det stå en liten stund, gick loss med en liten borste - och beläggningen försvann, lätt. Kanske kan du knacka på hos grannen för att tigga en liten munskölj-mugg Listerin först, för att prova, innan du går och handlar? :)))
Hoppas det går lika bra för dig!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Det är säkert ett bra sätt att använda Listerin på. Bäst som rengöringmedel fast inte i munnen. Tror faktiskt det är skadligt i munnen, i alla fall i längden.
:) Ja, jag är tveksam till L. Fick prov från apoteket på SB12 också - handlade helt andra saker. Tog hem och provade - jag måste alltid prova innan jag yttrar mig… - och det var väl det värsta jag upplevt i munnen någonsin! Hela munnen tycktes vara hoplimmad - som om allt i munnen var urblåst… läskigt.
Men jag undrar om inte tandkräm också är ett bra beläggningsrengöringsmedel på andra ställen än i munnen oxå. Kanske går handfatsbeläggn bort oxå m tandkräm?
Förlåt trådskaparen - för min kapning av din tråd.
Betr feta beläggningar i matlådan, så tror jag faktiskt också (som någon skrivit) på att låta de stå i blöt en stund med diskmedel i. Jag lämnar flottiga byttor till sist, så att de får stå och 'dra' en stund innan jag diskar dem. Det brukar räcka. Jag är tveksam till att det skiljer speciellt på olika diskmedel när det gäller den 'detaljen'…

Jag har provat allt de ni säger utom grumme diskmedel. får bli detta och kokande vatten nästa gång.
Hm, Listerin - var inte det är gammalt rengöringsmedel för golv…?! som man kemiskt modifierade lite för att var "tillåtet" att användas i munnen… örk!
Tvättsvamp och YES borde bita i fettet!!