Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 3700 ggr
Fialotta333
0

Äter ni middag?

Jag undrar hur många av er som äter middag? (Kvällsmat alltså.)

Själv tycker jag det är jobbigt att laga mat när vi kommer hem (jo, jag vet, man kan planera osv. men det blir inte av). Jag är oftast inte direkt hungrig på mat, och när maten väl står på bordet vill jag ofta inte ha.

Tycker det räcker med lite blandad tallrik som äts under kvällen, t ex varm brie, osttärningar, picksalami, oliver, en kopp te osv.

Vad har ni för erfarenheter av "småätande"? Man har ju i alla tider fått höra att det är småätandet som gör en tjock och att man ska äta ordentliga portioner.

Jag kan inte äta mycket på en gång - det blir totalstopp helt enkelt. Så har det varit i alla tider - det är många gånger som jag lämnat 1-2 tuggor på tallriken för det är STOPP.

Hur viktigt är det med måltidsordningen? Jag föredrar verkligen frukost (äggmjölk), lunch (oftast kött eller lax med tillbehör) och sen min blandade tallrik som "sprids ut" över kvällen när jag själv är sugen.

Kan det här stoppa viktnedgång eller är det helt OK, man ska ju äta när man är hungrig och sluta när man är mätt sägs det?

Emea67
0

Japp det gör jag men det beror nog mest på att jag har barn.           Om du mår bra av att äta som du gör ser jag inget hinder att du äter som du gör.

Med dessa kostvanor så äter man när man är hungrig och slutar när man är mätt = ohungrig. Förutom några av oss som äter på fasta tider för att vi inte känner av hungersignalerna och vi måste få i oss näring och energi.

Trillian
0

Middagen ser jag som dagens viktigaste mål. Lunchen kan jag hoppa över hur lätt som helst. Men middan no no no. Det är då vi i familjen hinner umgås. Lagar middagen ihop och sen sitter vi runt matbordet med tända ljus och pratar om dagen som varit.

Jennix
0

Jag tror att det snarare är tvärtom, två stora mål är sämre än flera små mål om dagen.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Fialotta333
0

#2 - Vi sitter oxå ner med tända ljus och umgås dom dagar ungdomarna är hemma (mer och mer sällan, alla har så mycket för sig), men jag vill inte äta maten oftast, tar bara lite på tallriken för syns skull, sen föredrar jag min plocktallrik resten av kvällen. Självklart låter jag ju inte bli att umgås med familjen bara för att jag inte är sugen på middag.Glad

(Oftast sambon eller sonen som lagar mat som dom vill ha - dom väljer eftersom jag oftast inte orkar engagera mig i matlagningen eftersom jag inte är sugen på just nåt.)

Aniara4
0

Jag äter alltid en rejäl middag, gärna med biff eller en kycklingfilé eller liknande. Däremot är jag lite dålig på att få i mig mat tidigt på dagen - och det hänger ju säkert ihop. Direkt på morgonen får jag inte i mig nåt mer än en stor mugg kaffe med kokosfett och grädde (försöker byta ut grädden mot äggmjölk ibland). Sen efter ett par timmar, när jag har kollat mailen och duschat och klätt på mig osv blir det en rejäl "brunch" med äggröra och bacon eller salami eller nåt annat gott. Ett mellanmål på eftermiddagen eller en rejäl omgång äggmjölk till eftermiddagskaffet gör att jag står mig till middagen, som kan bli ganska sen hos oss.

Man har väl lite olika dygnsrytm, men huvudsaken är nog att man får i sig tillräckligt per dygn och att man inte går hungrig under någon del av dagen!

greensis
0

Äter hellre 2-4 måltider per dag än att jag småäter därimellan - jag blir helt enkelt inte hungrig. Hur stora och hur många mål jag äter har med dagsaptiten och periodens energiförbrukning att göra.

När jag tränar mycket vill jag gärna att ett nattmål vid 21-22, typ omelett eller äggmjölk, när jag inte tränar särskilt händer det att jag inte är hungrig till frukost utan tar en tidig lunch.

Fabricati diem, pvnc!

JAUS
0

Har aldrig ätit specielt regelbundet och särkilt inte nu med LCHF. Jag tror inte det är så viktigt hur ofta och när man äter så länge man är mätt och belåten. På stenåldern hade man nog inte särkilt regelbundna måltider utan man åt när man hade mat tillgängligt och var hungrig. Att unvika småätandet är nog mest för tändernas skull, men eftersom man inte äter kolhydrater så klarar sig tänderna sig ändå.

Mervi
0

Jag äter kvällmål men det behöver inte vara hel middag. Ibland räcker det med skiva kött, eller kokt ägg. Beror på hur mycket jag ätit på lunchen.

Maia
0

Jag har kommit fram till att jag är en morgon och middagsätare. Och då menar jag mid-dag, dvs. mitt på dagen.

Normalt blir det två rejäla mål för mig och det är frukost och målet mitt på dagen. Sedan är jag i regel så mätt att det bara blir något litet på kvällen, precis som Mervi beskriver.

På helgerna inträffar frukosten senare och då kommer också middagen senare. Och då kan det också blir så att det inte blir någonting alls på kvällen.

Jag har alltså gått igenom en fullkomlig metamorfos och förvandlats till något helt annat än det jag var före jag lärde mig att äta rätt. Ett ständigt ätande mellanmålsmonster var jag. Jag var i regel så hungrig (?) när jag kom hem vid fyra, femtiden att jag inte ens kunde vänta på någon riktig mat, utan stoppade i mig vad jag kunde hitta.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Fialotta333
0

# 9 Känner igen mig precis  hur det var innan LCHF - jag länsade skafferiet  för jag var såååå sugen på kex, chips, vitlökssnacks, kakorr, ja allt man kan hitta i ett skafferi. Jag var så hungrig så jag stod och gnällde högt som en hund medans jag letade febrilt i påsar, hyvlade ost på långa banor osv.

Detta trots att jag ätit en "normal lunch" och te och skorpa vid 3-tiden.

Och nu kan jag som sagt "sällskapsäta" lite på middagen med övriga familjen men är inte sugen på ett helt mål mat utan hellre lite LCHF-snacks utspritt över kvällen.

rylandes
0

Jag tror att man ska äta 2-3 ggr per dag när man är hungrig och inte mer. Undvika småätande. Jag tror man äter mer då.

En princip som jag har försökt att följa är att inte äta något som inte ligger på tallrik först. Dvs. plocka ihop det man ska äta först och inte stoppa direkt i mun.

Slutsatsen grundar sig dels på mina egna observationer att jag verkar äta mer när jag äter lite och ofta. Samt ett påstående jag läst (från professorerna Heller i Carbohydrate addicts) om att först när man börjar äta kommer det en eller flera  skvättar insulin. Har man sedan hållit på över en timma kommer det ytterligare en skvätt. Vilket får oss att kunna äta mer.

Sen när i tid man lägger ut dessa måltider är nog individuellt.