Fettskrämda tjejer och matglada grabbar
Här om dagen åt jag om min (kvinnliga) kollega tidig lunch på jobbet p. g. a. arbetet. (Tidsstyrd produktion av läkemedel.)
Hon vet min filosofi, men har ju inte satt sig in i kosthållningen särskilt mycket. Hon har väldigt mycket problem med uppblåst och knipig mage och jag har givit henne rådet att minska på kolhydraterna. (Min IBS är som bortblåst med LCHF.)
Hon har absolut noll koll på vad det är kolhydrater i, men tittar ofta med bestörtning (lite fniss) på mina feta matlådor (jag är överviktig). Själv äter hon mest mackor, musli och lättfil.
Nåväl, vi värmde våra matlådor och satte oss och åt. Vi tittade på varandras mat och började fnissa båda två - hon hade en dubbelmacka på tekaka och lättmargarin och en stooor skål med överbliven taimat som bestod av massor med lite beigefärgat ris och ca 15-20 gram kyckling, inget mer….
Min tallrik pryddes av två fina bitar vitlöksostgratinerade fläskfilebitar med hemgjord beasås…
Då kom två kollegor - grabbar i 30-40 årsåldern och skulle ta en kopp kaffe, och tittade på våra tallrikar och sa - åhh, gud vad gott det luktar här - och så berättade vi vad vi åt.
Gissa vilken matlåda dom båda helt ogenerat dreglade över och sa:
- Ja, JAG vet då vilken matlåda JAG skulle välja!
Tror ni det var riset?? Knappast.
Jag är helt övertygad om att om det varit två tjejer som kommit hade dom bara sneglat generat på min matlåda utan att kommentera - vad tror ni?
För ett antal månader sen skrev jag i en tråd att det här är en kost som killar gillar - rejäla portioner och god mat!
Tjejmat är väldigt mycket sallad, tycker jag fortfarande.

Aha! Jag är inte ensam! 
Är med om detsamma ungefär varje dag. Det finns ett stort gäng fettskrämda kollegor som äter sallad, ris med bara så mycket tillbehör att det inte blir torrt att tugga osv. Det är samma gäng som bara måste fika annars orkar de inte med dagen. Några vågar utbrista "Oh vad gott det luktar med béarnaisesås!" och undrar om jag inte tycker det är jobbigt att laga så fin mat. Och hur har jag råd?
En annan glömmer att det finns fikaraster…
Grabbarnas reaktioner dyker oftare upp när jag har tränat och i det närmaste blir besatt av att äta kött och fett. Då tittar de på mig, flinar stort och säger en aning beklagande att de bästa töserna alltid är upptagna av någon annan.
För är det något jag lärt mig av alla gossar och män i min närhet så är det att ingen av dem gillar flickor som petar i maten och ojjar sig över de få kurvor de har.

#2 Plus att du kan laga mat som de dräglar över… Ett stort plus i kanten.
Fabricati diem, pvnc!

# 3 Helt sant. Och det löjligaste är att det är tusen gånger enklare att laga god fet mat än god fettfri viktväktarmat.
Så enkelt med ingredienser, så enkelt med kryddning!
Åt färska ärkor och avokado i kväll och kom på mig att beklaga att jg inte orkade ta fram creme fraishe till. Kändes inte helt nyttigt.
Vi har en lunchställe i närheten till mitt jobb Energikällan och dit går alla glada grabbar och modiga kvinnor. Visst de har en hel del kolhydratrik mat men för oss som vill äta lchf fungerar det utmärkt.
Och det är kul att se alla tjejer som njuter av maten. Sallad är vackra tillbehör men de kan man beundra på någon annans tallrik.
Men oliver är väl också sallad