Magnesium???
Jag misstänker att jag får i mig för lite magnesium. Sover dåligt och har tåkramp bara jag vickar på tårna. Jag tar 400mg Mg om dagen och har gjort det länge nu.
Skulle gärna vilja veta lite mer om detta ifall nån kan berätta. Har just nu inte tiden att sitta och söka på nätet. Ungarna är sjuka och jag har massor med annat skrivarbete som måste göras. Men sånt ät livet.
I vilken mat finns Magnesium? Hur mycket kan man ta utan att ta för mycket? Ska jag prova att dubbla till 800 eller är det tokmycket då? Har för mig att nån sagt att man får diarré om man får i sig för mycket. Jag törs inte testa ikväll för jag ska iväg på ett styrelsemöte men annars kan jag gärna prova.
/Lillianna
~ Lillianna ~

Det kan vara för lite vatten också.. eller kalcium.. och för lite kroppsrörelse.
Jag har samma problem just nu och söker också efter bot.
Det blev värre när kylan kom.
Jag tar extra Kalcium 800mg och de värdena var kanon när jag kollade hos doktorn nyligen.
Dricker 1 liter kaffe och drygt 3 liter kranvatten om dagen. Kroppsrörelsen skulle jag vilja ha mer av, men det är svårt i dagsläget att ändra på då alla i familjen har mycket aktiviteter. Dansar bugg 1,5timme i veckan dock.
/Lillianna
~ Lillianna ~

Jo, man kan få diarré om man tar för mycket magnesium. Så du kan ju testa att öka nån gång när du är hemmavid… :)
Jag minns inte just nu hur mycket jag tar, men jag tar dels en tablett med enbart magnesium, dels ingår det lite i en multivitamintablett. Jag har trixat med lite olika sorter tills jag hittade en nivå fom var lagom för mig.

Kommentar: Man ska ta magnesium till kvällen, har jag nyss lärt mig!
I går kväll dansade jag och fick kramp i vaden.
Tog innan sänggåendet två Cal-Mag o en Kalium forte, samt drack en tre deciliter vatten. INGA känningar alls! Oväntat eftersom jag haft kramp varje natt de sista 4 nätterna-
Det kan ju vara bra att veta att man ska ta dem på kvällen. Hade en riktigt dålig natt i natt. Kunde inte somna för det riktigt sprang i benen och sen när jag äntligen somnat väcktes jag av först ett barn och sen ett till. Tycker att jag borde kunna somna snabbt och enkelt med tanke på hur trött jag känner mig efter sånna här uppefleraggr nätter men så är inte fallet. Har dotterns simskola ikväll men i morron fredag ska jag prova att dubbla tabletterna och se hur skitnödig jag blir *s* Äter en del hårdost nu och magen är stenhård, så lite extra Mg kanske inte skadar där heller *flin*
Skönt för dig Umbra55 om du hittade en balans med tabletterna!!
/Lillianna
~ Lillianna ~

Jag tar det på morgonen, och det har försvunnit för mig ändå.
Tror inte det har nån betydelse.
Om jag däremot har känning ändå någon enstaka gång pga extra stress eller så tar jag en extra tablett med mindre mängd i på kvällen. Det hjälper.
Så det är nog sant att det verkar snabbt.
Jag har också alltid tagit på morgonen, regelbundenhet har varit viktigast för mig…
Numer pensionär i Nynäshamn

"Magnesium rena medicinen"
Magnesium kan kroppen inte producera själv, därför behöver man få den i sig med kosten.
Enligt ny svensk studie minskar det risken för tarmcancer med 41 %. Mineralet har stor betydelse för kroppens ämnesomsättning. Också hjärt-kärlsystemet, njurar, lever och hjärnan behöver magnesium. Tillsammans med kalcium reglerar det dessutom funktionen i muskler och nerver. Behovet av magnesium ökar om du motionerar mycket.
Bra magnesiumkällor: Lax, Bönor,kikärter, Ris, bulgur,vetekorn Spenat Mandlar Broccoli Tomat Romansallad Banan Grapefrukt.
Källa: I Form
Jag äter ju Broccolli så det sprutar ur öronen!!! Och dessutom lkax rätt ofta….
/Lillianna
~ Lillianna ~

Jag brukar göra tarmrensning någon gång om året o då är det magnesiumtab som ja tar.
#10 Varför gör du tarmrensning? Är det av någon speciell orsak? Tar du extra magnesium då och får diarré som resultat eller hur gör du??
/Lillianna
~ Lillianna ~

Det är en burk som heter colo Zone, ja började med det när ja gjorde min första mineralanalys för att bli ren o fri från svamp i magen, så tarmen kunde ta upp mineralerna bättre. Ja man får diarre, det blir som vatten . Man kan oxå ta det i stället för andta medel mot hård mage,