Lite tips tack!
Har tjuvläst här sedan jag började med lchf för ca 3 veckor sedan. tack alla ni mer erfarna för allt jag lärt mig! Jag mår toppenbra och har gått ner ca 2 kg, vilket jag är jättenöjd med (har visserligen några till att bli av med men det är ingen panik).
Nu till mitt problem. Jag ska på dop på söndag och vet redan att det som kommer att serveras är smörgåstårta, kakor och bullar samt ännu mer tårta… Jag är inte rädd att frestas men vad ska jag äta? Hur gör ni dessa lägen? Försöker ni "skrapa bort" brödet från smörgåstårtan eller tar ni med egen mat? Hjälp jag vill inte göra några avsteg! Jag är inte orolig över kakorna och gräddtårtan de kan jag bara hoppa över, men det känns väldigt provocerande att inte äta något alls. Jag känner värdinnan väl så hon skulle nog inte säga något om jag tog med egen mat…. (tror jag). Tips emottages tacksamt!
Jag skrapade bort brödet från tårtan och lät kakorna vara sist det var dags. Hade jag ätit bröd och kakor, skulle jag har fått ont i magen på en gång och inte blivit någon särdeles sällskaplig festdeltagare ändå. Du kan också gardera dig lite genom att äta lite innan du går på festen, så att du slipper sitta där och vara hungrig.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Välkommen!
Har du möjlighet att prata värdinnan i förväg? Erbjud dig att ta med egen mat, för att inte orsaka besvär mm… då kanske ni kommer fram till en lösning som funkar för båda, dessutom kommer det inte som en överraskning för henne på dopdagen…
Annars: grunda med fett, innan du går hemifrån, och ät sovlet på smörgåstårtan… 
"still lost in space and time"

Jag var på dop för inte så längesedan. Gjorde egen smörgåstårta med ägg bottnar istället för bröd. Blev hur bra som hellst.
den vanliga tårtan smakade jag en millignutt av men konstaterade att det var för sött och inte alls så gott som det såg ut.
Drick massa kaffe med grädde istället. vill du lyxa kan du ju ta vispad grädde och lite vanilj eller kanel.
ät ägg och bacon innan, så du är mätt. Jag tog med egen grädde till kaffet och ostbitar till en tillställning. Hade pratat med värd/värdinnan innan.

Man går ju inte på barndop varje dag. Jag hade grundat med lite extra bacon och ägg, tagit mig en bit smörgåstårta och försökt undvika det mest onyttiga på den biten, samt i nödfall - för att inte såra någon som lagt mycket tid på att baka, faktiskt tagit säg en småkaka eller möjligen en bit mjuk kaka - men inte ätit alltihop. Mer som provsmakning.
Om det på något sätt skulle gå att plocka på sig ex lite ost och skinka utan bröd, så hade jag gjort det också.
Sen hade jag räknat med att äta mig mätt efteråt och eftersom jag äter LCHF så blir jag ju i vilket fall inte hungrig så snabbt.

Ja, gör så som du känner blir smidigast. En tumregel är att aldrig gå hungrig till tillställningar. Att ha med sig egen mat till ett dop skulle jag tycka vore lite jobbigt för jag gillar inte uppmärksamhet av den karaktären. Pålägget på smörgåstårtan är gott och räcker för att inte skapa några diskussioner kring festbordet. :)

Tack för era tips! Jag tror kanske inte att jag riktigt känner mig redo att konfronteras av en massa folk om varför jag har egen smörgåstårta med mig… Så jag äter ordentligt innan, som ni skrev, och skrapar lite på smörgåstårtan och tar med egen grädde till kaffet

Om man inte vill säga varför man har med sig egen mat är det ju bara att säga att man inte tål den mat som serveras.
Jag orkar inte heller ta den konversationen alltid. Men folk brukar nöja sig med det. Men det är bra att medela värdinnan eller värden. annars kan det bli lite tokigt.