Saltmörning!
Du vet inte vad du ska göra med den där tråkiga sega köttbiten? Inget problem. Allt du behöver är lite grovt salt!
Tag valfri seg köttbit och skär i lämpliga biffar för stekpannan eller grillen, fungerar på alla typer av kött.
Strö rikligt med grovt salt (fint salt är svårare att skölja bort och brukar vara dyrare men det fungerar nog det med) på båda sidor om biffarna. Låt stå ca. 30 minuter i rumstemperatur. Du ska inte strö en nypa salt på varje sida. Du ska täcka köttet med salt.
Torka bort saltet/skölj av biffarna. Lägg i blöt ett par minuter och byt vatten några gånger för att dra ut saltet ut köttet. En del salt kommer förmodligen att stanna kvar så salta ej mer utan att du smakat av. (Normala recept på denna metod säger oftast att man bara behöver skölja av saltet men vi som äter LCHF brukar vara känsligare för salt smak)
Tillaga på valfritt sätt och ät. Jag svär att högreven kommer bli lika mör som en entrecote!
Halleluja!
P.S testa tillsätta kryddor, vitlök och annat gott redan innan du saltar köttet, då kommer smakerna att tränga in i köttet med hjälp av osmos när du saltar.
Tack för tipset.
Detta lägger jag bokmärke på direkt!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Min pappa har lärt mig att möra i sprit - det här blir ju något billigare
Tackar!

#3 vilket slöseri 
Kommer absolut att testas här hemma! :) Tack för tipset!
Låter kanon, högrev får det det bli nästa gång jag handlar. Tack för tipset.
Nu har jag testat detta. Jag köpte högrev, skar av ett par bitar och lade i salt, enligt beskrivning ovan.
Efter drygt en halvtimme sköljde jag av bitarna och stekte dem med lök.
De blev sååå goda, men hade lite för mycket hinnor (och lite senor) som fortfarande var sega. Man får nog rensa bättre när man skär, eller välja köttbit med mindre hinnor.
Dessutom var det lite väl salt. Man får tydligen skölja ganska mycket.
Jag ska definitivt göra detta fler gånger.
Tack för tipset!

Skall testa och kommer med rapport!
Vad kul att det funkade Lisabet! Jag ska testa ikväll igen med någon seg bit, tror det var fransyska. Tänkte testa om det räcker med 15 min denna gång.
Jag har också testat, det blev helt perfekt. Tack för tipset. Detta kommer jag prova på annat kött också.

Tack Glennart.
Måste testas. 

Man tackar för tipset! 

Vad smart!! Då kan man köpa lite billigare nötkött framöver! :D
Funkade hur bra som helst med bara 15 min till fransyskan.

Glennart - Jag gissar - Du kom på metoden i ett förvirrat ögonblick då du stod med vägsaltssäcken i ena handen och en bit högrev i andra?

jag brukar i marinad ha äppelcidervinäger det mörar också köttet..
saltinbakad kyckling är gott.
lägg frysta kycklingsfileer i en ungsform som du strött grovsalt ca ½cm tjockt i botten flinga över lite chiliflakes och in i ugnen på 100grader i över en timme…
lovar det är smasken..gjort detta med fryst lax med….
toppen tack!

Ska testa det, men vad kul att du skrev att LCHF känner av salt. Jag har märkt att allt smakar salt, saltar knappt nånting nå mer (i alla fall inte om man jämför mad vad jag gjort tidigare) eftersom allt smakar salt
. Då vet jag vad det beror på.
Det där låter spännande, måste provas!
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.